سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلت را با اندرز زنده ساز [امام علی علیه السلام ـ در نامه اش به پسرش امام حسن علیه السلام ـ]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آخرین صحابی و نخستین زائر حسینی

یکی از راههای عمیق و در عین حال ساده و آسان برای شناخت اسلام و آثار سازنده آن، مطالعه زندگی اصحاب خاصّ پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و امامان معصوم علیهم‏السلام است. آنها که تا آخر عمر در خط پیامبر و امامان بودند و از جانب آن بزرگوران مورد تأیید قرار گرفتند.
جابر بن عبداللّه انصاری از افراد نادری است که براستی شاگرد فهیم، عارف، پارسا، مجاهد و وارسته پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بود. وی بیش از 90 سال عمر پربرکت خود را در راه اسلام و گسترش آن صرف کرد و شیرمردی مخلص و نستوه، عابدی وارسته و عاشق و عالمی پرتلاش بود. جابر پنج امام را درک کرد، از شاگردان و یاران مخصوص همه آنها بود و در نشر اندیشه آنان، سهمی بزرگ داشت. «جابربن عبداللّه انصاری» کسی بود که هم اسلام او را پرورش داد و هم او موجب رشد و گسترش اسلام شد. او در این میدان، گوی سبقت از همگنان ربود و چنان درخشید که وی را از «اصفیا» می‏دانند.
او به دو موضوع، که در مکتب اسلام بسیار مهم و سرنوشت ساز است، اهمیت بسیار می‏داد:
1 ـ پاسداری و نگهبانی عمیق و جدّی از خط راستین ولایت و رهبری امامان برحق،
2 ـ نقل و نشر احادیث پیامبر و امامان علیهم‏السلام و گسترش فرهنگ اسلام.
او چنان به نشر روایات اهمیت می‏داد که در تمام کتب احادیث اسلامی، نام او به عنوان ناقل حدیث و ناشر فرهنگ اهل‏بیت علیهم‏السلام می‏درخشد. پس ضروری است که زندگی این بزرگوار را مورد مطالعه قرار داده، از آن درس گیریم و در زندگی خود به کار بندیم.
جابر کیست؟

جابر بن عبداللّه انصاری یار باوفای پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و شیفته حق و پاسدار جان برکف اسلام حدود پانزده سال قبل از هجرت در مدینه و در خانواده‏ای محترم، از خاندان «خزرج» متولد شد. پدر جابر «عبداللّه بن عمرو» از نخستین کسانی است که قبل از هجرت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از مکه به مدینه، اسلام را پذیرفت.
او تمام زندگی‏اش را وقف گسترش اسلام کرده بود. و بیش از صدسال داشت.(1) در جنگ بدر شرکت کرد و در جنگ احد به درجه رفیع شهادت دست یافت.(2) نام مادر جابر «نسیبه» بود و دختر، عقبة بن عدی به شمار می‏آمد.(3)
جابر در عصر پیامبر
هنگامی که پدر جابر به شهادت رسید، جابر 9 خواهر داشت. گروهی بر این باروند که جابر پنج فرزند داشت، سه پسر که عبدالرحمن، محمد و حمید نام داشتند. و دو دختر که میمونه و ام حبیب خوانده می‏شدند.(4) به سبب نام پسرهایش، جابر را ابو عبدالرحمن و ابومحمد و گاه ابوعبداللّه می‏خواندند.
جابر در عصر پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله عنصری پاک، مجاهدی مخلص و صحابی رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شمرده می‏شد و همراه پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در 19 غزوه شرکت کرد.
امام باقر علیه‏السلام فرمود: از جابربن عبداللّه انصاری شنیدم که می‏گفت:
از رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در مورد سلمان پرسیدم، فرمود: سلمان دریای علم و معرفت است که نمی‏توان به آخر آن رسید. سلمان دارای علم گذشته و آینده است. خداوند دشمن دارد، کسی را که با سلمان دشمنی کند و دوست دارد آن را که با سلمان دوستی ورزد.
عرض کردم در باره ابوذر غفاری، مقداد، و عمّار یاسر چه می‏فرمایی؟
حضرت پاسخ را تکرار کرد. از محضر رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بیرون آمدم، تا این چهار تن (سلمان، ابوذر، مقداد، عمار یاسر) را دیدار کنم و به آنها بشارت دهم. وقتی از حضور رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله حرکت کردم، فرمود:
«اِلَیَّ یا جابِرُ وَ أَنْتَ مِنّا، أَبْغَضَ اللّهُ مَنْ أَبْغَضَکَ وَ أَحَبَّ مَنْ اَحَبَّکَ»
ای جابر، تو از خاندان ما هستی، خداوند دشمن دارد آن را که با تو دشمنی ورزد و دوست دارد آن را که با تو دوستی کند.(5)
وصیت مخصوص پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به جابر
از ویژگیهای جابربن عبداللّه انصاری وصیت پر راز و رمز رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به اوست. این امر شگفت انگیز بیانگر مقام ارجمند و شخصیت عظیم جابر است. رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به جابر فرمود:
«امید آن است که عمر طولانی کنی تا فرزندی از من را که از نسل حسین علیه‏السلام است و محمد نام دارد، ببینی که علم دین را می‏شکافد و تشریح می‏کند. وقتی او را ملاقات کردی، سلامم را به وی برسان.(6)
جابر بعد از پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله
از گفتار و روش جابر و قراین بسیار استفاده می‏شود که جابر بن عبداللّه انصاری، بعد از رحلت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، هیچگاه به راه دیگران نرفت و با کمال شهامت در خط راستین اسلام پابرجا ماند. و از افراد نادری است که فراز و نشیبها وی را نلغزاند. ابو زبیر مکی می‏گوید: جابر را دیدم بر عصایی تکیه داده، از کوچه‏های مدینه عبور کرد، به محل اجتماع مردم مدینه آمد و گفت:
«عَلِیٌّ خَیْرُالْبَشَرِ فَمَنْ اَبی فَقَدْ کَفَرْ، مَعاشِرَ الْاَبْصارِ اَدَّبُوا اَولادَکُمْ عَلی حِبِّ عَلِیٌّ.»
علی علیه‏السلام بهترین انسانهاست، پس هرکس منکر این موضوع شود، راه کفر پیموده است. ای مردم مسلمان مدینه، فرزندان خود را بر اساس دوستی و عشق علی علیه‏السلام تربیت کنید، هرکس مانع از آن شد، بنگرید که مادرش چگونه او را زاده است. (اصالت خانوادگی ندارد.)(7)
«ابوزبیر» می‏گوید: از جابر پرسیدم: علی علیه‏السلام چگونه شخصی بود؟
جابر ابروانش را که روی چشمانش افتاده بود، بالا زد و گفت:
علی علیه‏السلام بهترین افراد بشر در روی زمین بود. در زمان رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله هرگاه می‏خواستیم منافقان را بشناسیم، معیار ما ارتباط با علی علیه‏السلام بود.(8) یعنی‏هر که با علی علیه‏السلام رابطه خوبی نداشت، منافق بود و هرکه روابط خوبی با حضرت داشت، مسلمان حقیقی بود.
ناشر افکار خاندان نبوت
تلاش بی‏وقفه از ویژگیهای جابر بود در نشر افکار و فرهنگ امامان علیهم‏السلام در زمانی که دشمنان برای پوشاندن فرهنگ اهل‏بیت علیهم‏السلام تلاش می‏کردند، جابر گاه برای دریافت حدیثی از پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از مدینه به سوی شام (با وسایل آن زمان) حرکت می‏کرد. در مورد وثاقت جابر، امام باقر علیه‏السلام فرمود: «جابر هرگز دروغ نمی‏گوید.»(9)
دراین باره، تاریخ نویسان گفته‏اند:
«وَ کانَ مِنَ الْمُکَثِّرینَ فیِ الْحدیثَ، اَلْحافِظینَ لَلسُّنَنِ.»
جابر در نقل گفتار و فرهنگ اسلام بسیار کوشا بود و از پاسداران سنتهای اسلام به شمار می‏آمد.(10)
یاور امام زمان علیه‏السلام
بعضی از دانشمندان و سیره نویسان، تأویل معنای آیه «اِنّ الذی فَرَضَ عَلَیکَ الْقُرانَ لَرادُّکَ اِلی مَعادٍ»(11) را به رجعت جابر با امام زمان حضرت مهدی علیه‏السلام مربوط می‏دانند.(12) شاید رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله یا یکی از امامان علیهم‏السلام با خواندن آیه فوق به جابر بشارت داد که، هنگام ظهور حضرت مهدی علیه‏السلام زنده می‏شوی؛ از یاران نزدیک و مخلص آن حضرت خواهی بود و در تثبیت و گسترش حکومت جهانی آن حضرت نقش بسزایی بر عهده خواهی داشت.
نخستین زائر کوی حسینی علیه‏السلام
آنچه بر شهرت جابر افزود و نام او را جهانی و جاودانه ساخت، این بود که در روز اربعین سال 61 هجری، به عنوان «نخستین زیارت کننده مرقد شریف امام حسین علیه‏السلام ، به کربلا آمد و به زیارت پرداخت.»
پیوند مقدس و مخلصانه با امام حسین علیه‏السلام به وی رنگ حسینی داد و او در کنار امام حسین علیه‏السلام بر قلّه رفیع جهان و زمان قرار گرفت؛ زیرا زیارت او زیارتی معمولی نبود، بلکه زیارتی سیاسی و انقلابی و پایه گذار شکستن زرق و برق طاغوت زمان (یزید) و طاغوتهای دیگر بود. این زیارت چون پتکی بر سر یزیدیان و بردگان زر و زور فرود آمد. گویا خداوند می‏خواست تا جابر در پرتو نور حسینی در همه جا حضور یابد و شیوه‏اش، الگویی برای مسلمانان راستین گردد.
چگونگی زیارت جابر
«عطیّه عوفی» می‏گوید:
من با جابر بن عبداللّه انصاری به زیارت قبر حسین علیه‏السلام رفتم. وقتی به کربلا رسیدیم، جابر نزدیک شط فرات رفت، غسل کرد. قطیفه‏ای به کمر بست و قطیفه‏ای دیگر بر دوش افکند. سپس کیسه‏ای که همراهش
جابر در پاسخ گفت: ای عطیّه، از حبیب خود رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شنیدم که می‏گفت: هرکس قومی را دوست بدارد، با آنها محشور می‏شود و هر کس عمل قومی را دوست بدارد، در آن عمل با آنها شریک است.
بود، گشود و از آن آرد «سعد» (ریشه خوشبوی کوفی) برون آرود و خود را خوشبو کرد. سپس به طرف مرقد شریف امام حسین علیه‏السلام حرکت کرد؛ در حالی که مشغول ذکر خدا بود، خود را نزدیک قبور رساند و گفت: مرا به قبر حسین علیه‏السلام برسان تا آن را لمس کنم.(13)
دستش را گرفتم و به قبر رساندم. هنگامی که دستش به خاک مرقد حسین علیه‏السلام رسید، از شدت اندوه بیهوش شد و به روی قبر افتاد.
من بر وی آب پاشیدم. وقتی به هوش آمد، سه بار
گفت: یاحسین! یاحسین! یاحسین!
سپس گفت:
«حبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَهُ»
آیا دوست جواب دوستش را نمی‏دهد؟!
بعد گفت: چگونه جواب دهی که خون از رگهای گلویت برسینه و شانه‏ات فرو ریخته و میان سرو بدنت جدایی افتاده است! من گواهی می‏دهم تو فرزند بهترین پیامبران و سرور مؤمنان و اسوه تقوا و پرهیزکاری و زاده هادیان و رهبران، و پنجمین تن از اصحاب کسا، فرزند بزرگترین نقبا(علی علیه‏السلام ) و فرزند سرور زنانی. چرا چنین نباشی که دست سید المرسلین تو را پروراند، در دامن پرهیزکاری بودی از پستان ایمان شیر خوردی، با اسلام از شیر باز گرفته شدی و در زندگی و هنگام مرگ پاک بودی.
قلب مؤمنان، از فراقت سوخت. آنها شک ندارند که تو زنده‏ای، سلام و خشنودی خدا بر تو باد. گواهی می‏دهم داستان تو مانند جریان شهادت حضرت یحیی بن زکریّا بود. (که طاغوت زمان سر از پیکرش جدا کرد.)
عطیه عوفی(14) می‏گوید: سپس جابر، به اطراف قبر امام حسین علیه‏السلام متوجه شد و سایر شهیدان کربلا را چنین زیارت کرد:
«درود و سلام بر شما ارواحی که در محور قبر امام حسین علیه‏السلام جای گزیدید. و شتر خود را در آستان او خوابانیدید. گواهی می‏دهم شما نماز را به پا داشتید و زکات را ادا کردید و امر به معروف و نهی از منکر انجام دادید و با منحرفان و ملحدان جنگیدید. شما خدا را عبادت کردید تا مرگتان فرا رسید. سوگند به خدایی که محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را به راستی فرستاد، ما با شما در آنچه بدان وارد شدید، شریک بودیم.
عطیّه عوفی می‏گوید: از او پرسیدم: ما چگونه در جهاد و پیکار آنها (شهیدان کربلا) شرکت داریم؟ ما در فراز و نشیب همراه آنها نبودیم و شمشیر نکشیدیم؛ ولی این شهیدان جانبازی کردند، به گونه‏ای که سرهایشان از بدنشان جدا شد و فرزندانشان یتیم و زنانشان بیوه گشتند؟!
جابر در پاسخ گفت: ای عطیّه، از حبیب خود رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شنیدم که می‏گفت: هرکس قومی را دوست بدارد، با آنها محشور می‏شود و هر کس عمل قومی را دوست بدارد، در آن عمل با آنها شریک است. سوگند به خداوندی که محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را به راستی فرستاد، نیت من و اصحابم همان نیت امام حسین علیه‏السلام و اصحاب اوست؛ نیتی که بر اساس آن به شهادت رسیدند.(15)
دیدار با امام سجاد علیه‏السلام و همراهان آن حضرت
آیا جابر در روز اربعین کاروان اهل بیت علیهم‏السلام را نیز زیارت کرد؟ در این باره، چهار نظر وجود دارد:
1 ـ امام سجاد علیه‏السلام و همراهانش درهمان اربعین اول (20 صفر سال 61) از شام به کربلا آمد و در همان روز با جابر ملاقات کردند.
2 ـ این ملاقات، در اربعین دوم همان سال یا در اربعین سال بعد (سال 62 هجری) تحقق یافت.
3 ـ جابر و همراهان در اربعین اول سال 61 هجری به زیارت قبر امام حسین علیه‏السلام توفیق یافتند، ولی ملاقات اهل بیت علیهم‏السلام بعد از خروج از کوفه، در مسیر خود به شام نخست به کربلا آمدند، به زیارت پرداختند و سپس به شام رفتند؛ آنها در این روز که مصادف با اربعین بود با جابر و همراهانش ملاقات کردند.
به نظر می‏رسد که نظر سوم و چهارم
ای جابر، قبر حسین علیه‏السلام را زیارت کن؛ زیرا پاداش زیارت قبرحسین علیه‏السلام با پاداش انجام دادن صد حجّ (مستحبی) برابر است؛ و در حقیقت قبر حسین بن علی علیه‏السلام گلزاری از گلزارهای بهشت است... و زمین کربلا، زمین بهشت به شمار می‏آید.
از بقیه مناسبتر است.
نام جابر بر ضریح امام حسین علیه‏السلام
جالب توجه اینکه در بالای ضریح مقدس امام حسین علیه‏السلام که به وسیله شیعیان از هندوستان تهیه شده و 5/5 متر دراز و 5/4 متر پهنا دارد، با آب طلای خالص آیه نور و پس از آن، این حدیث نبوی نگاشته شده است:
«یا جابِرُ زُر قَبْرَ الْحُسَیْن فَاِنَّ زِیارَتَهُ تَعْدِلُ مِأَةَ حَجَّةٍ وَ اِنَّ قَبْرَالحسین بن علی تُرْعَةٌ مِنْ تُرُعِ الْجَنّة ... وَ اِنَّ کَربلا اَرْضُ الجَنّة»
ای جابر، قبر حسین علیه‏السلام را زیارت کن؛ زیرا پاداش زیارت قبرحسین علیه‏السلام با پاداش انجام دادن صد حجّ (مستحبی) برابر است؛ و در حقیقت قبر حسین بن علی علیه‏السلام گلزاری از گلزارهای بهشت است... و زمین کربلا، زمین بهشت به شمار می‏آید.(16)
جابر به سفارش پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله عمل کرد و به عنوان نخستین زائر، در موقعیتی دشوار، این سنت عظیم را بنیان نهاد.
رحلت جابر
پس از آنکه جابر، پیام رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را به امام باقر علیه‏السلام رساند، امام باقر علیه‏السلام به جابر فرمود: وصیت خود را آماده کن؛ زیرا تو در مسیر حرکت به سوی خدایی! قطرات اشک از چشمان جابر سرازیر شد و به امام باقر علیه‏السلام عرض کرد: آقای من، این خبر را قبل از شما رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به من داد و فرمود:
«چند روز پس از دیدار با محمد بن علی(امام باقر علیه‏السلام ) از دنیا می‏روی.»
امام باقر علیه‏السلام فرمود: «ای جابر، سوگند به خدا، خداوند علم گذشته و حال و آینده تا روز قیامت را به من عنایت فرموده است.»
جابر وصیت کرد؛ آماده سفر شد.(17) و سر انجام در 73 یا 74 یا 78 قمری در 94 سالگی در مدینه از دنیا رفت.(18)
طبق بعضی از روایات، امام صادق علیه‏السلام فرمود:
جابر، آخرین نفر از اصحاب بود که باقی مانده بود.(19)
ابان بن عثمان، که در آن وقت حاکم مدینه بود، بر جنازه جابر نماز خواند. او به فرزندان جابر پیام فرستاده بود وقتی پدر تان از دنیا رفت، او را به خاک نسپارید تا من بر جنازه‏اش نماز بخوانم.(20) زیرا حاکمان نماز خواندن بر جنازه بزرگان را امتیاز و افتخار می‏دانستند.
گرچه جابر بن عبداللّه انصاری، در میدان نبرد با دشمن به شهادت نرسید، ولی با شمشیر قلم و بیان و در مسیر مبارزه پیوسته با دشمنان بود. او با افشاگریهایش بینی دشمنان کینه توز را به خاک مالید و از حریم مقدس امامان معصوم علیه‏السلام دفاع کرد.
بی‏تردید، جابر از مصداقهای روشن این سخن رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به شمار می‏رود:
«اِذا کانَ یَومُ الّقِیامَةِ یُوزَنُ مِدادَ الْعُلَماء مَعَ دِماءِ الشُّهَداءِ فَیُرَجَّحُ مِدادَ الْعُلَماءِ عَلی دِماءِ الشُّهَداءِ»
هنگامی که روز قیامت می‏شود، مرکّب قلم دانشمندان را با خون شهیدان می‏سنجند؛ پس مرکّب قلم دانشمندان بر خون شهیدان برتری می‏یابد.(21)

پاورقیها:

13 ـ این سخن حاکی است که جابر در این وقت، علاوه بر ضعف پیری، نابینا هم بوده است.

17 ـ مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 197.

16 ـ زندگی پرافتخار جابر، ص 205.

1 ـ بحار الانوار، ج 18، ص 31.

18 ـ الغدیر، ج 1، ص 21.

12 ـ اختیار معرفة‏الرجال، ج 1، ص 325.

11 ـ سوره قصص، آیه 85، (امام باقر(ع) فرمود: ای زراره، جابر کسی است که تأویل این آیه «اِنّ َالَّذی فَرَضَ عَلَیکَ ...» را می‏داند.)

19 ـ اصول کافی، ج 1، ص 469.

10 ـ اعیان الشیعه، ج 15، ص 141.

14 ـ «عطیّه» فرزند «سعد بن جناده» و کنیه‏اش «ابوالحسن» است. وی از تابعان و از بزرگان محدثان امامیه است. و در متون اسلامی احادیث بسیار از وی نقل نقل شده است. وقتی او به دنیا آمد، از حضرت علی(ع) خواسته شد برایش نامی انتخاب کند. حضرت فرمود: «هذا عطیّةُ اللّه» این فرزند از عطای خداست. از این رو اورا عطیه می‏خواندند. از توفیقات عطیّه رابطه علمی و معنوی او با جابر است.

15 ـ نفس المهموم، ص 322؛ منتهی الآمال، ج 1، ص 321.

20 ـ اعیان الشیعه، ج 15، ص 147.

2 ـ الغدیر، ج 7، ص 264.

21 ـ ارشاد القلوب، ص 165.

3 ـ اعیان الشیعه، ج 4، ص ؟

4 ـ اختیار معرفة الرّجال، ج 1، ص 207.

5 ـ اختصاص، شیخ مفید، ص 223.

6 ـ کشف الغمّه، ج 2، ص 328.

7 ـ رجال کشی، ص 40ـ44.

8 - اعیان الشیعه، ج 15، ص 140.

9 ـ تهذیب الاحکام، ج 9، ص 309، حدیث 1106.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( چهارشنبه 87/10/4 :: ساعت 11:56 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 113
>> بازدید دیروز: 196
>> مجموع بازدیدها: 1325186
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب