سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای جویای دانش، سربلندی دنیا و رستگاری آخرت است [امام علی علیه السلام]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» شخصیت های نامدار یوگا

از هـــواداران نــامـدار یـوگا مـی توان بـه مـدونـا، جــری سـایــنــفـلـد، کتـی لـی گیـفـرد، کریم عبدالجابر، ملیسا اتریج، کریستی تورلینگتن، نیکلاس کیج،استینگ و غیره اشاره نمود.

فواید یوگا برای تندرستی

در زیر برخی بیماریهای متداول که با انجام منظم حرکات یوگا میتوان آنها را تسکین و یا شدتشان را کاهش داد و یا حتی از بروز آنها پیشگیری بعمل آورد را مشاهده میکنید.

  •  ضعف عصبی
  • اختلالات روانی ملایم
  • بی خوابی، میگرن و سردردها
  • خستگیها و تنشهای مفرط
  • یبوست
  • سوء هاضمه، ترشح زیاد  و التهاب معده
  • نفخ شکم
  • بواسیر
  • فتق
  • بی اختیاری مدفوع
  • بیماریهای کیسه صفرا و کبد
  • سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت گلو
  • آسم، برونشیت و ششهای تضعیف شده
  • فشار خون بالا و پایین
  • حملات قلبی
  • واریس
  • چاقی
  • بیماریهای تیروئید
  • آرتروز و سیاتیک
  • ضعف عضلانی
  • عملکرد ضعیف و غیر معمول قوای جنسی
  • بیماری های کلیوی
  • مشکلات مثانه و پروستات


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 12:59 عصر )
»» عروسی خوبان

 

نقد:
سایت اند ساند
1989

عروسی خوبان

"عروسی خوبان" به کارگردانی "محسن مخملباف "، یکی از معدود فیلم های ایرانی است که نتایج ناشی از جنگ هشت ساله ایران با عراق را تصویر می کند. بیشتر فیلم به افراد موجی می‌پردازد، افرادی که تند و ناشمرده صحبت می‌کنند و چوب های زیر بغل خود را همچون یک مسلسل شلیک می‌کنند و از اوهام و حالات هذیانی خود رنج می‌برند و از صدای ماشین تایپ، به فریاد درمی‌آیند. مخملباف در این فیلم آن چیزی را نشان می‌دهد که حتی"هیوستون" جرأت نشان دادنش را در فیلم "بگذار آنجا نور بتابد" نداشت.

نقد:
نویسنده: رابرت ریشتر

"فیلم عروسی خوبان برای مردم خارج ازایران که غالباً درک درستی از ماهیت انقلاب اسلامی ایران ندارند کمک بزرگی است. این فیلم می‌نماید که هدف از انقلاب در نزد ایرانیان، آزادی و عدالت اجتماعی بوده است، چیزی که یقیناً همه ملت ها در آرزوی به دست آوردن آن هستند. به عقیده مخملباف مسائل و مشکلات ایران بیش از آن که سیاسی باشند، ریشه در فرهنگ مردم دارند. وی با اشاره به فیلم "پدر سالار" ساخته "برادران تاویانی" می‌گوید: "شروع هرتحول بنیادی در ایران باید از خانواده‌ها باشد. به عنوان نمونه مرد سالاری که یکی از مشکلات ما ایرانی هاست پیش از هر چیز ریشه در باور فرهنگی خود زنان ایرانی دارد."

نقد:
نشریه نوه زور شرزایتونگ
مارس 1990

"عروسی خوبان ساخته محسن مخملباف یکی از دردناک ترین تصاویر از واقعیت شرایط امروز ایران است. "حاجی" که در جبهه‌های جنگ با عراق به شدت از نظر جسمی و روحی صدمه دیده، پس از مرخص شدن از بیمارستان، نزد خانواده نامزدش به استراحت می‌پردازد. روبه‌رو شدن او با اتفاقات روزمره در شهر تهران و بی‌تفاوتی غالب مردم نسبت به عدالت اجتماعی، باعث افسردگی و فشار شدید روحی وی می‌گردد. مخملباف با بیانی تلخ و گزنده صدمات جسمانی و روانی به جا مانده از جنگ و کم‌رنگ شدن اهداف و هویت جامعه ایرانی را به تصویر می‌کشد.
این فیلم که در 1989 ساخته شده، به صراحت ضمن بیان یأس و ناامیدی کارگردان، به آگاهی رسیدن عناصر داستان را نسبت به موقعیت خویش نشان می‌دهد. این فیلم از نظر مخملباف یک فیلم انتقادی است.

نقد:
کتاب فیلم هایی از ایران، آلمان
92-1991
نویسنده: روبرت ریشتر

عروسی خوبان محسن مخملباف یک رادیوسکوپی مات و مبهوت کننده از واقعیت ایران سال های پس از انقلاب است. همان‌طور که شخصیت اصلی فیلم، حاجی، به دلیل جراحات و صدمات ناشی از جنگ به زیر دستگاه رادیوسکوپی اشعه ایکس فرستاده می‌شود، مخملباف نیز در فیلمش جامعه ایرانی و زندگی روزمره ایرانی را با صراحت مورد بررسی و رادیوسکوپی قرار می‌دهد.
در نخستین نما، دستی سرآمپولی را می‌شکند- ظاهراً برای تزریق آرام‌بخش-دوربینی که به چرخ دستی پرستار بسته شده، از میان دالانی تنگ و باریک عبور می‌کند. درها گشوده می شوند تا به اتاق بیماران می‌رسیم. مردانی در لباس سفید بیمارستانی با تشنج به این سو و آن سو می‌روند و فریاد می‌کشند. در تیمارستان مردانی که از نظر جسمی و روحی طی جنگ ایران و عراق دچار صدمات و لطمات بسیار شده‌اند، مدام خوف و وحشت جنگ را به یاد می‌آورند. مخملباف کابوس آنان را به ما نشان می‌دهد: هواپیماها، بمباران،‌ مردی که دستش در اثر انفجار قطع شده است، نوحه و سرود عزایی که بعدها نیز تکرار می شود.
پزشک به سادگی وانمود می کند که این ها همه نتایجی معمولی و عادی موج گرفتگی است و به بستگان حاجی توصیه می‌کند که او را در آرامش نگه دارند تا پس ازمرخصی از بیمارستان و عروسی با نامزدش به حالت اولیه خود باز گردد. مهری از او در خانه والدین متمولش نگهداری می‌کند و به او کمک می‌کند تا کار سابقش را به عنوان عکاس دوباره از سر بگیرد. اما همه تلاش ها و زحمات او نقش بر آب می‌شود. توانایی حاجی در نکته بینی اجتماعی و یادآوری کابوس هایی از جنگ، هر چه بیشتر به افسردگی او دامن می‌زنند. (این نکته از تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید نشان داده می شود.) حاجی در می‌یابد که جامعه ایرانی پس از انقلاب از درون مورد تهدید قرار دارد: فلاکت و بدبختی فقرا و آوارگی و بی‌خانمانی همواره در همه جا به چشم می‌خورد در حالی که بهره‌وران از جنگ، زندگی راحت و مرفهی برای خود ترتیب داده‌اند.
در جشن عروسی، این تضاد به اوج خود می رسد: حاجی بر سر خانواده متمول و ثروتمند مهری فریاد می‌کشد(حروم خوری خوشمزه‌اس) و به نوحه‌خوانی می‌پردازد. حاجی درهم می‌شکند و از طرف خانواده پولدار مهری طرد می‌شود و بار دیگر در بخش روانی بستری می شود. شب هنگام از بیمارستان چون آواره‌ای بی‌خانمان به خیابان های تهران می‌گریزد. مخملباف در یکی از صحنه ها کابوس های جنگی حاجی را می نمایاند(تصویر بزرگی از یک ماشین تحریر در حا ل کار در پیش زمینه و سربازانی که به خاک می‌غلتند در پس زمینه).
مخملباف با شدت و تلخی بسیار صدمات روحی به جامانده از جنگ و مسخ و بی‌اعتبار شدن جهت‌گیری و اهداف و هویت جامعه ایرانی پس ازانقلاب را فریاد می‌کند. این فیلم که در سال 1989 ساخته شده آشکارا و به صراحت از ناامیدی و سرگشتگی و بی‌هدفی شخصیت هایش و نیز غم و اندوه کارگردانش سخن می‌گوید. مخملباف با این فیلم فرد فرد مردم و انفعال و بی‌ارادگی آن ها در مواجهه با مسائل و مشکلات را به باد حمله می‌گیرد.
مخملباف در فیلمش به ویژه مشکل حل نشده نابرابری اجتماعی رابه تصویر می‌کشد. حاجی به همراه نامزدش مهری گزارشی تصویری از زندگی روزمره در تهران تهیه می‌کند. حاجی و مهری از هر چیز روزمره که ما در هیچ فیلم ایرانی ندیده‌ایم، عکس می‌گیرند: پیرزنان و پیرمردانی که به گدایی مشغولند. قاچاقچیان بازار سیاه. مردمی که در خیابان‌ می میرند. مستمندان آواره و بی‌خانمانی که همچون ولگردان خیابانی ناچارند درخیابان شب را به صبح برسانند و پوشش آن ها چند ورق روزنامه است. حاجی و مهری به هنگام عکاسی برای بازجویی به اداره پلیس برده می شوند. صبح روز بعد، پس از این که هر دو آزاد می‌شوند حاجی از حیاط اداره پلیس عکاسی اش را شروع می‌کند. یک نگهبان به او گوشزد می‌کند که در اینجا عکاسی ممنوع است. حاجی اعتنایی نمی‌کند و از یک گل آفتابگردان که در حیاط اداره پلیس روییده عکس می‌گیرد. حاجی بعدها می‌بیند که روزنامه‌ای که گزارشی از زندگی روزمره تهران برایش تهیه شده بود تنها این عکس شاعرانه بی‌ضرر گل آفتابگردان را چاپ کرده است. آیا این اشاره و کنایه مخملباف به خودسانسوری و ریشه و سرچشمه آن نیست؟
مخملباف به منظور کنکاش و بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی، روایات مختلفی را پشت سر هم ردیف می‌کند. از جمله نمایشگاه عکس مهری که در آن تصاویری از زندگی روزمره تهران عرضه می‌شود. اینها عکس‌هایی از زنان هستند که توسط یک زن گرفته شده‌اند. گزارشگر رادیو با مهری و بازدیدکنندگان مصاحبه می‌کند. اما در مقابل سؤالهایش تنها پاسخهایی محتاطانه می‌ شنود. مهری در پاسخ به این سوال که چه قصد و هدفی در ورای عکسها داشته، گزارشگر را تنها به دیدن عکسهایش ارجاع می‌دهد. یکی از زنهای بازدیدکننده می‌گوید که شوهرش اجازه صحبت کردن را به او نداده است. این صحنه از فیلم مخملباف علل این امر را که چرا زنها عقاید و اختیارشان را در جامعه نمی‌توانند ابراز کنند، زیر سوال می‌برد.
موجزترین و نمادین ترین صحنه، صحنه‌ای است که مهری انار را آماده کرده و دانه‌های تازه انار را درظرفی برای حاجی که در روی صندلی چرخدار نشسته می‌آورد. مهری وحشت‌زده از برادر عقب‌افتاده‌اش ظرف را به زمین رهامی‌کند. مخملباف شکست ظرف را با انفجاری در جبهه جنگ پیوند می‌دهد. انار، نشانه زندگی و باروری، روی پارچه سفید کف اتاق پاشیده می‌شود و آن را به رنگ سرخ خونین درمی‌آورد.
حاجی به مهری می‌گوید:"من هرگز نمی‌توانم آرامش بیابم. من زندگی شما را جهنم خواهم کرد. " وقتی که حاجی به نامزدش نصیحت می‌کند که از او جدا شود ، در پس زمینه‌ مردانی را می‌بینم که چگونه ابتدا با مارش نظامی از چپ به راست رژه می‌روند و بلافاصله روی صندلی های چرخدار و با چوبدستی از سمت راست کادر باز می گردند. حاجی که نامش معرف زیارت‌کنندگان مسلمان خانه خداست، ناتوان و درمانده روی صندلی چرخدار نشسته است.
مخملباف بر مبنای سنت های روایی ایرانی از نمادها و استعارات استفاده می‌کند و این امر او را قادر می‌سازد که ترکیب موجز و پیچیده‌ای از نمادها و تمثیل ها درهم ببافد، به طوری که ما تماشاگران تنها پس از چندین بار تماشای فیلم قادر به درک و گشودن آن ها هستیم. در ضمن مخملباف این شیوه را با گوشه و کنایه‌‌های نقل شده در هم می شکند و واقعیات را کاملاً به صراحت و روشنی به روی پرده می‌آورد. او با ذوق و سلیقه بسیار و به گونه‌ای متجانس ماجراهای واقعی و ماجراهای نوشته شده را با استفاده از عناصر و نمادهای تصویری با هم مرتبط می سازد، کاری که بیان سینمایی و نیز مضمون و محتوای فیلم را قدرت بخشیده و شدت می‌دهد.
مخملباف در این فیلم از عدسی های زاویه باز بسیار استفاده می‌کند که صحنه‌ها را ازشکل می‌اندازد و چهره‌ها را در نماهای نزدیک ورم‌ کرده نشان می‌دهد. او با دوری جستن از همه اصول سینمایی، دست واقعیت عینی را در دست رویا می‌گذارد.
دوربین حاجی و از این طریق دوربین فیلمبرداری مخملباف ، نگاهی انتقادی به واقعیات ایران می‌اندازد. زخم ها و جراحات را نشان می‌دهد.
نه تنهاحاجی از درون صدمه دیده و از پا افتاده است،‌که انقلاب نیز در مرحله بحرانی و حساسی قرار گرفته است. حاجی تجسم انقلاب است: هر دو صدمه دیده و مجروحند و نمی‌توانند در شرایطی که به آنان تحمیل شده در جامعه‌ای که از جنگ سوء استفاده می شود و به اوضاعی شبیه قبل از انقلاب باز می‌گردد، آرامش بیابند.

نقد:
نشریه دی تاگس سایتونگ،آلمان

موج نوی سینمای ایران

محسن مخملباف (متولد 1957) پرچمدار و پیشتاز موج نوی فیلمسازان معترض است. تربیت شدیداً مذهبی در کودکی، دستگیری و زندانی شدن در نوجوانی در رژیم شاه، آزادی توسط نیروهای انقلابی در جوانی، با شرح حالی نمونه یک نسل از روشنفکران ایرانی. این خود آموخته بی‌تاب و ‌قرار طی یک دهه ده ها نمایشنامه، داستان، فیلمنامه نوشته و نزدیک به ده فیلم بلند سینمایی را خلق کرده است. مخملباف، این بچه "اعجوبه" از"بایسیکل‌ران" که در 1989 جایزه نخست جشنواره ریمینی را به دست آورد و "عروسی خوبان" تسویه حسابی بی‌امانی دارد با واقعیت های جامعه‌اش. و به همان نسبت که در سطح جهانی مورد توجه قرار می گیرد، در آتش فتنه و توطئه بی‌سابقه مطبوعات ایرانی قربانی می شود. مخملباف میهمان یک دوره نمایش گسترده فیلمهای ایرانی بود، که "اوتورایتر" برای انجمن فیلم"پریانا" در سینمای شهر وین ترتیب داده است. به خاطر هیاهو و جار و جنجال مطبوعات در کشورش، با تردید تن به مصاحبه داد. این مطلب نشان دهنده دوری گزینی مخملباف از جارو جنجال و تبلیغات است. مخملباف در همه جا به عنوان وجدان انقلاب مورد توجه و تحریم قرار گرفته است.

نقد:
نشریه سینما، اتریش
نویسنده: ایوتوراوال

محسن مخملباف (متولد 1957) شاید اصلی‌ترین کارگردان از میان سینماگران "جدید" کشور ایران است. انسانی ستیزه‌جو که در زمان شاه به زندان افتاده و شکنجه شده است. او تا به حال کارگردان نه فیلم بلند بوده که هرگز یکنواخت نبوده‌اند. مثلاً قدرت فیلم "دستفروش" (1985) که با نمادها و کنایات، در سه اپیزود، زندگی بشری را از بدو تولد تا مرگ بیان می‌کند، قابل توجه است. و "بایسیکل‌ران" (1989) یک داستان غمگین درباره یک آواره افغان است و فیلم شگفت‌آور "عروسی خوبان" (1989) با یک نمادگرایی مسیح گونه اسلامی که علاوه بر تکنیک فنی برجسته، از موضوع خوبی برخوردار است. بی‌تردید مخملباف اعجوبه سینمای ایران است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 12:14 عصر )
»» phishing یا دزدی هویت

هنگامی که گمان می کردید که می توانید با اطمینان به سراغ میل باکس خود بروید، نوع جدیدی از تقلب در راه بود. Phishing؛ حیله های phishing چیزی فراتر از هرزنامه های ناخواسته و مزاحم هستند. آنها می توانند منجر به دزدیده شدن شماره های اعتباری، کلمات عبور، اطلاعات حساب یا سایر اطلاعات شخصی شما شوند. این مطلب را بخوانید تا بیشتر در مورد این نوع دزدی هویت بدانید و بیاموزید چگونه می توانید به حفاظت از اطلاعات شخصی خود در برابر این نوع حمله کمک کنید.{مرکز امداد امنیت کامپیوتری ایران}

 

Phishing چیست؟

نوعی از فریب است که برای دزدیدین هویت شما طراحی شده است. در یک حیله از نوع phishing، یک فرد آسیب رسان سعی می کند تا اطلاعاتی مانند شماره های اعتباری و کلمات عبور یا سایر اطلاعات شخصی شما را با متقاعد کردن شما به دادن این اطلاعات تحت ادعاهای دروغین بدست آورد. این نوع حملات معمولاً از طریق هرزنامه یا پنجره های pop-up  می آیند.

 

 

 

Phishing چگونه کار می کند؟

یک فریب phishing  توسط یک کاربر بداندیش که میلیون ها ایمیل فریبنده ارسال می کند، آغاز می شود بطوریکه بنظر می رسد که از وب سایتهای معروف یا از سایت های که مورد اعتماد شما هستند،  مانند شرکت کارت اعتباری یا بانک شما می آیند. ایمیل ها و وب سایتهایی که از طریق ایمیل ها برای شما ارسال می شود، آنقدر رسمی بنظر می رسند که بسیاری از مردم را به این باور می رسانند که قانونی هستند. با این باور که این ایمیل ها واقعی هستند، افراد زودباور اغلب به تقاضای این ایمیل ها مبنی بر شماره های کارت اعتباری، کلمات عبور و سایر اطلاعات شخصی پاسخ می دهند.

یک جاعل! لینکی در یک ایمیل جعلی قرار می دهد که اینگونه بنظر می رسد که لینک به وب سایت واقعی است، اما در واقع شما را به سایت تقلبی یا حتی یک پنجره pop-up می برد که دقیقاً مانند سایت اصلی بنظر می رسد. این کپی ها اغلب وب سایت های spoofed نامیده می شوند. زمانیکه شما در یکی از این وب سایت ها یا pop-upهای تقلبی هستید ممکن است ناآگاهانه حتی اطلاعات شخصی بیشتری وارد کنید که مستقیماً به شخصی که این سایت تقلبی را درست کرده است، ارسال خواهد شد. این شخص آن موقع می تواند از این اطلاعات برای خرید کالا یا تقاضا برای یک کارت اعتباری جدید یا سرقت هویت شما اقدام کند.

 

پنج روش که به شما در محافظت از خودتان در مقابل phishing کمک می کند

همانند دنیای فیزیکی، جاعلان در دنیای اینترنت ایجاد روش های جدید و گمراه کننده تر را برای فریب شما ادامه می دهند. اما پی گیری این پنج روش به شما برای محافظت از اطلاعات شخصیتان کمک می کند.

۱- هرگز به تقاضاهایی که از طریق ایمیل یا پنجره های pop-up اطلاعات شخصی شما را می خواهند، پاسخ ندهید. اگر شک دارید، با موسسه ای که مدعی ارسال ایمیل یا پنجره pop-up است، تماس بگیرید.

اکثر مراکز تجاری قانونی، کلمات عبور، شماره کارت های اعتباری و سایر اطلاعات شخصی را از طریق ایمیل مورد سوال قرار نخواهند داد. اگر ایمیلی اینچنین دریافت کردید، پاسخ ندهید. اگر فکر می کنید که ایمیل صحت دارد، برای تایید از طریق تلفن یا  وب سایتشان با آنها تماس بگیرید. اگر احساس می کنید که هدف یک حیله phishing قرار گرفته اید، گام بعدی را برای بهترین روش های رفتن به وب سایت ببینید.

۲- وب سایت ها را با تایپ آدرس آنها در address bar ببینید.

اگر شک دارید که ایمیل از شرکت کارت اعتباری، بانک، سرویس پرداخت آنلاین یا وب سایتهای دیگری است که با آنها تجارت انجام می دهید نباشد، لینک ها را از طریق ایمیل برای رفتن به وب سایت دنبال نکنید. آن لینک ها ممکن است شما را به سایت جعلی ببرند که تمام اطلاعاتی را که وارد می کنید برای جاعل آن سایت ارسال کنند.

حتی اگر address bar آدرس درستی نشان می دهد، خطر آن را نپذیرید. چندین روش برای هکرها وجود دارد تا یک URL جعلی در address bar مرورگرتان نمایش دهند. نسخه های جدیدتر مرورگرها جعل آدرس را مشکل تر می کنند، بنابراین بهتر است که مرورگرتان را مرتب به روز نگهدارید. اگر فکر می کنید که این به روزرسانی ها را همواره به یاد نخواهید داشت، می توانید کامپیوترتان را برای بروزرسانی های خودکار پیکربندی کنید.

۳- بررسی کنید تا مطمئن شوید که وب سایت از رمزنگاری استفاده می کند.

اگر به دسترسی به وب سایت از طریق address bar اعتماد ندارید، چگونه میدانید که ممکن است امن باشد؟ چند روش مختلف وجود دارد. نخست، قبل از وارد کردن هرگونه اطلاعات شخصی، بررسی کنید که آیا سایت از رمزنگاری برای ارسال اطلاعات شخصی شما استفاده می کند. در اینترنت اکسپلورر می توانید این عمل را با دیدن آیکون قفل زردرنگی که در status bar نشان داده می شود، بررسی کنید.

 

 

 

این نشانه دلالت بر استفاده از وب سایت از رمزنگاری برای کمک به محافظت از اطلاعات حساس دارد. ـ شمار کارت اعتباری، شماره امنیتی اجتماعی، جزئیات پرداخت – که شما وارد می کنید.

بر روی این علامت دوبار کلیک کنید تا گواهی امنیتی برای سایت نشان داده شود. نام بعد از Issued to باید با سایتی که در آن حاضر هستید مطابقت کند. اگر نام متفاوت است، احتمالاً در سایت جعلی قرار دارید. اگر مطمئن نیستید که یک گواهی قانونی است، هیچ اطلاعات شخصی وارد نکنید. احتیاط کنید و سایت را ترک کنید.

۴- بطور منظم اعلامیه های کارت اعتباری و بانک تان را مرور کنید.

حتی اگر سه مرحله قبل را انجام می دهید، هنوز ممکن است قربانی دزدی هویت شوید. اگر اعلامیه های بانک تان و کارت اعتباری تان را حداقل ماهانه مرور کنید، ممکن است بتوانید یک جاعل را شناسایی و از وارد آمدن خسارات قابل توجه جلوگیری کنید.

۵- سو ءاستفاده های مشکوک از اطلاعات شخصیتان را به مراکز مناسب گزارش کنید.

اگر قربانی چنین حقه ای بوده اید باید:

·   فوراً جعل را به شرکتی که جعل در مورد آن صورت گرفته است، گزارش کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه با شرکت تماس بگیرید، وب سایت شرکت را برای گرفتن اطلاعات صحیح تماس، نگاه کنید. شرکت ممکن است یک آدرس ایمیل مخصوص برای گزارش چنین سو ءاستفاده ای داشته باشد. بخاطر داشته باشید که هیچ لینکی را در ایمیل phishing که دریافت کرده اید، دنبال نکنید. باید آدرس شناخته شده شرکت را مستقیماً در address bar مرورگرتان تایپ کنید.

·   جزئیات جعل را، مانند ایمیل هایی که دریافت کرده اید، به مراکز ذیصلاح قانونی همچون مرکز شکایات تقلب های اینترنتی گزارش کنید. این مرکز در کل دنیا برای از کار اندازی سایت های  phishing و شناسایی افراد پشت این کلاه برداری ها، کار می کند.

در چنین شرایطی برای آموختن نحوه به حداقل رساندن میزان خسارت می توانید به وب سایت دزدی هویت FTC سر بزنید.

 


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 12:2 عصر )
»» جمال العارفین و آیة الحق المبین حاج میرزا اقا جواد ملکی تبریزی

عارف فرزانه و عالم وارسته حاج میرزا اقا جواد ملکی تبریزی سالکی واصل و فقیهی گرانقدر که سرمایه عمر خویش را با خدای سودا نموده و برلحظه لحظه آن بصیرتی ژرف و نکته بین یافته و رحل اقامت در کوی دوست افکنده و مدتی به تحصیل پرداخت و زمانی تدریس را پیشه خود ساخت و سپس عمر پر برکت خود را به تهذیب خود و دیگران گذراند و سپس با نفس مسیحایی خویش روح الله پرورید و چلاچراغ هدایت و رستگاری را در شبستان حوزه آویخت سالهای هجرت و روزهای تشرف در نجف میرزا آقا جواد را از ملک به ملکوت رسانید و او را که سالها خوشه چین خرمن سالک عارفی چون آخوند ملاحسینفلی همدانی و ... گردیده بود
مشخصات کامل عارف فرزانه و عالم وارسته حاج میرزا اقا جواد ملکی تبریزی سالکی واصل و فقیهی گرانقدر که سرمایه عمر خویش را با خدای سودا نموده و برلحظه لحظه آن بصیرتی ژرف و نکته بین یافته و رحل اقامت در کوی دوست افکنده و مدتی به تحصیل پرداخت و زمانی تدریس را پیشه خود ساخت و سپس عمر پر برکت خود را به تهذیب خود و دیگران گذراند و سپس با نفس مسیحایی خویش روح الله پرورید و چلاچراغ هدایت و رستگاری را در شبستان حوزه آویخت سالهای هجرت و روزهای تشرف در نجف میرزا آقا جواد را از ملک به ملکوت رسانید و او را که سالها خوشه چین خرمن سالک عارفی چون آخوند ملاحسینفلی همدانی و ... گردیده بود به روشن ضمیری پاک وعالم فرزانه مبدل کرده بود چه آنکه خود در بیان آن روزها میفرماید بعد از دوسال تلمذ در خدمت استاد اخوند همدانی عرض کردم من در سیر خود به جایی نرسیدم اخوند در جواب به من گفت شما با فلان ملکی ها بستگی دارید ؟ من چون از انها خوشم نمی امد از انها نتقاد کردم ایشان در جواب فرمودند هر وقت توانستی کفشهای انان را جفت کنی من خودم به سراغت می ایم من نیز روز بعد از درس انان را مورد محبت قرار دادم تا جایی که کفشایشان را جفت کردم چون این خبر به آن طایفه که در تبریز بودند میرسد رفع کدورت فامیلی میشود بعد که آخوند مرا ملاقات کرد به من فرمود دستور تازه ای نیست تو باید حالت چنان اصلاح شود تا از همین دستورات شرعی بهره مند شوی و یاد آوری کردند کتاب مفاح الفلاح شیخ بهایی برای انجام اعمال خوب است در سال 1321 به زادگاهش مراجعت میکند ولی بعد از چند سال به جهت محاصره تبریز توسط دولت روسیه به قم مهاجرت میکند و آن شهر را وطن دوم خویش قرار میدهد سرانجام در سال 1343 قمری مرغ روحش از بدن پاکش به سوی عالم قدس پرواز کرد و به سوی محبوب دیرینه خویش پرکشید
عارف فرزانه و عالم وارسته حاج میرزا اقا جواد ملکی تبریزی سالکی واصل و فقیهی گرانقدر که سرمایه عمر خویش را با خدای سودا نموده و برلحظه لحظه آن بصیرتی ژرف و نکته بین یافته و رحل اقامت در کوی دوست افکنده و مدتی به تحصیل پرداخت و زمانی تدریس را پیشه خود ساخت و سپس عمر پر برکت خود را به تهذیب خود و دیگران گذراند و سپس با نفس مسیحایی خویش روح الله پرورید و چلاچراغ هدایت و رستگاری را در شبستان حوزه آویخت سالهای هجرت و روزهای تشرف در نجف میرزا آقا جواد را از ملک به ملکوت رسانید و او را که سالها خوشه چین خرمن سالک عارفی چون آخوند ملاحسینفلی همدانی و ... گردیده بود
مشخصات کامل عارف فرزانه و عالم وارسته حاج میرزا اقا جواد ملکی تبریزی سالکی واصل و فقیهی گرانقدر که سرمایه عمر خویش را با خدای سودا نموده و برلحظه لحظه آن بصیرتی ژرف و نکته بین یافته و رحل اقامت در کوی دوست افکنده و مدتی به تحصیل پرداخت و زمانی تدریس را پیشه خود ساخت و سپس عمر پر برکت خود را به تهذیب خود و دیگران گذراند و سپس با نفس مسیحایی خویش روح الله پرورید و چلاچراغ هدایت و رستگاری را در شبستان حوزه آویخت سالهای هجرت و روزهای تشرف در نجف میرزا آقا جواد را از ملک به ملکوت رسانید و او را که سالها خوشه چین خرمن سالک عارفی چون آخوند ملاحسینفلی همدانی و ... گردیده بود به روشن ضمیری پاک وعالم فرزانه مبدل کرده بود چه آنکه خود در بیان آن روزها میفرماید بعد از دوسال تلمذ در خدمت استاد اخوند همدانی عرض کردم من در سیر خود به جایی نرسیدم اخوند در جواب به من گفت شما با فلان ملکی ها بستگی دارید ؟ من چون از انها خوشم نمی امد از انها نتقاد کردم ایشان در جواب فرمودند هر وقت توانستی کفشهای انان را جفت کنی من خودم به سراغت می ایم من نیز روز بعد از درس انان را مورد محبت قرار دادم تا جایی که کفشایشان را جفت کردم چون این خبر به آن طایفه که در تبریز بودند میرسد رفع کدورت فامیلی میشود بعد که آخوند مرا ملاقات کرد به من فرمود دستور تازه ای نیست تو باید حالت چنان اصلاح شود تا از همین دستورات شرعی بهره مند شوی و یاد آوری کردند کتاب مفاح الفلاح شیخ بهایی برای انجام اعمال خوب است در سال 1321 به زادگاهش مراجعت میکند ولی بعد از چند سال به جهت محاصره تبریز توسط دولت روسیه به قم مهاجرت میکند و آن شهر را وطن دوم خویش قرار میدهد سرانجام در سال 1343 قمری مرغ روحش از بدن پاکش به سوی عالم قدس پرواز کرد و به سوی محبوب دیرینه خویش پرکشید



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 11:59 صبح )
»» نابغه شرق فیلسوف متاله صدرالدین محمد شیرازی

در تالاری که درست بالای سر در مدرسه خان شیراز قرار دارد سیصد سال پیش ملاصدرای شیرازی تدریس می کرد و اکنون هم این تالار به نام این شخصیت بزرگ علمی نامگذاری شده است.

ملاصدرای شیرازی از اعقاب حاجی قوام الدین حسین شیرازی وزیر شاه شیخ ابواسحق اینجو است به همین جهت او را قوامی می گفتند.

سیصد سال پیش یعنی زمانی که دکارت راه جدیدی در علم پیش گرفت، نابغه شرق، ملاصدرا نظریه ای ابراز داشت که ضربت سهمگینی بر عقادی علمی زمان خود وارد آورد و اگر شرایط لازم وجودداشت می توانست حوزه های علمی ایران را در جهتی نوین سوق دهد.

ملاصدرا احساس کرد که نظریات ارسطو دست و پای حکمای اسلامی را بسته و آنان را از تفکر آزاد باز داشته از این رو با وضع نظریه جدید و انقلابی خود، علیه علم و فلسفه ای که هزار سال در عالم اسلام نضج و قوام گرفته بود قیام کرد و آراء ارسطو، فارابی و ابن سینا را باطل اعلام داشت.

ملاصدرا ابتدا فلسفه ارسطو، ابن سینا و فلسفه اشراق را کاملاً فرا گرفت. اساتیدش عبارت بودند از میرباقر و شیخ بهائی عاملی. آنگاه به یکی از دهات قم رفت و به ریاضت مشغول شد سپس به شیراز آمد و در تالار مدرسه خان به تدریس پرداخت و ضمناً به تألیف کتاب همت گماشت.

وی فلسفه مشاء و اشراق را ممزوج ساخت و در این راه شیوه مصنفین اخوان الصفا را پیمود.

ملاصدرا و دکارت در شرق و غرب راه نوینی را در پیش گرفتند ولی شیوه آنان کاملاً متفاوت بود. دکارت نسبت به همه چیز شک آورد و از وجود خویش شروع کرد تا توانست راهی برای درست به کار بردن عقل پیدا کند و دریچه ای به روی علم باز نماید.

ملاصدرا مردی عارف و روحانی بود. از این رو نمی توانست قیود معتقدات مذهبی را دور بریزد. مع الوصف به یک راز بزرگ طبیعت پی برد و دانست که جوهر عالم ماده همیشه در حرکت است.

تا زمان ملاصدرا، فلاسفه حرکت را به تمام عالم عمومیت نمی دادند و می پنداشتند که در پنج مقوله جوهر (عقل، نفس، هیولی، صورت، جسم) و پنج مقوله عرض (له، متی، فعل، انفعال، اضافه) حرکت راه نمی یابد و فقط در چهار مقوله عرض (کم، کیف، وضع، این) حرکت واقع می شود.

علت آن است که آنان حرکت را از دیدگاه مشهودات خویش تعریف می کردند. مثلاً می دیدند که اشیاء را می توان شمرد یا اندازه گرفت یا حرارت، اراده، شجاعت، سستی، سختی، نور و غیره منشأ حرکت هستند.

محمدبن ابراهیم شیرازی، معروف به ملاصدرا، صدرالدین و صدرالمتألهین دارای تصنیفاتی است که فهرست آنها به شرح زیر است:

1. اسفار 2. شرح هدایه 3. حاشیه بر الهیات شفای شیخ الرئیس 4. شرح حکخه الاشراق شیخ شهاب الدین سهروردی 5. واردات قلبیه 6. رساله در حدوث عالم 7. مسائل قدسیه و قواعد ملکوتیه 8. رساله در تحقیق تشخص 9. رساله در تحقیق اتضاف مهیه بوجود 10. رساله در جواب مسائلی که از محقق طوسی سؤال شده و جوابی صادر نگشته 11. کتاب اسرار الایات 12. تفسیر سوره جمعه 13. تفسیر سوره الطارق 14. تفسیر سوره الواقعه 15. تفسیر آیه نور 16. تفسیر آیه الکرسی 17. کتاب حکمه عرشیه 18. کتاب مشاعر 19. رساله اکسیر العارفین فی معرفه الحق و اللیقین 20. رساله کسر اصنام جاهلیه 21. رساله اتحاد عاقل و معقول 22. کتاب شرح اصول کافی 23. عقل و جهل.

ملاصدرا هفت سفر پیاده به مکه رفت و در سفر هفتم به سال 1050 هجری قمری در بصره وفات یافت و همانجا مدفون گردید.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 11:58 صبح )
»» حضرت آیت‌الله العظمىسید شهاب‌الدین مرعشى نجفى

مؤسس و بنیانگذار این کتابخانه عظیم و بى‌نظیر، فقیه و مرجع تقلید شیعیان جهان، بزرگ فرهنگبان میراث اسلامى، عالم اصولى، محدث رجالى، ادیب اریب، تبارشناس برجسته، محقق و مورّخ، حضرت آیت‌الله العظمىسید شهاب‌الدین مرعشى نجفى در صبحگاه بیستم صفر ١٣١٥/ ٢١ژوئیه ١٨٩٧ در نجف اشرف در کشور عراق در یک خانواده سرشناس علمى و مذهبى زاده شد.

نخست نزد پدر بزرگوارش آیت‌الله سید شمس‌الدین محمود حسینى مرعشى نجفى (متوفى١٣٣٨ق)، که خود از علماى بزرگ آن زمان به شمار مى‌آمد، و نیز شیخ مرتضى طالقانى، شیخ محمدحسین اصفهانى، حاجیه خانم بى‌بى شمس شرف‌بیگم طباطبایى، جدّه مادرى خود، مقدمات علوم را بیاموخت.علم تجوید و قرائت قرآن کریم و تفسیر را از پدر خود و میرزا ابوالحسن مشکینى، شیخ محمدحسین شیرازى، سید هبةالدین شهرستانى و سید ابراهیم شافعى رفاعى بغدادى. علم انساب را نیز از پدر و سید رضا موسوى غُریفى صائغ بحرانى، و برادر او، سید مهدى غُریفى.فقه و اصول را از پدر، شیخ مرتضى طالقانى سید محمدرضا رفسنجانى، شیخ غلامعلى قمى، میرزا ابوالحسن مشکینى، سید آقا شوشترى، میرزا محمدعلى کاظمینى، شیخ عبدالحسین رشتى، میرزا آقا اصطهباناتى، شیخ موسى کرمانشاهى، شیخ نعمت الله لاریجانى و سیدعلى طباطبایى یزدى، علوم ریاضى و هیئت را از شیخ عبدالکریم بوشهرى، سید ابوالقاسم موسوى خوانسارى، دکتر عندلیب زاده، میرزا محمود اهرى، آقا محمد محلاتى، شیخ عبدالحمید دشتى، میرزا احمد منجم و سید کاظم عصار.علم طب را از پدر، محمدعلى خان مؤید الاطباء.علم رجال و درایه و حدیث را از پدر، سید ابوتراب خوانسارى، میرزا محمد تهرانى، شیخ عبدالله مامقانى و میرزا ابوالهدى کرباسى. فقه و اصول استدلالى را از بزرگترین استاد اصول در نجف اشرف، شیخ ضیاءالدین عراقى، سید احمد بهبهانى، شیخ احمد کاشف الغطاء، شیخ على اصغر ختائى تبریزى، شیخ محمدرضا مسجدشاهى. مدت سه سال نیز در سامرِّا و کاظمین دوره تکمیلى فقه و حدیث و رجال را از سید حسن صدر آموخت؛ و اصول را از شیخ مهدى خالصى فراگرفت و مجدداً به نجف بازگشت و علم کلام را از پدر خود و شیخ محمدجواد بلاغى و شیخ محمداسماعیل محلاتى و سید هبةالدین شهرستانى آموخت.

آیت‌الله مرعشى یکى از معدود علمایى است که از استادان زیادى کسب فیض کرده است. او در بسیارى از علوم سرآمد اقران خود بود. استادان ایشان در شمار برجسته‌ترین استادان حوزه علمیه نجف اشرف ـ که در آن زمان بزرگترین مرکز علمى جهان تشیع به شمار مى‌رفت ـ قرار داشتند. دیرى نپایید که با بهره گیرى از استادان خود، به اخذ درجه اجتهاد ـ که بالاترین درجه علمى حوزه‌هاى علمیه است ـ نایل گردید.

بیشتر نیاکان ایشان عالمانى دین پژوه یا پزشکانى حاذق و یا حاکمانى صالح و باتدبیر بودند. بیش از دویست سال حکومت طبرستان آن روز (مازندران و گلستان فعلى) دردست اجداد ایشان بوده است. سید قوام‌الدین مرعشى، معروف به میربزرگ، سرسلسله سلاطین مرعشى طبرستان در سده هشتم هجرى است که قبر شریفش در شهر آمل در ایران زیارتگاه اهل آن دیار است.

سلسه نسب ایشان با ٣٣ واسطه به حضرت امام زین العابدین على بن الحسین (ع) مى‌رسد. نسب سادات مرعشى از معتبرترین سلسله نسبهاى سادات به شمار مى‌آید که بیشتر در شهرهاى قم، تهران، رفسنجان، دماوند، قزوین، مازندران، خوزستان و آذربایجان سکونت داشته‌اند.

آیت‌الله مرعشى چند سال پس از نیل به مقام رفیع اجتهاد، در سال ١٣٤٢ق/١٩٢٤م به ایران سفر کرد و پس از تشرف به مشهد مقدس، به تهران رفت و در آنجا لحظه‌اى از تحقیق و استفاده از استادان برجسته بازنماند و از بزرگانى چون شیخ عبدالنبى نورى، شیخ حسین نجم‌آبادى و میرزا طاهر تنکابنى بهره گرفت.

سرانجام در سال ١٣٤٣ق/١٩٢٥م به قم رفت و به دعوت و درخواست آیت‌الله العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى، مؤسس حوزه علمیه قم، در آنجا سکونت اختیار کرد. از همان سال به عنوان مدرس رسمى درجه اول حوزه علمیه برگزیده شد. دیرى نپایید که در شمار مراجع تزرگ تقلید درآمد و میلیونها نفر از شیعیان کشورهاى مختلف، از جمله ایران، عراق، لبنان، کویت، احساء و قطیف عربستان، امارات عربى، بحرین، پاکستان، هند و ترکیه و بخشى از کشورهاى آفریقایى، مانند زنگبار، از ایشان تقلید مى‌کردند.

آیت‌الله مرعشى طى٦٧ سال تدریس در حوزه علمیه قم، که در برخى روزها به ده درس باغ مى گردید، در تحکیم پایه‌هاى این حوزه نوپاى علمى لحظه‌اى درنگ نکرد. حاصل این تلاش هزاران شاگردى است که تربیت نمود و هر کدام خود از مشاهیر و مدرسان حوزه و دانشگاه‌اند.

بنیاد چندین مدرسه علمى و مسجد و حسینیه و مراکز درمانى و کتابخانه در قم و دیگر شهرستانها و خارج از کشور و نیز احیا و انتشار آثار علمى دانشمندان متقدم اسلامى و تشویق و ترغیب محصلین به استفاده از آنها، از جمله خدمات ارزنده آن فقید سعید به شمار مى‌آید.

موقعیت علمى و اطلاعات گسترده وى در علوم و فنون مختلف، از تألیفات و آثارى که بر جاى گذارده و بیشترین آنها به عربى است آشکار مى‌شود از جمله کتاب ملحقات الاحقاق، در کلام و عقاید و فضایل ائمه اطهار(ع)، که در تألیف آن به بیش از پنج هزار اثر از منابع اهل سنت مراجعه شده است؛ و طیّ چهل سال به جمع‌آورى و تدوین این اثر مهم پرداخته‌اند؛ و تاکنون ٣٦ جلد آن به اهتمام متولى کتابخانه چاپ و منتشر گردیده است. همچنین حاشیه بر عروه الوثقى، در دو جلد؛ منهاج المؤمنین، در فقه، در دو جلد؛ تقریرات قصاص، در سه جلد، که یکى از شاگردان ایشان جمع‌آورى نموده است؛ طبقات‌النسّابین، که در نوع خود یکى از بى‌نظیرترین آثار تألیف شده در این باره است؛ حاشیه بر کفایة‌الاصول، در دو جلد؛ حاشیه بر رسائل، در یک جلد؛ المشاهد و المزارات، در یک جلد بزرگ؛ اعیان المرعشیین، در یک جلد بزرگ؛ المعوّل فى امر المطوّل، در یک جلد؛ علماء‌السادات، در یک جلد؛ مسارح الافکار یا حاشیه بر تقریرات شیخ مرتضى انصارى، در یک جلد؛ الفوائد الرجالیه، در یک جلد؛ کشف الارتیاب، در نسب، یک جلد؛ المُجدى فى حیاة صاحب المَجدى، در یک جلد؛ رفع الغاشیة عن وجه الحاشیة، در منطق، یک جلد؛ الردّ على مدعى التحریف، تعلیقه بر عمدةالطالب، در علم نسب.

همچنین کتاب عظیم مشجرات آل رسول الله الاکرم (ص) که در برگیرنده شجره سادات ایران و دیگر کشورهاست و در چند جلد تألیف شده و متأسفانه به صورت مسودّه و ناقص است. سفرنامه اصفهان ـ شیراز ـ سامرّا و آذربایجان. تعداد عناوین آثار علمى ایشان ـ‌با احتساب برخى که مسودّه‌اند یا کامل نیستند‌ـ بالغ بر ١٥٠ اثر است و تعدادى از آنها تاکنون چاپ و منتشر شده است.

ایشان یکى از پیش‌کسوتان وحدت میان مذاهب اسلامى است. آیت الله مرعشى با ارتباط مکاتبه‌اى که با علماى بزرگ فرق اسلامى در کشورهاى مختلف برقرار ساخت، موفق به اخذ بیش از ٤٥٠ اجازه روایت حدیث گردید. تصویر بخشى از این اجازات به ضمیمه زندگینامه هر یک از صاحبان اجازه در المسلسلات فى الاجازات، به عربى، در دو جلد بزرگ ـ‌که به کوشش متولى محترم کتابخانه گردآورى شده‌ـ چاپ و منتشر گردیده است. همچنین کتاب الاجازةالکبیرة که دربرگیرنده اسامى اجازه‌دهندگان به معظم‌له با ذکر طریق روایتى هر یک از آنها مى‌باشد از سوى این کتابخانه چاپ و منتشر گردیده. نیز ایشان هزاران اجازه روایت حدیث به طلاب و محصلان و استادان حوزه و دیگر واجدان شرایط ـ‌از سالهاى ١٣٣٩ق تا آخرین روز زندگى خود‌ـ اعطا کرده‌اند، که تولیت محترم کتابخانه بیشتر آنها را جمع‌آورى کرده است. آیت الله مرعشى را شیخ الاجازه عصر خویش نیز خوانده‌اند.

سجایاى اخلاقى و احاطه ایشان بر علوم و فنون گوناگون، و ریاضتها و مجاهدات ایشان بیرون از شمار است. در ادوار زندگى با ارباب دانش و بزرگان دینى، اسلامى و غیراسلامى، دیدار و ملاقاتهاى مهمّى داشته و پیوسته دانشگاهیان و پژوهشگران به ایشان مراجعه کرده‌اند. برخى از شخصیتهایى که آیت‌الله مرعشى با آنها دیدار کرده است عبارت‌اند از: تاگور، شاعر و فیلسوف مشهور هندى، علامه رشید رضا مصرى مؤلف تفسیر المنار، شیخ طنطاوى جوهرى مصرى صاحب تفسیر الجواهر، کشیش و مؤلف بزرگ انستانس کرملى در بغداد، پرفسور هانرى‌کربن فرانسوى.

یکى از برجسته‌ترین خدمات فرهنگى آیت‌الله مرعشى نجفى، بنیاد کتابخانه بزرگى است که در جهان از شهرت و اعتبار ویژه برخوردار است. با این کار سترگ، ایشان یکى از بزرگترین انقلابهاى فرهنگى تاریخ ایران و اسلام را رقم زده است. از این رو، در مجامع علمى، فرهنگى و تحقیقى جهان از وى با نام بزرگ فرهنگبان میراث اسلامى یاد مى‌شود.

او پس از نزدیک به یک قرن کوشش در جهت اشاعه فرهنگ اسلامى و احیاى تفکرات شیعى و خدمات ارزنده علمى و اجتماعى، سرانجام در روز چهارشنبه هفتم صفر ١٤١١/هفتم شهریور ١٣٦٩/٢٩ آگوست ١٩٩٠ در ٩٦ سالگى بر اثر سکته قلبى دیده از جهان فرو بست. به همین مناسبت، دولت جمهورى اسلامى ایران سه روز عزاى عمومى اعلام کرد. نیز در کشورهاى پاکستان و لبنان سه روز عزاى عمومى اعلام گردید. پیکر مطهر آیت‌الله مرعشى طى مراسم باشکوهى قبل از ظهر جمعه نهم صفر/ نهم شهریور با حضور میلیون مردم ایران و مقامات بلندپایه لشکرى و کشورى و مراجع عظام، مدرسین و علماى حوزه‌هاى علمیه و نیز نمایندگان سیاسى کشورهاى اسلامى در ایران تشییع گردید. سالها قبل از رحلت ایشان، تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه (ع) محل دفنى براى ایشان در داخل حرم و در نزدیکى ضریح مطهر در نظر گرفته بود، لیکن حسب وصیتشان که مرقوم فرموده‌اند: «مرا در راهروى ورودى کتابخانه ـ‌زیر پاى محققانى که براى مطالعه و تحقیق به این کتابخانه مراجعه مى‌کنند‌ـ دفن نمایید»، در راهروى کتابخانه بزرگى که خود آن را بنیاد نهاد است به خاک سپرده شد.

گفتنى است که وزارت پست جمهورى اسلامى ایران، به منظور تجلیل از مقام شامخ نادره روزگار، یک تمبر زیبا مزّین به تصویر ایشان و نمایى از ساختمان کتابخانه چاپ و منتشر کرد. درباره زندگینامه ایشان مى‌توان از کتابهاى شهاب شریعت، بر ستیغ نور، قبسات فى حیاة سیدنا الاستاذ، همچنین از وصیتنامه الهى ـ اخلاقى ایشان استفاده نمود.

بنیانگذار این کتابخانه، از جمع‌آورى ذخایر اسلامى و تأسیس مرکزى بزرگ به منضور گردآورى و استفاده پژوهشگران از آن ذخایر، اهدافى داشتند که فهرستوار برخى از آنها را برمى‌شماریم:
١. ایجاد یک مرکز بزرگ فرهنگى اسلامى بین‌المللى که روند توسعه و پیشبرد دستاوردهاى عظیم علمى دانشمندان مسلمان را طى دوازده قرن گذشته بنمایاند.
٢. گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در جامعه که ضرورت آن بیش از هر زمان دیگرى احساس مى‌شد.
٣. آگاهى پژوهشگران از وجود منابع مکتوب گردآورى شده در یک مرکز بزرگ و آشنایى بیشتر آنان با میراث اسلامى کهدر علوم و فنون مختلف نگارش یافته، و نام بسیارى از آنها در منابع موجود نیامده، از طریق تدوین و انتشار فهرست آنها.
٤. گردآورى نسخه‌هاى خطى نفیس اسلامى و تمرکز آنها در یک مرکز بزرگ به منظور جلوگیرى از تاراج این ثروتِ ملى ک پیوسته از سوى سوداگران بین‌المللى از کشورهاى اسلامى خارج مى‌شد.
٥. اولویت دادن به گردآورى نسخه‌هاى خطى کهن و یا نسخه‌هاى اصل به خططو مؤلّفان که از اعتبار و اصالت برخوردارند و تمرکز آنها در یک مرکز براى استفاده پژوهشگران.
٦. تهیه و جمع‌آورى تصویر و میکروفیلم و بایگانى از نسخه‌هاى خطى نفیس اسلامى که در صد سال اخیر از ایران و یا کشورهاى اسلامى خارج شده و هم اکنون در کتابخانه‌هاى دیگر ملل قرار دارد. همچنین تمرکز آنها به منظور دستیابى پژوهشگران.
٧. تحویل این گنجینه عظیم بشرى به نسلهاى بعدى؛ تا از فرهنگ سرشار نیاکان خود آگاهى یابند و بتوانند در تدوین تاریخ علم از این میراث مکتوب، که تنها کلید راهیابى به آن است، استفاده نمایند.
٨. حفظ و حراست از ذخایر مکتوب اسلامى که از لابه‌لاى حوادث روزگار (از جمله: آتش‌سوزى، بى‌توجهى زمامداران بى‌کفایت و علم‌ستیز به میراث مکتوب، اوج‌گیرى و تشدید اختلافات مذهبى و فرقه‌اى در طول اعصار، سیل و زمین لرزه) به ما رسیده است. نیز بازسازى و ترمیم و تهیه میکروفیلم از آنها به منظور پیشگیرى از فرسایش بیشتر این میراث بشرى.
با مقایسه نسخه‌هاى خطى موجود در کتابخانه‌هاى کشورهاى اسلامى پیش از همجوم مغولان و پس از آن، به خوبى وسعت و دامنه این خسارتها را مى‌توان به دست آورد. قطب‌الدین نهروالى در الاعلام با علام بیت الله الحرام نوشته است: در حمله مغولان به بغداد در سال ٦٥٦ق/١٢٥٨م، که منجر به سقوط بغداد و انقراض خلافت عباسیان گردید، مغولان کتابها و تألیفات مسلمانان را ـ‌که در خزانه‌‌ها و مساجد و کتابخانه‌هاى بغداد و در مدارس، به ویژه بیت‌الحکمه، قرار داشت‌ـ به دجله ریختند؛ به گونه‌اى که بر اثر تراکم این ذخایر، پلى عظیم پدید آمد و سپاهیان مغول از روى آن عبور کردند و آب دجله نیز از مرکب این نسخه‌ها سیاهرنگ شد. همچنین در نیشابور ـ‌که یکى از مراکز مهم علمى اسلامى در سده پنجم و ششم هجرى به شمار مى‌آمد‌ـ ترکمانان غز کتابخانه بزرگ مسجد عقیل و پنج کتابخانه دیگر را سوزاندند و یا به تاراج بردند. (الکامل ابن اثیر، ج٩، ص ٧٤).
کتابخانه‌هاى مرو و هرات نیز حملات مغولان مصون نماند و در یورشى وحشیانه تمامى مراکز فرهنگى، به ویژه کتابخانه‌ها را آتش زدند. همچنین کتابخانه صاحب بن عباد در رى ـ‌که به گفته تاریخ‌نگاران حمل آن با کمتر از چهارصد شتر انجام نمى‌شد‌ـ در حمله سلطان محمود غزنوى به این شهر کتابهاى کلامى، فلسفى، نجومى و معتزلى از این کتابخانه خارج شد و به دستور وى آنها را آتش زدند. (الحضارة الاسلامیة فى القرن الرابع الهجرى، ج١، ص ٢٠٣ـ٣٢٦) در شهر اصفهان نیز کتابخانه نفیس مسجد جامع در اوایل سده ششم هجرى به دست اسماعیلیه طعمه حریق گردید. (الکامل ابن‌اثیر، ج٨، ص ٣٠٥)


این کتابخانه بر اساس چندین سند رسمى، از جمله سند شماره ٦٢٣٩٣ مورخ ١٠/٢/١٣٤٦ و ٤٢٧٤٣ مورخ ١٢/٥/٤٦ و ٦٣٣٦٩١ مورخ ٩/١١/٤٦ از سوى بنیانگذار معظم آن وقف عام گردیده و تمامى کتابها و تجهیزات و ساختمان اصلى و فرعى و وابسته به آن، اعمّ از منقول و غیرمنقول، جزء موقوفه است. مقرّرات آیین‌نامه و اساسنامه کتابخانه بر اساس همان شرایط و مقرراتى است که در وقفنامه‌هاى یاد شده بر آنها تأکید گردیده است.
همه کتابها و اسناد مکتوب و غیرمکتوب ممهور به مُهر وقفى کتابخانه است.
همچنین طىّ مصوبه‌اى در تاریخ ٧/٨/١٣٧٦ در مجلس شوراى اسلامى این کتابخانه در فهرست نهادهاى رسمى عمومى غیردولتى ثبت گردید. آیت الله مرعشى از نخستین روز آغاز به کار کتابخانه در سال ١٣٤٥ش تولیت و ریاست آن را به فرزند ارشد و وصى‌اشف حجت‌الاسلام دکتر سید محمود مرعشى، واگذار کرد. نیز به تصریح همین وقفنامه‌ها، تولیت کتابخانه بایستى در خاندان معظم‌له موروثى باشد. البته با شرایط مندرج در آن، با تقدم طبقه سابق بر لاحق.

این کتابخانه از لحاظ تعداد و کیفیت نسخه‌هاى نفیس و کهن خطّى اسلامى نخستین کتابخانه در کشور ایران و سومین کتابخانه در جهان اسلام به شمار مى‌آید. همچنین نزد پژوهشگران و محققان داخلى و خارجى از شهرت و اعتبار خاص برخوردار است. رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینى(ره)، در بخشى از پیام خود در تاریخ ٢٤/١٢/٦٧ به دولت وقت درباره این کتابخانه چنین مرقوم داشته‌اند: «کتابخانه حضرت آیت‌الله آقاى نجفى مرعشى ـ‌دامت برکاته‌ـ از کتابخانه‌هاى کم‌نظیر و شاید بتوان گفت بى‌نظیر ایران است...» روند روبه گسترش این کتابخانه به گونه‌اى است که به یارى خداوند در آینده‌اى نه چندان دور در ردیف نخستین کتابخانه‌هاى جهان اسلامى قرار خواهد گرفت.


تالیفات
کتاب ملحقات الاحقاق
منهاج المؤمنین
شیخ الاجازه


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 11:57 صبح )
»» ابو الحسن سعید بن هبة الله مشهور به قطب راوندی

ابو الحسن سعید بن هبة الله مشهور به قطب راوندی کاشانی یکی از علماء و محدثین بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است. راوندی استادی کامل، عالمی متبحّر، مفسری محقق، محدثی امین، حکیمی متأله و فقیهی کم نظیر بود. مرحوم قطب راوندی یکی از ستارگان درخشان علم و دانش، نویسنده ای توانا و از محققین نامی شیعه در عصر خود بود. او با تألیفات ارزنده خویش خدمت شایانی به عالم اسلام و مسلمین نموده و نام شریف خود را در عداد علما برای همیشه جاوید گذاشت. تمام علمای شیعه و صاحب تراجم در تألیفات خود نام شریف او را در شمار اعلام بزرگ مکتب به عنوان فقیهی موثق متذکّر شده و مشابه این توصیفات را علمای اهل تسنن نیز در مورد او یادآور شده اند. قطب الدّین از شاگردان مفید ثانی، شیخ طبرسی، سید مجتبی رازی و سید مرتضی رازی، ابو البرکات مشهور و ابو الفتح آمدی صاحب غرر و درر بوده و از آنها اجازه نقل روایت دارد. خاندان سید راوندی و قطب الدین راوندی، همگان از علمای شیعه بوده و اولاد و احفاد آنها نیز علوم پدران و اجداد را به میراث بردند. علامه قرن ششم محمد بن شهر آشوب در کتاب معالم العلماء، مرحوم قطب را به عنوان یکی از اساتید بزرگ خود بسیار تجلیل و توصیف نموده و او را در عداد بزرگترین علمای عصر خویش یادآور شده است. به جز تربیت و تدریس فضلاً آثاری ارزنده و سودمند نیز به رشته تحریر برد که هر یک از کتابهای او شامل چند جلد است بعضی آثار مهم او عبارت است از: خلاصه التفاسیر در 10 جلد، مغنی در شرح نهایه 10 جلد، مستقصی در شرح ذریعه سید مرتضی 3 جلد، شرح نهج البلاغه 2 جلد، فقه القرآن، اسباب نزول، قصص الانبیاء، خرایج و الحرایج، احکام الاحکام در شرح آیات الاحکام، جواهرالاحکام، رساله الفقهاء، رایع در احکام شرایع، معارج در شرح خطب مولا، منهاع البراعه در شرح نهج البلاغه، تهافت الفلاسفه در حکمت، جواهرالاحکام، حل العقود، زهرالمباحثه، ضیاء الشهاب در شرح شهاب الاخبار، انجاز در شرح ایجاز، اغراب در اعراب.

قطب الدین اولین شخصیت علمی جهان اسلام است که مبادرت به نوشتن شرح نهج البلاغه نمود و پس از وی قریب به 30 شرح به تقلید از او، علمای مختلف بر آن نوشته اند از بررسی کتب فوق و محتوای آنها علمای بزرگ جهانی به احاطه دانش های فراوان او در فقه و حکمت و حدیث ادبیات و لغت و تفسیر و کلام و شناخت او از کلمات مولای خود به خوبی پی برده اند و او بزرگ شخصیتی است که چون فیض کاشانی از ساعات و دقایق عمر خود حداکثر استفاده و بهره را برده است. خدایش درجات او عالی است متعالی فرماید سال تولدش را نیافتیم اما تاریخ وفاتش روز چهاردهم شوال سال 573 هجری قمری است.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 11:53 صبح )
»» فخر رواة الشیعه الامامیة و کهف الشریعة الاسلامیة على بن بابویه ق

على بن بابویه قمى , در حدودسال 220 هـ.ق در قم و خاندانی روحانى و اصیل متولد شد.
استادان و مشایخ على بن بابویه تقریبا همان مشایخ کلینى یعنى محمد بن یحیى العطار و على بن ابراهیم قمى و احمد بن ادریس اشعرى و حسین ابن محمد بن العطار و عبدالله بن حسن مؤدب و محمد بن احمد ابن هشام و ابو خلف عجلى مى باشند .
معروفترین شاگردان او غیر از دو فرزندش ابو جعفر صدوق و ابو عبدالله الحسین ، عباس بن عمر کلوازانى و تلعکبرى و احمد بن داوود قمى و سلامة بن محمد بودند.
گفتار بزرگان :
نـجـاشـى از اصـحاب خود نقل کرده است, که مجمعى از اصحاب شنیده اند که : پـیـش ابوالحسن على بن محمد سمرى (ره ), یکى از نواب چهارگانه امام عصر (عج ) بودیم که او گفت : خداوند رحمت کند على بن حسین بن بابویه را به او گفته شده که او زنده است در پاسخ گفت : نه , او امروز به رحمت ایزدى پیوست تاریخ آن را یادداشت کردند و خبر رسید که او همان روز از دنیا رفته است.
خصوصیات اخلاقی:
او مورد عنایت خاصه حضرت امام زمان (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف )واقع شده است و نامه اى از سـوى آن بـزرگوار توسط حسین بن روح نوبختى به اورسیده است که متن آن در رجال نجاشى این گونه آمده است : ابـوالحسن على بن حسین بن موسى بن بابویه قمى , شیخ بزرگ و پیشواى قمى ها در روزگار خـویـش , فقیه و مورد وثوق آنان , او به عراق آمد و با ابوالقاسم حسین بن روح (رحمه اللّه ) ملاقات نـمود و از او مسائلى را پرسید سپس با او مکاتبه نمود و این مکاتبات توسط على بن جعفر بن اسود انـجـام مـى پذیرفت در یکى از این مکاتبات از او مى طلبد که نامه اى را به محضر صاحب امر (عج ) بـرسـاند که در آن نامه درخواست دعائى درباره فرزند صورت گرفته بود, پس در پاسخ او چنین آمـد که ما ازخداوند متعال درخواست نمودیم که فرزندى به تو عنایت فرماید و به زودى دوفرزند ذکور نیکوکار و خیر نصیب تو خواهد شد . پـس از آن مـکاتبه بود که ابوجعفر و ابوعبداللّه از یک همسر ام ولدى متولدگردیدند از ابوعبداللّه حـسـین بن عبیداللّه آمده است که مى گفت : از اباجعفر مى شنیدم که بارها مى گفت : من با دعاى صاحب امر و امام زمان (عج ) به دنیا آمده ام و به این عنایت افتخار مى نمود
مقام علمی :
ابـوالـحـسـن على بن الحسین بن موسى بن بابویه , یکى از فقهاى نامدار و یکى ازاصحاب فتوى و اجـتـهـاد, و در عصر خویش رئیس فقها و محدثین و پیشواى مردم قم بوده است شیعیان در امور دینى به او مراجعاتى داشته اند و فتوایش نزد همگان نافذ ومحترم بوده است . در بـیـان عـظـمت علمى و منزلت قدس و تقواى او, همین بس است که فقهاى مادر مواردى که حـدیـثى از اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) نرسیده باشد, و از او فتوایى در آن زمینه وجود داشته بـاشـد, فـتاواى او را به علت نزدیک بودن به عهد امامت وعصر معصوم (ع ), به منزله حدیث تلقى مـى کـردنـد و فـتواى او را نشانى از وجودحدیث در آن زمینه قلمداد مى نمودند چنانکه شهید اول در کتاب ذکرى با این تعبیربیان فرموده اند:. اصـحـاب مـا, دستورالعمل خود را از رساله على بن بابویه مى گرفتند, هنگامى که دسترسى به نص روایت نداشتند, چون اعتماد و اطمینان کاملى به او داشتند .
وفات :
عـلـى بـن بـابـویـه در سـال 329 .هـ ق در درگذشت , و در قم , نزدیک صحن مطهر حضرت معصومه (س ) مدفون گردید و مزارش معروف , و هم اکنون مورد زیارت و عنایت مردم می باشد.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 11:52 صبح )
»» علم الاعلام و حجة الاسلام ، قدوة المتقدمین الشریف سـید مرتضى علم

سـید مرتضى علم الهدى , در سـال 355 در یـکى از خانواده هاى محترم سادات بغداد به دنیا آمد که ازجانب پدر و مادر نـسـب بـس شریفى داشت . نسب شـریـفش با پنج و شش واسطه به حضرت امام موسى بن جعفر و امام جعفر الصادق ( علیهم السلام) مى رسد کنیه اش علم الهدى و لقبش ذوالثمانین , ابوالثمانین وذوالمجدین و شریف مى باشد.
تحصیلات:
بـرخى از رؤیاها در صداقت و راستى بى شباهت به الهام و نوعى آگاهیهاى غیبى نیستند و یکى از آن نـوع رؤیـاهـا, خـوابى بود که شیخ مفید ( اعلى اللّه مقامه الشریف ) دیدند که حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام ) حـسـنین ( علیهم السلام ) را پیش او آورده است و مى فرماید : یا شیخ علمهما الفقه به این دو فرزند فقه بیاموز شیخ پس از بیدارى به حیرت وتفکر فرو مى رود, تا آنکه صبح همان شب , فاطمه والده مـاجده سید مرتضى و سیدرضى , با خدمتگزاران خود که دور او بوده اند, دو پسر خود را که در آن موقع از نظرسن , صغیر و خردسال بوده اند پیش شیخ آورده , شیخ محض رعایت جلالت آن مخدره , سلامش کرد و به پا ایستاد تا پس از احترامات معمولى , فاطمه مادر کودکان ,همان عبارت مذکور در رؤیا را (یا شیخ علمهما الفقه ) به زبان آورد و گفت :
اى شیخ این دو پسران منند, اینها را پیش تو آورده ام که به آنان فقه تعلیم دهى .
پـس شـیـخ تـحـت تاثیر قرار گرفت و خواب را به آن بانوى جلیل القدر بازگونمود و به تعلیم و تربیت آن دو برادر والاگهر اهتمام تمام به کار برد تا به آن مقام عالى علم و اجتهاد نائل آمدند که هر دو از ذخیره هاى ارزشمند اسلام و از نوادر و نوابغ ‌روزگار گردیدند .
اساتید:
او در محیط علمى مساعد رشد و نما کرد و از محضر بزرگان و افرادى مانند:شیخ مفید, خطیب ادیب , ابن نباته و شیخ حسن بابویه بهره جست.
شاگردان و تدریس:
او حـوزه درسـى بـسـیـار غـنـى و در علوم متنوعه تدریس داشته است و هر یک از شـاگـردان او شهریه معینى داشته اند, چنانچه شیخ طوسى را ماهى دوازده دینار اشرفى طلاى هـیـجـده نخود و قاضى ابن البراج را ماهى هشت دینار و هر یک از تلامذه دیگر را به فراخور حال خـود شـهـریه مى داده است وقتى قحطى شدید پیش آند, مرد یهودى براى تحصیل روزى , چاره انـدیـشید که در نزد سید به تحصیل علم نجوم بپردازد بعد از استیذان از سید در درس او حاضر شد و حـسب الامر سید به او روزانه تعیین گردید که روز به روز مى گرفت و صرف ضروریات زندگى خود مى کرد تا پس از اندکى از مشاهده این شیوه و رفتار نیک , آخر به دین اسلام گروید.و شاگردانى مانند:شیخ طوسى , قاضى ابن البراج , ابـوالـصـلاح حـلبى , ابوالفتح کراجکى , سالار بن عبدالعزیز دیلمى و دهها نظایر این بزرگان را در حوزه درسى خویش تربیت نمود.
گفتار بزرگان :
شیخ عزالدین احمد بن مقبل می گوید:
اگر کسى سوگند یاد کند که علم الهدى در علوم عربیه داناتر از خود عرب بوده , دروغ نگفته و گناهى نکرده است.
علم الهدى از دیدگاه دانشمندان اهل سنت :
شخصیت علم الهدى از دیدگاه دانشمندان اهل سنت هم پوشیده نمانده است ,بلکه در اثر کثرت تألیفات و آثار مورد جلب نظر آنان نیز گردیده است ابن خلکان ,یکى از مورخین اهل سنت می گوید:
فـضـائل وى بـسیار و تالیفات او در دین و احکام مسلمین شاهد صادق هستندبر اینکه شاخه آن شجره بوده و از اهل آن خانواده جلیل مى باشد .
ابـن اثـیر در کامل التواریخ , یافعى در مرآة الجنان , سیوطى در طبقات , خطیب بغدادى در تاریخ بـغـداد و ابـن کـثیر شامى و دیگران , همگى از سید مرتضى با بهترین عبارات یاد کرده اند و علم و فضیلت و دانش او را ستوده اند.
یکى از اساتید ادبیات مصر می گوید:
مـن از کتاب غرر و درر سید مرتضى مسائلى را استفاده کردم که در هیچ یک از کتابهاى دیگر نحویان به دست نیاوردم.
خصوصیات اخلاقی:
مناعت طبع و ملکات فاضله او: دانـشـمـند متتبع , آقاى على دوانى در بیوگرافى این فقیه وارسته از رجال ابوعلى , از کتاب اتـحاف الورى , ضمن حوادث سال نقل کرده است که در این سال سید مرتضى و برادرش سید رضـى به زیارت بیت اللّه الحرام شتافتند در بین راه ابن جراح طائى از آنها طلب چیزى کرد و آنـها نه هزار دینار از مال خالص خویش را به اودادند و باز نوشته اند که وقتى چند کتاب به قیمت ده هزار دینار یا بیشتر براى سیدمرتضى خریدارى کردند, موقع مطالعه دید که بر پشت یکى از آنها این دو شعر رانوشته اند:
وقد تحوج الحاجات یا ام مالک ـــــ الى بیع اوراق بهن ضنین .
ـــــ و ما کان ظنى اننى سابیعها.
و لـو خـلـدتـنی فى السجون , دیونى ـــــ (گاهى احتیاج وامى دارد که اوراقى را که بیشتر مورد عـلاقـه است , فروخته گردد من گمان نمى بردم که روزى برسد که آن اوراق را بفروشم هرچند طلبکارها مرابه زندان وامى داشتند).
ایـن اشـعـار حاکى از فقر فروشنده آن بود که از روى ناچارى آن کتب نفیس رافروخته است سید (ره ) تمام کتابها را به صاحبش مسترد نمود و آن ده هزار دینار را نیزبه او بخشید.
وقف ملک براى هزینه فقها:
سـیـد مـرتـضـى دهـکده اى از املاک خود را وقف مصرف کاغذ فقها کرده بود که عوائد آن صرف تـألـیـفـات مـجـتـهدین گردد صفات حمیده و فضائل اخلاقى او در حدى بود که افراد فاضل و دانـشـمـنـد از هـر گروه مى توانستند به مجلس او راه یابند و ازمحضرش بهره مند گردند نابغه عرب , ابوالعلا معرى از کسانى بود که همیشه ملازمت او را داشت گویند هنگامى که ابوالعلا از عـراق خارج مى شد, از او پرسیدندکه سید مرتضى را چگونه دیدى ؟
او در پاسخ اشعار زیر را قرائت کرد:
یا سائلى عنه لما جئت تسئله ـــــ الا هو الرجل العارى من العار.
ـــــ لو جئته لرایت الناس فی رجل .
و الـدهـر فـی سـاعة و الارض فى دار ـــــ (اى فردى که از من جویاى حال او هستى , بدان که او مـردى اسـت کـه از هرگونه نقص و عیب , مبرى است اگر او را ببینى خواهى دید که وجود همه مـردم در یـک فردجمع است و روزگار در یک ساعت متمرکز گردیده و جهان در یک خانه قرار گرفته است.
لقب علم الهدی:

در مورد لقب علم الهدى , بیشتر مورخین نگاشته اند که ابوسعید محمد بن حسین وزیر القادر باللّه در سـال 420 بـیـمـار شـد شـبـى در خواب دید که امیر مؤمنان ( علیهم السلام ) به او مى فرماید: به علم الهدى بگو تا براى تو دعا کند تا ازبیمارى بهبود یابى وزیر گفت : یا امیر المؤمنین , علم الهدى کیست ؟فـرمود: على بن الحسین موسوى است چون از خواب برخاست , نامه اى به سید مرتضى نوشت که براى او دعا کند و در آن نامه او را علم الهدى خواند.
سـیـد مرتضى برآشفت و از وزیر خواست که او را با این لقب بزرگ نخواندوزیر گفت به خدا قسم امیر المؤمنین ( علیهم السلام ) امر فرموده که شما را به این لقب بخوانم بعداز آنکه وزیر از دعاى سید مرتضى شفا یافت , جریان خواب خود و امتناع سیدمرتضى را از قبول این لقب براى خلیفه بیان کرد خلیفه پیام فرستاد که شایسته است لقبى را که از سوى جد شما داده شده است بپذیرى و ابا نکنى سپس حـکـم شـد کـه مـنشیان در نامه هاى رسمى و عموم مردم او را با این لقب بخوانند و بدین گونه ملقب به علم الهدى گردید .
وفات :
او در سـال 436 در بـغـداد وفـات نمود نجاشى در رجال خود مى نویسد : او درسال مزبور وفات یافت فرزندش بر او نماز گذارد و در خانه اش دفن شد من وابویعلى جعفرى (داماد شیخ مفید) و سلار بن عبدالعزیز او را غسل دادیم.
اخـیـرا جنازه او به کربلاى معلى منتقل شده و در جوار مطهر حضرت سیدالشهدا ( علیهم السلام ) مهمان آن بزرگوار گردیده است.
به هر حال جهان بزرگ تشیع و مکتب اهل البیت علیهم السلام به او و عالمانی سترگ چون او زنده است و خواهد بود و ما همه ریزه خواران سفره شاهانه آنانیم


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 11:51 صبح )
»» علم الاعلام و فخر الاسلام ابوالقاسم علی بن الحسین المشتهر بالسید

علم الاعلام و حجة الاسلام فخر الشیعه و کهف الملة ابوالقاسم علی بن الحسین سبط ابراهیم مجاب فرزند باب الحوائج موسی ابن جعفر «علیه السلام» مشهور به سید مرتضی علم الهدا یکی از بزرگترین علمای اسلام و مکتب تشیع است. در مورد این شخصیت فرمودند که بعد از معصومین افضل الناس فی الارضیین بود. وجود عزیزش مصداق کامل حدیث شریف «علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل» _ در طول قرون گذشته تعداد علمای اسلام بسیار زیادند که هر کدام در جای خود و با توجه به رشته تخصصی خویش تألیفاتی سودمند و خدماتی ارزنده به عالم اسلام و مسلمین نموده اند، بدیهی است در بین این شخصیت ها تعدادی انگشت شمار بر سایرین برتری یافتند که خود درباره پیام آوران فرمود: « تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض آیه (ما بعض فرستادگان خویش را بر بعض دیگر مزیت و برتری دادیم). در بین علمای بزرگ مسلمین سید مرتضی را می توان سید آنها نامید که این گلستان را گل هایی است که هر یک به جای خویش خوش بویند اما امثال سید مرتضی و سید بحرالعلوم... که انشاء الله به ذکر شریف آنها خواهیم رسید زینت بخش گلستان علما گردیدند. قلم نویسندگان که در ترجمه و شرح زندگی معصومین علیهم السلام خیلی قاصر است در شرح حال و فضایل این اساتید نیز نارسا است اما به مصداق ما لا یدرک کله لا یترک کله این فقیر می خواهد نوجوانان مثل خود را تا حدودی با این گل ها آشنا سازد و هم عشق درونی خود را به اولیاء و بهترین شاگردان آنها انشاءالله به ثبوت رساند... تا فردا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

علم الهدی دانش هایی فراهم کرد که دیگری نکرد، فضائلی به دست آورد که خود در آن یگانه بود، هر دو سوی مجد را از علم و سیادت برگرفت. فضلش مورد اجماع، مخالف و موافق بدانش او اعتراف داشتند کسی در علم فقه و اصول کلام و صرف و نحو ادبیات عرب لغت و فنون شعری بپایه او نرسد تمام فضلا و دانشمندان عرب و عجم از جملات فصیح او متحیر تو گوئی سیبویه همه زمان ها است و سبحان قرن چهارم توأم با حکمت لقمان و زهد سلمان وقتی در درس خواجه طوسی نام او برده شد. پس از اسم شریفش مودبانه گفت صلوات الله علیه. چون سید مرتضی به درس مفید حاضر گشتی، مفید به احترام او از جا برخاستی و گاه کرسی درس خود بدو دادی، و از بیان و تقریر او نشاط کردی و در جلوی او بر روی مبارکش لبخند شادی زدی که گوئی سیمای معصومین علیهم السلام بینی و گاه که بیاد خواب زهرا سلام الله علیها افتادی اشک شوق و محبت بگونه جاری ساختی. پس از مفید بیست و سه سال چون پیام آوری به زمان خویش بر کرسی درس و زعامت بنشست و مکتب جدش صادق آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم را مجدد گشت و چون شیخ طوسی ها که پس از او استاد عصر خویشند به جهان اسلام تحویل داد. سید زعیم الشیعه نقیب علویین بزرگواری بخشنده و ایثارگر بود و از خوان احسان و کرمش مخالف و موافق بهره مند می شدند دانشجویان را به فراخور استعداد و لیاقت شهریه می پرداخت و رقم بزرگ آن را شیخ طوسی می گرفت (دوازده دینار) سید در مسیر تثبیت کرسی فقه شیعه جدیتی زیاد نمود و از مال و جان در این راه دریغ نداشت کتب او بی شمار و کتابخانه او در عصر خود بی نظیر بود پس از وفاتش هشتاد هزار جلد کتاب خطی که بعضی به خط مبارک خود او بود، برای فضلا از خود بجا گذاشت و برای همیشه وقف دانشجویان نمود. آثار و تصنیفات او زیاد است که اهم آنها عبارتند از: شافی، غرر و درر، ذریعه، رساله باهره فی عترة الطاهرة، تنزیه الانبیاء، آمالی، علم و عمل، تقریب الاصول، مخلص، نقض، انصاف، اتقاذ البشر، حجیت اجماع، ذخیره، ذریعه، شیب و شاب، شهاب و شیب، برق، تبتع ابیات، مقنع، علم ادب، تفسیر الآیات،... تفسیر سوره حمد، تفسیر سوره بقره، تفسیر خطبه شقشقیه، درر و فواید، علم و ادب، جبر و قدر، طیف و خیال، مسائل = مصریه، ناصریه، خلافیه، صبیه، ناصریات...

سید به سال سیصد و پنجاه و پنج به جهان دیده گشود و در بیست و پنجم ربیع الاول چهارصد و سی و شش (436) جهان فانی را وداع گفت و جسد او را پس از مدتی کنار ابراهیم مجاب در حرم مطهر سیدالشهداء ارواحنا فداه مدفون نمودند. (خواننده عزیز مجدد مذهب یعنی تجدید کننده مکتب، نوعی بازگشت به روح تعالیم عالیه اسلام تعمیم و گسترش دادن تعالیم مذهب و اجرا نمودن حدود و احکام الهی که در حد توان یک اولوالامر مبسوط الید یعنی امام و فقیه واقعی باشد و زمام مسلمین را نیز در کف با کفایت گیرد و با توجه به آیه شریفه «اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولوالامر منکم» بر عموم مسلمانان واجب است از فرمان اولوالامر عالم و عادل پیروی نمایند. ضمناً گذشت تاریخ نشان داده که پس از هر قرن شخصیتی عالم و لایق در جهان اسلام ظهور کرده و به عبارت دیگر و از دیدگاه تمام فرق مسلمین مجددی ظاهر گشته است. شیعه می گوید مجدد مکتب در قرن اول باقر العلوم و فرزندش امام صادق علیهما السلام بودند، در قرن دوم حضرت ثامن الحجج علی بن موسی علیهما السلام، در قرن سوم محمد بن یعقوب کلینی رحمة الله علیه و در قرن چهارم سید مرتضی اعلی الله مقامه... و در قرن دوازدهم وحید بهبهانی _ در قرن سیزدهم شیخ انصاری _ و در قرن چهاردهم میرزای مجدد شیرازی و...)



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 11:50 صبح )
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 59
>> بازدید دیروز: 17
>> مجموع بازدیدها: 1324687
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب