سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پسر آدم آنچه بیش از خوراک روزانه‏ات کسب نمودى در آن گنجور جز خود بودى . [نهج البلاغه]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» غدیر از نگاه چهارده خورشید

اساس مذهب تشیع بر دو حدیث پایه گذاری شده است: یکی حدیث ثقلین(1)، که پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در کمتر از نود روز در چهار مکان آن را به مردم گوشزد کرد؛ دیگری حدیث غدیر. می‏توان گفت حدیث دوم مکمل حدیث اول است.
سفارش بیش از حد پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در باره قرآن و عترت و نیز اصرار آن حضرت بر امامت و جانشینی امیرمؤمنان علیه‏السلام نشان دهنده این حقیقت است که حضرت نگران آشوبی بود که امت اسلامی بعد از وی با آن رو به رو می‏شود.
اهمیت دادن به غدیر، اهمیت دادن به رسالت پیامبرگرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است. مادر این مقاله واقعه غدیر را از زبان عارفان واقعی غدیر یعنی پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و امامان معصوم علیهم‏السلام مورد مطالعه قرار می‏دهیم.
رسول خدا و غدیر
شیخ صدوق در کتاب «امالی» از امام باقر علیه‏السلام و آن حضرت از جدش چنین نقل می‏کند: روزی رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به امیرمؤمنان علیه‏السلام فرمود: ای علی، خداوند آیه «یاایَّهاالَّرسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ»(2) را در باره ولایت تو بر من نازل کرد. اگر آنچه به من امر شده تبلیغ نکنم، عملم باطل است و کسی که خدا را بدون ولایت تو ملاقات کند، کردارش باطل است. ای علی، من جز سخن خدا نمی‏گویم.(3)
امام علی و غدیر
سلیم بن قیس هلالی به بیعت امیرمؤمنان علیه‏السلام باابوبکر اشاره کرده، می‏گوید:
«ثم اقبل علیهم علیفقال: یا معشرالمسلمین و المهاجرین و الانصار انشد کم اللّه اسمعتم رسول اللّه یقول یوم غدیرخم کذا و کذا فلم یدع شیئاً قال عنه رسول اللّه الاّ ذکّرهم ایّاه قالوا نعم»(4)
پس علی علیه‏السلام به مردم فرمود: ای مسلمانان و مهاجران و انصار، آیا نشنیدید که رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله روز غدیرخم چنین و چنان فرمود. سپس تمام چیزهایی را که پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در آن روز فرموده بود به مردم یاد آوری کرد. همگی گفتند: آری.
در این زمینه می‏توان به استدلالهای امیرمؤمنان علی علیه‏السلام اشاره کرد. از جمله استدلال آن حضرت برای ابوبکر که فرمود: بر اساس حدیث پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در روز غدیر، آیا من مولای تو و هر
مسلمانی هستم یا تو؟ ابوبکر گفت: شما.(5)
ابی الطفیل می‏گوید: در روز شورا در خانه بودم و شنیدم که علی علیه‏السلام گفت: آیا غیر از من کسی در میان شما هست که پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به او گفته باشد: «من کنت مولاه فعلی مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه.»
همگی گفتند: نه.(6)
حضرت زهرا علیها‏السلام و غدیر
ابن عقده در کتاب معروفش «الولایة» از محمد بن اُسید چنین روایت کرده است:
از فاطمه زهرا پرسیدند: آیا پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله پیش از رحلتش در باره امامت امیرمؤمنان چیزی فرمود؟
آن حضرت جواب داد: «و اعجباانسیتم یوم غدیرخم؛»(7) شگفتا! آیا روز غدیرخم را فراموش کردید؟!
فاطمة بنت الرضا از فاطمه بنت الکاظم علیه‏السلام و او از فاطمه بنت الصادق علیه‏السلام چنین نقل کرد: ام گلثوم، دختر فاطمه زهرا علیها‏السلام نقل کرد که پیامبر در روز غدیر فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه»(8)
امام حسن مجتبی علیه‏السلام و غدیر
از امام جعفر صادق علیه‏السلام چنین روایت شده است: امام حسن علیه‏السلام هنگامی که می‏خواست با معاویه آتش بس اعلام کند، به او فرمود: امت مسلمان از پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شنیدند که در باره پدرم فرمود: «انه منی بمنزلة هارون من موسی»؛ همچنین دیدند که پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وی را در غدیرخم به عنوان امام نصب فرمود.(9)
امام حسین علیه‏السلام و غدیر
سلیم بن قیس می‏نویسد: امام حسین علیه‏السلام قبل از مرگ معاویه خانه خدا را زیارت کرد. سپس بنی‏هاشم را جمع کرده فرمود: آیا می‏دانید پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله علی علیه‏السلام را در روز غدیر خم نصب کرد؟
همگی گفتند: آری.(10)
امام زین العابدین علیه‏السلام و غدیر
ابن اسحاق، تاریخ نویس معروف، می‏گوید: به علی بن حسین گفتم: «من کنت مولاه فعلیّ مولاه» یعنی چه؟
حضرت فرمود: «اَخْبَرَهُمْ انة الامام بعده»؛ به آنها خبر داد که اوست امام بعد از خودش.(11)
امام محمد باقر علیه‏السلام و غدیر
ابان بن تغلب می‏گوید: از امام باقر علیه‏السلام در باره گفته پیامبر: «من کنت مولاه فعلیّ مولاه» پرسیدم: حضرت فرمود: ای اباسعید، پیامبر فرمود: امیرمؤمنان در میان مردم جانشین من خواهد بود.(12)
امام جعفرصادق علیه‏السلام و غدیر
زید شحام می‏گوید: نزد امام صادق بودم، مردی معتزلی از وی در باره سنت پرسید. حضرت در پاسخ فرمود: هر چیزی که فرزند آدم به آن نیاز دارد (حکم آن) در سنت خدا و پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وجود دارد و چنانچه سنت نبود، خداوند هرگز بر بندگان احتجاج نمی‏کرد.
مرد پرسید: خداوند با چه چیزی بر ما احتجاج می‏کند؟
حضرت فرمود: «اَلْیَومَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینُکُم وَ اَتْمَمْتُ عَلَیْکُم نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دِیناً»؛ بدین وسیله ولایت را تمام گردانید و اگر سنت یا فریضه تمام نبود، خدا به آن احتجاج نمی‏کرد.(13)
امام موسی کاظم علیه‏السلام و غدیر
عبدالرحمن بن حجاج از حضرت موسی بن جعفر علیه‏السلام در باره نماز در مسجد غدیرخم(14) پرسید. حضرت در پاسخ فرمود: «صلّ فیه فان فیه فضلا و قد کان ابی یامربذلک»(15)؛ نماز بخوان، بدرستی که در آن فضل فراوان وجود دارد و پدرم به آن امر می‏کرد
امام رضا علیه‏السلام و غدیر
محمد بن ابی نصر بزنطی می‏گوید: خدمت امام رضا علیه‏السلام بودم، در حالی که مجلس پر از جمعیت بود و با یکدیگر درباره غدیر گفتگو می‏کردند، برخی از مردم این واقعه را منکر شدند؛ امام فرمود: پدرم از پدرش روایت کرد که روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین. سپس فرمود: ای ابی نصر، «این ماکنت فاحضر یوم الغدیر»؛ هرکجا که هستی در این روز نزد امیرمؤمنان علیه‏السلام باش. بدرستی که در این روز خداوند گناه شصت سال از مردان و زنان مومن و مسلم را می‏آمرزد و دو برابر آنچه در ماه رمضان از آتش دوزخ می‏رهاند؛ در این روز آزاد می‏کند... سپس فرمود: «واللّه لوعرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقة لصافحتُهُم الملائکة کُلَّ یومٍ عشر مرات»(16) اگر مردم ارزش این روز را می‏دانستند، بی‏تردید فرشتگان در هر روز ده بار با آنان مصافحه می‏کردند.
امام محمد جواد علیه‏السلام و غدیر
ابن ابی عمیر از ابو جعفرثانی علیه‏السلام در ذیل آیه «یا اَیُّهَاالذِّینَ آمَنُوا اُوفُوا بِالْعُقُودِ»(17) چنین روایت کرد: پیامبر گرامی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در ده مکان به خلافت اشاره کرده است؛ سپس آیه «یا ایهاالذین آمنوا اوفوا بالعقود» نازل شد.(18)
در توضیح این روایت باید گفت: آیه یاد شده در اول سوره مائده است. این سوره، آخرین سوره‏ای است که بر قلب نبی‏اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نازل شد. در این سوره، «آیه اکمال» و «آیه تبلیغ، که ناظر به واقعه غدیر است، وجود دارد.
امام هادی علیه‏السلام و غدیر
شیخ مفید، در کتاب شریف ارشاد، زیارت امیرمؤمنان علی علیه‏السلام را از امام حسن‏عسکری علیه‏السلام و آن امام از پدرش نقل می‏کند و می‏گوید: امام جواد علیه‏السلام در روز عید غدیر، حضرت علی علیه‏السلام را زیارت کرد و فرمود: «اشهد انک المخصوص بمدحة‏اللّه المخلِصُ لطاعة‏اللّه ...»؛ شهادت می‏دهم که مدح خدا به تو اختصاص دارد و در طاعت او مخلصی.
سپس می‏فرماید: خداوند حکم فرمود: «یا اَیُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمْابَلَّغْتَ رِسالَتَه وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاس.»
آنگاه ادامه می‏دهد: پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله خطاب به مردم کرد و از آنها پرسید: آیا آنچه برعهده داشتم، ابلاغ کردم؟
همگی گفتند: آری.
سپس فرمود: خدایا گواه باش! بعد از آن فرمود: «الستُ اولی بالمؤمنین من انفسهم؟ فقالوا بلی فاخذ بیدک و قال من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله؛» آیا من به مؤمنان از خود آنها سزاوارتر نیستم؟ گفتند: بله. پس از آن دست علی علیه‏السلام را گرفت و فرمود: هرکس من مولای اویم، این علی مولای اوست...(19)
امام حسن عسکری علیه‏السلام و غدیر
حسن بن ظریف به امام حسن عسکری علیه‏السلام نامه نوشت و پرسید: گفته پیامبر «من کنت مولاه فعلیٌ مولاه» یعنی چه؟ حضرت در پاسخ فرمود: «اراد بذلک ان جعله علماً یعرف به حزب اللّه عند الفرقة»؛ خداوند اراده فرمود که این جمله، نشان و پرچمی باشد تا حزب خدا هنگام اختلافها با آن شناخته شود.
اسحاق بن اسماعیل نیشابوری می‏گوید: حضرت حسن‏بن علی علیه‏السلام به ابراهیم چنین نوشت: خداوند متعال با منّت و رحمت خویش واجبات را بر شما مقرر کرد. این کار به سبب نیاز او نبود، بلکه رحمت او بود که متوجه شما شد. هیچ معبودی جز او وجود ندارد؛ او چنان کرد تا ناپاک را از پاک جدا سازد و اندرون شما را بیازماید تا به سوی رحمت او پیش بگیرد و منازل شما در بهشت معین شود. از اینرو، حج و عمره، اقامه نماز، پرداخت زکات، روزه و ولایت را بر شما واگذار کرد و دری را فرا راهتان قرار داد تا درهای دیگر واجبات را باز کنید؛ کلیدی را برای یافتن راه خود قرار داد. اگر محمد و جانشینان او از فرزندش نبود، شما مانند حیوانات سرگردان می‏ماندید و هیچ واجبی از واجبات را فرا نمی‏گرفتید. مگر می‏توان از غیر در، وارد مکانی شد؟ وقتی خداوند به سبب تعیین اولیا پس از پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، نعمت خود را بر شما تمام کرد، فرمود: «اَلْیَومَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ اْلاِسْلامَ دِیناً»(20) امروز دینتان را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و راضی شدم که اسلام دین شما باشد.
سپس برای اولیای خود برگردن شما حقوقی قرار داد و به شما فرمان داد
حقوق آنها را ادا کنید تا زنان و اموال و خوراک و آشامیدنیها بر شما حلال باشد و به واسطه آن برکت و رشد و ثروت را به شما بشناساند و اطاعت کنندگان شما را به واسطه غیبت بشناساند...(21)
امام زمان علیه‏السلام و غدیر
در دعای ندبه که ظاهراً منسوب به آن حضرت است چنین می‏خوانیم:
«... فلما انقضت ایامه اقام ولیه علی‏بن ابی طالب صلواتک علیهما و آلهما هادیا اذکان هوالمنذر و لکل قوم هاد فقال و الملاءُ امامه من کنت مولاه فعلیٌّ مولاه...»

پاورقیها:

15 ـ اصول کافی، ج 4، ص 566.
19 ـ بحارالانوار، ج 100، ص 363.
10 ـ سلیم بن قیس، ص 168.
12 ـ معانی الاخبار، ص 66.
1 ـ حدیث ثقلین در بیشتر منابع اهل سنت وارد شده است. ما به پاره‏ای از آنها اشاره می‏کنیم: السنة شیبانی، ص 337 و 629 ح 1551؛ صحیح ترمذی، ج 5، ص 663؛ سنن کبری بیهقی، ج 10، ص 114؛ المستدرک، حاکم نیشابوری، ج 3، ص 110؛ فضائل الصحابة، احمد بن حنبل، ج 1، ص 171 و ج 2، ص 588؛ سنن ابی‏داود، ج 2، ص 185؛ طبقات کبری، ابن سعد، ج 2، ص 194؛صحیح مسلم، ج 4، ص 1873.
17 ـ سوره مائده، آیه 1.
13 ـ تفسیر برهان، ج 1، ص 446.
14 ـ در باره اهمیت این مسجد به مجله میقات حج شماره 12 مراجعه شود.
11 ـ معانی الاخبار، ص 65؛ بحارالانوار، ج 37، ص 223.
16 ـ تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 6، ص 24، ح 52؛ مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 41.
18 ـ تفسیرقمی، ج 1، ص 160.
21 ـ علل الشرائع، ج 1، ص 249، باب 182، ح 66.
2 ـ سوره مائده، آیه 71.
20 ـ همان، ج 37، ص 223.
3 ـ امالی شیخ صدوق، مجلس، 74، ص 400.
4 ـ کتاب سلیم بن قیس هلالی، نشر مؤسسه بعثت، ص 41.
5 ـ خصال شیخ صدوق، ص 505، باب اربعین، ج 30.
6 ـ امالی شیخ صدوق، ج 1، ص 342.
7 ـ اثبات الهداة، حرعاملی، ج 2، ص 112، ح 473؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 25 ـ 26.
8 ـ اثبات الهداة، ج 2، ص 112؛ احقاق الحق، ج 16، ص 282.
9 ـ امالی شیخ صدوق، ج 2، ص 171.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 87/9/26 :: ساعت 4:19 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 78
>> بازدید دیروز: 201
>> مجموع بازدیدها: 1326991
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب