سفارش تبلیغ
صبا ویژن
براى پاسبانى بس بود مدت زندگانى . [نهج البلاغه]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» حیات حیوانات دریایى‏

 

چگونه حیوانات و ماهیان دریایى به زندگى ادامه مى‏دهند؟ از کجا آب نوشیدنى پیدا مى‏کنند؟ حقیقت این است که آنها به هر حال موفق به یافتن آب نوشیدنى مى‏گردند.

مقدار کمى نمک در مایع بافتى خون ماهیان و سایر مهره داران وجود دارد، بدین ترتیب بسیارى از جانوران دریایى که از سایر جانوران دریا تغذیه مى‏کنند مقدار آب مورد نیاز را از طریق غذاى خود به دست مى‏آورند. این مایعات براى انسان مفید مى‏باشد.

 

سفر بمبارد و کشف مواد مفید دریاها

یک دکتر فرانسوى به نام‏ بمبارد براى اولین بار موفّق به کشف این مسأله شد.

بمبارد دست به آزمایش متهوّرانه‏اى زد و بدین ترتیب مى‏خواست ثابت کند که اقیانوس‏ها حاوى موادى هستند که انسان براى زندگى به آنها نیازمند است.

همچنین ثابت نمود افرادى که دچار کشتى شکستگى مى‏گردند با استفاده از نعمت‏هایى که در اقیانوس‏ها نهفته است مى‏توانند از مرگ حتمى نجات یابند.

به این منظور در قایقى لاستیکى عازم اقیانوس اطلس شد. وى از خوردن هرچیزى به جز ماهى خوددارى کرد. به جاى نوشیدن آب از مایعاتى که از بدن ماهیان به دست مى‏آورد استفاده نمود. 65 روز طول کشید تا از اروپا به امریکا رسید. گر چه سلامت وى به شدت لطمه دید، موفّق شد ثابت نماید که مى‏توان فقط از مواد موجود در اقیانوس‏ها تغذیه نمود.

انسان مایل است بداند که ماهیان، آب شیرین را از کجا تأمین مى‏کنند؟ مى‏دانیم بدن ماهیان به دستگاه تقطیر عجیبى مجهّز است که با کُلیه فرق مى‏کند.

کلیه ماهیان آن قدر کوچک است که در مورد تخلیه نمک نقشى به عهده ندارد دستگاه تقطیر ماهیان در آبشش قرار دارد. سلول‏هاى مخصوصى املاح موجود در خون را به طور متراکم و همراه با مخاط از بدن موجود زنده بیرون مى‏راند.

 

حیات پرندگان دریایى‏

پرندگان دریایى نیز با مشکلاتى در مورد تهیه آب مواجه هستند. مرغ طوفان و مرغان دریایى که ساکنان اقیانوس مى‏باشند دور از سواحل دریا سکونت دارند. آنها سالى یک بار براى تولید مثل به خشکى مى‏آیند.

نوعى پنگوئن دریاى شمال و قرن غار و بسیارى از مرغان نوروزى دریا با وجود این که نزدیک ساحل هستند هرگز از آب شیرین استفاده نمى‏کنند. بسیارى بر این عقیده بودند که آنها با استفاده از مایعى که از طریق شکار عایدشان مى‏گردد خود را سیراب مى‏سازند. ولى اخیراً ثابت شده است که آنها با شوق و علاقه از آب دریا استفاده کرده و حتى بعضى از آنها بدون آب دریا نمى‏توانند زندگى کنند.

سال‏ها قبل در باغ وحش‏هاى گوناگون مشاهده شد که بعضى از پرندگان نمى‏توانند در اسارت به سر برند. جانور شناسان از این موضوع که مرغان ظریف و کوچکى از قبیل مرغ مگس‏خوار، طوطى، شترمرغ، عقاب و جغد تحمّل اسارت را داشتند، ولى مرغان بزرگى از قبیل مرغ نوروزى بعد از مدّتى هلاک مى‏شوند دچارحیرت بودند. سرانجام چنین نتیجه گرفتند که این مرغان زیباى دریایى نمى‏توانند در قفس‏هاى تنگ زندگى کنند، زیرا دلتنگ عرصه پهناور اقیانوس‏ها مى‏شوند. آنچه موجب مرگ آنان مى‏شود اشتیاق به دریا یا اسارت در قفس‏هاى تنگ نیست، بلکه کمبود املاح مورد نیاز آنهاست که موجب مرگشان مى‏شود. هنگامى که نمک به غذاى آنها افزوده مى‏گردد با شادکامى بسیارى به زندگى خود ادامه مى‏دهند.

پرندگان و خزندگان دریایى دستگاه تقطیر عجیبى دارند. این دستگاه کلیه آنها نیست، بلکه دستگاهى است که درون بینى آنها قرار دارد و به زبان علمى جدید به نمود نمک معروف است. این غدّه در پرندگان در لبه بالایى کاسه چشم وجود دارد و ترشّحات آن به داخل حفره بینى مى‏ریزد. غلظت سدیم در مایعاتى که از این غدّه ترشح مى‏شود پنج بار از خون و دو یا سه مرتبه از آب دریا بیشتر است.

مایعات مترشّحه از سوراخ بینى روى نوک آنها به صورت شفافى ظاهر مى‏شود که جانور هر چند وقت یکبار آنها را از خود دور مى‏سازد. ده یا دوازده دقیقه بعد از این که غذاى آمیخته به املاح به پرندگان مى‏دهیم، قطراتى از دماغش شروع به چکیدن مى‏کند و حالتى به آنها دست مى‏دهد که گویى از سرما خوردگى شدید رنج مى‏برند.

مجراى ترشحى غدد نمکى بر عکس پرندگان در خزندگان دریایى از قبیل لاک پشت آبى و مارمولک در گوشه چشمانشان قرار دارد و ترشحات از گوشه چشم آنها جارى مى‏شود. 

 

اشک تمساح‏

مدت‏ها قبل انسان متوجه شد که اشک تمساح به صورت قطرات روشنى جارى مى‏شود. چنین تصور مى‏شد که تمساح بعد از دریدن و بلعیدن طعمه خود به سوگوارى مى‏پردازد، به همین دلیل اصطلاح «اشک تمساح» براى نشان دادن‏بدترین ریاکارى‏ها به کار مى‏رود. اخیراً دانشمندان به این مسأله پى برده‏اند که اشک تمساح در واقع به عنوان وسیله‏اى براى دفع املاح جذب شده از طریق آب و غذا مى‏باشند.

 

لاک پشت‏هاى دریایى‏

لاک پشت‏هاى دریایى تمام سال در اطراف دریا و اقیانوس‏هاى گرم به سر مى‏برند. ماده این حیوان تنها سالى یک بار در تاریکى شب براى دفن تخم‏هاى خود به سواحل شنى روى مى‏آورد، هنگام برگشت به شدت اشک مى‏ریزد و قطرات اشک نمک آلود را به روى ساحل شنزار خشک رها مى‏سازد.

آیا به خاطر ترک محلى که مدت‏ها قبل در آنجا از تخم در آمده ناراحت است و یا به خاطر آن که نوزادان خود را به دست سرنوشت رها کرده گریه مى‏کند؟ مسلّماً چنین چیزى نیست، تنها موضوع آن است که غدد نمک جانور سرگرم کار همیشگى خود، یعنى دفع نمک اضافى مى‏باشد و چنین چیزى اصلًا عجیب نیست. لاک پشت‏هاى آبى به خاطر اشک خود مشهورند، ولى مشاهده اشک آنها در آب غیر ممکن است و به همین دلیل مدت‏ها طول کشید تا انسان به این مسأله پى برد.

 

بز موش‏هاى صحرایى‏

بز موش‏هاى صحرایى که در بیابان‏هاى خشک استرالیا زندگى مى‏کنند قادر به استخراج آب از خاک هستند. این موجودات عجیب و کوچک از دانه‏هاى خشک گیاهان تقریباً بدون آب تغذیه مى‏کنند.

بز موش‏ها دانه‏هایى را که جمع کرده‏اند فوراً مصرف نمى‏کنند، بلکه دانه‏ها را در کیسه‏هاى گونه خود قرار مى‏دهند و به حفره زیرزمینى خود منتقل مى‏سازند. نه تنها صورت این حیوان بلکه دهانش نیز از موى پوشیده شده و بدین وسیله موى موش‏صحرایى نه تنها بر صورت بلکه بر دهانش نیز مى‏روید و از نفوذ بزاق به کیسه‏هاى گونه جلوگیرى به عمل مى‏آورد. این موضوع موجب مى‏شود تا سر حد امکان در استفاده از رطوبت صرفه جویى شود.

دانه‏هاى کاملًا خشک که از سطح زمین برداشته شده و در سوراخ‏هاى زیر زمینى ذخیره مى‏گردند، کوچکترین ذرّه رطوبت در خاک را جذب مى‏کنند. فشار اسمزى دانه‏هاى خشک 400 تا 500 آتمسفر بوده و با همان نیرو آب را به بیرون مى‏کشند.

بز موش صحرایى تا زمانى که دانه‏ها آغشته به آب نباشند از آنها استفاده نمى‏کند.

 

صداى حشرات‏

دانشمندان زنجره‏ها را به خاطر صداى بلند و منظمشان نوازنده جهان حشرات نامیده‏اند و بیش از دو هزار نوع زنجره تا به حال شناخته شده است.

دانشمند حشره شناس اس. د. فروست مى‏گوید:

در جهان حشرات، جیرجیرک بغرنج‏ترین اندام‏هاى صوتى را داراست. این حشره نه تنها داراى پوستى شبیه پوسته طبل است و آن را به کمک عضلات نیرومند خود به نوسان و لرزش در مى‏آورد، بلکه داراى یک سیستم بسیار کامل تشدید کننده صداست که در مقابل آن مگافون‏هاى ملخ‏هاى سبز مانند اسباب بازى‏هاى بچه‏هاست.

آوازهاى این حشرات هر کدام معناى خاص خود را دارد، برخى از آنها پیام‏هاى عاشقانه است و بعضى براى جلب توجّه ماده و برخى دیگر وجود خطر را خبر مى‏دهند، بعضى هم خبر دهنده گرماى هواست، و معانى دیگرى در این صداها هست که هنوز بشر به آنها آگاهى نیافته است.

حشرات نوازنده و موسیقى دان، گرماسنج‏هاى خوبى نیز هستند. زنجره‏ها هر چه هوا گرم‏تر شود تندتر مى‏خوانند، ولى چون گرمى هوا به یکصد درجه فارنهایت‏رسید ناگهان از صدا مى‏افتند، از این‏روست که برخى از مردم گرمى هوا را از روى نغمه زنجره حدس مى‏زنند و مى‏گویند: اگر تعداد دفعاتى را که یک زنجره برفى در 15 ثانیه از خود صدا در مى‏آورد با عدد چهل جمع کنیم درجه درست هوا را به دست آورده‏ایم!

تمام حشرات داراى اندام شنوایى مى‏باشند، اما محلّ قرار گرفتن این اندام‏ها انسان را دچار شگفتى مى‏نماید. ملخ مهاجر داراى یک جفت گوش بر روى پاهاى عقبى و ملخ معمولى داراى یک جفت گوش روى پاهاى جلو مى‏باشد.

جیرجیرک‏ها نیز چنین هستند.

نکته قابل توجه این است که: گوش براى شنیدن آفریده شده تا موجود زنده را از خیلى چیزها آگاه کند. مثلًا گوش انسان وِزوِز پشه، ریزش آب، صداى طوفان، آواز پرنده، صداى دوست، سخن دشمن و صداهاى بسیار دیگرى را به مغزها مخابره مى‏کند و آدمى را از وجود چیزهاى مختلف آگاه مى‏سازد. مسلّماً گوش در حشرات و حیوانات هم براى این منظور مهم آفریده شده تا چون موضوعات مختلف و مطالب گوناگون را که به صورت صدا منعکس شده درک کند!

راستى، چه جهان عجیبى است. انسان با همه قدرت فکرى و علمى در برابر عظمت این واقعیت‏ها به دریایى از حیرت فرو مى‏رود و با تمام وجود در برابر آفریننده این عرصه گاه پر از عجایب، به فریاد مى‏آید که:

یکى هست و هیچ نیست جز او

 

وَحْدَه لا الهَ الّا هُو

     

(هاتف اصفهانى)

آرى، تدبّر در آفریده‏ها، آدمى را به آفریننده هدایت مى‏کند و عقل و اندیشه را در برابر حریم با عظمت او به سجده دائمى وادار مى‏نماید.

خراب یک نظر از چشم نیمخواب توایم‏

 

به حال ما نظرى کن که ما خراب توایم‏

     

سؤال ما به تو از حد گذشت لب بگشا

 

که سال‏هاست که در حسرت جواب توایم‏

چه حدّ آن که توانیم هم عنان تو شد

 

همین سعادت ما بس که در رکاب توایم‏

عتاب تو کُشد و ناز تو هلاک کند

 

هلاک ناز تو و کشته عتاب توایم‏

عجب نباشد اگر از لبت به کام رسیم‏

 

که مست باده نازىّ و ما کباب توایم‏

ز مهر روى تو داریم داغها بر دل‏

 

ستاره سوخته از تاب آفتاب توایم‏

من وهلالى‏از این در به هیچ جا نرویم‏

 

چرا که همچو سگان بسته طناب توایم‏

     

(هلالى جغتایى)

 

اقسام ماهى‏ها

گودى اقیانوس‏ها به هزاران متر مى‏رسد، ولى نور خورشید بیش از چهارصد متر از سطح دریا پایین نمى‏رود. پس دریا به دو بخش تاریک و روشن تقسیم مى‏شود.

گیاهان دریایى به طور معمول در بخش روشن دریا مى‏باشند. در این جا پرسشى پیش مى‏آید که ماهى‏هایى که در بخش تاریک دریا زندگى مى‏کنند و از نور خورشید محرومند و براى فعالیّت‏هاى حیاتى به نور احتیاج دارند چه مى‏کنند؟ آنهم ماهى‏هاى نیرومندى که مى‏توانند صدها تن سنگینى آب را تحمّل کرده، در ته دریا زندگى کنند.

ولى آفریدگار جهان این پرسش را پاسخ داده و این ماهى‏ها هر چه نور بخواهند در اختیارشان گذارده است. ماهى‏هایى را در آنجا آفریده که اشعه نورانى از خود پخش مى‏کنند، مانند کرم شب تاب در زمین و پشه نورى در هوا! این ماهى‏ها قعر دریا را روشن مى‏کنند. در برابر دستگاه نور پاش آنها صفحه شفّافى قرار دارد تا نور بهتر منعکس شود.

این ماهى‏هاى نور افکن اقسامى دارند و داراى نورهاى رنگارنگ مى‏باشند؛ از گروهى نور قرمز، از گروهى نور سبز، از گروهى نور زرد مى‏تابد؛ عجب این جاست‏که برخى داراى چراغ‏هاى متعدّدى هستند.

در پشت ماهى قزل آلاى کف دریا از سر تا دم دکمه‏هایى است که مانند لامپ‏هاى کوچک نور مى‏دهد. ماهى‏هاى سیاهرنگى هستند که بر پوست آنها صدها نقطه قرمز رنگ روشن دیده مى‏شود. ستاره دریایى را از عمق 900 مترى بالا آوردند نورى سبز رنگ و تند و درخشان به صورت پنج پره از بدنش تراوش مى‏کرد.

آیا این کارخانجات الکتریکى در پیکر این ماهى‏ها در ته دریا چگونه قرار داده شده؟ چگونه آب دریا این چراغ‏ها را خاموش نمى‏کند؟ آیا لامپ این چراغ‏ها از کدام شیشه ساخته شده که فشار آب چهار صد مترى آن را نمى‏شکند، آیا حجم این کارخانجات الکتریکى چقدر است؟ آیا مواد سوختنى آنها چیست و از کجا مى‏آید؟

آیا چه کسى آنها را به کار مى‏اندازد و بر کار آنها نظارت مى‏کند که از کار نیفتد. آیا ماده بى شعور مى‏تواند تاریکى را از روشنایى تشخیص دهد تا براى تاریکى چراغى درست کند؟



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 91/7/22 :: ساعت 1:25 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 35
>> بازدید دیروز: 132
>> مجموع بازدیدها: 1331291
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه
کنج دل🩶
سلام
بخور زار
اشک شور
منتظران

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





































































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب