سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، تو را به آنچه خدایت بدان فرمان داده راهنمایی می کند و زهد، راه ترا به سوی آن آسان می گرداند . [امام علی علیه السلام]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» عروسی خوبان

 

نقد:
سایت اند ساند
1989

عروسی خوبان

"عروسی خوبان" به کارگردانی "محسن مخملباف "، یکی از معدود فیلم های ایرانی است که نتایج ناشی از جنگ هشت ساله ایران با عراق را تصویر می کند. بیشتر فیلم به افراد موجی می‌پردازد، افرادی که تند و ناشمرده صحبت می‌کنند و چوب های زیر بغل خود را همچون یک مسلسل شلیک می‌کنند و از اوهام و حالات هذیانی خود رنج می‌برند و از صدای ماشین تایپ، به فریاد درمی‌آیند. مخملباف در این فیلم آن چیزی را نشان می‌دهد که حتی"هیوستون" جرأت نشان دادنش را در فیلم "بگذار آنجا نور بتابد" نداشت.

نقد:
نویسنده: رابرت ریشتر

"فیلم عروسی خوبان برای مردم خارج ازایران که غالباً درک درستی از ماهیت انقلاب اسلامی ایران ندارند کمک بزرگی است. این فیلم می‌نماید که هدف از انقلاب در نزد ایرانیان، آزادی و عدالت اجتماعی بوده است، چیزی که یقیناً همه ملت ها در آرزوی به دست آوردن آن هستند. به عقیده مخملباف مسائل و مشکلات ایران بیش از آن که سیاسی باشند، ریشه در فرهنگ مردم دارند. وی با اشاره به فیلم "پدر سالار" ساخته "برادران تاویانی" می‌گوید: "شروع هرتحول بنیادی در ایران باید از خانواده‌ها باشد. به عنوان نمونه مرد سالاری که یکی از مشکلات ما ایرانی هاست پیش از هر چیز ریشه در باور فرهنگی خود زنان ایرانی دارد."

نقد:
نشریه نوه زور شرزایتونگ
مارس 1990

"عروسی خوبان ساخته محسن مخملباف یکی از دردناک ترین تصاویر از واقعیت شرایط امروز ایران است. "حاجی" که در جبهه‌های جنگ با عراق به شدت از نظر جسمی و روحی صدمه دیده، پس از مرخص شدن از بیمارستان، نزد خانواده نامزدش به استراحت می‌پردازد. روبه‌رو شدن او با اتفاقات روزمره در شهر تهران و بی‌تفاوتی غالب مردم نسبت به عدالت اجتماعی، باعث افسردگی و فشار شدید روحی وی می‌گردد. مخملباف با بیانی تلخ و گزنده صدمات جسمانی و روانی به جا مانده از جنگ و کم‌رنگ شدن اهداف و هویت جامعه ایرانی را به تصویر می‌کشد.
این فیلم که در 1989 ساخته شده، به صراحت ضمن بیان یأس و ناامیدی کارگردان، به آگاهی رسیدن عناصر داستان را نسبت به موقعیت خویش نشان می‌دهد. این فیلم از نظر مخملباف یک فیلم انتقادی است.

نقد:
کتاب فیلم هایی از ایران، آلمان
92-1991
نویسنده: روبرت ریشتر

عروسی خوبان محسن مخملباف یک رادیوسکوپی مات و مبهوت کننده از واقعیت ایران سال های پس از انقلاب است. همان‌طور که شخصیت اصلی فیلم، حاجی، به دلیل جراحات و صدمات ناشی از جنگ به زیر دستگاه رادیوسکوپی اشعه ایکس فرستاده می‌شود، مخملباف نیز در فیلمش جامعه ایرانی و زندگی روزمره ایرانی را با صراحت مورد بررسی و رادیوسکوپی قرار می‌دهد.
در نخستین نما، دستی سرآمپولی را می‌شکند- ظاهراً برای تزریق آرام‌بخش-دوربینی که به چرخ دستی پرستار بسته شده، از میان دالانی تنگ و باریک عبور می‌کند. درها گشوده می شوند تا به اتاق بیماران می‌رسیم. مردانی در لباس سفید بیمارستانی با تشنج به این سو و آن سو می‌روند و فریاد می‌کشند. در تیمارستان مردانی که از نظر جسمی و روحی طی جنگ ایران و عراق دچار صدمات و لطمات بسیار شده‌اند، مدام خوف و وحشت جنگ را به یاد می‌آورند. مخملباف کابوس آنان را به ما نشان می‌دهد: هواپیماها، بمباران،‌ مردی که دستش در اثر انفجار قطع شده است، نوحه و سرود عزایی که بعدها نیز تکرار می شود.
پزشک به سادگی وانمود می کند که این ها همه نتایجی معمولی و عادی موج گرفتگی است و به بستگان حاجی توصیه می‌کند که او را در آرامش نگه دارند تا پس ازمرخصی از بیمارستان و عروسی با نامزدش به حالت اولیه خود باز گردد. مهری از او در خانه والدین متمولش نگهداری می‌کند و به او کمک می‌کند تا کار سابقش را به عنوان عکاس دوباره از سر بگیرد. اما همه تلاش ها و زحمات او نقش بر آب می‌شود. توانایی حاجی در نکته بینی اجتماعی و یادآوری کابوس هایی از جنگ، هر چه بیشتر به افسردگی او دامن می‌زنند. (این نکته از تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید نشان داده می شود.) حاجی در می‌یابد که جامعه ایرانی پس از انقلاب از درون مورد تهدید قرار دارد: فلاکت و بدبختی فقرا و آوارگی و بی‌خانمانی همواره در همه جا به چشم می‌خورد در حالی که بهره‌وران از جنگ، زندگی راحت و مرفهی برای خود ترتیب داده‌اند.
در جشن عروسی، این تضاد به اوج خود می رسد: حاجی بر سر خانواده متمول و ثروتمند مهری فریاد می‌کشد(حروم خوری خوشمزه‌اس) و به نوحه‌خوانی می‌پردازد. حاجی درهم می‌شکند و از طرف خانواده پولدار مهری طرد می‌شود و بار دیگر در بخش روانی بستری می شود. شب هنگام از بیمارستان چون آواره‌ای بی‌خانمان به خیابان های تهران می‌گریزد. مخملباف در یکی از صحنه ها کابوس های جنگی حاجی را می نمایاند(تصویر بزرگی از یک ماشین تحریر در حا ل کار در پیش زمینه و سربازانی که به خاک می‌غلتند در پس زمینه).
مخملباف با شدت و تلخی بسیار صدمات روحی به جامانده از جنگ و مسخ و بی‌اعتبار شدن جهت‌گیری و اهداف و هویت جامعه ایرانی پس ازانقلاب را فریاد می‌کند. این فیلم که در سال 1989 ساخته شده آشکارا و به صراحت از ناامیدی و سرگشتگی و بی‌هدفی شخصیت هایش و نیز غم و اندوه کارگردانش سخن می‌گوید. مخملباف با این فیلم فرد فرد مردم و انفعال و بی‌ارادگی آن ها در مواجهه با مسائل و مشکلات را به باد حمله می‌گیرد.
مخملباف در فیلمش به ویژه مشکل حل نشده نابرابری اجتماعی رابه تصویر می‌کشد. حاجی به همراه نامزدش مهری گزارشی تصویری از زندگی روزمره در تهران تهیه می‌کند. حاجی و مهری از هر چیز روزمره که ما در هیچ فیلم ایرانی ندیده‌ایم، عکس می‌گیرند: پیرزنان و پیرمردانی که به گدایی مشغولند. قاچاقچیان بازار سیاه. مردمی که در خیابان‌ می میرند. مستمندان آواره و بی‌خانمانی که همچون ولگردان خیابانی ناچارند درخیابان شب را به صبح برسانند و پوشش آن ها چند ورق روزنامه است. حاجی و مهری به هنگام عکاسی برای بازجویی به اداره پلیس برده می شوند. صبح روز بعد، پس از این که هر دو آزاد می‌شوند حاجی از حیاط اداره پلیس عکاسی اش را شروع می‌کند. یک نگهبان به او گوشزد می‌کند که در اینجا عکاسی ممنوع است. حاجی اعتنایی نمی‌کند و از یک گل آفتابگردان که در حیاط اداره پلیس روییده عکس می‌گیرد. حاجی بعدها می‌بیند که روزنامه‌ای که گزارشی از زندگی روزمره تهران برایش تهیه شده بود تنها این عکس شاعرانه بی‌ضرر گل آفتابگردان را چاپ کرده است. آیا این اشاره و کنایه مخملباف به خودسانسوری و ریشه و سرچشمه آن نیست؟
مخملباف به منظور کنکاش و بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی، روایات مختلفی را پشت سر هم ردیف می‌کند. از جمله نمایشگاه عکس مهری که در آن تصاویری از زندگی روزمره تهران عرضه می‌شود. اینها عکس‌هایی از زنان هستند که توسط یک زن گرفته شده‌اند. گزارشگر رادیو با مهری و بازدیدکنندگان مصاحبه می‌کند. اما در مقابل سؤالهایش تنها پاسخهایی محتاطانه می‌ شنود. مهری در پاسخ به این سوال که چه قصد و هدفی در ورای عکسها داشته، گزارشگر را تنها به دیدن عکسهایش ارجاع می‌دهد. یکی از زنهای بازدیدکننده می‌گوید که شوهرش اجازه صحبت کردن را به او نداده است. این صحنه از فیلم مخملباف علل این امر را که چرا زنها عقاید و اختیارشان را در جامعه نمی‌توانند ابراز کنند، زیر سوال می‌برد.
موجزترین و نمادین ترین صحنه، صحنه‌ای است که مهری انار را آماده کرده و دانه‌های تازه انار را درظرفی برای حاجی که در روی صندلی چرخدار نشسته می‌آورد. مهری وحشت‌زده از برادر عقب‌افتاده‌اش ظرف را به زمین رهامی‌کند. مخملباف شکست ظرف را با انفجاری در جبهه جنگ پیوند می‌دهد. انار، نشانه زندگی و باروری، روی پارچه سفید کف اتاق پاشیده می‌شود و آن را به رنگ سرخ خونین درمی‌آورد.
حاجی به مهری می‌گوید:"من هرگز نمی‌توانم آرامش بیابم. من زندگی شما را جهنم خواهم کرد. " وقتی که حاجی به نامزدش نصیحت می‌کند که از او جدا شود ، در پس زمینه‌ مردانی را می‌بینم که چگونه ابتدا با مارش نظامی از چپ به راست رژه می‌روند و بلافاصله روی صندلی های چرخدار و با چوبدستی از سمت راست کادر باز می گردند. حاجی که نامش معرف زیارت‌کنندگان مسلمان خانه خداست، ناتوان و درمانده روی صندلی چرخدار نشسته است.
مخملباف بر مبنای سنت های روایی ایرانی از نمادها و استعارات استفاده می‌کند و این امر او را قادر می‌سازد که ترکیب موجز و پیچیده‌ای از نمادها و تمثیل ها درهم ببافد، به طوری که ما تماشاگران تنها پس از چندین بار تماشای فیلم قادر به درک و گشودن آن ها هستیم. در ضمن مخملباف این شیوه را با گوشه و کنایه‌‌های نقل شده در هم می شکند و واقعیات را کاملاً به صراحت و روشنی به روی پرده می‌آورد. او با ذوق و سلیقه بسیار و به گونه‌ای متجانس ماجراهای واقعی و ماجراهای نوشته شده را با استفاده از عناصر و نمادهای تصویری با هم مرتبط می سازد، کاری که بیان سینمایی و نیز مضمون و محتوای فیلم را قدرت بخشیده و شدت می‌دهد.
مخملباف در این فیلم از عدسی های زاویه باز بسیار استفاده می‌کند که صحنه‌ها را ازشکل می‌اندازد و چهره‌ها را در نماهای نزدیک ورم‌ کرده نشان می‌دهد. او با دوری جستن از همه اصول سینمایی، دست واقعیت عینی را در دست رویا می‌گذارد.
دوربین حاجی و از این طریق دوربین فیلمبرداری مخملباف ، نگاهی انتقادی به واقعیات ایران می‌اندازد. زخم ها و جراحات را نشان می‌دهد.
نه تنهاحاجی از درون صدمه دیده و از پا افتاده است،‌که انقلاب نیز در مرحله بحرانی و حساسی قرار گرفته است. حاجی تجسم انقلاب است: هر دو صدمه دیده و مجروحند و نمی‌توانند در شرایطی که به آنان تحمیل شده در جامعه‌ای که از جنگ سوء استفاده می شود و به اوضاعی شبیه قبل از انقلاب باز می‌گردد، آرامش بیابند.

نقد:
نشریه دی تاگس سایتونگ،آلمان

موج نوی سینمای ایران

محسن مخملباف (متولد 1957) پرچمدار و پیشتاز موج نوی فیلمسازان معترض است. تربیت شدیداً مذهبی در کودکی، دستگیری و زندانی شدن در نوجوانی در رژیم شاه، آزادی توسط نیروهای انقلابی در جوانی، با شرح حالی نمونه یک نسل از روشنفکران ایرانی. این خود آموخته بی‌تاب و ‌قرار طی یک دهه ده ها نمایشنامه، داستان، فیلمنامه نوشته و نزدیک به ده فیلم بلند سینمایی را خلق کرده است. مخملباف، این بچه "اعجوبه" از"بایسیکل‌ران" که در 1989 جایزه نخست جشنواره ریمینی را به دست آورد و "عروسی خوبان" تسویه حسابی بی‌امانی دارد با واقعیت های جامعه‌اش. و به همان نسبت که در سطح جهانی مورد توجه قرار می گیرد، در آتش فتنه و توطئه بی‌سابقه مطبوعات ایرانی قربانی می شود. مخملباف میهمان یک دوره نمایش گسترده فیلمهای ایرانی بود، که "اوتورایتر" برای انجمن فیلم"پریانا" در سینمای شهر وین ترتیب داده است. به خاطر هیاهو و جار و جنجال مطبوعات در کشورش، با تردید تن به مصاحبه داد. این مطلب نشان دهنده دوری گزینی مخملباف از جارو جنجال و تبلیغات است. مخملباف در همه جا به عنوان وجدان انقلاب مورد توجه و تحریم قرار گرفته است.

نقد:
نشریه سینما، اتریش
نویسنده: ایوتوراوال

محسن مخملباف (متولد 1957) شاید اصلی‌ترین کارگردان از میان سینماگران "جدید" کشور ایران است. انسانی ستیزه‌جو که در زمان شاه به زندان افتاده و شکنجه شده است. او تا به حال کارگردان نه فیلم بلند بوده که هرگز یکنواخت نبوده‌اند. مثلاً قدرت فیلم "دستفروش" (1985) که با نمادها و کنایات، در سه اپیزود، زندگی بشری را از بدو تولد تا مرگ بیان می‌کند، قابل توجه است. و "بایسیکل‌ران" (1989) یک داستان غمگین درباره یک آواره افغان است و فیلم شگفت‌آور "عروسی خوبان" (1989) با یک نمادگرایی مسیح گونه اسلامی که علاوه بر تکنیک فنی برجسته، از موضوع خوبی برخوردار است. بی‌تردید مخملباف اعجوبه سینمای ایران است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 86/3/22 :: ساعت 12:14 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 186
>> بازدید دیروز: 201
>> مجموع بازدیدها: 1327099
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب