سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را سه نشانه باشد : شناخت خدا و آنچه نیکو و بد می دارد . [امام علی علیه السلام]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» مناظره امام صادق با ابن ابى العوجاء در مورد حج

به این حدیث عجیب که  شیخ متقدمین، حضرت صدوق آن را در کتاب مجالس نقل کرده، عنایت کنید «1»:

زمانى که ابن ابى العوجاء آن مادى‏گراى ملحد به همراه جماعتى از همراهان خود نزد امام صادق علیه السلام نشستند و آن اعتراض‏هاى جسورانه و بى‏ادبانه را در مورد مسئله حج عنوان کرد، امام صادق علیه السلام فرمود:

برازنده‏ترین سلطان فرمانده که باید برابر او سان داد و برابر امر او سر اطاعت فرود آورد و از نافرمانى او حذر کرد، خداست که منشى‏ء ارواح و صور است.

ابن ابى العوجاء گفت: این سلطان فرمانده غایب است و تو حواله به غایب مى‏دهى.

امام علیه السلام فرمود: غایب آن جسم است که وقتى منتقل از مکانى به مکان دیگر شد، از مکان اول غایب است و در مکان دوم حاضر است ولى خدا که جسم نیست که انتقال برایش تصور شود، پس غایب نیست وحضور دارد، ولى ما حضور نداریم مگر بواسطه پرچم.

ابن ابى العوجاء سرافکنده برگشت، با یاران و همراهان مى‏گفت: من از شما خواسته بودم که مرا به روى سجاده‏اى بنشانید، شما مرا بر زیر پاره اخگرى، آتش مجمرى افکندید، آنان گفتند:

تو در مجلس امام صادق بس حقیر بودى!!

آرى، آن جناب غایب نیست، غایب ما هستیم که با اطاعت از دستورهاى او و پوشیدن لباس تقوا لایق حضور مى‏شویم، تا جایى‏که به مقام فنا رسیده جز او چیزى را نبینیم.

حرمت این خانه را با فراهم آوردن خشوع و خضوع نگهدارید و چون خواستید به آن مقام بروید با خلوص نیت و پاکى همه جانبه حرکت کنید که بینایان راه با همه عظمتى که داشتند خود را در آنجا بسیار کوچک مى‏کردند و بسیار حقیر مى‏دیدند.

آرى، بزرگان دین خود را در این راه ندیده مى‏گرفتند و با کوچک کردن خود در تعظیم و بزرگداشت آن هر چه بیشتر مى‏افزودند، تاجوران محیط دین با تواضع و خاکسارى پى در پى خود را به این درگاه حق مى‏رساندند، حتى در اردوى امن جهان خود را مصغر و جزء مى‏کردند، با آن که بزرگ بودند و مکبر و کل.

از اولیاى اسلام، تواضع و خاکسارى را بنگرید تا چه حد و چه اندازه در این راه خویشتن را ناچیز مى‏شمردند. ائمه مسلمانان علیهم السلام آنقدر در جنب این خانه وارد شده و خود را نادیده مى‏گرفتند که تشخص خود را هیچگاه مانع از تکرار خاکسارى بر در این خانه قرار نمى‏دادند.

 

حج امام مجتبى علیه السلام‏

حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام در سفرهاى حج خود که بیست و پنج مرتبه بود، خاکسارانه پیاده راه مى‏پیمود و این پیاده‏روى نه به خاطر نداشتن مرکب سوارى بوده و نه از دریغ و مضایقه از بذل مال در راه آن، بلکه دستور مى‏دادند مرکب‏هاى سوارى را پیشاپیش یدک مى‏کشیده‏اند و خود براى تواضع پیاده مى‏رفتند. تعداد مرکب‏ها آنقدر زیاد بود که موکب‏ خیل باعظمت مى‏نمود و آن قدر در شخص خواجه تواضع بود که خاکسارانه مى‏نمود.

به احترام حضرت امام حسن علیه السلام برادر عظیم القدرش امام حسین علیه السلام هم پیاده مى‏شد، حسنین علیهما السلام براى تواضع و درک ثواب پیاده راه مى‏رفتند ولى مرکب‏هاى آنان که یدک کشیده مى‏شد پیشاپیش مى‏رفت. همین که خلایق مى‏دیدند که حسنین علیهما السلام از عقب موکب قدم مى‏زدند، آن ها هم پیاده مى‏شدند.

آرى، هر کس معرفتش به صاحب این بیت بیشتر باشد، تواضع و انکسارش، و خشوع و خاکساریش نسبت به صاحب بیت بیشتر و عشق و علاقه‏اش به محبوب عالم وافرتر و کامل‏تر است.

این‏گونه انسان است که از او جز او نمى‏خواهد و از وى جز وى نمى‏طلبد و همین انسان است که با رسیدن به بیت از بیت چشم پوشیده و محو جمال صاحب بیت مى‏شود و با زبان حال و اشک‏ریزان به محضر محبوب و معشوق خود عرضه مى‏دارد:

با جناب تو مرا قربت جانى باشد

 

ور دل آنجا برسد بیم گرانى باشد

قُرب روحانى اگر هست میان دل و دوست‏

 

چه تفاوت کند ار بُعد مکانى باشد

     

آن نه حسنى که تغیر کند از دور زمان‏

 

وین نه عشقى که در ایام جوانى باشد

چون تو در کون و مکان هم نفسى نتوان یافت‏

 

که دمى محرم اسرار نهانى باشد

     

گر دلم پى به سر گنج رضاى تو برد

 

مایه سلطنت هر دو جهانى باشد

خاطر نازکت ار شد متغیر زعماد

 

گنه از جانب این بنده جانى باشد

     

 

حج امام صادق علیه السلام‏

امام جعفر صادق علیه السلام در سفرى از سفرهاى حج خود افتخار هم سفرى خود را به مالک بن انس داد.

وقتى به میقات رسیدند، مالک مى‏گوید:

هنگام احرام که راحله شتر امام علیه السلام به صحرا برسید هرچه مى‏خواست لبیک را به صداى بلند بگوید، صدا در گلوى او گلوگیر و متقطع مى‏شد و نزدیک بود از راحله بیفتد.

من گفتم: اى پسر رسول خدا! لبیک بگو، چاره‏اى نیست از این که بگویى، فرمود:

اى پسر ابو عامر! چسان جسارت و جرأت کنم که بگویم: «لَبَّیْکَ اللّهُمَّ لَبَّیْکَ». ترس و هراس و وحشت از آن دارم که خداى عزت و جلال به من بگوید: «لالَبَّیْکَ» «2».

امام علیه السلام است که با معرفت کامل در میقات حریم الهى حاضر مى‏گردد. البته مشاعر آن انسان الهى مستغرق معنویات وحى آسمانى‏ مى‏شود و تمام اسرار حرم را در میقاتگاه درمى‏یابد و حد و حدود خود را با حد و حدود این بارگاه تطابق مى‏دهد، او از حد و حدود این سرحد واقف است و از همه جهات به حد و حدود خویشتن هم مو به مو آگاه است، البته وقتى با حد و حدود حریم کبریایى خود را مقابل مى‏بیند، لکنت در زبان مى‏آید و وقفه به او رخ مى‏دهد و مالک خود نیست.

دیده‏اید که در مقابل کوه، انسان چقدر خود را کوچک مى‏بیند، عظمت کبریایى را کوه کوه از همه جانب فرض کنید که انسان از همه طرف کوچک مى‏شود.

در مقابل آن عظمت بى‏نهایت در بى‏نهایت، این موجود کوچک چه کند و چگونه بایستد و چه بگوید؟

امام صادق علیه السلام در سفر حج دیگر، افتخار هم کجاوگى خود را به ابان بن تغلب داده بودند. وى بزرگ اصحاب امام باقر علیه السلام بود و سى هزار حدیث از امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است. وقتى ابان به مدینه وارد مى‏شده، یک ستون از مسجد الرسول صلى الله علیه و آله را به او اختصاص مى‏داده‏اند که جلوس کرده، تدریس کند، امام علیه السلام به او فرموده بود: اى ابان! در مسجد مدینه جلوس کن و فتوى بده که من دوست دارم مثل تو در شیعیان من باشد «3»- ابان در مورد حج امام مى‏گوید:

وقتى امام صادق علیه السلام به سرحد حرم رسید، میله‏هاى اعلام حرم پیدا شد، دستور فرمود:

شتر را نگه داشتند و پیاده شد، ابان هم پیاده شد، ابان مى‏گوید: امام‏ براى ورود به حرم غسل کرد، من هم غسل کردم، بعد امام دعاى ورود به حرم را خواند و گریست، سپس براى ورود به حرم پاها را برهنه کرد و با پاى برهنه در حال تواضع قدم در حرم نهاد و قدم برداشت و فرمود:

اى ابان! هر کس این عمل را بجا آورد، براى خدا، اینطور که من بجا آوردم و تو دیدى، خداى سبحان صد هزار سیئه از او محو مى‏کند و صد هزار حسنه براى او مى‏نویسد و صد هزار درجه براى او ترفیع دهد و صد هزار حاجت او را برآورد «4».

 

حج یا معراج ملکوتى‏

چون با دیده بصیرت به عمل حج بنگرى، آن را معراجى ملکوتى براى روح خواهى یافت که از برکت آن معراج، به فیوضات عالى الهى مى‏رسى.

یکى از بینایان راه مى‏گوید:

عمل حج را نمى‏توان با سایر مقررات دین مقایسه نمود، چه، براى بسیارى از عبادات مانند: نماز و روزه و ذکر خداوند و مانند این‏ها اگر چه تأثیر و نتیجه نیکو در روحیه شخص دارد، امّا آن اثر به هر اندازه که باشد، محدود به حد معینى است، ولى عمل حج اگر از روى التفات و با رعایت ارکان و شرایط مقرره باشد و به علت عدم توجه به حقیقت آن تباه نشود، کارزارى است که انسان را به تمامى آنچه گفته شد، مى‏رساند.

حج در روان انسان نیرویى ایجاد مى‏کند که تا زنده است، در پنهان و آشکار نگهبان او خواهد بود و این همان فیض الهى است که از برکت این معراج نصیب آدمى مى‏گردد.

حج‏گزار هنگامى که مهیا مى‏شود از خانه‏اش خارج گردد، اگر به مقصود خویش و رفعت شأن خود آگاه باشد و آن را چنان که سزاوار است دریابد و به نور الهى به آن نظر افکند و بخواهد، آن راه را بر طبق هدایت و راهنمایى حضرت پروردگار طى نماید، دل او متوجه عالم دیگرى خواهد شد و از ظواهر ناپایدار به حقایقى استوار بینا مى‏شود.

در آن هنگام است که خواهان بى‏نیازى و توانایى خود مى‏گردد، نه آنچه تاکنون خواهنده آن بوده است و مهیاى آن مى‏شود که همه خواهش‏ها و تاریکى‏هاى طبیعت را از خود پاک سازد!!

این نخستین اندیشه است که حج‏گزار احساس مى‏کند، یعنى تأثیر این حقیقت ملکوتى را در شناسایى مقام نفس انسانى و برترى روح از بستگى به ظواهر زندگى دنیایى.

هنگامى که حاضر میقات شد، غسل کرد و جامه احرام در بر نمود، دل او از جلال آن اندیشه‏ها و ملکاتى که در نفس او پیدا شده است پر گشته و زندگى و همه شؤون آن را از خود دور مى‏افکند.

در آنجا نمى‏بیند خود را، مگر فردى از لشکریان خداوند متعال که آنان را خوانده و به اجابت موفق گشته‏اند.

به‏قول الهى آن عارف شوریده حال:

خوشا جانى که سازند آگه از اسرار پنهانش‏

 

خوشا چاهى که بیرون آید از وى ماه کنعانش‏

     

خوشا قلبى که پاک از کینه و کبر و نفاق آید

 

خوشا عقلى که عشق آرد به‏کوى دوست مهمانش‏

خوشا بزمى که آنجا درس عشق و عاشقى گویند

 

خوشا جمعى که زلف یار گرداند پریشانش‏

خوشا مرغى که مى‏نالد به‏باغى هم چو مشتاقى‏

 

که دور افکنده دوران سپهر از وصل جانانش‏

خوشا شادان دلى هم چون الهى با خیال او

 

که عشق روى یارى مى‏کند سر در بیابانش‏

     

 

هنگامى که حاجى پوشش و کیفیت خود را تغییر داد و خوارى و بیچارگى خود را آشکار نمود، بر خود لازم مى‏داند که دلش پاک و کردارش پاکیزه و گفتارش راست و بى‏آلایش باشد، کسى را از خود نرنجاند و براى خشنودى حضرت پروردگار از روى صفا و حقیقت از خود بگذرد و هستى خود را از هرگونه آلودگى و آمیختگى به اغراض، دور و متوجه حق تعالى سازد.

در نتیجه هنگامى که عملش را تمام نموده نور معرفت، دل او را گرفته و روشن ساخته و گوشه‏هاى قلب او از همه رخنه‏هاى ریز و باریک شرک و کفر پاک شده است و فایده عملش در همه ابعاد و زوایاى وجود او سرایت نموده، همه را اسلام آورنده و در راهى که خداوند متعال مقرر فرموده پشتیبان یکدیگر و همدست و هم‏آهنگ و یگانه و خرسند مى‏بیند. نفس او به روح تبدیل گشته و گمان و اندیشه بى‏جاى او را تعقل و دانش‏هاى بى‏حقیقت او را حکمت و برهان جایگزین گشته است. صفات زشت او نیکو و پسندیده شده و شهوات او به عفت و پاک دامنى، خشم او به بردبارى و عزم برکارهاى خیر، لذت شخصى او به دوستى و محبت، نومیدى او از خیر و رحمت خداوندى به امیدوارى، و ناسپاسى او سپاس‏گزارى و آز او به توکل بر خداى، توانایى او به مهربانى، حماقت او به فهم و زیرکى، بى‏پروایى و رسوایى او به نیکى و پرستش خداوندى، خودخواهى او به فروتنى و نرمى، بیهوده‏گویى به خاموشى، برترى‏جویى و گردنکشى او به تسلیم بودن و از هر گزندى پاک شدن تبدیل مى‏گردد و اینها همه از فضائل دیگرى است که نتیجه و اثر حج است.

 

دورنمایى از حقیقت عبادات‏

انسان جامع همه استعدادهاست، قواى روحانى و ملکوتى در حدى که انسان را به عالى‏ترین مدارج کمال برساند، در انسان قرار داده شده است و رسیدن به کمالات و حقایق براى فرزندان آدم دنیاست. حضور در دنیا، مستلزم جسم داشتن و تبعات جسم از قبیل غریزه خوردن، آشامیدن و شهوت است.

اگر راه شکم و شهوت بدون حد و مرز باز باشد، انسان به تدریج محکوم این دو برنامه شده و وجود او به درّنده‏اى غیر قابل تصور مبدّل خواهد شد.

راه جلوگیرى از تجاوزات شکم و شهوت- که ملت‏هایى را به غرقاب هلاکت انداخته- تنها عبادت است، آن هم عبادتى که وحى آن را براى آدمى تنظیم کرده باشد.

بندگان واقعى چراغ زندگى و گل گلستان حیات و گوهر گرانبهاى صدف آفرینش هستند. یکى از بینایان راه درباره عبادت چنین آورده است:

بدان که مقصود اصلى از آفرینش انسان، معرفت خداوند متعال و رسیدن به دوستى او و مأنوس شدن به حضرت اوست.

رسیدن به این مقام موقوف است بر صفاى نفس و تجرد آن، هراندازه که صفاى نفس بیشتر و وارستگى آن شدیدتر باشد، انس و علاقه آن نسبت به خداوند متعال افزون‏تر خواهد بود.

بدیهى است که صفاى نفس و تجرد آن منوط است به پیراستگى از شهوت‏هاى نفسانى و اجتناب از لذت‏هاى بدنى و آرزوهاى پست حیوانى و عدم تعلق به مال و منال دنیوى؛ زیرا همه این‏ها در صورتى که خارج از حدود شرع باشند موانعى هستند که انسان را از معارف الهى و نفحات قدسى بازمى‏دارد و هیچ چیز روح انسانى را از نزدیک شدن به عالم قدس که از آن نزول یافته مانع نمى‏شود، مگر آنچه به نام مشتهیات نفسانى نامیده شده، از قبیل غرایز حیوانى و ناستوده‏هاى اخلاقى و کردارهاى شیطانى و هم چنان که ظرف، تا هنگامى که از آب پر مى‏باشد ورود هوا به داخل آن امکان ندارد، نفوس انسانى نیز تا خالى و وارسته از صفات و ملکات نکوهیده نباشد، نور الهى چنان که شایسته است قلوب آنان را روشن نخواهد نمود.

نفوس به هر نسبت که از این پلیدى‏ها پاک شوند، انوار دانش بر دل آن‏ها اشراق بیشترى یافته و بخشش‏هاى یزدانى بر آن‏ها روى مى‏آورد.

به عکس نفوسى که به غیر خدا اشتغال دارند، معرفت و شناسایى پروردگار و حلاوت و دوستى و انس با او در دل آن‏ها جاى نخواهد گرفت. به هر اندازه که تجرد نفس کمال یابد، ایمان و یقین بیشتر مى‏شود و صفات عالیه و فضائل کم‏نظیر و بلندى که نفس انسانى در آن مرحله از صفا و تجرد خواهان است بر او فرود مى‏آید.

بدین جهت عباداتى که به منزله نردبان ترقى و راه وصول به این کمال است تشریع شده است.

پاره‏اى از آن‏ها انفاق مال و بخشیدن مال است که باعث انقطاع انسان از آزمندى به دنیاست، مانند زکات و خمس و صدقات. این انقطاع همان علت غایى تشریع انفاق است که به اصطلاح دانشمندان، «غرض از تشریع» نامیده مى‏شود، اگر چه بهره بردن پاره‏اى از مردم نیز بر آن مترتب است.

بعضى از آن‏ها خوددارى و اجتناب از شهوات و لذات است مانند روزه؛ و پاره‏اى از آن‏ها به منظور پرداختن دل به یاد خداوند متعال و توجه آن به سوى او توأم با حرکات خاص گوناگون جسمى است مانند نماز.

و معرفت حاصله از فکر و نور خلقت، یا معرفتى که از به کاربردن قواعد منطقى حاصل مى‏گردد، در حصول آنچه گفته شد، از دوستى و انس با خداوند کافى نیست و اگر به این‏ها توجه و انس به خداوند و دوستى او حاصل شود، سست بوده و پایدار نمى‏باشد.

اما آثار کامل و شایسته‏اى که در نفس از مداومت و پیوستگى بر آن اعمال حاصل مى‏شود ثابت و استوار خواهد بود، چه همانا میان نفس و بدن ارتباطى است و فعل و انفعالات آن‏ها در یکدیگر مؤثر واقع مى‏شود.

آیا هنگامى که عضوى را جراحتى برسد روان آدمى از جراحت متألم نمى‏شود؟ و بالعکس در مواقع هیجانات روحى و اضطراب‏هاى‏

روانى که در نتیجه عوامل مختلفى از قبیل مرگ عزیزان یا انجام کارهاى وحشت‏زا به انسان روى‏آور مى‏شود نمى‏بینى که اعضاى بدن نیز متأثر شده و قطعه گوشت میان پهلو و کتف به لرزه مى‏آید.

و به عبارت دیگر: عکس العمل خود را به صورت رعشه دست و پا یا پریدگى رنگ رخسار و غیره نشان مى‏دهد.

بنابراین، همان طور که قبلًا اشاره گردید، مقصود از وضع و تشریع عبادات این است که انسان به آن وسیله مدارج کمال را قدم به قدم پیموده و به صفات ملکوتى آراسته شود، آنچه مسلم است این که صورت ظاهرى هر عبادتى نقش و اثر مطلوبى در روح ایجاد کرده به موازات عبادات عضوى و اعمال جوارحى، آثار بسیار نیکویى در تنویر و اصلاحات نفسى از خود بجاى مى‏گذارد.

چنان‏که با حواس خود درک مى‏کنیم، طهارت ظاهرى در پاکى و روشنى نفس تأثیر دارد، مثلًا هنگامى که به وضو مى‏پردازیم و به وسیله این عمل به طهارت ظاهرى مى‏پردازیم، در خاتمه این عمل عبادى یک نوع حالت صفا و انبساط در روان خود احساس مى‏کنیم که این حالت قبل از انجام وضو در ما نبود و علت آن همان طور که اشاره گردید، ارتباط و پیوند میان روان و تن است و گرنه ظاهر بدن از عالم محسوس است و روح نظر به اصل فطرتش، از عالم ملکوت است و موقعیت آن در این بدن مانند کسى است که از موطن اصلى خویش دور گشته و غریب افتاده باشد، بنابراین هم چنان که از معارف نفسى آثارى به بدن فرود مى‏آید از اعمال جوارحى هم انوارى به سوى روح بالا مى‏رود.

حج، این عمل عظیم اسلامى و عبادى آنچه را که سایر عبادات در بردارد، شامل است، به‏علاوه ریاضت‏هاى خاصى را نیز دارا مى‏باشد که عبارت است از ترک وطن، رنج دادن به تن، گذشتن از مال، گسیختگى از آرزوها، تحمل مشقت‏ها، تجدید پیمان، حاضر شدن در مشاعر و آگاهى یافتن بر شعائر و دیدن آن‏هاست.

در افعال حج، خلوص نیت براى یاد خداى و روى آوردن به او به اقسام دیگر طاعات و عبادات نیز پدید مى‏آید.

با این که بعضى از اعمال حج امورى هستند که نفوس به حکمت و رموز آن آشنایى ندارند و عقول به معانى آن‏ها پى نمى‏برند (مانند افکندن سنگ‏ریزه به جمار و رفت و آمد بین صفا و مروه بر سبیل تکرار)، مع هذا نمى‏توان تردید نمود که احکام خداوندى همگى داراى حکمت بالغه و مصالح و منافع عالیه است، منتهى مصلحت بعضى از آن ها روشن و بعضى پنهان و برخى به نحوى است که بیشتر عقل‏ها به آن ها پى نمى‏برند و در این قسم است که نور کمال بندگى، به تمام حقیقتش محقق مى‏شود؛ زیرا در اعمالى که حکمت و مصلحتش ظاهر باشد، چون انسان فطرتاً مایل به کمال است، تمایل به انجام آن عمل پیدا کرده و خود این مطلب انگیزه‏اى براى انجام عمل مى‏شود و به فرمان‏بردارى کمک مى‏نماید و کمال و حقیقت بندگى به آن آشکار نمى‏شود.

اما احکامى را که خداوند مقرر داشته و عقل انسان از درک حقیقت آن عاجز است و به کنه معنى و اثراتى که بر آن مترتب است راه نمى‏یابد و طبیعت آدمى به آن انس ندارد، پذیرفتن آن نیست مگر به جهت صدور فرمان و قصد امتثال آن از حیث این که فرمان و دستور است و اطاعت آن‏ واجب مى‏باشد.

انجام این قبیل عبادات که در تزکیه نفوس و برگرداندن آن‏ها از مقتضیات طبع و بدى و ستم و مایل گشتن نفوس به خداوند متعال و آراسته شدن به اخلاق حضرتش تأثیر کامل دارد، شایسته است که برترین انواع عبادت باشد.

ندانستن حکمت و مصلحت، خصوصیات خواسته شده در برخى از عبادات، از حیث کمیت و کیفیت، براى بعضى از مردم باعث تعجب و حیرت گشته و علت آن همانا ندانستن حقایق رازهاى تعبدات و انوار مکنونه در مجاهدات است.

هر عملى که باید به قصد قربت انجام گیرد، هر اندازه که دور از تصرفات عقلى باشد- خصوصاً اگر انسى به آن عمل نباشد و کلفت و مشقتى نیز در بر داشته باشد- حصول مقام بندگى و تعبد به آن عالى‏تر و ارزنده‏تر است و به انجام این‏گونه عبادات است که جان آدمى در برابر حضرت حق تعالى قرار مى‏گیرد و در دو جهان به راهى که پایدار است، رهنمون مى‏شود.

چه عالى و شیرین است که انسان در برابر صدور تمام فرامین مولا- که سرچشمه در علم و عدل و حکمت او دارد و چیزى جز جلب منفعت براى انسان و دفع ضرر از او در بر ندارد- تسلیم باشد و آن فرامین، محض خاطر آن عزیز انجام گیرد و در درون و برون و ظاهر و باطن آدمى نسبت به آن فرامین هیچ چون و چرایى وجود نداشته باشد که چون و چرا کار متکبران و دورى از اجراى قوانین حق، راه مفسدان است.

پی نوشت ها:

(1). الأمالى: 616، مجلس التسعون، حدیث 4.

(2). الخصال: 1/ 167، حدیث 219؛ الأمالى، صدوق: 169، المجلس الثانى والثلاثون، حدیث 3؛ بحار الأنوار: 47/ 16، باب 4، حدیث 1.

(3). رجال الکشى: 330، حدیث 603.

(4). الکافى: 4/ 398، باب دخول الحرم، حدیث 1؛ وسائل الشیعه: 13/ 195، باب 1، حدیث 17552؛ بحار الأنوار: 96/ 192، باب 34، حدیث 3.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 90/8/3 :: ساعت 12:10 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 185
>> بازدید دیروز: 117
>> مجموع بازدیدها: 1326897
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب