سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که پوشش شرم گزیند کس عیب او نبیند . [نهج البلاغه]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» شهادت حضرت امام زین العابدین(ع)2

 


بعد سیاسی زندگی امام سجاد(ع)

( «برخی از مطالب امام سجاد(ع) در روش موعظه، خطاب به عموم مردم است و برخی دیگر خطاب به شیعه. در آنجا که مخاطب همه مردم هستند، اولاً غالباً به آیات قرآن استناد می شود و ثانیاً صریحاً دستگاه حکومتی مورد عتاب و انتقاد قرار نمی گیرد و صرفاً بیان اندیشه و ایدئولوژی اسلامی به صورت پند و نصیحت است. استناد به قرآن کریم از آن نظر ضروری بود که عموم مردم، معرفت کافی نسبت به امامسجاد(ع) نداشتند و استدلال می طلبیدند. پرهیز از انتقاد صریح نیز برای رعایت تقیه بود.

حضرت زین العابدین(ع) سخن را با لحن موعظه به این صورت آغار می کند که: «اَیهَا النّاس اتَّقُوا اللهَ وَ اعْلَمُوا اِنَّکمْ اِلَیه راجِعوُن؛... تقوای خدا را پیشه کنید و بدانید که به سوی خدا برمی گردید. اَلا وَ اِنَّ اَوَّلَ ما یسْاَلانِک عَنْ رَبِّک الَّذی کنْتَ تَعْبُدُه؛ بدان که وقتی نکیر و منکر به سراغ تو می آیند، اولین چیزی که آن دو می پرسند، از خدای توست که او را عبادت می کردی و از پیامبری که به سوی تو فرستاده شده، می پرسند و عن دینک الذی کنت تدین به؛ و از دینت می پرسند که به آن معتقد بودی و از کتابت که آن را تلاوت می کردی، می پرسند» و آنگاه امام سجاد(ع) می رسد و به نکته اصلی و محوری: «و از امامی که تو ولایت آن را داری، می پرسند».1

در زبان و بیان ائمه(ع)، مسئله امامت، [به معنای] مسئله حکومت [است] و فرقی بین مسئله امامت و مسئله ولایت نیست. امامی که در اینجا ذکر می شود، یعنی جانشین پیامبر که هم متکفل ارشاد و هدایت دینی توست و هم متکفل هدایت و ارشاد امور زندگی در دنیا؛ امام یعنی رهبر جامعه. پس اطاعت از امامکه واجب است، هم در امور دنیوی و هم در امور دینی واجب است.

امام سجاد(ع) وقتی می فرماید: « از امامت از تو می پرسند»، یعنی به تو می گویند که آیا امام درستی انتخاب کردی؟ و آن کسی که بر تو حکومت می کند و رهبر جامعه است، آیا به راستی انتخاب کردی؟ آیا خدا به امامتش راضی است؟

با این روش آرام و موعظه آمیز، مردم را بیدار و حساس می کند درباره مسئله امامت، درحالی که بنی امیه اساساً میل نداشت که بحثی درباره امامت و حکومت شود.

دو نکته در موعظه های عمومی امام سجاد(ع) باید مورد توجه قرار گیرد:

یک ـ این بحث ها صرف آموزش نیست، بلکه بیشتر از آنکه تعلیم باشد، تذکر و یادآوری است؛ زیرا در آن زمان، انحراف و تحریف در اصول دین واقع نشده بود، ولی مردم فراموش کرده بودند؛ زندگی مادی، توحید و نبوت و معاد را از یادشان برده بودند.

دوـ امام سجاد(ع) بر مسئله امامت تأکید خاص دارد. بر اساس همان خط مشی کلی وهدف نهایی که قبلاً ذکر شد( تشکیل حکومت اسلامی به روش اهل بیت(ع)، امام سجاد(ع) در موعظه های عمومی خود نیز مسئله ولایت و امامت و حکومت را یادآوری می کرد، البته به صورتی که حساسیت دشمن برانگیخته نشود و در عین حال، مردم متنبه شوند.

«موعظه های اختصاصی» امام سجاد(ع)، آن مواعظی است که خطاب به شیعه صورت گرفته است و کاملاً مشخص است که مخاطبان، از مخالفان دستگاه حاکم هستند. این موعظه های اختصاصی برای کادرسازی است تا در صورت ایجاد حکومت اسلامی، مسئولیت های مهم را برعهده بگیرند.

یک نمونه از این موعظه های اختصاصی، در تحف العقول ذکر شده است. این موعظه چنین آغاز می شود: کفانَا اللهُ و اِیاکمْ کیدُ الظّالِمینَ وَ بَغْی الْحاسِدینَ وَ بَطْشُ الظّالِمینَ اَیها الْمُؤْمِنوُنَ.» خود این خطاب نشان می دهد که امام و مخاطبان، در این جهت با هم شریکند که مورد خطر و تهدید دستگاه حاکم هستند. طاغوت ها و پیروان دنیاپرست آنها، شما را فریب ندهند. این حوادثی که در زندگی شب و روز برای شما ـ در دوران خفقان و مبارزه ـ پیش می آید، دل ها را از نیت و جهتی که دارند، باز می دارد و از آن انگیزه و نشاط لازم برای مباره می کاهد.2 و هدایت موجود را از یاد می برد و شناخت اهل حق را به فراموشی می سپارد.» سپس امام سجاد(ع) موعظه می کند و هشدار می دهد که از هم نشینی با گنه کاران بپرهیزید و ظالمان را یاری مکنید.

روشن است که امام(ع) عده ای از مؤمنین و هواداران را جمع کرده و دارد با روش موعظه، آنها را دلگرم و امیدوار می کند و از نزدیک شدن به دستگاه ستمگر زمان (عبدالملک بن مروان) منع و نهی می کند و آنها را شاداب و باطراوات و سرزنده نگه می دارد، برای روزی که وجودشان بتواند در راه حکومت اسلامی مؤثر واقع شود».

( «امام سجاد(ع) با یادآوری تجربه های گذشته پیروان اهل بیت(ع) (در قیام عاشورا، واقعه حره، شهادتحجر بن عدی و رشید حجری و... می خواست شیعه را در مبارزه ثابت قدم تر گرداند:

به جان خودم قسم! شما از جریان های گذشته در دوران های پیشین که پشت سر گذاشته اید، از فتنه های انباشته و متراکم و غرق شدن در این فتنه ها، تجربه هایی را می توانید از آن آزمایش ها استفاده کنید و بر اجتناب از گمراهان و اهل بدعت ها و مفسدین در زمین راه یابید....

امام سجاد(ع) در اینجا به صراحت، مسئله امامت و ولایت را مطرح می کند:

فرمان خدا و اطاعت او را مقدّم بدارید و همچنین اطاعت کسی را که خدا اطاعت او را واجب کرده است. اطاعت طاغو ت ها ـ عبدالملک بن مروان ها ـ را بر اطاعت خدا و اطاعت رسول خدا و اطاعت اولوا الامر واقعی مقدم نکنید.

امام زین العابدین(ع) با این بیان، در حقیقت برای نظام حکومتی مورد نظر خود که حکومت علوی و الهی و اسلامی بود، تبلیغ و فرهنگ سازی می کرد».

( «رساله حقوق امام سجاد(ع)، نامه بسیار مفصلی است به اندازه یک کتاب که به یکی از دوستانشان نوشته اند و در آن، حقوق افراد و اشخاص بر یکدیگر بیان شده است. در این رساله، علاوه بر حقوق الهی و اعضا و جوارح و همسایه و خانواده، حقوق متقابل مردم و حاکم اسلامی نیز بدون ایجاد تنش و به صورت آرام و بدون ذکر مبارزه برای ایجاد حکومت اسلامی در آینده، بیان شده است.

در واقع این رساله برای آن تألیف شده است که اگر در آینده، حکومت اسلامی مورد نظر امام سجاد(ع) تشکیل گردید، مناسبات و روابط و حقوق متقابل مردم و حاکم اسلامی، قبلاً در ذهن مسلمانان شکل گرفته و معلوم شده باشد».

( «عبدالملک بن مروان آن قدر تلاوت قرآن می کرد که یکی از قاریان شناخته شده قرآن بود، اما وقتی به او خبر دادند که به خلافت و حکومت رسیده، قرآن را بوسید و کنار گذاشت و گفت: «هذا فِراقُ بَینی وَ بَینِک!»؛ یعنی «دیدار به قیامت!» حقیقت هم همین بود؛ او دیگر به قرآن مراجعه نمی کرد و البته حفظ ظاهر را می کرد و هرگز آشکارا با اندیشه های اسلامی مخالفت نمی کرد.

عبدالملک بن مروان برای حفظ ظاهر و توجیه ستمگری ها و جنایت هایش، نیاز به عالمان درباری داشت. یکی از این عالمان درباری، محمد بن شهاب زهری است.

محمد بن شهاب زهری در دستگاه حکومت، قرب و منزلت بسیاری داشت، به طوری که نوشته اند یک بار محمد بن شهاب وارد مسجدالحرام شد، هیئت حاکمه آن قدر برای او تشریفات چیده بودند که عالمان و محدثان حاضر در مسجد همگی دچار شگفتی شدند. معمر می گوید:

ما خیال می کردیم که از زهری حدیث بسیاری نقل کرده ایم تا اینکه ولید (فرزند عبدالملک بن مروان) کشته شد. پس دفترهای زیادی را دیدیم که بر چارپایان حمل و از خزانه ولید خارج می شد و می گفتند که اینها دانش زهری است؛ یعنی زهری آن قدر کتاب و دفتر بنا به خواسته دستگاه دولت اموی، از حدیث پر کرده که برای حمل آن نیاز به چارپایان است. یکی از احادیث مجعول زهری این است:

اِنَّ الزَّهْری نَسبَ اِلی رَسوُل اللهِ(ص) اَنَّهُ قالَ: لاتَشُدُّوا الرِّحالَ اِلاَّ اِلَی ثَلاثَهِ مَساجِدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامَ وَ المَسْجِدِ الْمَدِینَةِ وَ الْمَسْجِدِ الْاَقْصی وَ اَنَّ الصَّخْرَةَ الَّتِی وَضَعَ رَسوُلُ اللهِ قَدِّمهُ عَلَیهَ تَقوُمُ مَقامَ الْکعْبَة.3

این حدیث مربوط به آن زمانی است که عبدالله بن زبیر، مسلط بر مکه بود و هر وقت مردم می خواستند به حج بروند، مجبور بودند در مکه چند روزی بمانند واین فرصت بسیار خوب برای عبدالله بن زبیر بود که علیه دشمنانش ـ از جمله عبدالملک بن مروان ـ تبلیغات کند و چون عبدالملک می خواست مردم تحت تأثیر این تبلیغات قرار نگیرند و به مکه نروند، بهترین راه را آن دید که حدیثی جعل شود که بر اساس آن، شرف و منزلت مسجد الاقصی به اندازه مکه و مدینه دانسته شود و حتی آن سنگی که در مسجد الاقصی است، به قدر کعبه شرف داشه باشد، درحالی که می دانیم در فرهنگ اسلامی، هیچ نقطه ای از دنیا به اندازه «کعبه» شرافت ندارد و هیچ سنگی به منزلت و عظمت «حجرالاسود» نیست»!

پس از آنکه محمد بن شهاب زهری وابسته به دستگاه خلافت شد، حتی بر ضد امام سجاد(ع) و اهل بیت(ع) هم حدیث جعل می کرد. از جمله در کتاب اجوبه مسائل جار الاله اثر آیت الله سید عبدالحسین شرف الدین، دو حدیث مجعول از زهری نقل و نقد شده که در یکی از ان دو، ادعا شده که نعوذبالله، امیرالمؤمنین، علی(ع)، جبری بود و در دیگری، حمزه سیدالشهدا، شراب خوار معرفی شده است! روشن است که زهری با این احادیث دروغین درصدد بود خاندان عصمت را تضعیف کند و مسلمانی معمولی و بلکه پایین تر بشمارد و به اصطلاح باید گفت این گونه احادیث مجعول برای ترور شخصیت فکری، فرهنگی و معنوی اهل بیت(ع) بود.

امام سجاد(ع) نامه ای کوبنده و آتشین دارد که در تحف العقول ذکر شده و در آن، محمد بن شهاب زهری و بدعت هایش مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

امام علی(ع) از جمله می فرماید: «احببت من حارب الله؛ کسی را به دوستی برگزیدی که محارب با خداست. انک اخذت ما لیس لک ممن اعطاک؛ چیزهایی را که به تو دادند و متعلق به تو نبود، از آنان گرفتی».

«بدان کمترین چیزی که بر عهده گرفتی، این است که وحشت ستمگران را تبدیل به راحتی و انس کردی و راه گمراهی را برای آنها هموار ساختی... آیا چنین نبود که وقتی آنها تو را به خودشان نزدیک کردند، از تو محور و قطبی به وجود آوردند که آسیای مظلمه های آنان بر آن قطب می گردد و پلی را ایجاد کردند که از روی آن به سوی کارهای خلافشان عبور می کنند! آنها به واسطه تو، در علما شک ایجاد می کردند و دل های جاهلان را به سوی خودشان جذب نمودند.» سپس امام سجاد(ع) می فرماید: «نزدیک ترین وزرای آنها و نیرومندترین یارانشان به قدری که تو «فساد» آنها را در چشم مردم، اصلاحات جلوه دادی، نتوانستند به آنها کمک کنند»!

1. تحف العقول، ترجمه: آیت الله احمد جنتی، ص 284.

2. همان، صص 288 ـ 290.

3. تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 8.

نکته پایانی

با وجود آنکه امام سجاد(ع) در دوران امامت پربرکت خود ـ که 34 سال طول کشید ـ تعرض آشکاری به دستگاه خلافت نداشت، ولی فعالیت های فرهنگی آن بزرگوار و تعلیم و تربیت عناصر مؤمن و مخلص، بنی امیه را به آن حضرت بدبین کرد، به طوری که به آن امام(ع) تعرض هم کردند و دست کم یک بار آن حضرت را با غل و زنجیر از مدینه به شام بردند.

این غل و زنجیری که نسبت به امام سجاد(ع) معروف است، به طور یقین معلوم نیست که درواقعه کربلا باشد، اما در دوران امامت و از مدینه به شام، یقینی است. امام سجاد(ع) در موارد متعدد دیگری مورد شکنجه و آزار مخالفان قرار گرفت و سرانجام در سال 96 هجری در زمان خلافت ولید بن عبدالملک، به وسیله عمال خلافت مسموم شد و به سعادت شهادت رسید».

گفتار مجری

برخی گمان می کنند امام سجاد(ع) پس از حادثه کربلا، از صحنه سیاست و رودررویی با حکومت کنار رفت و تنها به عبادت و زهد مشغول بود. در پاسخ ایشان باید گفت امام سجاد(ع) افزون بر اینکه پس از حادثه عظیم کربلا، طلایه دار قافله افشاگری و پیروزی خون بر شمشیر بود، بعد از آن نیز با حضور فعال در مدینه و تأثیر مشهود در جامعه، رودرروی حکومت ستمگر ایستاد.

امام سجاد(ع) با جاعلان احادیث به نفع حکومت اموی برخورد جدی می کرد و همواره برخلاف دستگاه بنی امیه، به ترویج و تبلیغ سنت پیامبر و احادیث نبی اکرم(ص) می پرداخت. از جمله با شخصی به نام زهری که شخصیت های بزرگ اسلامی را با جعل حدیث مخدوش می کرد و حقایق اسلام را به نفع حکومت جلوه می داد، برخوردی جدی کرد و با نوشتن نامه تندی به او، وی را از طی کردن این راه انحرافی باز داشت.


بسیاری بارها خواستند امام را از مدینه دور کنند و نگذارند ایشان در قلب شهرِ اثرگذار جهان اسلام باقی بماند، ولی امام با همه سختی ها، در مدینه ماند و با وجود همه مراقبت ها، به ترویج دین حقیقی و پرده برداری از جنایت های بنی امیه می پرداخت. شهادت ایشان نشان داد وی شخصیتی اثرگذار و فعال در آن روز بود، به گونه ای که دستگاه حکومتی نمی توانست وجود ایشان را تاب بیاورد.


امام سجاد(ع) از عابدترین و زاهدترین مردمان روزگار خود بود، به گونه ای که دوست و دشمن بر این مدعا شاهد بودند، ولی امام در لباس همین عبادت هم به مبارزه جویی با دستگاه های حکومتی ستمگر در طول تاریخ می پرداخت.

«صحیفه سجادیه ای که امروز در دست ماست، تنها شامل راز و نیاز با خدا و بیان حاجت در پیشگاه وی نیست، بلکه دریای بی کرانی از علوم و معارف اسلامی است که طی آن، مسائل عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و پاره ای از قوانین طبیعی و احکام شرعی در قالب دعا مطرح شده است.

در سال 1353ه‍. ق، مرجع فقیه، مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی، نسخه ای از صحیفه سجاده را برای علامه معاصر، مألف تفسیر طنطاوی (مفتی اسکندریه)، به قاهره فرستاد. وی پس از تشکر از دریافت این هدیه گران بها و ستایش فراوان از آن، در پاسخ چنین نوشت:

این از بدبختی ما است که تاکنون بر این اثر گران بهای جاوید که از مواریث نبوت است، دست نیافته بودیم. من هر چه در آن می نگرم، آن را از گفتار مخلوق برتر و از کلام خالق پایین تر می یابم».1

«یکی دیگر از ابعاد مبارزه پیشوای چهارم با مظالم و مفاسد عصر خویش، نشر احکام اسلام و تبیین مباحث تربیتی و اخلاقی بود».

«نمونه ای از تعالیم تربیتی و اخلاقی که از امام چهارم(ع) به یادگار مانده، مجموعه ای به نام رسالة الحقوق است که امام طی آن، وظایف گوناگون انسان را، چه در برابر خدا و چه در برابر خویشتن و دیگران بیان نموده است».2


«یکی از ابعاد درخشان زندگانی امام چهارم(ع)، خدمات اجتماعی آن حضرت در آن عصر تاریک است. این خدمات، چه در ایام بحرانی و پرآشوب مدینه، مانند روزهای فاجعه حره و چه در موقع آرامش که نیازمندان در انتظار دست نوازشگری بودند، همچنان تا آخر عمر آن حضرت ادامه داشت....

امام چهارم(ع) هزینه زندگی صد خانواده تهی دست مدینه را عهده دار بودند.

حضرت سجاد(ع) در طول سال ها به قدری انبان حاوی آرد و دیگر موادغذایی را به دوش کشیده و شخصاً به در خانه فقرا برده بودند که شانه حضرت کوفته و پینه بسته بود، به طوری که پس از شهادت آن حضرت، هنگام غسل دادن جنازه اش، این کوفتگی توجه حاضران را جلب کرد و وقتی علت آن را پرسیدند، پاسخ شنیدند که: این اثر حمل شبانه کیسه ها و انبان های پر از مواد غذایی به در خانه فقرا است».3


امام سجاد(ع) همیشه از جانب دستگاه حکومتی زیر نظارت شدید بود، به گونه ای که نمی شد مدرسه یا مجموعه ای را برای یادگیری مسائل دین وعلوم نفته در سینه ایشان گرد آورد. در این زمینه، ایشان اقدام به کاری بی نظیر در نوع خود کرد؛ وی بردگانی را خریداری می کرد و در خانه خود نگاه می داشت و پس از آموزش به آنها، آزادشان می کرد. دراین باره نکته هایی درخور توجه است:

1. امام بزرگوار ما هیچ گاه هیچ برده ای را پیش از یک سال نزد خود نگاه نمی داشت و معمولاً وی را شب عید فطر آزاد می کرد.

2. امام برخوردی بی نظیر با بردگان داشت و بدین ترتیب، به گونه ای که آنها پس از آزادی، تعلق شدیدی به امام و هدف های وی پیدا می کردند.

3. امام هنگام آزاد کردن هر برده، مقداری پول به او می داد، به گونه ای که می توانست کاری را شروع کند تا از این راه امرار معاش کند و محتاج کسی نباشد.

4. امام با این عملکرد، مجموعه بزرگی از بندگان خدا را در راه خدا آزاد کرد و افرادی تربیت شده و دارای بصیرت را به جامعه آن روز تقدیم کرد.

5. آزاد شدگان به دست امام، آنچه را از امام آموخته بودند، به نسل های پس از خود منتقل کردند و حتی در زمان خود با دستگاه ظالم حکومتی به مبارزه برخاستند و تعدادی نیز در این راه به فیض شهادترسیدند؛ زیرا حاضر نشدند از زین العابدین(ع) تبری بجویند.

1. صحیفه سجادیه، ترجمه: سید صدرالدین صدر بلاغی، ص 37.

2. مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص 296.

3. همان، صص 299 و 300.

متن ادبی

وارث خطبه های زهرا(س)

محمدعلی کعبی

این کیست که می آید، طوق بر گردن و زنجیر بر تن از سمت نخل های آتش گرفته، از سمت تکبیرهای سرکوب شده، از سمت مذبح ده ها اسماعیل!

وای اگر بر منبر درآید!

وای اگر دهان به سخن بگشاید!

فرزند مروه و صفا، زاده کعبه و منا، فرزند نخل های سربریده، فرزند فصل های به تاراج رفته، فرزند قرآن به نیزه کشیده شده، با قافله ای از درد همراه! چه با شکوه ایستاده است هنوز طوق بر گردن و زنجیر بر تن، با آن همه شمشیر برهنه در گلو.

وای اگر بر منبر درآید!

وای اگر دهان به سخن بگشاید!

وارث بیانِ کوبنده علی!

وارث خطبه های سوزان زهرا!

وارث گلویی که بریده اند آن را!

پایین نخواهد آمد از منبر، مگر به فضاحت آل ابوسفیان!

ناآرام

محمدعلی کعبی

الا دست های از تن جدا! دست های رها در کنار جام ناکام علقمه!

اینها قطره های ریخته از مشکند که در هر واژه سجاد می درخشند در شام.

الا ای بریده سرِ در خون غلتان!

ساقی ترین عطشان!

ای سایه بر تن بی پیراهنت

بال های محزون فرشتگان!

شفا یافته است سجاد... به میدان رفته است سجاد... برتن کرده است لباس رزمِ داغ های بی شمار تو را با باری بر دوش، سنگین تر از طوق بر گردن،

دشوارتر از این همه آهن... که بر دست و پا دارد.

از فراز نیزه نگاهش کن؛

تیر می افکند از گلو، سنگ می زند با هر نگاه

شامیان چون کودکان عطشان کربلا به گریه افتاده اند

سر یزید در بزم پیروزی اش بریده شده است

پدرانش نیستند که ببینند شکوه نام محمد را وقتی که جد سجاد است، نه یزید!

سجاد تو را تکان داده است، ای گهواره سوخته در دل ابدیت!

سجاد تو را سیراب کرده است، ای کودک گلو دریده که عطشی محزون تا همیشه در تن داری!

سجاد گوشواره ات را پس آورده است، ای دخترک آرمیده زیر باران تازیانه ها!

سجاد زخم های تنت را التیام بخشیده است، ذوالجناح!

سجاد(ع) اما...

کسی هست که آرام کند او را

او که هر بار آب نوشیدنش گریه است!

او که التیام نخواهد یافت، او که التیام بخشیده است!

از خاندان وحی

سودابه مهیجی

تو به یک خاندان طولانی معجزه تعلق داری؛ به یک تاریخ معصوم و مظلوم که با هر قومی سخن از عشق گفته و تنها، پاسخ از نفرت شنیده. نسل به نسل کرامت ها که همه تنها در خانواده تو بوده اند، مانند تو روزگار انسان را شفا و شفاعت آورده اند. همواره از انسان، جراحت و اندوه دیده اند. شهادت می دهم که تو خدای گمشده خاکیان را به آنان نشان دادی، اما هیچ کس این شگفتی را از تو نپذیرفت و هیچ سپاسی رخ نداد، جز بهانه های فرتوت. انسان که مثل تمام قرن های قدیم، از جنس غمگین کردن رسالت بود، اصحاب اندکی که دنباله رو کاروان چشم تواند، همانند تو پیرهن اندوه و غصه به تن دارند.

(

من اینک بر سر آنم شهادت دهم که تو را هیچ کس آن چنان که شایسته عشق است، ستایش نکرد... تو را که خود زیباترین شیوه ستایش و نیایش بودی. وقتی صدای ثمربخش تو، تمام کوچه های زمین را از فرط شوق به خود می پیچید، هیچ کس جز آسمان شاهد این حکمت نبود، حال آنکه آسمان نیز سکوت کرد و به رسالت تبلیغ حضور تو در خانه های سنگدل روزگار نپرداخت. مردم از باغ نیایش تو، میوه های هدایت می چیدند و باز صدایت را نادیده می گرفتند. زمین انگار می دانست اگر دعای حاصلخیز تو به پایان برسد، خاک خواهد مرد، اما باز هم سبکسرانه گرد هوس های خویش طواف می کرد، بی آنکه حول چشمان تو بگردد.

بر برگ مچاله ای از تاریخ، نام دشمنان توست، بر طومار افتخار زمان، اسم تو و قبیله شکست ناپذیرت... عجبا! که عشق همچون نام خداوندگار، پیروزمندانه به یادگار می ماند و عزت و شکوهش را هیچ عداوت و ظلمی به زانو در نمی آورد. فرمانروایانه است عشق که هرگز به هزیمت نمی رود، حتی اگر در جامش زهر بریزند و کام مهربانی اش را تلخ کنند. آن جام اشتباه، تو را به پایان نرساند. تو پیش تر نیز شوکران تلخ کامی های عالم را نوشیده بودی. تو قتل عام خاندان مهربانت را با چشمانی بی طاقت دیده بودی و همان موسم، موسم آتش گرفتن سینه تو بود.

همان روزها آغاز شهادت تو، آغاز به پایان رسیدنت بود. زهر اندوه قربانی کردن حقیقت، تلخ تر از جام آن شب شهادت بود. آن شب، تنها خستگی هایت را از خطاهای زمین، جان بر لب شدی و خداوند آرزوی تو را برای به پایان بردن داستان رنج تو در خاک، برآورده کرد. آن جام زهرآگین بهانه بود؛ تو تنها می خواستی مردم را با ذهن های عاری از فکرشان رها کنی؛ چرا که دل تنگی خداوند دیگر اشتیاقی برای دیدن مردمان فراموش کار در تو به جا نگذاشته بود....

دنیا مرسوم برای عصمت تو نبود. سفره ضیافت رنگارنگش را تو هیچ اشتهایی، هیچ حوصله ای نداشتی. دنیا فقط تکلیف نامطبوعی بود برای روح آموزگار تو که خداوند روزی برایت هجی کرده بود تا به جای آوری... تا اندکی حضور خداوند را به انسان بیاموزی. دنیا خلوت سجده های تورا به هم می زد، صدای مناجات همواره ات را خدشه دار می کرد... عبادت هایت را می آزرد... گریه های تو هم لهجه زمین نبود. دعاهای تو به رسم خاک نبود. سخنانت، آرزوهایت، کلمات خداپرستی ات، نامربوط به قیل و قال های سهل انگارانه زمین بود.

پس آه! که آن جام خائنانه چه با شتاب تو را نوشید! ستم، چه منفورانه به سمت شقاوت خویش می دوید و تو با رضامندی لبخند، آرام به خاک پشت کردی؛ حتی صدای وداعت را دریغ داشتی از مردمان خفته غافل... چه بهتر که در خواب تبهکاری باشند و کوچ تو را ندانند، آنان که همیشه جراحت آسایش تو بوده اند. دری از آسمان به روی تو باز شد. تو در آغوشش جا گرفتی و ردپایت حتی پشت سر توآمد و از خاک جدا شد. آنان که اندکی از شوق تو را در پستوی خانه هایشان از قدیم داشتند، لحظه ای در خواب به کابوس رسیدند و به خود لرزیدند، اما ندانستند که چه واقعه ای در تاریخ متولد شده! روز بعد که خورشید، رسوایی جور را آشکار ابراز کرد، جای خالی تو در زمین، همه جا را پر کرده بود و هیچ گوشه ای از اندوه و سوگ تو خالی نبود.

چه ناشناختنی ست عشق! چه معمای بزرگ و تو بر تویی ست! که هرگز نمی توان به شایستگی دوستش داشت و سر تسلیم به سلطنت کم یابش فرود آورد. هرگز نمی توان با نهایت سزاواری قدردانش بود! همواره عشقِ معصوم در زوایایی، در لحظه هایی مظلوم می ماند و بی تقدیر، بی سپاس و اطاعت از دنیا دلگیر می شود. آنگاه از دست های بی لیاقتمان می گریزد! دریغا چه گریزان است عشق!

شعر

امام چهارم

مهدی رحیمی

انگور آن زمان که سر از خم در آورد

دیوانه را به هیئت مردم درآورد

یک جرعه از کلام تو مثل همین شراب

دریای خسته را به تلاطم درآورد

یک قطره کافی است از این می که هر کویر

صدها هزار خوشه گندم درآورد

آه تو ابرهای سفید و عقیم را

در لحظه ای به حال ترنم درآورد

حرفت پرنده ای است مهاجر، عجیب نیست

سر از عراق و قونیه و قم درآورد

سر از عراق و قونیه و هر کجا که عشق

از آستین دو دست تفاهم درآورد

دست تو ریسمان بلندی است تا خدا

دستی که آن امام چهارم درآورد

«اما اگر که دست تظلم برآورد

ارکان عرش را به تلاطم درآورد»1

1. تضمینی از این بیت شعر محتشم کاشانی:

آل علی چو دست تظلم بر آورد ارکان عرش را به تلاطم درآورد

خطبه خطبه دعا

سودابه مهیجی

در سجده های خویش اگر چشم تر کنی

سجاده های هستی را شعله ور کنی

بی شک ستون هفت فلک می شود اگر

دستی از آستین نیایش به در کنی

داود، طفل مکتب آوای سبز توست

تا در صدای مرثیه خوانش اثرکنی

برخیز ای پرستش توحید، عبد تو!

باید جهان بی خبری را خبر کنی

آن قدر خطبه خطبه دعا در دعا شوی

آن قدر خون بباری و قرآن به سر کنی

تا خشت خشت ظلم و ستم را هر آینه

در کاخ های معرکه زیر و زبر کنی

سجاده را که پیرهن عصمتت شده

پرچم برای قصه این خیر و شر کنی

یعنی به رغم نعره مستانه ستم

گوش زمانه را ز مناجات کر کنی...

ای وای بر زمانه لبیک ناشناس

سجاد اگر تو باشی و نفرین اگر کنی...


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 94/8/26 :: ساعت 11:31 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 62
>> بازدید دیروز: 171
>> مجموع بازدیدها: 1324939
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب