سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس چیزی را دوست بدارد، از آنْ بسیاریاد می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آثار پیوند با اهل بیت‏

بیت‏

 

 

عبدالله بن ابى یعفور که از چهرههاى برجسته ایمان و عمل و در مذهب شیعه شخصیتى کمنظیر است میگوید: به حضرت صادق (ع) گفتم: من با مردم رفت وآمد دارم، بسیار متعجبم از این که گروهى از مردم نسبت به شما پیوند ندارند، و قلوبشان از دوستى شما خالى است در ضمن به فلانى و فلانى مهر میورزند و هر دو را دوست دارند با این همه امین و راستگو و وفادارند، و گروهى هستند که به شما خانواده عشق دارند، و دوستى شما در قلب و جان آنان است و به راستى اهل ولایت شما هستند ولى چون آنان امین و راستگو و وفادار نیستند.

امام صادق وقتى کلام مرا شنید راست نشست و مانند شخص خشمگین روى به من کرد و فرمود:

آنان که نسبت به هرپیشواى ستمگرى که از جانب خدا منصوب به پیشوائى نشده علاقه و محبت دارند و به آنان مهرمیورزند دین ندارند، و کسانى که نسبت به امام عادلى که از سوى خداست دوستى دارند، و ولایت امام عادل را پذیرفتهاند برآنان ملامت و سرزنشى نیست.

گفتم: آنان دین ندارند و براینان سرزنشى نیست فرمود: آرى آنان دین ندارند، و اینان مورد سرزنش قرار نمیگیرند.

سپس فرمود: مگر این آیه را نشنیده‏اى که خدا میفرماید:

اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ: «1»

خدا یاور و سرپرست اهل ایمان است، آنان را از تاریکیها به سوى نور میبرد.

یعنى از تاریکیهاى گناه به سوى نور توبه و مغفرت میبرد، البته به سبب دوستى و ولایت با امام عادلى که از سوى خداست.

و نیز میفرماید:

وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ: «2»

وکسانى که منکر حق هستند یار و سرپرستشان طاغوت است، آنان تورا از نور به سوى تاریکیها میبرد.

عبدالله بن یعفور میگوید: به حضرت عرضه داشتم مگر در این آیه شریفه مراد کفار نیستند به دلیل این که میفرماید: وَ الَّذِینَ کَفَرُوا؟

حضرت فرمود: مگر کافران درحال کفر نور دارند که از نور به تاریکیها برده شوند، همانا منظور این اشخاصاند که بند ولایت ستمگران و طاغوتیان را به گردن دارند، اینان به خاطر دوست داشتن پیشوایان ستمگرى که از سوى خدا منصوب نشده‏اند، از نور اسلام به تاریکیهاى کفر کشیده میشوند، آتش همراه با کفار برآنان لازم شده‏ «3»، از این جهت خدا میفرماید:

أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ.

اینان اهل آتشاند و درآنجا جاودانه‏اند.

راستى اگر مردم در طول تاریخ کنار ستمگران اجتماع نمیکردند، و با آنان از در دوستى وارد نمیشدند، و ولایت و حکومت و فرمانهایشان را نمیپذیرفتند و آنان را تنها و بییار میگذاشتند هیچ ظلم و ستمى تحقق پیدا نمیکرد، و کسى مظلوم واقع نمیشد، و فساد و تباهى در زمین رواج پیدا نمیکرد، آنان که یار و مددکار ستمگراند، و فرمان او را با جان و دل اطاعت میکنند، و نهایتاً هر ستمى را به بندگان خدا روا میدارند و با یارى ستمکار پیشواى منصوب شده از سوى خدا را خانه نشین نموده و به غربت و مظلومیت مینشانند، امانت دارى یا راستگوئى یا عبادت آنان در برابر زنده نگاه داشتن انواع جنایات هولناک چه اثر و چه ثمرى دارد؟!

اینان در هر روزگارى باید سرستیز با ستمکار را داشتند، و به جانب امام عادل روى آورده و به او کمک میدادند تا حکومت الهى و دولتى عادل برپا میشد، و مردم در سایه آن حکومت عادل و حکیم و عامل بار میآمدند، و مزه شیرین حیات طیبه را میچشیدند، و در هر زمینه‏اى اقامه حق میکردند، و کلیدسعادت دنیا وآخرتشان را از برکت وجود امام عادل و پیشواى منصوب از جانب خدا به دست میآوردند.

علاءبن محمد میگوید: از حضرت باقر (ع) از تفسیر آیه شریفه‏

«فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ:» «4»

پس اینانند که خدا زشتیهایشان را به خوبیها تبدیل میکند.

پرسیدم فرمود:

روز قیامت مؤمن گناهکار را میآورند تا جائى که او را در جایگاه حساب قرار میدهند، پس خداوند خودش به حساب مؤمن رسیدگى میکند، احدى از مردم را برگناه او آگاه نمیکند، گناهانش را به شخص خودش گوشزد مینماید، هنگامى که مؤمن به اقرار و اعتراف برخاست به فرشتگان نویسنده اعمال فرمان میدهد همه گناهانش را به حسنات تغییر دهید، سپس نامه عمل او را میان مردم آشکار میسازد، اهل محشر میگوید شگفتا این عبد را یک گناه نیست! آنگاه به سوى بهشت رهسپار میگردد، این برنامه فقط ویژه شیعیان ماست و این است تأویل آیه شریفه. «5» حضرت رضا (ع) از پدرانش از پیامبراسلام روایت میکند که آن حضرت فرمود: دوستى و محبت ما خاندان گناهان را محو و حسنات را دوچندان میکند مظالم عباد که برعهده عاشقان ما خانواده باشد خداوند برمیدارد، مگر زیان و خسارت و ستم و ظلمى که به مؤمنان رسانیده باشد، خدا به گناهان عاشقان ما میگوید به حسنات تبدیل شوید. «6» و نیز حضرت رضا (ع) از پدرانش از حضرت رسول روایت میکند که آن حضرت فرمود: روز قیامت بررسى پرونده شیعیان ما به ما واگذار میشود، کسى که گناهش میان خود و خدا باشد ما را نسبت به آن حکومت و اختیار دادهاند، بنابراین اگر آمرزشش را از خدا بخواهیم خواسته ما را اجابت میکند، و اگر مظلمه‏اى از مردم برعهده او باشد از صاحب مظلمه میخواهیم شیعه ما را ببخشد و او نیز میبخشد، و هرکس مظلمه‏اى میان ما و او باشد ما به عفو و گذشت شایسته تریم. «7» حضرت حسین (ع) از پیامبراسلام روایت میکند که آن بزرگوار فرمود:

«الزموا مودتنا اهل البیت فانه من لقى الله یوم القیامة وهو یودنا دخل الجنة بشفاعتنا والذى نفسى بیده لاینتفع عبد بعمله الابمعرفة حقنا:» «8»

پاى بند به محبت ما و اهل بیت و عمل به دستورات ما باشید «9» زیرا کسى که خدا را در قیامت دیدارکند و ما را دوست داشته باشد به شفاعت ما وارد بهشت میشود، به کسى که جانم در دست اوست عبد به اعمالش بهره مند نمیشود مگر این که به حق ما که امامت و پیشوائى ما از جانب خدا برمردم است عارف و آگاه باشد.

حضرت صادق (ع) میفرماید: با پدرم امام باقر همراه بودم تا به قبر و منبر رسیدیم، پدرم به گروهى از یارانش برخورد کرد، بالاى سرشان ایستاد و به آنان سلام کرد و فرمود:

«والله انى لاحبکم و احب ریحکم وارواحکم فاعینونا على ذلک بورع واجتهاد فانکم لن تنالوا ولایتنا الا بالورع والاجتهاد من ائتم بامام فلیعمل بعمله ....» «10»

به خدا سوگند من شما را دوست دارم و بو و روح شما را دوست دارم ما را براین دوستى به پرهیز از گناه و پاکدامنى و کوشش در راه خدا یارى دهید زیرا جز با ورع و کوشش به ولایت ما نمیرسید، کسى که امامى را براى اقتداى به او انتخاب نموده، باید هم چون عمل امام عمل کند.

حضرت صادق (ع) به شیعیانشان فرمود:

«انتم للجنة، والجنة لکم، اسماءکم عندنا الصالحون والمصلحون انتم اهل الرضى عن الله لرضاه عنکم والملائکة اخوانکم فى الخیر اذ اجتهدوا» «11»

شما براى بهشت هستید و بهشت براى شماست، نامتان نزد ما صالحون و مصلحون است، شما از خدا راضى هستید چون خدا از شما راضى است، و فرشتگان درخیر و خوبى برادران شمایند زمانى که در راه خدا با علم و عمل و طاعت و عبادت بکوشید.

محمدبن سلیمان دیلمى از پدرش روایت کرده که سماعة بن مهران به محضر حضرت صادق رسید، حضرت از او پرسید بدترین مردم چه کسانى هستند؟ پاسخ داد ما هستیم، سماعه گفت امام صادق چنان خشمگین شد که دوگونهاش برافروخت و درحالى که تکیه داده بود حرکت نمود و راست نشست و فرمود: سماعه بدترین مردم درنظر مردم کیانند؟ گفتم: سوگند به خدا به شما دروغ نگفتم، بدترین مردم درنظر مردم ما هستیم زیرا آنان ما را کافر و رافضى مینامند! در این هنگام نگاهى به من کرد و فرمود: چگونه خواهید بود آن روز که شما را به سوى بهشت و آنان را به جانب آتش میبرند، آن زمان به سوى شما بنگرید و بگویند: چه شد؟ کسانى را که از اشرار میشمردیم اینک در دوزخ نمیبینیم!

سماعه از هریک از شما گناهى سرزند روز قیامت به پاى خود به پیشگاه خدا رفته و براى او شفاعت میکنیم، پس شفاعت ما پذیرفته خواهد شد. سوگند به خدا ده نفر از شما به دوزخ وارد نمیشود، نه به خدا سوگند پنج نفر هم وارد نمیشوند، به خدا سوگند سه نفر از شما وارد دوزخ نمیشوند، نه به خدا سوگند

یک نفرهم وارد نمیشود، در به دست آوردن درجه عالى بهشت کوشش و جدیت کنید و دشمنانتان را به وسیله ورع و پرهیزگارى به اندوه مبتلا نمائید. «12» چون مأمون امام هشتم را ولیعهد خود نمود، گروهى به درخانه آن حضرت آمدند و اجازه ورود خواستند و گفتند به حضرت رضا بگوئید که یک گروه از شیعیان على (ع) میخواهند به محضر شما مشرف شوند، درپاسخ فرمود: من مشغولم، آنان را برگردانید، فردا آمدند مانند روز گذشته خود را معرفى کردند باز فرمود آنان را برگردانید، تا دوماه به همین صورت میآمدند و حضرت آنان را برمیگردانید تا از شرفیابى به محضر آن بزرگوار نا امید شوند!

روزى به دربان گفتند به مولاى ما على بن موسى الرضا بگو: ما شیعه پدرت على هستیم، دشمنان به خاطر این که شما ما را نمیپذیرید ما را سرزنش و شماتت کردند، این باز میگردیم و از شرمندگى و خجالت به وطن خود نخواهیم رفت زیرا دیگر ما را تاب شماتت دشمنان نیست.

امام این بار اجازه دادند، آنان وارد شدند و سلام کردند آن حضرت نه پاسخ سلام دادند و نه اجازه نشستن!

همانطور که ایستاده بودند گفتند: یابن رسول الله این چه ستمى است که برما روا میدارى، ما را خوار میکنى، پس از این همه سرگردانى که اذن شرفیابى ندادید دیگر چه آبروئى براى ما باقى ماند؟

فرمود: این آیه را بخوانید:

وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ

و هرآسیبى به شما رسد به سبب اعمالى است که مرتکب شده اید و از بسیارى از آن هم در میگذرد.

در این برخوردى که با شما داشتم من از خدا و پیامبر و على و پدران پاکم پیروى کردم، آنان شما را مورد عقاب قرار دادند من نیز چنین کردم.

عرض کردند سبب چه بود که مورد عقاب و سرزنش قرار گرفتیم؟ فرمود: چون شما ادعا میکنید ما شیعیان على هستیم، واى برشما شیعیان آن آقا حسن و حسین و ابوذر و سلمان و مقداد و عمار و محمدبن ابى بکراند، آن کسانى که کوچک ترین مخالفتى با دستورات على نکردند، و مرتکب یک عمل که او از آن نهى کرده بود نشدند، ولى شما میگوئید ما شیعه على هستیم درحالى که در بیشتر امور مخالف با او میباشید، و نسبت به بسیارى از واجبات کوتاهى میکنید و حقوق برادران دینى را سبک میانگارید، جائى که نباید تقیه کنید تقیه میکنید و آنجا که باید تقیه نمائید تقیه نمیکنید، اگر بگوئید دوستان و محبان آن بزرگواریم، با دوستانش دوست و با دشمنانش دشمنیم این سخن را ردّ نمیکنم ولى مقامى بسیار ارجمند را ادعا نمودید، اگر گفته خود را با عمل ثابت نکنید هلاک خواهید شد مگر رحمت خدا نجاتتان دهد.

گفتند یابن رسول الله هم اکنون از ادعاى خود استغفار میکنیم و خود را به زینت توبه میآرائیم و همانطور که شما به ما تعلیم دادید اقرار و اعتراف میکنیم، شما را دوست داریم، دوست دوستان شما و دشمن دشمنانتان هستیم، در این هنگام حضرت رضا فرمود:

«مرحبا بکم یا اخوانى و اهل ودّى:»

اى برادران و دوستانم به شما خوش آمد میگویم.

بالاتر بیائید، بالاتر بیائید، بالاتر بیائید، پیوسته آنان را به طرف بالا برد تا نزد خود نشانید، آنگاه از دربان پرسید اینان چندبار آمدند و اجازه نیافتند عرض کرد:

شصت بار. حضرت فرمود شصت مرتبه نزد اینان بیا و برو و سلام کن و سلام مرا نیز به آنان برسان، به سبب استغفار و توبه‏اى که کردند گناهانشان محوشد، و به خاطر محتبى که با ما دارند سزاوار اکرام و احترام اند، به نیازهاى خود و خانواده آنان رسیدگى کن، و از نظر مالى برآنان گشایش فراوان ده. «13» بلال بن حمامه میگوید: روزى پیامبراسلام (علیهما السلام) شاد و خندان برما وارد شد، عبدالرحن بن عوف از جا برخاست و گفت: یا رسول الله از چه چیز این گونه مسرور و خندانید؟ فرمود به سبب بشارت و مژده‏اى که از سوى پروردگارم به من رسیده زمانى که خدا اراده کرد فاطمه را به ازدواج على درآورد، فرشته‏اى را فرمان داد درخت طوبى را تکان دهد، همین که تکان داد برگهائى برزمین ریخت خداوند فرشتگانى آفرید تا آن برگها را جمع آورى کنند، چون روز قیامت شود همان فرشتگان در صف محشر در میان مردم گردش میکنند

«فلایرون محبا لنا اهل البیت محضا الادفعوا الیه منها کتاباً»

پس هردوست خالص ما خاندان را که ببینند یکى از آن نوشتهها را که برات آزادى از دوزخ است به او میدهند.

از برکت برادر و پسرعمویم على بن ابى طالب و دخترم فاطمه زهرا مردان و زنانى از امتم از شراره آتش دوزخ نجات مییابند. «14» این بود گوشه‏اى اندک از روایات بسیارى که درباب صله رحم به ویژه صله و پیوند با پیامبر و اهل بیت بزرگوارش در کتابهاى با ارزش حدیث نقل شده‏ است، اما دیگر روایاتى که در ارتباط با دیگر پیوندهاى مثبت نقل شده به برخى از آنها اشاره میشود:

پیامبرفرمود:

«خیارکم احسنکم اخلاقا الذین یألفون و یؤلفون:» «15»

بهترین شما خوش اخلاق ترین شماست، آنان که با دیگران الفت و انس میگیرند و به گونه‏اى هستند که دیگران هم با آنان الفت و انس برقرار میکنند.

«خیرالمؤمنین من کان مألفه للمؤمنین ولاخیرفیمن لایالف ولایؤلف:» «16»

بهترین مؤمنین کسى است که براى مؤمنین محل الفت و انس باشد، و در کسى که با دیگران الفت نمیگیرد، و به گونه‏اى است که با او الفت نمیگیرند خیرى نیست.

پیامبراسلام در روایت مهمى فرمودند:

«استکثروا من الاخوان فان لکل مؤمن شفاعة یوم القیامة:» «17»

برادران دینى را زیاد کنید زیرا براى هرمؤمنى در قیامت شفاعتى هست.

حضرت صادق میفرماید:

«المؤمن اخوا المؤمن عینه و دلیله لایخونه ولایظلمه ولایغشه ولایعده عدة فیخلفه:» «18»

مؤمن برادر مؤمن است، دیده بان و راهنماى اوست، به او خیانت نمیورزد و ستم نمیکند، و او را فریب نمیدهد، و وعده‏اى به او ندهد که از آن تخلف نماید.

«من لم یرغب فى الاستکثار من الاخوان ابتلى بالخسران:» «19»

کسى که در زیاد کردن برادران دینى خودش میل و رغبت ندارد به خسران دچار میگردد.

پیامبرفرمود:

«انما یرحم الله من عباده الرحماء:» «20»

جز این نیست که خدا به بندگان مهربانش مهربانى میکند.

«من لم یرحم صغیرنا ولم یعرف حق کبیرنا فلیس منا:» «21»

کسى که به کوچک ما مهر نورزد و حق بزرگ ما را نشناسد از ما نیست.

«الراحمون یرحمهم الرحمن یوم القیامة:» «22»

خداى مهربان در قیامت به مهرورزان مهر میورزد.

«ارحم المساکین:» «23»

به مساکین ترحم آر و آنان را مورد مهر و محبت قرار ده.

از رسول خدا روایت شده:

«ایها الناس علیکم بالجماعة وایاکم والفرقه:» «24»

اى مردم برشما باد به پیوستن به جماعت و امت اسلامى و شما را از تفرقه و جدائى برحذر میدارم.

«یدالله مع الجماعة:» «25»

دست قدرت خدا با جماعت است.

به خاطر ارزش جماعت است که فرهنگ پاک اسلام از مردم خواسته براى نمازهاى یومیه در مساجد اجتماع کنند و نمازهاى خود را به جماعت برپا کنند، و در روزهاى جمعه که روز رهاکردن داد وستد، و روزعبادت است به نمازجمعه حاضرشده نماز باشکوه آن روز را کنار یکدیگر و با صفوف فشرده برگزار کنند و درآن نماز ویژه، امام جمعه یک خطبه را به بیان مسائل سیاسى و اجتماعى و اخلاقى و دردها و گرفتاریهاى مسلمانان اختصاص دهد و راه حل مشکلات را بیان کند و ازآن جمعیت عظیم اقدام به حل مشکلات مملکت و ملت را بخواهد.

نگاه اسلام به جمعه و جماعت و نماز و عبادت دسته جمعى نگاهى ویژه است تا جائى که بسیارى از کتابهاى حدیث نقل کردهاند نماز جماعت هنگامى که نفراتش از ده نفر بگذرد جز خدا هیچ حساب کننده‏اى قدرت محاسبه پاداش آن را ندارد، و هیچ شماره کننده‏اى جز خدا نمیتواند اجر آن را به شمار آورد.

برخى از مفسران فرمان حق را به مؤمنان در سوره بقره که فرموده:

وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ‏ «26»

و دستور وجود مقدس او را در سوره آل عمران خطاب به مریم که فرموده:

وَ ارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ‏ «27»

دستور و فرمان به نمازجماعت معنا کردهاند و گفته‏اند: مراد حق در این دوآیه برگزارى نماز با جماعت است.

در مسئله پیوند قول با عمل و رابطه ایمان با کارشایسته در روایات آمده:

ایمان اعتقاد به قلب، و اقرار به زبان، و عمل به اعضاء و جوارح است چنانکه این معنا از حضرت صادق و حضرت رضا نقل شده است:

«الایمان هو الاقرار باللسان، وعقد فى القلب وعمل بالارکان.»

به فرمان حق باید در مسئله ایمان میان زبان و دل و اعضا وجوارح رابطه و پیوند باشد، زیرا گسستن قول از عمل و هردو از قلب و به عبارت دیگر قول قولِ ایمانى و عمل عملى منافقانه،. قلب قلبى حیوانى و شیطانى نشانه زشتى انسان درظاهر و باطن و سبب نفرت حق واولیاء او از انسان و موجب هلاکت آدمى و روانه شدنش در قیامت به دوزخ است.

 

 

پی نوشت ها:

 

 

______________________________

 

(1)- بقره، آیه 257.

(2)- بقره، آیه 257.

(3)- بحار، ج 68، ص 100.

(4)- فرقان، آیه 70.

(5)- بحار، ج 68، ص 100.

(6)- بحار، ج 68، ص 100.

(7)- بحار، ج 68، ص 98.

(8)- امالى طوسى، ج 1، ص 190.

(9)- مودت محبت همراه با عمل است.

(10)- امالى طوسى، ج 2، ص 332.

(11)- بحار، ج 68، ص 144.

(12)- امالى طوسى، ج 1، ص 301.

(13)- بحار، ج 68، ص 157.

(14)- الکنى والالقاب، ج 2، ص 269.

(15)- بحار، ج 77، ص 149.

(16)- بحار، ج 75، ص 265.

(17)- کنزالعمال، حدیث 24642.

(18)- بحار، ج 74، ص 268.

(19)- بحار، ج 78، ص 232.

(20)- کنزالعمال، حدیث 5967.

(21)- کنزالعمال، حدیث 5970.

(22)- بحار، ج 77، ص 167.

(23)- کنزالعمال، حدیث 5983.

(24)- کنزالعمال، حدیث 1031.

(25)- کنزالعمال، حدیث 20241.

(26)- بقره، آیه 43.

(27)- آل عمران، آیه 43.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 94/2/29 :: ساعت 2:39 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 94
>> بازدید دیروز: 274
>> مجموع بازدیدها: 1326106
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب