بیهقى در کتاب شعب الایمان روایت نموده است که زنى از عمر استفتا کرد که من قبل از انقضاى عده شوهر متوفّایم ، وضع حمل کردم . عمر فتوا داد که باید صبر کند، تا چهار ماه و ده روز بگذرد. ولى ابى بن کعب به وى اعتراض کرد و روایت کرد که عده این زن ، وضع حمل اوست . و پس از آن ، قبل از تکمیل چهار ماه و ده روز جایز است که شوهر کند.
عمر هم به زن گفت : من هم آنچه را تو مى شنوى ، مى شنوم . سپس از فتواى خود برگشت ، ولى حکمى نکرد. اما بعد نظر ابى بن کعب را پذیرفت و گفت اگر وضع حمل کرد و جنازه شوهرش هنوز روى تخت افتاده و به خاک نرفته است. جایز است که شوهر کند. پیروان مذاهب اربعه نیز تا زمان ما به همین طرز عمل کرده اند. ( الفقه على المذاهب الخمسة ص 433 و کنزالعمال ج5ص166)
در حالیکه خداوند در آیه 4 سوره طلاق می فرماید: عده زنان باردار وضع حمل آنهاست.