سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زبان خردمند در پس دل اوست ، و دل نادان پس زبان او . [ و این از معنیهاى شگفت و شریف است و مقصود امام ( ع ) این است که : خردمند زبان خود را رها نکند تا که با دل خویش مشورت کند و با اندیشه خود رأى زند ، و نادان را آنچه بر زبان آید و گفته‏اى که بدان دهان گشاید ، بر اندیشیدن و رأى درست را بیرون کشیدن سبقت گیرد . پس چنان است که گویى زبان خردمند پیرو دل اوست و دل نادان پیرو زبان او . ] [نهج البلاغه]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» حالات نفس در قرآن‏

اگر نفس همراه با قواعد الهیّه و سنن حضرت رسالت پناهى صلى الله علیه و آله تربیت نشود دچار حالات عجیبى مى‏گردد که علاج بعضى از آن حالات بسیار سخت وگاهى غیر ممکن است.

آن حالات باعث مى‏شود که نفس با شیطان رفاقت کند و با کمال آرامش طریق گمراهى و ضلالت بپیماید و هر جنایتى که بخواهد مرتکب گردد و هر کارى که میل داشته باشد انجام دهد.

قرآن مجید آن حالات را به هفت مرحله بیان فرموده:

1- نفس امّاره. 2- نفس حسرت زده. 3- نفس رهینه. 4- نفس هوایى. 5- نفس دسّایى. 6- نفس سفهى. 7- نفس تسویلى.

آیاتى که این حالات را براى نفوس ذکر کرده به ترتیب عبارت است از:

 

1- نفس اماره‏

 

«إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّى» «1»

زیرا نفس طغیان گر، بسیار به بدى فرمان مى‏دهد مگر زمانى که پروردگارم‏ رحم کند.

 

2- نفس حسرت زده‏

 

«وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَیْکُم مِن رَبِّکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ* أَن تَقُولَ نَفْسٌ یَاحَسْرَتَى عَلَى‏ مَا فَرَّطتُ فِى جَنبِ اللَّهِ وَإِن کُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ» «2»

و از نیکوترین چیزى که از طرف پروردگارتان به سوى شما نازل شده است پیروى کنید، پیش از آن که ناگهان و در حالى که بى‏خبرید، عذاب به شما رسد؛* تا مبادا آن که کسى بگوید: دریغ و افسوس بر اهمال‏کارى و تقصیرى که درباره خدا کردم و بى‏تردید [نسبت به احکام الهى و آیات ربّانى‏] از مسخره کنندگان بودم.

 

3- نفس رهینه‏

 

«کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ* إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ» «3»

هر کسى در گرو دست‏آورده‏هاى خویش است،* مگر سعادتمندان.

 

4- نفس هوایى‏

 

«وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى‏» «4»

و اما کسى که از مقام و منزلت پروردگارش ترسیده و نفس را از هوا و هوس‏ بازداشته است.

 

5- نفس دسّایى‏

 

«وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» «5»

و کسى که آن را [به آلودگى‏ها و امور بازدارنده از رشد] بیالود [از رحمت حق‏] نومید شد.

 

6- نفس سفهى‏

 

«وَمَن یَرْغَبُ عَن مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ» «6»

وکیست که از آیین ابراهیم روى گردان شود، جز کسى که [خود را خوار و بى‏ارزش کند و] خویش را به نادانى و سبک مغزى زند؟

 

7- نفس تسویلى‏

 

«قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِیلٌ» «7»

گفت: چنین نیست که مى‏گویید، بلکه نفس شما کارى [زشت را] در نظرتان آراست [تا انجامش بر شما آسان شود] در این حال صبرى نیکو [مناسب‏تر است‏].

نفس که مرکز امیال، آمال، غرائز و شهوات است واجب است تحت کنترل قواعد الهى باشد؛ زیرا تنها قواعد ربّانیّه هستند که نفس را از سرکشى حفظ مى‏کنند، اگر آن قواعد و برنامه‏ها به کار گرفته نشود، طوفانى چون طوفان عاد و ثمود در درون به وجود مى‏آید، به طورى که موجودیّت الهى انسان به خطر افتاده بر باد مى‏رود.

تاجرى از تجّار همدان خدمت انور باباطاهر رسید، عرضه داشت: خداوند مرا از مال دنیا بى نیاز کرده، بگو هر دخترى را بخواهى برایت بگیرم. سنّ باباطاهر مناسب با دختر نبود ولى مى‏توانست قبول کند امّا فکر کرد، قبول این مسأله عیش عاطفى و احساسى و ظاهرى و باطنى یکى از بندگان خدا را بهم مى‏زند، به اندازه‏اى بر نفس مسلّط بود که در جواب تاجر گفت:

مرا عشق رخ مولاست بر سر

 

هواى باغ روح افزاست بر سر

از این دنیا نمودم دست کوتاه‏

 

مرا سوداى آن دنیاست بر سر

     

(باباطاهر عریان)

 

موعظه نفس‏

أوْحَى اللّهُ إلى عیسى بْنَ مَرْیَمَ علیهما السلام: عِظْ نَفْسَکَ، فَإنْ اتَّعَظْتَ فَعِظِ النّاسَ و إلّا فَاسْتَحْىِ مِنّى. «8»

خداوند مهربان به عیسى بن مریم علیهما السلام وحى کرد: نفست را موعظه کن، چون قبول موعظه کردى به موعظه و نصیحت مردم اقدام کن ورنه از من حیا کن.

نفس مریض را باید با قرآن و سنّت پیامبر معالجه کرد و در این امر باید جدّى بود.

واى به حال کسى که سخن خدا و رسولش را سبک بشمارد و به قبول نصایح و مواعظ حق تن ندهد، هشدارهاى مادّى مردم را بپذیرد ولى اشارات و هشدارهاى‏ معنوى و حقیقى حق را قبول نکند.

فیض، آن عالم جلیل القدر، آن فیلسوف عالى مقدار و آن حکیم بزرگوار مى‏فرماید:

«اگر طبیبى یهودى لذیذترین غذا را در مذاقت بگوید براى تو ضرر دارد، در ترک آن خود را به ناراحتى مى‏اندازى، ولى قول انبیا را که دو تأیید دارد: یکى معجزات و دیگر تصدیق حق، باور ندارى!

از تو بسیار عجب است از این که اگر یک بچّه به تو بگوید عقربى در لباس توست، ناگهان تمام لباس‏هایت را در مى‏آورى بدون این که از آن کودک طلب دلیل و برهان کنى، ولى قبول قول انبیا براى تو سنگین است! مگر گفتار آنان نزد تو از گفتار یک کودک کم ارزش‏تر است؟!

از آتش سر کبریت مى‏پرهیزى ولى از آتش جهنّم و خون و چرکى که به قول قرآن به خورد اهل آن مى‏دهند و از اغلال و سلاسل دوزخ و زقّومى که پیامبر فرمود: یک قطره آن تمام جانداران دریا را مى‏کشد پرهیز و پروا ندارى!» «9» انسان اگر در قبول مسائل حق سر سختى به خرج دهد و بجاى رنگ گرفتن از واقعیّت‏ها، از هوا و هوس و شیطان و شیطنت رنگ بگیرد نمى‏تواند بگوید من مسلمانم و نمى‏تواند ادّعا کند من امّت پیامبرم.

حبّ نفس‏

قالَ رَسُولُ اللَّه صلى الله علیه و آله: سَیَأتى‏ زَمانٌ عَلى‏ امَتى‏ یُحِبُّونَ خَمْسَاً وَیَنْسَوْنَ خَمْسَاً: یُحِبُّونَ الدُّنیا وَیَنْسَوْنَ الآخِرَةَ وَیُحِبُّونَ الْمالَ وَیَنْسَونَ الْحِسابَ‏ وَیُحِبُّونَ النِّساءَ وَیَنْسَوْنَ الْحُورَ وَیُحِبُّونَ القُصُورَ وَیَنْسَوْنَ القُبُورَ وَیُحِبُّونَ النَّفْسَ وَیَنْسَوْنَ الرَّبَّ اولئِکَ بَریئُونَ مِنّى‏ وَانَا بَرىٌ مِنْهُمْ. «10»

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: زمانى بر امَّت من برسد که عاشق پنج چیز شوند و پنج چیز را از یاد ببرند: عاشق دنیا شوند و آخرت را از یاد ببرند، عاشق جمع مال گردند و حساب فرداى آن را از یاد ببرند، عاشق زنان شوند و حور را از یاد ببرند، عاشق بناهاى سنگین شوند و قبرها را از یاد ببرندعاشق نفس شوند و ربّ را فراموش کنند. آنان از من بیزارند و من از آنان بیزارم.

 

نفس در کلام ملا صدرا

 

حضرت صدر المتألّهین در «هدایة الطالبین» مى‏فرماید: «نفس:

1- یا شریفه است و مقابل آن خسیسه.

2- یا قویّه است و مقابل آن ضعیفه.

3- یا جامعه است، یعنى هم شریفه و هم قویّه.

 

نفس شریفه‏

که با زحمات طاقت فرساى صاحبش بر اساس معارف الهیّه تربیت شده و داراى حکمت و حرّیّت است.

حکمت آن، خداشناسى، خودشناسى، فرمان‏شناسى و خطرشناسى است.

حرّیّت آن، آزادى از امیال و شهوات و غرائز و حالات غلط و غیر خدایى است.

در مقابل آن خسیسه است که از حکمت و حرّیّت محروم و از حسنات و فضایل و خلاصه از رحمت حضرت دوست محروم است.

 

نفس قویّه‏

نفسى است که تسلیم واقعیّات و عامل به حقایق الهیّه است و مقابل آن نفس ضعیفه است که بارکش شیطان است.

 

نفس جامعه‏

نفس انبیا و اولیا و ائمّه طاهرین علیهم السلام است.»

 

نفس در کلام حاجى سبزوارى‏

 

حاجى سبزوارى- أعلى اللَّه مقامه الشریف- مى‏فرماید:

«انسان بس عزیز الوجود است و أندر النوادر، نمى‏بینى کِلْک قدرت الهى از بسیارى و این همه جماد که کثرت آن معلوم نیست اندکى را نبات قرار داد و از بسیارى از جانداران اندکى انسانند و از بسیارى انسان اندکى عاقل و از بسیارى عقلا اندکى مسلم و از بسیارى مسلم اندکى مؤمن و از این همه مؤمن اندکى عابد و از بسیارى عابد اندکى زاهد و از زاهدین اندکى عالم و از علما اندکى عارف و از عرفا اندکى اولیا و از اولیا اندکى انبیا و از انبیا اندکى اولوالعزم و از پنج اولوالعزم یکى خاتم و داراى مقام جمعى است و این هم در اختیار شما امّت است، او را بشناسید و از معارف او درس و پند گیرید و به خواسته‏هاى او جامه عمل بپوشانید تا با قلب پاک و نفس زکیّه و عمل صالح، مقرّب پیشگاه او شوید.»

لَقَدْ کانَ لَکُمْ فى رَسُولِ اللّهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ» «11»

یقیناً براى شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوى نیکویى است.

قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: اللّهُمَّ إنّى أعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لا یَنْفَعُ وَقَلْبٍ لا یَخْشَعُ‏ وَنَفْسٍ لا تَشْبَعُ وَدُعاءٍ لا یُسْمَعُ. «21»

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خداوندا، به تو پناه مى‏برم از دانشى که به عمل در نیاید و مرا سودى ندهد و از قلبى که در برابر واقعیّت‏هاى تو تواضع ندارد و از نفسى که از دنیا و مادّیات و هوا و هوس‏ها سیر نگردد و از دعایى که مستجاب نشود!

 

نفس در کلام سهل بن عبداللَّه‏

 

سهل بن عبداللَّه گفت:

نفس را سه صفت است: یا کفر، یا نفاق، یا ریا. و این سه صفت نفس را رها نکند مگر به ریاضت و ریاضت اداى واجبات و ترک محرّمات است که تکرار آن نفس را تزکیه کند.

توجّه به واقعیّات اثر عجیبى در بیدارى و رشد و حرکت نفس مى‏گذارد.

مردى بود یهودى به نام مُخَیریق؛ در رفت و آمدهایش در مدینه، زیاد نسبت به پیامبر عزیز اسلام اندیشه مى‏کرد، تا نزدیک جنگ احد به نزد دانایان یهود آمد و گفت: این همان شخص موعود نیست که موسى خبر داده؟ گفتند: نه، شبیه به اوست. گفت: شباهت یعنى چه؟ او همان است و شما نامردان کتمان حق مى‏کنید.

نزد پیامبر آمد، به حقیقت ایمان آورد و مالش را که فوق العاده بود به حضرت واگذار کرد؛ که بیشتر صدقات و انفاقات رسول حق بعد از مال خدیجه از مال اوست، سپس براى دفاع از حق در جنگ احد شرکت کرد و به شرف شهادت نایل آمد. «13»

ز ساقىِّ شب دوش جامى گرفتم‏

 

ز دور فلک انتقامى گرفتم‏

اگر چه جهانى به جامى نیرزد

 

ولى من جهانى به جامى گرفتم‏

     

به کام دلم چون نشد دورِ گردون‏

 

به ناکامى از باده کامى گرفتم‏

رهِ بى نشانى سپردم چو عنقا «14»

 

به سر تا که سوداى نامى گرفتم‏

به غفلت ز افسون صیّاد گیتى‏

 

پى دانه ره سوى دامى گرفتم‏

نشان رخ تو ز موى تو جستم‏

 

سراغ مه از تیره شامى گرفتم‏

چو شد از صبا گیسوانت پریشان‏

 

در آن دم من از دل پیامى گرفتم‏

مرا قامت از غم هلالى است‏ مشفق‏ که سود

 

اى ماه تمامى گرفتم‏

     

(مشفق کاشانى)

نفسِ بدون تربیت و منهاى تزکیه اگر صاحبش امیر شود امیر ظالم مى‏شود، اگر ثروتمند شود ثروتمند مُترَف و مُسرِف و بخیل شده و اگر دانشمند شود متظاهر و ریاکار مى‏گردد.

 

سخن آتش دوزخ‏

 

در حدیث آمده: اندر قیامت، آتش دوزخ با سه کس سخن گوید:

1- به زمامداران گوید: اى کسانى که خداوند بزرگ به شما قدرت داد، ولى شما اصول عدالت را در جامعه به کار نگرفتید و داد مظلوم را از ظالم نستاندید. پس آنها را مى‏بلعد، چنانکه پرندگان دانه کنجد را.

2- به ثروتمندان گوید: اى کسانى که امکانات وسیع به شما بخشیدند و از شما خواستند مقدارى از آن را انفاق کنید ولى شما بخل ورزیدید! آنگاه آنها را هم مى‏بلعد.

3-/ به دانشمندان گوید: اى طایفه‏اى که ظاهر خود را براى مردم آراستید ولى در باطن به معصیت خدا پرداختید! سپس آنها را مى‏بلعد. «15»

 

مراقبت نفس و ترک گناه‏

 

در آداب مراقبت آمده:

الْأوَّلُ تَرْکُ الْمَعاصى وَهذا هُوَ الَّذى بُنِىَ عَلَیْهِ قِوامُ التَّقْوى‏ وَاسِّسَ عَلَیْهِ أساسُ الْآخِرَةِ وَالْاولى‏. وَما تَقَرَّبَ الْمُتَقَرِّبُونَ بِشَىْ‏ءٍ أعْلى‏ وَأفْضَلَ مِنْهُ.

اوّل ترک معاصى است که قوام تقوا بر آن است و ریشه دنیا و آخرت است. و مقرَّبان به مانند چیزى چون تقوا به خدا قرب نجستند.

موسى از آن مرد عالم که داستانش در سوره کهف آمده پرسید: چه کرده‏اى که من مأمور یادگیرى از تو شده‏ام و به چه چیز به این مرتبه رسیدى؟ گفت:

الأول: بِتَرْکِ الْمَعْصِیَةِ.

اول: به ترک معاصى.

الثّانى: الْاشْتِغالُ بالطّاعاتِ مَعَ حُضُورِ الْقَلْبِ.

دوم: برنامه از آداب مراقبت انجام عبادات با حضور قلب است.

الثّالِثُ: عَدَمُ الْغَفْلَةِ.

سوم: پرهیز و دورى از غفلت است.

الرّابع: الْحُزْنُ الدّائِمُ، قالَ: إنّى لا أسْکُنُ إلّا فى قَلْبٍ مَحْزُونٍ.

چهارم: حزن دائم قلبى است نسبت به گذشته و تقصیر نفس، که حضرت حق‏ فرمود: من جز در قلب محزون نیستم.

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- یوسف (12): 53.

(2)- زمر (39): 55- 56.

(3)- مدّثّر (74): 38- 39.

(4)- نازعات (79): 40.

(5)- شمس (91): 10.

(6)- بقره (2): 130.

(7)- یوسف (12): 18.

(8)- فیض القدیر: 1/ 104؛ الدرّ المنثور: 2/ 28؛ جامع السعادات: 2/ 187.

(9)- المحجة البیضاء: 8/ 319، 358، 361، به صورت پراکنده و مشابه آمده است؛ ارشاد القلوب، دیلمى: 1/ 106، باب 25.

(01)- المواعظ العددیة: 256، باب 5، فى الخماسیات؛ الحکم الزاهرة، ترجمه انصارى: 128.

(11)- احزاب (33): 21.

(12)- بحار الأنوار: 83/ 18، باب 38، حدیث 15؛ مستدرک الوسائل: 5/ 70، باب 22، حدیث 5381.

(13)- بحار الأنوار: 20/ 130، باب 12؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید: 14/ 260.

(14)- عنقا: مرغى افسانه‏اى است؛ سیمرغ.

(15)- بحار الأنوار: 8/ 285، باب 24، حدیث 12؛ الخصال: 1/ 111، حدیث 84.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( چهارشنبه 91/5/4 :: ساعت 2:18 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 190
>> بازدید دیروز: 469
>> مجموع بازدیدها: 1328673
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه
کنج دل🩶
سلام
بخور زار
اشک شور
منتظران

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





































































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب