«اَمّن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء»(نمل/62)
ترجمه: آیا آن کیست که دعای بیچارگان مضطر را به اجابت میرساند و رنج و غم آنان را برطرف میسازد.
هرگاه این آیه را تلاوت میکنیم به یاد مریضها میافتیم و آنها را دعا میکنیم حال میخواهیم به سخنان اهل بیت علیهم السلام رجوع کرده و ببینیم که این مضطر چه کسی است که خداوند آیه برای آن فرستاده است.
در تفسیر شریف لاهیجی آمده امام صادق علیهالسلام فرمودند:
آیه کریمه «امّن یجیب المضطر...» در شأن قائم آل محمد آمده است؛ اوست به خدا قسم مضطری که در این آیه ذکر شده چون آن حضرت در مقام ابراهیم دو رکعت نماز گزارد و دعا کند و مناجات نماید به سوی خداوند، و خداوند دعای او را اجابت کند و جمیع بدیها را از او دور کند و او را خلیفه روی زمین قرار دهد.
باز در حدیث دیگر در همان تفسیر آمده که امام باقر علیهالسلام فرمودند:
به خدا قسم هر آینه گویا میبینم قائم را در حالتیکه پشت مبارک خود را به حجرالاسود داده باشد پس بخواهد از خدای تعالی حق خود را تا آنکه گفت امام که قائم آل محمد (ص) به خدا قسم مضطریست که در کتاب خدای تعالی در آیه «امّن یجیب المضطر...» واقع شده است پس اول کسی که با او بیعت کند جبرئیل علیهالسلام است و بعد از آن 313 نفر.
در تفسیر آسان، آمده که امام باقر علیهالسلام فرمودند: این آیه درباره امام قائم (عج) نازل شده است زیرا هنگامی که آن بزرگوار ظهور کند در میان مسجدالحرام در مقام حضرت ابراهیم (ع) نماز میگزارد و به درگاه خداوند سبحان تضرع و زاری مینماید به خدا سوگند گویا میبینم آن کس که این آیه دربارهاش نازل شد ظهور نموده و به حجرالاسود خانه کعبه تکیه کرده و پروردگار را مورد ستایش قرار میدهد و میفرماید ای مردم هرکس بخواهد راجع به پروردگار با من گفتگو کند من برای اینکه از دیگران نسبت به پروردگارم اولی هستم پاسخ دعا را خواهم داد و نیز هرکس بخواهد درباره آدم، نوح، موسی و عیسی با من محاجه نماید من به جهت اینکه از دیگران به ایشان سزاوارترم جوابش را میگویم و نیز هرکس در نظر داشته باشد درباره محمد (ص) پیامبر اسلام و کتاب او (قرآن) پرسش کند من برای اینکه از همه مردم به رسول و قرآن سزاوارترم پاسخش را میگویم سپس امام باقر فرمودند به خدا سوگند او همان مضطری است که میگوید «امّن یجیب المضطر...»
در تفسیر جامع آمده این آیه از جمله آیاتی است که تأویل آن بعد از نزول آن میباشد، و نزول هنگام نازل شدن قرآن است ولی تأویل هنگام رخ دادن آن میباشد که با آمدن حضرت ولی عصر (عج) رخ خواهد داد.