سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، آدم هفتاد ساله ای را که در رفتار و جلوه، چون جوان بیست ساله است، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» اخبار ضد و نقیض درباره تولید کنسرو از جسد دلفین های مرده

خبر فرآوری دلفین‌های مرده در صنایع کنسروسازی اگرچه از سوی مسوولان هنوز تایید نشده اما شنیدن این خبر موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرده است.

 چند روز پیش «محمدرضا فاطمی»، مدیر گروه بیولوژی دریایی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران از وقوع تخلفی زیست محیطی خبر داد.

وی گفت: سودجویان در سرخانه های برخی از بنادر کشور از جسد دلفین‌های مرده ایرانی کنسرو ماهی تولید کرده اند.

از یک سو در صورت صحت این ماجرامرز تهدید سلامت تا نزدیکی هر یک از 70 میلیون نفر جمعیت ایران جلو می‌رود و از سوی دیگر در صورت غیر واقعی بودن خبر منتشر شده با جمع کثیری از تولیدکنندگان کنسرو ماهی مواجه خواهیم شد که سرمایه‌شان با انتشار یک شایعه نادرست در معرض نابودی قرار گرفته‌است.

اما اگر صحت این خبر تایید شود آن‌وقت سازمان‌هایی که هم اکنون حفظ سلامت مردم جامعه را به عنوان مسوولیتی خطیر بر دوش می‌کشند باید پاسخگو باشند.

به راستی چگونه می‌شود که به رغم نظارت و کنترل‌ها چنین اتفاقی می‌افتد؟ آیا گستردگی صنایع غذایی به حدی است که امکان نظارت بر تمام آن وجود ندارد؟ آیا ناظران سهل انگاری می‌کنند؟ یا این که مسئولان آن طور که باید بر کار بازرسان خود نظارت ندارند؟ یعنی می‌توان گفت که گاهی چنین اتفاقاتی طبیعی است و به دلیل حجم کار برخی موارد از چشم ناظران دور می‌ماند؟ در این شرایط چه کسی مسئول خطرات احتمالی به وجود آمده در جامعه خواهد بود؟ و باید با خاطیان چگونه برخورد کرد؟
آیا عزل یک مسئول کفایت می‌کند؟ بی مسئولیتی‌ها که شاید در بعضی مواقع به راحتی جان یک انسان را به خطر می‌اندازد تا چه اندازه قابل گذشت است؟

آبزیان مرده، منبع مسمومیت بوتولیسم

آن‌گونه که «آراسب دباغ مقدم»، معاون کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی به آن می‌گوید؛ فسادپذیری در آبزیان مرده آنقدر بالاست که می‌تواند خطرات زیادی را متوجه سلامت انسان کند.

او بدون آن که خبر انتشار یافته را تایید یا رد کند؛ می‌گوید: فرآوری حیوان مرده به دلیل دارا بودن بار میکروبی، عامل بیماری‌زایی خواهد بود.

دباغ مقدم ابتلا به بوتولیسم و مسمومیت غذایی را از جمله عوارض مصرف این مواد غذایی تهیه شده از آبزیان مرده دانسته و می‌گوید: فسادپذیری آبزیان پس از مرگ بلافاصله آغاز می‌شود و در صورتی که سریعا به یخچال و سردخانه انتقال داده نشوند؛ محلی برای رشد باکتری و میکروب ها در همان ساعات اولیه خواهد شد.

وی توضیح می‌دهد: اگرچه درباره صحت این خبر جای تردید وجود دارد اما اگر این اتفاق افتاده باشد «بو» و رنگ فرآورده تولید شده خود حکایت از ناسالم بودن آن خواهد داشت.

انجام این تخلف شدنی نیست

با این‌حال «ولی مطلبی»، رئیس مرکز تحقیقات شیلات ایران با ذکر دلایلی این مساله را تکذیب می‌کند.

او می گوید: نظارت‌ها به حدی است که انجام چنین تخلفاتی تقریبا غیر ممکن است و به طور قطع می‌توان گفت بروز چنین اتفاقی واقعیت نخواهد داشت.

او می‌افزاید: مسوولان دامپزشکی از یک طرف مواد اولیه وارد شده به کارخانه را تحت بررسی دارند و از سوی دیگر مراحل فرآوری زیر نظر بازرسان وزارت بهداشت انجام می‌شود؛ بنابراین احتمال وجود ماهی مرده در صنایع به صفر می‌رسد.

مطلبی بر پیگیری خود به عنوان رئیس مرکز تحقیقات شیلات تاکید کرده و خاطرنشان می‌کند: با وجود آن که بعید می‌دانم این خبر واقعی باشد اما برای کسب اطمینان از مساله ای که سلامت افراد را تهدید می‌کند این ماجرا را پیگیری خواهم کرد.

وی همچنین افرادی که اخبار را بدون در نظر گرفتن عواقب آن منتشر می‌کنند مورد انتقاد قرار داده و اضافه می‌کند: این افراد باید پاسخگوی زیان های وارده به صنایع باشند. چرا که ایجاد این موج منفی در بازار باعث نگرانی مصرف کننده شده و در نتیجه مصرف این پروتئین سالم را کاهش می‌دهد.

اما وقتی صحت این موضوع از منظر علمی با یک کارشناس صنایع غذایی در میان گذاشته شد؛ او هم بر غیر واقعی بودن خبر تاکید کرد.

دکتر «احسانی» متذکرمی‌شود: از آنجا که ذائقه ها کوچکترین آشنایی با طعم گوشت دلفین ندارد لذا استفاده از این آبزی در کنسروها بعید به نظر می‌رسد.

وی عنوان می‌کند: موجودات دریایی وقتی می‌میرند خیلی زود دچار انحطاط شده و بوی خرابی می‌دهند. بنابراین با توجه به آن‌که امکان انتقال سریع این حیوانات پس از مرگ به کشتی سردخانه دار وجود ندارد احتمال فرآوری محصول فاسد با بوی فساد زیاد نیز قابل اجرا نخواهد بود.

احسانی تاکید می‌کند: بین انسان و آبزیان بیماری مشترک زیادی وجود ندارد اما آبزیان پس از مرگ محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. بنابراین استفاده از چنین ماده اولیه‌ای در صنایع غذایی عامل بیماری‌های زیادی در انسان از جمله مسمومیت غذایی می‌شود.

دلفین‌ها چگونه می‌میرند؟

«اسماعیل کهرم»، کارشناس محیط زیست نیز در توضیح چگونگی مرگ دلفین‌ها، با تقسیم دلفین‌های خلیج فارس به پنج گروه، می‌گوید: دلفین شبه قاتل، دلفین یونس، دلفین بینی بطری، دلفین گوژپشت و دلفین معمولی از دافین‌های خلیج فارس محسوب می شوند که بیشتر به سه دلیل مرگ آنها اتفاق می‌افتد.

وی بیان می‌کند: عامل اول پیری است یعنی با به پایان رسیدن عمر دلفین‌ها، این آبزیان نیز مانند هر جاندار دیگری می‌میرند.

کهرم، عامل دوم را آلودگی های موجود در دریا می داند و ادامه می‌دهد: با توجه به آن‌که آلودگی های نفتی در خلیج فارس 47 برابر میزان معمول در سایر دریاهاست؛ گاهی دیده شده که دلفین‌ها در اثر این آلودگی از بین می‌روند.

او می‌گوید: به دلیل آلودگی، جسد این دلفین‌ها حتی اگر دچار فساد پس از مرگ هم نشده باشند تهدید کننده سلامتی است و نمی‌توان از آنها برای تهیه کنسرو استفاده کرد.

کهرم بابیان اینکه افتادن دلفین ها به تور صیادان سومین عامل مرگ آنها است؛ می‌گوید: ممکن است از این دلفین‌های قربانی برای تهیه مواد غذایی استفاده شود.

وی می گوید: دلفین یک جانور پستاندار است که برای زنده ماندن باید از اکسیژن موجود درهوای بیرون آب استفاده کند؛ بنابراین هر از گاهی به سطح آب آمده و تنفس می‌کند اما با افتادن به تور صیادان این آبزی در زیر آب مانده و دچار خفگی می‌شود.

وی می‌افزاید: صیادانی هم که به جای آبزیان دیگر، دلفین شکار کرده اند ممکن است این حیوان را به عنوان یک منبع درآمد مورد استفاده قرار دهند.

خبری که دردسر آفرید

اما انتشار خبر تولید کنسرو با گوشت دلفین‌های مرده، صنعت کنسرو کشور را که هم‌اکنون با مشکلات و معضلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ به طور شدیدی تحت‌تاثیر قرار داد.

بازخورد این خبر به گونه‌ای بود که سندیکا و تعاونی صنایع کنسرو را به برگزاری جلسه فوق‌العاده‌ای واداشت.

اما به گفته «احمد آزاد مرد»، رییس هیات‌مدیره سندیکا و تعاونی صنایع کنسرو در این جلسه تمام اعضا از بروز چنین تخلفی در واحدهای تولید کنسرو اظهار بی‌اطلاعی و تعجب کرده‌اند.

آزادمرد ضمن تکذیب تولید کنسرو ماهی از گوشت دلفین‌های مرده در کارخانه‌های عضو این سندیکا و تعاونی، می‌گوید:«اگر در خبر منتشر شده نام کارخانه یا کارخانه‌های متخلف ذکر می‌شد، کل صنعت کنسرو از انتشار آن متضرر نمی‌شد و مردم نیز دیدگاه منفی نسبت به کل کنسروهای تن موجود در بازار پیدا نمی‌کردند.»

رییس هیات‌مدیره سندیکا و تعاونی صنایع کنسرو اظهار می‌کند: «ما نمی‌گوییم که به هیچ وجه امکان تخلف در واحدهای تولید کنسرو وجود ندارد و ممکن است در کارخانه‌هایی که عضو این سندیکا نیستند چنین تخلفی هم انجام شده باشد اما اگر با ارایه مستنداتی چون نام واحد یا واحدهای متخلف ذکر می‌شد، سندیکا و تعاونی کنسرو هم پی‌گیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌داد.»

تهیه کنسرو از گوشت دلفین امکانات می‌خواهد

به گفته آزادمرد، تعداد دلفین‌های مرده در آب‌های جنوبی به اندازه‌ای نیست که به تن ماهی تبدیل شود.

عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات هم کارخانه‌های تولید کنسرو کشورمان را فاقد تکنولوژی تبدیل گوشت دلفین به تن ماهی می‌داند و ضمن تکذیب تولید تن ماهی از گوشت دلفین‌های مرده می‌گوید:«‌این کار در کارخانه‌هایی که براساس تولید کنسرو از این پستاندار دریایی بنا و مجهز شده است، وجود دارد اما در کشور ما هیچ‌یک از کارخانه‌های تولید تن ماهی بر این اساس بنا نشده‌اند.»

وی در توضیح این موضوع اظهار می‌کند: «برای تولید کنسرو تن ماهی باید زمان پخت اولیه و درجه حرارت لازم برای استریل شدن قوطی کنسرو تنظیم شود و اگر این مدت زمان برای تمام ماهی‌‌ها ثابت باشد، قوطی کنسرو به طور کامل استریلیزه نمی‌شود که این موضوع می‌تواند خطرات بسیار شدیدی را برای مصرف‌کنندگان داشته باشد.»

گلشاهی با اشاره به اینکه کارخانه‌های داخلی تولید کنسرو ماهی براساس ماهی تن بنا شده است، می‌گوید:«هیچ کارخانه‌ای برای تولید چند قوطی کنسرو برند خود را به خطر نمی‌اندازد.»

به گفته مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات،‌این سازمان فقط در حوزه صید ماهی‌ها تا حمل آنها به ساحل دخالت دارد و نظارت بر مرحله ساحل تا کارخانه برعهده سازمان دامپزشکی و مرحله پس از تولید کنسرو برعهده وزارت بهداشت است».

من، با چشم خود دیدم

در عین حال محمدرضا فاطمی، مدیر گروه بیولوژی دریایی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با تاکید بر وجود تلفات احتمالی فردی و یا گله‌ای دلفینها در آبهای ایران، گفت: در سالهای گذشته این اتفاق افتاد و اداره شیلات ایران ناظرهایی برای کنترل سردخانه ها و بنادر گذاشت اما عده‌ای از صیادهای صنعتی که بیشترین دلفینها را در آبهای ایران تلف می کنند، گاهی جسد دلیفنهای مرده را به سردخانه های بنادر می دهند و حتی از گوشت فاسد آنها تن تولید می شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در بنادر چابهار، بوشهر و بندرعباس گزارشهایی ارائه شده و نیز مستنداتی مبنی بر ارتکاب این تخلفات در دست است که البته تاکنون هیچ برخوردی با متخلفان صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: من به چشم خودم شاهد انتقال جسد دلیفن های مرده به سردخانه ای بوده‌ام و البته مدارکی نیز در مورد این فاجعه محیط زیستی وجود دارد.

این متخصص محیط زیست دریایی تاکید کرد: در برخی موارد جسد دلفین‌های تلف شده را آرام آرام به دریا می‌ریزند و گاهی هم در سردخانه کشتیها نگهداری و به دور از چشم ناظران برای تولید کنسرو به سردخانه فروخته می‌شوند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( دوشنبه 90/3/9 :: ساعت 1:11 عصر )
»» طلبه جوان و دختر فراری

شب هنگام محمد باقر - طلبه جوان- در اتاق خود مشغول مطالعه بود که به ناگاه دختری وارد اتاق او شد. در را بست و با انگشت به طلبه بیچاره اشاره کرد که سکوت کند و هیچ نگوید. دختر پرسید: شام چه داری ؟؟ طلبه آنچه را که حاضر کرده بود آورد و سپس دختر که شاهزاده بود و به خاطر اختلاف با زنان حرمسرا  خارج شده بود در گوشه‌ای از اتاق خوابید.

صبح که دختر از خواب بیدار شد و از اتاق خارج شد ماموران،شاهزاده خانم را همراه طلبه جوان نزد شاه بردند. شاه عصبانی پرسید چرا شب به ما اطلاع ندادی و ....

محمد باقر گفت : شاهزاده تهدید کرد که اگر به کسی خبر دهم مرا به دست جلاد خواهد داد. شاه دستور داد که تحقیق شود که آیا این جوان خطائی کرده یا نه؟ و بعد از تحقیق از محمد باقر پرسید چطور توانستی در برابر نفست مقاومت نمائی؟ محمد باقر 10 انگشت خود را نشان داد و شاه دید که تمام
انگشتانش سوخته و ... علت را پرسید. طلبه گفت : چون او به خواب رفت نفس اماره مرا وسوسه می نمود. هر بار که نفسم وسوسه می کرد یکی از انگشتان را بر روی شعله سوزان شمع می‌گذاشتم تا طعم آتش جهنم را بچشم و بالاخره از سر شب تا صبح بدین وسیله با نفس مبارزه کردم و به فضل خدا ، شیطان نتوانست مرا از راه راست منحرف کند و ایمانم را بسوزاند.

شاه عباس از تقوا و پرهیز کاری او خوشش آمد و دستور داد همین شاهزاده را به عقد میر محمد باقر در آوردند و به او لقب میرداماد داد و امروزه تمام علم دوستان از وی به عظمت و نیکی یاد کرده و نام و یادش را گرامی می دارند. از مهمترین شاگردان وی می توان به ملا صدرا اشاره نمود.

نکته درسی:

اگر شب در حال درس یا مطالعه بودید حتما درب را باز بگذارید و در اتاقتان هم حتما شمع داشته باشید

چون برق با کسی شوخی ندارد

نکته اخلاقی: چرا یک طلبه نمی تواند در اتاقی که یک خانم هم حضور دارد مثل آدم کپه مرگش را بگذارد و بخوابد تا با 10 تا انگشت سوخته صبح نکند؟؟!؟!؟

نکته کنکوری: اگر  پس از سوزاندن 10 تا انگشت هنوز صبح نشده بود، چه جای دیگری را باید می سوزاند؟؟؟!!!؟؟




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( دوشنبه 90/3/9 :: ساعت 12:58 عصر )
»» وعدههای بی سرانجام خانم وزیر!

اصولا افرادی وارد اورژانسهای بیمارستانی می شوند که تصادفی و مجروح و مصدوم هستند و یا اینکه وضعیت چندان مناسبی برای تحمل بیماری نداشته و می بایست هرچه سریعتر معاینه و پذیرش شوند. بروز چنین شرایطی باعث می شود که اورژانسهای بیمارستانی در اغلب ساعات شبانه روز پذیرای این دسته از مراجعان باشند. بنابراین، لازم است که بهترین تجهیزات و امکانات درمانی در این بخشهای بیمارستانی مستقر باشد تا کمترین مشکل متوجه بیماران شود.


اما باید گفت که اورژانسهای بیمارستانی در حال حاضر از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند به طوریکه بیشترین اعتراضات و گلایه های مردم و بیماران از بیمارستانها، مربوط به بخش اورژانس است.

البته این موضوع را وزیر بهداشت هم در بازدیدی که سال گذشته از یکی از اورژانسهای بیمارستانی در بخش دولتی داشت، تایید کرد و گفت که "بخش اورژانس برخی بیمارستانها به موقع به بیماران خدمات رسانی نمی کنند. گاهی اوقات یک فرد بیمار که به اورژانس بیمارستان مراجعه می کند بین یک تا یکساعت و نیم طول می کشد تا پذیرش شود."

طرح این گلایه و شکایت از سوی بالاترین مقام وزارتخانه ای که متولی نظارت بر اورژانسهای بیمارستانی است، می تواند این بیانگر این واقعیت باشد که وضعیت این بخش از بیمارستانها به مراتب اسفبارتر از اظهارات خانم وزیر است.

دکتر مرضیه وحید دستجردی سال گذشته در مراسم افتتاح ستاد پاسخگویی به شکایات مردمی از اورژانسها، با گفتن این جمله که "مردم هرجا ما را می بینند از اورژانسها شکایت دارند"، وضعیت نامطلوب اورژانسهای بیمارستانی را به تصویر کشید و گفت که بخشی از این شکایتها و نارضایتی ها ناشی از کمبود نیروی متخصص در اورژانسها است.

وزیر بهداشت با هشدار به بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی برای ساماندهی اورژانسهای بیمارستانی گفت: ما با هیچکس تعارف نداریم. باید در اسرع وقت به وضعیت مردم در اورژانسهای بیمارستانی رسیدگی شود.

اینگونه بود که سامانه رسیدگی به شکایات مردمی از اورژانسهای بیمارستانی، در یکی از روزهای پاییز سال گذشته با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد و بدین ترتیب شماره های 66976666 و 66976969 در تهران برای ثبت و ضبط شکایتهای مردمی اعلام شد.

این در حالی است که دکتر غلامرضا معصومی، رئیس اورژانس کشور از آمار بالای شکایتها از اورژانس بیمارستانی خبر داده و عنوان داشته است که به تک تک شکایتها رسیدگی می شود و هیچ شکایتی نبوده است که مورد پیگیری قرار نگرفته باشد و گزارش مکتوب رسیدگی به شکایتهای واصله به سامانه رسیدگی به شکایتهای مردمی در پایان هر هفته به وزیر بهداشت ارائه می شود.

از سوی دیگر، دکتر نادر توکلی مسئول اورژانسهای بیمارستانی وزارت بهداشت از اورژانسها به عنوان بخشهای درآمد زای بیمارستان نام برده که نقش مهمی در اقتصاد درمان دارند. در صورتی که ارایه خدمات اورژانس در یک بیمارستان رضایت بیمار را جلب کند ضریب اشغال تختهای بستری افزایش می یابد که سعی داریم این مسئله را به عنوان یک فرهنگ در تیم درمان بیمارستانها نهادینه کنیم.

وزیر بهداشت نیز با تاکید بر استقرار متخصص طب اورژانس در اورژانسهای بیمارستانی، گفته است که اگر بیمارستانی در این بخش چنین متخصصی ندارد حداقل یک پزشک مقیم جراح باید داشته باشد تا به موقع به بیماران از جمله مصدومان ترافیکی خدمات رسانی شود.

دستجردی از برنامه این وزارتخانه برای پزشک مقیم متخصص طب اورژانس در بیمارستنها خبر داده و عنوان داشته است که نیاز کشور 70 هزار پزشک متخصص طب اورژانس است اما فقط 70 نفر در کشور در این رشته تخصص دارند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سالانه حدود 25 تا 30 میلیون نفر به اورژانسهای بیمارستانی کشور مراجعه می کنند. این در حالی است که وزیر بهداشت سال گذشته یک مهلت 4 ماهه به بیمارستانها داده بود که نسبت به ارتقای بخشهای اورژانس اقدام کنند. اما آنچه مسلم است، تغییر محسوسی در اورژانسهای بیمارستانی به ویژه در شهرهای کوچک و دور افتاده رخ نداده است و این بخشها همچنان محل اعتراض و شکایات مردمی هستند. به طوریکه در ساعاتی از شبانه روز از وجود یک پزشک خالی می شوند و بیماران می بایست به انتظار آمدن پزشک لحظه شماری کنند. در حالی که وضعیت جسمی بیمار مراجعه کننده به اورژانس، هر لحظه بدتر می شود و تاخیر در پذیرش این قبیل افراد، می تواند منجر به مرگ آنها شود.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( دوشنبه 90/3/9 :: ساعت 12:50 عصر )
<      1   2      
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 135
>> بازدید دیروز: 78
>> مجموع بازدیدها: 1324841
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب