سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاکدامنى زیور درویشى است ، و سپاس زینت توانگرى . [نهج البلاغه]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» مسئله شگفت‏انگیز نعمت‏ها

مسئله نعمت‏ها و به خصوص آنچه انسان با آن در ارتباط است، از بهت‏آورترین مسائل و شگفت انگیزترین برنامه‏هاست.

نه کسى قدرت برشمردن نعمت‏ها را دارد و نه کسى قادر به درک حقیقت یک نعمت از نعمت‏هاى الهى است و نه کسى توان اداى شکر یک نعمت را هرچند به اندازه یک ارزن باشد، دارد!!

در تمام نعمت‏ها وقتى دقت شود، واضح و آشکار با چشم قلب، خدا را در آن نعمت مى‏توان دید و منظور قرآن هم از بیان نعمت‏ها، کسب معرفت و اداى شکر نسبت به آن جناب است؛ زیرا هرچه هست از اوست و سرایى خالى از دلبر نیست، به قول فیض آن مست جام عشق:

اى فداى عشق تو ایمان ما

 

وى هلاک عفو تو عصیان ما

     

گر کنى ایمان ما را تربیت‏

 

عشق گردد عاقبت ایمان ما

آتش خوف تو آب دیده‏ها

 

زآب حکمت آتش طغیان ما

اى به ما آثار صنع تو پدید

 

وى تو پنهان در درون جان ما

اى تو هم آغاز و هم انجام خلق‏

 

وى تو هم پیدا و هم پنهان ما

گوش‏ها را سمع و چشمان را بصر

 

در دل و در جان ما ایمان ما

     

اى جمالت کعبه ارباب شوق‏

 

وى کمالت قبله نقصان ما

عاجزیم از شکر نعمت‏هاى تو

 

عجز ما بین بگذر از کفران ما

اى بدى از ما و نیکویى زتو

 

آن خود کن پرده پوش آن ما

فیض را از فیض خود سیراب کن‏

 

اى بهشت و کوثر و رضوان ما «1»

     

 

 

نعمت حیات‏

البته سرّ حیات بر احدى آشکار نیست و تاکنون کسى نتوانسته به حقیقت مسئله حیات برسد، فقط عقلا مى‏دانند حیات و هستى وجود دارد؛ اما حقیقت آن را نمى‏دانند.

صاحب «راز آفرینش انسان» مى‏گوید:

در اسرار پیدایش حیات، نکته‏اى است که علما از درک آن عاجز مانده و به‏واسطه فقدان دلیل نسبت به توضیح آن، سکوت اختیار کرده‏اند.

درباره خود حیات (آثار آن) توضیحات بسیار و دلایل کافى علمى به‏دست داده شده، اما آغاز حیات یا کیفیت پیدایش آن چنان مرموز و عجیب است و نتایج حاصله از آن به درجه‏اى مختلف و متفاوت است که از فهم متعارف خارج مى‏باشد و حتى دانشمندترین علماى علم الحیات نیز در برابر اسرار آن متحیّر مانده‏اند.

بزرگان از علم بر اثر تجربیّات خود و آزمایش دیگران به چشم مى‏بینند که همه موجودات این جهان از یک سلّول زنده ذرّه‏بینى سرچشمه مى‏گیرند و به تدریج رشد و نمو مى‏کنند.

به این سلّول اولیّه حیات، قدرت عجیبى تفویض شده است که با سرعتى‏ وصف ناکردنى به توالد و تناسل بپردازد و تولید مثل کند و تمام سطح زمین و گوشه‏ها و زوایاى آن را با هزاران نوع و شکل موجودات زنده انباشته کند.

علما درباره این سلّول زنده که اساس و سرچشمه حیات است متفّق القولند؛ ولى خود این سلّول، جهانى اعجاب‏انگیز و دنیایى محیّر العقول است و در خود او حقیقتى است که بنیان حیات بر آن استوار مى‏باشد.

آن چیزى است که از خلقت زمین و سیّارات حتى از همه کون و مکان به استثناى وجود مقدّس حق که خالق و آفریننده است بالاتر و مهم‏تر است!!

این شى‏ء مهم که هستى عالم امکان، مدیون آن است، ذرّه بسیار کوچک و نامرئى است به نام «پروتوپلاسم» یا جرثومه حیات که جسمى نرم و شفاف است و قوّه حرکت دارد و از آفتاب کسب نیرو مى‏کند.

این ذرّه به وسیله به کار بردن نور خورشید، اسید کربنیک هوا را تجزیه مى‏کند و ذرات آن را متلاشى مى‏سازد و ئیدروژن را از آب گرفته هیدروکربن مى‏سازد و به این طریق مواد غذایى خود را از یکى از غامض‏ترین ترکیبات شیمیایى عالم به دست مى‏آورد.

این ذرّه یک سلولى و این قطره شفاف بخار مانند، مادّه اصلى حیات را به اذن حق در دل خود مى‏پروراند و قدرت آن را دارد که خلقت حیات را به همه موجودات زنده این عالم از خرد و کلان تفویض نماید و هرکس را به تشریف حیات آراست، محیط او را متناسب با شرایط دوام و زیست او نماید، خواه در اعماق دریا باشد و خواه بر فراز آسمان‏ها.

زمان و محیط، موجودات جاندار زمین را در قالب‏هاى متنوّع و گوناگون ریخته است تا با مقتضیات اقلیم و هوا جور آیند و با رنگ محیط هماهنگ باشند و اگر در این تحوّلات، پاره‏اى از خصایص وجودى خود را از دست مى‏دهند در عوض با

محیط متناسب خویش مأنوس مى‏شوند و راحت‏تر به رشد و توسعه مى‏پردازند.

قدرت و نیروى این قطره ناچیز حیات، یعنى پروتوپلاسم از همه نباتاتى که سطح کره زمین را مى‏پوشانند و از همه جانورانى که هواى زمین را استنشاق مى‏کنند فزون‏تر است؛ زیرا نشانه حیات، خود از این قطره مایه گرفته و بدون آن هیچ موجود جاندارى به وجود نمى‏آید.

انسان هم مانند سایر موجودات، طفل رضیعى است که از سرچشمه حیات سرمدى، اکسیر زندگانى یافته و هرچند با ضعف و زبونى در عرصه عالم شروع به راه رفتن کرده است؛ ولى بر همه جانوران و موجودات زنده دیگر، برترى دارد.

ساختمان بدن او بى‏نهایت پیچیده و دقیق است و مغز و دماغ او طورى تعبیه شده است که پرتو عقل کلّ یا آنچه آن را به نام روح مى‏خوانند در آن به سهولت پرتوافکن شده است.

حیات پر از اسرار، واقعیتى است الهى که در کالبد تمام موجودات دمیده شده و ایجاد و عطایش، وقف حریم مقدّس کبریاست.

امروز با تمام قواعد علمى ثابت شده که هر قدر محیط مناسب و مساعد با حال حیات باشد، ممکن نیست بتواند ایجاد حیات نماید، هم‏چنین با هیچ نوع امتزاج و ترکیب مواد شیمیایى نمى‏توان جرثومه حیات را به‏وجود آورد. قبلًا گفتیم: در آغاز ظهور حیات در کره زمین، اتفاق عجیبى رخ داده است که در زندگى موجودات زمین اثر فوق العاده داشته است.

یکى از سلّول‏ها، داراى این خاصیت عجیب شده که به وسیله نور خورشید پاره‏اى از ترکیبات شیمیایى را تجزیه مى‏کند و از نتیجه این عمل، مواد غذایى براى خود و سایر سلول‏هاى مشابه تدارک مى‏نماید.

اخلاف و نوادگان، یکى از این سلول‏هاى اولیّه غذایى که توسط مادرشان تهیه‏ شده بود، تغذیه کردند و نسل حیوانات را به‏وجود آوردند، در حالى که اخلاف، سلّولى دیگر را که به صورت نبات درآمده بود رستنى‏هاى عالم را تشکیل داده و امروز همه مخلوقات زمینى را تغذیه مى‏نماید.

آیا مى‏توان باور کرد که فقط بر حسب اتفاق، یک سلول منشأ حیات حیوانات و سلول دیگر ریشه و اصل نباتات گردیده است؟!

به قول الهى آن عارف وارسته:

در آیینه وجود موجودات، فقط او پیداست:

تو مهر و ماه بینى من رخ یار

 

تو شام تار و من گیسوى دلدار

تو گل بینى و من روى گل آرا

 

تو سنبل من خم آن زلف طرار

تو بینى روز و شب من روى و مویى‏

 

کزان نقشى است روز و شب نمودار

از آن شب نزد من باشد به از روز

 

که چون گیسوى یار آمد شب تار

به عالم جز رخ زیباى دلبر

 

نمى‏بینم به چشم دل پدیدار «2»

     

نکته جالب توجه، تعادل بسیار دقیق و عجیبى است که بین حیات حیوانى و نباتى برقرار شده است.

تقسیم سلّول‏ها بین نبات و حیوان، یک موضوع بسیار عمده و اساسى براى اصل حیات است و بدون آن، ادامه حیات مقدور نمى‏شد، به این معنى که اگر حیات منحصر به حیوانات بود، اکسیژن زمین تماماً مصرف مى‏شد و اگر منحصر به نبات بود همه اسید کربونیک زمین به کار مى‏رفت و نتیجه این قضیه، مرگ و تباهىِ هر دو طبقه از جانداران مى‏بود.

قبلًا اشاره شد که در آغاز پیدایش زمین، اکسیژن به صورت آزاد در هواى محیط وجود نداشت و کلیه اکسیژن‏هاى زمین در قشر خارجى آن و در آب دریاها و درون اسید کربونیک مخفى و شناور بود.

بنابراین، تمام اکسیژنى که ما امروز مصرف مى‏کنیم، از پرتو وجود نباتات در دسترس ما گذاشته شده است؛ زیرا به طورى که مى‏دانیم نباتات، اسید کربونیک مصرف مى‏کنند و اکسیژن بیرون مى‏دهند، از این عجیب‏تر آن‏که در هر دو عالم حیوانى و نباتى از همان روزى که حیات آغاز گردید، جنس نر و ماده به‏وجود آمد.

[سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا یَعْلَمُونَ‏] «3».

منزّه [از هر عیب و نقصى‏] است آن‏که همه زوج‏ها را آفرید از آنچه زمین مى‏رویاند و از وجود خودشان و از آنچه نمى‏دانند.

تا بدین وسیله هر طبقه از موجودات، موافق خصائص و سنن خود تولید مثل نمایند و نسل آنها ادامه یابد.

ظاهراً دستجات سلّول‏ها اگر در مجاورت همدیگر قرار گیرند بهتر مى‏توانند زیست کنند و از همین رو شروع کردند به اختلاط و امتزاج با یکدیگر در دسته‏هاى دوتایى، چهارتایى، صدتایى، و هزارتایى و عاقبت در گروه‏هاى چند میلیونى.

براى هر سلّول واحدى، تکلیف و وظیفه تعیین شده بود و همین که افراد به انجام وظایف خود شروع کردند، دستجات سلّول‏ها نیز به انجام همان تکالیف پرداختند.

پاره‏اى از این سلول‏ها، به تهیّه غذا موظّف بودند و جمعى دیگر، مأمور مصرف آن، عدّه‏اى غذا را از نقطه‏اى به نقطه دیگر بدن نقل مى‏کردند، دسته دیگر مسؤول‏ حفاظت موجودات شده و مأموریت تشکیل پوست درخت و پوست بدن انسان را به عهده دارند، جمعى هم استخوان تن انسان و چوب تنه درختان را به‏وجود مى‏آورند.

به عبارت دیگر، هرچه جنبده و جاندار روى کره زمین است از یک سلول منفرد به‏وجود آمده و همین سلول کلیه اعقاب خود را مجبور ساخته که به تبعیّت از قوانین خلقت، سلول‏هاى تازه با همان شکل و خاصیت و وظایف اولیه تولید نماید.

از مسائل بسیار اعجاب‏انگیز این است که سلّول‏ها ناگزیرند شکل و هیئت و حتى طبیعت اصلى خویش را بنا به مقتضیات محیط و احتیاجاتى که با آن زیست مى‏کنند و خود جزئى از آن هستند، تغییر بدهند و خود را با آن هم آهنگ سازند.

هر سلّولى که در بدن موجودات جاندار به‏وجود مى‏آید، باید خود را آماده سازد که گاهى به صورت گوشت و گاهى به صورت پوست و گاهى میناى دندان و گاهى اشک چشم و گاهى به صورت بینى و گاهى ثعالب گوش در آید.

در هر حال، هر سلّولى موظّف است خود را به همان شکل و کیفیتى در آورد که براى انجام وظایف آن مساعد است‏ «4».

سلّول‏ها به طور کلى داراى قابلیت انعطاف و رنگ پذیرى محیط هستند، به همین جهت در هر نقطه بدن واقع شوند مثلًا در گوش چپ یا گوش راست، درست به کیفیّت ذاتى همان عضو در مى‏آیند و چون گوش‏هاى ما یکى در طرف راست و یکى در طرف چپ است، سلّول‏هاى هر دو گوش عیناً مشابه یکدیگرند و اندک اختلافى با هم ندارند.

شرح داستان حیات، درخور هزاران کتاب هم نیست، تنها درباره خلقت انسان و سلول‏هاى بدن او و وظایفى که سلّول‏ها به عهده دارند و هماهنگى تمام نواحى وجود با یکدیگر، هزاران کتاب به رشته تحریر درآمده که این هزاران کتاب از نشان دادن یک گوشه وجود انسان عاجز است، قرآن مى‏فرماید:

[هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ یُسَبِّحُ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‏] «5».

اوست خدا، آفریننده، نوساز، صورتگر، همه نام‏هاى نیکو ویژه اوست. آنچه در آسمان ها و زمین است همواره براى او تسبیح مى‏گویند، و او تواناى شکست‏ناپذیر و حکیم است.

توضیح و تشریح همین آیه، هزاران صفحه لازم دارد، آن هم نه به وسیله یک نفر، بلکه دسته‏هاى مختلفى از دانشمندان علوم متعدده لازم است که در مسئله خالقیّت و بارئیّت و مصوریّت کار کنند تا به نشانه‏هاى ظاهرى آیه برسند. نعمت حیات، از اعظم نعم الهى است و اسرار و رموز آن فوق العاده زیاد است، آن قدر هست که ما با این معرفتى که نسبت به دور نماى آن داریم باید به اداى شکر آن برخیزیم و شکر آن به این است که حیات را خرج خود صاحب حیات که حضرت حق است بنماییم.

 

گوشه‏اى دیگر از نعمت حیات‏

کارل، در قسمت اوّل کتاب ارزشمندش «انسان موجود ناشناخته» درباره جهل ما نسبت به این نعمت عظیم که همراه با هزاران مسائل محیّر العقول است مى‏گوید:

محققاً بشریّت تلاش زیادى براى شناسایى خود کرده است؛ ولى با آن‏که ما امروز وارث گنجینه‏هایى از مطالعات دانشمندان و فلاسفه و عرفا و شعرا هستیم هنوز جز به اطلاعاتى ناقص در مورد انسان دسترسى نداریم که آنها نیز زاییده روش‏هاى تحقیقى ماست و حقیقت وجود ما در میان جمع اشباحى که از خود ساخته‏ایم مجهول مانده است.

در واقع، جهل ما از خود زیاد و نواحى وسیعى از دنیاى درونى ما هنوز ناشناخته مانده است و بیش‏تر پرسش‏هایى که مطالعه کنندگان زندگى انسان طرح مى‏کنند، بدون پاسخ مى‏ماند.

چه گونه مولکول‏هاى اجسام شیمیایى در ساختمان پیچیده و موقّتى سلّول‏ها سهم مى‏گیرند و زندگى خود را نگه مى‏دارند؟

چه گونه ژن‏هاى موجود در هسته سلّول‏هاى جنسى، خصائص ارثى را مشخص و نمودار مى‏کنند؟

سلّول‏ها با اجتماعات خود چه گونه اشکال بافتى و اندامى را به وجود مى‏آورند؟

گویى اینها نیز مانند زنبور عسل و مورچه، وظیفه‏اى را که در اجتماع به عهده دارند از پیش مى‏دانند؛ ولى طرقى را که آنها براى ایجاد یک بدن پیچیده و در عین حال ساده به کار مى‏برند نمى‏شناسیم.

ماهیّت حقیقى عمر انسانى، یعنى زمان روانى و زمان فیزیولوژیکى چیست؟

اگرچه مى‏دانیم که ترکیبى از بافت‏ها و اندام‏ها و هورمونها و نفس عاقله هستیم، ولى چگونگى روابط اعمال روانى با سلول‏هاى مغزى بر ما پوشیده است و ما حتى به فیزیولوژى سلّول‏هاى مغزى آشنایى نداریم.

در چه حدودى، اراده مى‏تواند در تغییر وضع موجود مؤثر باشد؟ چه گونه‏ حالت اعضا بر روحیه تأثیر مى‏گذارد؟ خصائص عضوى و روانى که هرکس از پدر و مادر خود به ارث مى‏برد، چه طور با شرایط خاصّ زندگى محیط و تحت تأثیر مواد شیمیایى اغذیه و آب و هوا و اصول فیزیولوژیکى و اخلاقى تغییر مى‏کند؟

ما هنوز براى شناسایى روابطى که بین رشد استخوان‏ها و عضلات و اندام‏ها با فعالیّت روانى و معنوى ما در کار است، ناتوانیم و هم‏چنین عامل تأمین کننده تعادل دستگاه عصبى و مقاومت در برابر بیمارى‏ها و خستگى را نمى‏شناسیم.

اهمیّت نسبى فعّالیت‏هاى فکرى و اخلاقى و جمالى و عرفانى تا چه اندازه است؟

شکل خاصّى از انرژى که باعث ایجاد تلپاتى مى‏گردد کدام است؟ بلاشک، بعضى عوامل بدنى و روانى وجود دارند که بدبختى و نیک بختى هرکس وابسته به آنهاست؛ ولى این‏ها براى ما مجهول است.

به خوبى واضح است که مساعى تمام علومى که انسان را مورد مطالعه قرار داده‏اند، به جایى نرسیده است و شناسایى ما از خود، هنوز نواقص زیادى دربر دارد.

عزیزان! این است صفحه هستى و وجود ما که دانشمندان جهان از توضیح و تشریحش عاجزند، چرا؟ چون دنیایى است فوق العاده وسیع که فقط خالق آن از تمامى نواحى وجود آن آگاه است و این کارگاه عظمت را با نعمت‏هاى دیگر در اختیار ما قرار داده که ما در تمام شؤون زندگى بنده او باشیم و این بندگى در حقیقت، شکر ما نسبت به عنایت او باشد.

بیایید بر عمر گذشته تأسف خورده و از این که نعمت با عظمت حیاتى را در راه غیر محبوب مصرف کرده‏ایم زار زار بنالیم و شبى در گوشه خلوت، زانوى غم بغل گرفته و به این مناجات که سوز دل فقیرى دل شکسته است، زبان را طراوت دهیم:

دل ز گنه تیره و افسرده شد

 

گلشن جانم همه پژمرده شد

رفت ز کف عمر گرانمایه‏ام‏

 

لحظه مرگ آمده بى‏مایه‏ام‏

روز و شب و سال و مهم شد تباه‏

 

حاصل عمرم نبود غیر آه‏

کو عمل صالح و ایمان من‏

 

کو دل من رفت کجا جان من‏

از چه اسیرم به کف دیو و دد

 

از چه گناهم شده بیرون ز حد

از چه شدم غرق به دریاى نفس‏

 

واى من و واى دل و واى نفس‏

     

اى تو مرا چشمه فضل و کرم‏

 

سایه لطفت ز وفا بر سرم‏

خالق من داور من یار من‏

 

هر نفس اى دوست تو غمخوار من‏

ساتر من نور دل و جان من‏

 

فیض عمیم من و جانان من‏

اى تو مرا رب غفور و ودود

 

اى ز تو برپا شده بود و نبود

اى کرمت نور چراغ وجود

 

مرحمتت شامل غیب و شهود

گر تو نگیرى ز من خسته دست‏

 

پشت وجودم همه خواهد شکست‏

اى ره من عشق من و دین من‏

 

در دو جهان مهر تو آیین من‏

کن نظرى بر من مسکین زار

 

تا که شود نیک مرا روزگار

     

 

پی نوشت ها:

 

----------------------------

 

(1)- فیض کاشانى.

(2)- الهى قمشه‏اى.

(3)- یس (36): 36.

(4)- به آیه 14 سوره مؤمنون که از آیات اعجاب‏انگیز قرآن است مراجعه کنید.

(5)- حشر (59): 24.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( چهارشنبه 91/5/4 :: ساعت 2:22 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 136
>> بازدید دیروز: 469
>> مجموع بازدیدها: 1328619
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب