سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی، میوه فروتنی است . [امام علی علیه السلام]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آخرالزمان را باور کنیم

«آخرالزمان» اصطلاحى است که طى سالهاى اخیر بارها شنیده‏ایم و هر چه پیش مى‏رویم بر کاربرد آن افزوده مى‏شود.
گرچه آخرالزمان از اعتقادات خاص شیعه است و ریشه در تفکر اسلامى دارد اما منحصر به مسلمانان نیست و معادلهاى این کلمه، در ادیان دیگر کاربرد وسیع و متنوعى دارد. حتى در مکاتب و مباحث سیاسى غیر دینى نیز بحثهاى متعددى راجع به آن صورت گرفته است.

آنچه که در بین تمامى ادیان و حتى مکاتب غیر دینى راجع به «آخرالزمان» مشترک است، اشاره به مقطعى از تاریخ انسان است که در آن، بشر به عالى‏ترین برنامه و اسلوب اداره زندگى اجتماعى دست یافته و به وسیله آن فصل نوینى از همزیستى متعالى توأم با صلح، آرامش، عدالت و رفاه جهانى را آغاز مى‏کند. تأکید ادیان و فرهنگهاى متأثر از آن بر اجتماع انسانها در قالب «مدینه فاضله»، «آرمان‏شهر»، «شهر سالم»، «اورشلیم»، «اتوپیا» و... دقیقا مبتنى بر همین اعتقاد است. البته یکى از وجوه تمایز اعتقاد به آرمان‏شهر و جامعه موعود بر پایه ادیان الهى با اعتقاد به این موضوع بر پایه مکاتب دست‏ساز بشر (مکاتب اومانیستى)، دیدگاه‏هاى ارائه شده در زمینه ریشه تأسیس چنین جامعه‏اى است. پیروان ادیان آسمانى، ریشه آن را در «ظهور منجى آخرالزمان» مى‏دانند و پیروان ایسمهاى منحرف غیر دینى، آن را ثمره سیر تکاملى جوامع انسانى دانسته و پایان تاریخ مى‏نامند.1
به هر حال آنچه مسلم و انکارناپذیر است، انتظار تمام عالم براى فرا رسیدن روز موعود و نجات انسان از پلیدیها و زشتیها و آغاز حکومت صالحان بر کره خاکى است و البته مترقى‏ترین، کامل‏ترین و صحیح‏ترین باور، اعتقاد آخرالزمانى شیعه مبنى بر ظهور امام دوازدهم(ع)، حجت غایب، حضرت ولى‏اللّه‏الاعظم، ارواحنا فداه، مى‏باشد.
شیعیان براساس وعده‏هاى داده شده از سوى رسول اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) منتظر تحقق موعد قیام و ظهور قائم آل محمد(ع) هستند و براى این انتظار نیز تکالیف و وظایفى دارند. فرهنگ انتظار طى قرون گذشته، نیروى محرکه خیزشهاى بزرگ عدالت‏خواهانه و ظلم ستیز بوده که قیام شکوهمند امام راحل(ره) را مى‏توان آخرین آن نامید. از سوى دیگر روایات و متون متعدد، نشانه‏هاى مختلفى را براى مشخص نمودن احوالات آخرالزمان و اشاره به عصر ظهور ذکر کرده‏اند که این بخش، همیشه مورد توجه خاص و عام بوده است.
در سالهاى اخیر مباحث پیرامون فرا رسیدن دوره آخرالزمان در میان پیروان ادیان مختلف رشد چشمگیرى یافته که اعتقاد به رجعت و ظهور مسیح در سال 2000 میلادى در میان برخى از فرق مسیحى، از آن جمله بود. همچنین اعتقادات بحث‏انگیز مسیحیان انجیلى (مسیحیان صهیونیست و یهودیان درباره آخرالزمان و طرح تفکرات جنجالى همچون نبرد آرماگدون (هرمجدون)، تخریب مسجدالاقصى و... از این دست است. ارائه عجولانه نظریه‏هایى همچون پایان تاریخ، به منظور منحرف نمودن تفکر فطرى منجى خواهى نیز دلیل بر رشد همین باور ارزیابى مى‏شود. البته هدف این نوشتار پرداختن به این دسته از مطالب نیست و واشکافى آنها نیاز به مباحث مشروح جداگانه‏اى دارد، اما توجه به موارد یاد شده لازم است، تا بدانیم احساس فرا رسیدن آخرالزمان در تمام ادیان شکل گرفته است.
آنچه در اینجا مورد توجه است، باور نزدیک بودن تحقق وعده ظهور مهدى موعود(ع)، در بین اکثریت شیعیان و محبین خاندان عترت(ع) است. شواهد و مستندات قابل توجه دلالت بر این امر دارند که این مسئله از حد یک آرزو و امید صرف فراتر رفته و به لطف ذات احدى در حال فرا رسیدن و محقق شدن است. ان‏شاءاللّه‏.
به نظر مى‏رسد براى اثبات این مدعا ذکر نکاتى که در زیر مى‏آید کفایت کند:
اول، آیة‏اللّه‏ ناصرى در سخنرانى‏اى در مدینة‏النبى که در رجب سال گذشته صورت گرفته مطالبى را در زمینه بشارت به نزدیکى ظهور حضرت بقیة‏اللّه‏ الاعظم(ع) بیان کرده‏اند.
ایشان در این سخنرانى ابتدا مطلبى را به نقل از حضرت آیة‏اللّه‏ العظمى بهجت بیان مى‏کند و سپس خطاب به مخاطبان مى‏گوید:
خدا مى‏داند زمان ظهور نزدیک است.2
دوم، حضرت آیة‏اللّه‏ العظمى مکارم شیرازى فرموده‏اند:
همانطور که براى حضرت مهدى(ع) یک غیبت صغرا و یک غیبت کبرا است؛ یعنى درست مانند آفتاب [که] وقتى مى‏خواهد پنهان شود ابتدا قرص خورشید پشت افق پنهان مى‏شود ولى هوا نیمه روشن است و کم‏کم این روشنایى برچیده و تاریک مى‏شود، براى ظهورش هم یک ظهور کبرا و یک ظهور صغرا است؛ مانند موقعى که آفتاب مى‏خواهد طلوع کند قرص خورشید هنوز پیدا نشده اما هوا نیمه روشن است و بعد خورشید دیده مى‏شود. مرحله غیبت ایشان در دو مرحله واقع شده است و ظهور ایشان هم ظهور صغرا و هم ظهور کبرا دارد. در ظهور صغرا توجه مردم به امام زمان(ع) زیاد مى‏شود و همه جا صحبت از امام زمان (ع) است و جلسات امام زمان(ع) پر شور مى‏شود و بحثهاى امام زمان (ع) همه جا را مى‏گیرد. وضع طورى مى‏شود که مردم تشنه و آماده مى‏شوند. ما تصور مى‏کنیم که در این عصر و زمان؛ ما ان‏شاءاللّه‏ در بین‏الطوعین ظهور حضرت مهدى(ع) قرار داریم. من فراموش نمى‏کنم پنجاه سال قبل مؤسساتى که به نام حضرت مهدى(ع) بود خیلى کم بود و کتابهایى که درباره حضرت مهدى(ع) نوشته شده بود به اندازه امروز نبود و سخن از امام مهدى(ع) به این گستردگى نبود، اگر کسى چهل یا پنجاه سال قبل مسجد جمکران مى‏رفت در بهترین شبها ده یا بیست نفر بودند اما الان صدها نفر در بعضى از شبهاى حساس هستند. ما به سوى طلوع کبرا پیش مى‏رویم.3
سخنان فوق از بزرگانى است که ما به راستگویى و تقواى آنها اعتماد کامل داریم و ضمنا این مطالب در لفافه و ابهام بیان نگردیده بلکه صراحتا نوید نزدیک بودن زمان ظهور را مى‏دهد.
در خصوص توجه خاص به امام مهدى(ع)، ذکر این نکته مناسب است که در دیدارى که حجة‏الاسلام رى‏شهرى نماینده ولى فقیه در امور حج به همراه دست‏اندرکاران حج گذشته، با مقام معظم رهبرى داشتند، آقاى رى‏شهرى یکى از ویژگیهاى حج امسال را توجه ویژه حجاج تمام کشورها به امام زمان(ع) برشمرد.4
اکنون سؤال این است که در این شرایط وظیفه ما به عنوان جامعه شیعى که خود را پیرو و سرباز آن حضرت مى‏دانیم و نیز براساس وعده‏هاى داده شده که اصل سپاه حضرت مهدى(ع) متشکل از ما (یاران سید خراسانى که 200 هزار تا یک میلیون نفر ذکر گردیده است) چیست؟
وظایفى که شیعیان در آستانه ظهور دارند، متعدد و مختلف است و لازم است کارشناسان موضوع به تبیین، معرفى و تبلیغ آن بپردازند. در اینجا بخشى از وظایفى مد نظر است که به گسترش فضاى منجى‏خواهى مى‏انجامد. آیة‏اللّه‏ مکارم در ادامه مطالب فوق، این بخش از وظایف را برشمرده‏اند. ایشان مى‏فرمایند:
اگر مى‏خواهیم به آن ظهور کمک کنیم، این ظهور صغرا را توسعه دهیم. همین بحثهاى مختلف درباره حضرت را میان جوانان، بزرگسالان، زنان، مردان، مسلمانان و غیر مسلمانان توسعه دهیم و به اینترنت بکشانیم. خلاصه با امواج، نام مهدى(ع) را به همه دنیا برسانیم و این ظهور صغرا را پررنگ کنیم تا نام حضرت مهدى(ع) در همه جلسات حضور پیدا کند. من معتقدم اگر این کار را بکنیم این یک مصداق عملى دعاى تعجیل فرج مى‏شود.5
بیان فوق، کلید اصلى راهکار انجام وظیفه است و مابقى کار، اجرایى کردن آن است. در سالهاى اخیر مکررا مباحثى را راجع به «جنبش نرم‏افزارى» شنیده‏ایم، خصوصا در فرمایشات مقام معظم رهبرى بارها به آن اشاره شده است. ما در حوزه مهدویت و انتظار ظهور نیز نیاز به چنین جنبشى داریم، البته از چند زاویه، که سعى مى‏شود به بخشهایى از آن به تفکیک اشاره شود:
1. یکى از مشکلات بزرگ جامعه علمى ما، ترجمه‏اى بودن علوم در حوزه علوم انسانى خصوصا علوم سیاسى و جامعه‏شناسى است. ما در این حوزه‏ها مصرف‏کننده صرف تولیدات غرب هستیم و آنها نیز آنچه را که براساس اهداف‏شان مى‏باشد تحویل ما داده‏اند. غرب در هجوم فرهنگى خود سعى در سکولاریزه کردن جوامع، خصوصا جوامع اسلامى داشته و براى موجه جلوه دادن این امر، ضمن موفق قلمداد کردن جامعه غربى، علت آن را پایبندى به اصولى همچون لیبرالیسم و سکولاریسم تبلیغ کرده است. تأمل و دقت در سیاستگذاریها و واشکافى استراتژیهاى غربى به خوبى آشکار مى‏سازد که آنها از حربه جدایى دین از سیاست فقط براى خلع سلاح جوامع غیر غربى خصوصا اسلامى بهره برده‏اند و این در حالى است که خود دقیقا براساس آموزه‏هاى دینى و تصورات اعتقادى‏شان از آینده جهان (همچون اعتقاد آرماگدونى) به برنامه‏ریزى، سیاستگذارى و تدوین استراتژى اقدام نموده‏اند. لذا در گام نخست باید ضمن دورى جستن از باورهاى غلط و مسمومى که به وسیله شبیخون فرهنگى و استعمارى غرب در جوامع اسلامى رسوخ یافته، نسبت به بومى کردن علم بر پایه اعتقادات اسلامى خصوصا در حوزه علوم انسانى گام برداریم.
2. در گام بعدى، همین جنبش نرم‏افزارى مى‏بایست در حوزه علوم مهدوى شکل گیرد. در این زمینه باید کارى گسترده و هدفمند بر روى احادیث و روایات برجاى مانده پیرامون مسئله آخرالزمان و ظهور منجى و نیز پیشگوییها و اعتقادات ادیان و فرق مختلف در این خصوص، به عمل آید و سپس صحیح و ناصحیح آن از هم جدا شده و براساس مطالب صحیح آن و با توجه به شرایط روز، اقدام به تولید فکر، علم و فرهنگ انتظار شود. باید این باور را تقویت کنیم که اعتقاد به مهدویت مى‏تواند به مثابه برترین شاخص و منبع براى تدوین علم و استراتژیهاى راهبردى در حکومت اسلامى عمل نماید. با باور فوق به بازنگرى، بازخوانى و بازنویسى سیاستهاى کلان در عرصه داخلى و خارجى پرداخته و با برداشتى اصولى و ضمنا واقع‏بینانه، تمامى حرکتها را در راستاى زمینه‏سازى آنچه که به آن وعده داده شده است جهت دهیم.
3. دنیاى امروز سراسر ظلم است و ستم و بى‏عدالتى. فریاد دادخواهى مردم ستمدیده و زجرکشیده در تمام جهان بلند است. مکاتب جنجالى که با تبلیغات، وعده رفع مشکلات و ایجاد جهانى بهتر را مى‏دادند یک به یک به زباله‏دان تاریخ پیوستند. جهان غرب که لیبرال دموکراسى را برترین نسخه اداره جوامع مى‏دانست و نوید پایان سعادتمندانه تاریخ را مى‏داد، خود به شکست دموکراسى معترف است. سردرگمى و استیصال ثمره لائیسیته در جهان به اصطلاح متمدن امروز است. فطرت حقیقت‏جوى انسانها میدان بروز یافته و دین دیگر مخدر به حساب نمى‏آید بلکه کیمیاى عصر حاضر است. آشفتگى و پریشانى بر همه مستولى گشته و تمناى مصلح آخرالزمان مى‏رود که به خواسته تمام بشر تبدیل شود. در چنین شرایطى بزرگ‏ترین وظیفه ما ترویج «منجى طلبى» است. در عصر ارتباطات و با و جود ابزارهایى همچون شبکه جهانى (اینترنت)، دیگر هیچ بهانه‏اى براى عدم ارتباط با جهان تشنه عدالت وجود ندارد. باید با ملل مختلف ارتباط برقرار کنیم. اشتراکات عقیدتى پیرامون منجى و مصلح آخرین را کشف و تقویت نماییم. با تأکید بر اشتراکات، اصل منجى‏خواهى را تعمیم داده، عمومى و جهانى سازیم. سپس در شرایطى به دور از تفرقه، امکان معرفى منجى واقعى؛ یعنى حضرت حجة ابن الحسن(ع) را فراهم آوریم. تأسیس پایگاه‏هاى اینترنتى متعدد و متنوع، تألیف و ترجمه متون و مقالات به زبانهاى مهم دنیا، برقرارى رابطه با مراکز عقیدتى، اجتماعى و روشنفکران ملل مختلف، ایجاد امکان تبادل افکار و نظرات، درباره موضوع منجى و مصلح جهانى و... اقداماتى است که مى‏تواند با بسیج امکانات مالى و فنى و توان علمى و اجرایى به مرحله اجرا درآید. تا کنون دنیاى غرب ما را به چالش کشیده و با سوء استفاده از فناورى ارتباطى نوین به نشر افکار، عقاید و توطئه‏هاى خویش پرداخته است؛ اما از این پس این ماییم که بایستى با استفاده بهینه از همان ابزار تکنولوژیک، به اثبات برترى اعتقادمان راجع به آخرالزمان، ظهور منجى و عدالت و صلح بى‏پایان بپردازیم. ان‏شاءاللّه‏ در آن شرایط، پیروان راستین مذاهب الهى همنوا با شیعیان جهان، ظهور منجى موعود را از خداى یکتا خواستار خواهند شد.
4. در کنار این اقدامات، تک‏تک ما باید مطالعاتمان را درباره امام مهدى(ع)، عصر ظهور و اتفاقات و مسائلى که در آن زمان به وقوع خواهند پیوست بالا ببریم تا هنگام قرار گرفتن در آن شرایط، هم از افتادن در گرداب فتنه‏ها در امان باشیم و هم هر کداممان وظیفه خویش را بشناسیم. بنا بر بسیارى از اخبار، اتفاقات متصل به ظهور از ماه رجب آغاز مى‏شود و تا محرم بعد (بیش از شش ماه) و هنگام قیام قائم(ع) ادامه مى‏یابد، ما باید از هم‏اکنون بر تمام این دوره پر از تلاطم و شور اشراف داشته باشیم تا به هنگام عمل، از میزان خطا کاسته شود. ما باید آسیبهاى تفکر مهدوى را نیز خوب بشناسیم، یکى از آفتها و آسیبهاى جدى در سالهاى اخیر، جریانهاى انحرافى است که مروج انتظار واپسگرا و مخرب هستند. واشکافى این جریانها کمک بزرگى به اصالت تفکرات حوزه ظهور خواهد کرد. ما باید از هم‏اکنون نگاهمان را به دنیاى اطراف تغییر دهیم و از پنجره مهدویت به تمام تحولات جهان بنگریم.
ما باید مهدى(ع) را باور کنیم.

پاورقیها:

1 .اشاره به فرضیه «پایان تاریخ» نوشته «فرانسیس فوکویاما».

2 .برگرفته از فایل تصویرى سایت تخصصى موعود تحت عنوان «پیرمردتر از شما هم ظهور را درک مى‏کند».

3 .فصلنامه علمى ـ تخصصى انتظار ویژه امام مهدى(ع)، سال دوم، شماره پنجم، پاییز 1381 به نقل از سایت تخصصى موعود.

4 .واحد مرکزى خبر، گزارش دیدار دست‏اندرکاران حج با آیة‏اللّه‏ خامنه‏اى.

5 .به مأخذ سوم رجوع شود.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 87/9/30 :: ساعت 11:54 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 265
>> بازدید دیروز: 196
>> مجموع بازدیدها: 1325338
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب