سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، هرگاه بنده ای را دوست بدارد، روزی اش را به اندازه قرار می دهد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» رسول خدا صلى الله علیه و آله از نگاه بیگانگان‏

 

1- دکتر «ریتین» که از مورخین بزرگ است مى‏گوید:

«دین محمد صلى الله علیه و آله از نخستین ساعت ظهور خود، و در زمان صاحب دعوت یعنى رسول گرامى صلى الله علیه و آله ثابت کرد که یک دین همگانى است. این آیین مقدس، که براى هر نژادى مناسب است، با هر عقلى نیز موافقت دارد و عقول بشرى، در هر پایه از مدنیت باشد، از آن بى‏نیاز نیست».

2- «جون اورکس» که از دانشمندان به نام انگلیسى است مى‏گوید:

«محمد صلى الله علیه و آله در تمام عمر خود، ذاتش به هیچ پلیدى آلوده نشد».

3- «مسترجون دى فنیزات» انگلیسى مى‏گوید:

«محمد از بزرگ‏ترین خیرخواهان نوع بشر است. ظهور او نشانه یکى از عالیترین عقول در تمام عالم مى‏باشد، و اگر آسیا بخواهد به فرزندان خود افتخار کند، سزاوار است که به این رادمرد بزرگ و بى‏مانند افتخار نماید. البته ظلم بزرگى است اگر بخواهیم حق بزرگوارى این مرد را ادا نکنیم؛ زیرا این همان‏ شخصى است که در هنگام ظهورش، عرب در درجه انحطاط و توحّش بود که بر ما مخفى نیست، و باز مى‏بینیم پس از بعثت او بر اثر انوارى که دیانت اسلام در دل‏هاى آنهایى که با میل آن را پذیرفتند، چگونه اوضاع آن سامان منقلب شد، به همین جهت است که شک در بعثت محمد صلى الله علیه و آله را شک در قدرت خداوندى که شامل تمام جهان و جهانیان است باید دانست».

4- «خیر اللَّه» مسیحى مى‏گوید:

«محمد کسى است که تمدنى به وجود آورد، که چشم عالم را خیره ساخت و هنوز هم مورد احترام، پسند و تعظیم فلاسفه جهان است. مقدس‏ترین قوانین را براى زناشویى و جنگ وضع نمود به طورى که هماره قانون‏گذاران جهان و مصلحین عالم، از تعالیم او استفاده کرده و براى وضع قوانین و نظامات از این دین سهل و ساده استمداد مى‏جویند، با این بیان، فلاسفه و حکماى یونان و غیر یونان کجا مى‏توانند با این حکیم بزرگوار و عظیم الشأن عرب، برابرى کنند؟».

5- دکتر «سموئیل زویمو» مى‏گوید:

«پیغمبر مسلمین، بدون تردید از بزرگترین پیشوایان دینى، مصلحین بى‏مانند، دانشمندان فصیح و بلیغ عالم بوده و با وجود این، یک فرمانده شجاع و فداکارى است».

6- «مسیو گروسه» در کتاب «تمدن‏هاى شرقى» مى‏گوید:

«محمد وقتى شروع به دعوت نمود، جوان بلند همت و پاکدامنى بود که براى مشروع‏هاى مقدس، سراسر عزم و اراده بود، او خیلى بزرگتر و عالیتر از محیطى بود که در آن زندگى مى‏کرد. عرب در آن روز که آن مرد بزرگ، آنها را به سوى خداپرستى دعوت کرد، در منجلاب بت‏پرستى غوطه‏ور بود، در چنین هنگامى عزم کرد که آنها را به سوى خداپرستى دعوت کند. حالت اجتماعى و روحى قوم عرب نیز بى‏اندازه بود، هرج و مرج عجیبى در میان آنها وجود داشت، همدیگر را مى‏کشتند و غارت را امرى جایز مى‏دانستند، اخلاق و عادتشان فاسد بود و به تمام معنى وحشى؛ بنابراین تصمیم گرفت بر طبق دعوت خود، یک حکومت دموکراسى که ضامن وحدتشان باشد ایجاد نماید و اخلاق و عادتشان را اصلاح کند، او از همان ملت وحشى، جامعه تربیت یافته‏اى به وجود آورد».

7- «لوئى توماس» نویسنده آمریکایى مى‏گوید:

«محمد صلى الله علیه و آله پیغمبر عرب، اول کسى بود که وحدت ملى عرب را عملى نمود، آن قبایل را زیر یک پرچم گرد آورد و عجیب این است که در هنگامى که ظهور نمود، نه تنها عربستان؛ بلکه سراسر جهان محتاج به ظهورش بود».

8- «جرجیس سال» انگلیسى مى‏گوید:

«محمد صلى الله علیه و آله بهترین و نیکوترین اخلاق را داشت و کاملًا بر عکس کسى بود که دشمنان او را معرفى مى‏کنند، او منزه از هر بدى و پلیدى بود، او کسى بود که براى اصلاح اخلاق بشر قیام نمود».

9- «سرمادک سایکس» مى‏گوید:

«شکى نیست که محمد، در اثر نبوغ بى‏مانند خود، و تعلیمات پردامنه‏اش موفق شد که فکر و عمل را دارا باشد، و در اثر همین استعداد، کشور بى‏همتایى تشکیل دهد و این موضوع مسلم است که او پیامبرى روشنفکر، قانونگذارى بى‏نظیر و داورى عادل بوده است».

10- «ث. ل» که از دانشمندان بزرگ سرزمین عجائب و غرائب هند است مى‏گوید:

«وقتى در امر محمد صلى الله علیه و آله تأمل مى‏کنیم، از عزم و اراده این مرد بزرگ، که میان یک ملت زمام گسیخته و بداخلاق و بت‏پرستى، پرورش یافته، در شگفت مى‏مانیم؛ زیرا همه مى‏دانیم که او تنها و بدون هیچ مساعدى، با کمال مردانگى، بدون ترس و واهمه، براى تغییر اوضاع آن محیط فاسد قیام کرده و از کشته شدن‏ نهراسید، و به وعده‏هایى که به او داده مى‏شد اهمیت نمى‏داد. ما مى‏خواهیم بدانیم این نیروى عجیب را چه کسى به این رادمرد عربى داد، و آن قوه بیان و نفوذ کلمه را از کجا آورد، و با چه وسیله‏اى توانست بردگان را از قید غلامى آزاد کند و آن اتحاد بى‏مانند را میان طبقات بزرگان و اشراف، و توده مردم برقرار سازد و آنها را دوست و برادر نماید؟

در صورتى که ما هنوز در هندوستان براى دست مالیدن به بدن، خونریزى مى‏کنیم و هنوز نتوانسته‏ایم ورود به بتخانه‏ها را براى هندوهاى از دین برگشته جایز، بدانیم! ما مى‏خواهیم بفهمیم که محمد این نیروى شگرف را از کجا به دست آورد؟ و آن زندگانى سراسر افتخار، سرچشمه‏اش در کجاست. کشور هندوستان هنوز دچار شرابخوارى است و این پندهاى حکیمانه که از بزرگان هندو به ما داده شده است، کوچک‏ترین اثرى در جلوگیرى از استعمال الکل ندارد، در صورتى که مطابق گفته کتاب‏هاى قدیم، محمد همین‏که شراب را حرام کرد، پیروان و یارانش خم شراب را شکستند و شراب و الکل را دور ریختند.

مى‏خواهیم بگوییم: در محمد قوه مرموزى بود که مانند «مانیستیم» تأثیر داشت.

آیا این قوه و نیرو کجا بود؟ ما نمى‏دانیم؛ ولى همینقدر آثار آن را مشاهده مى‏کنیم؛ زیرا با همین قوه بود که محمد توانست آن ملت زمام‏گسیخته را با هم متحد کند، و ملت واحدى از آنها به وجود آورد، و از توحّش و نادانى آنها را نجات دهد، و به آنها عظمت و اقتدار بخشد، و تا به تمام ملل جهان سرورى و حکم‏فرمایى کند. آن روز بود که ملت او توانست حاکم بر مدنیت جهان شود، و ابواب دانش و علم را بر جهانیان باز کند، و با همت او بود که زبان عربى زبان علم و ادب و راهنما، و مربى بشر گردید، و همان تربیت مربى اسلامى بود که در آسیا و اروپا، یک اجتماع تازه و یک مدنیّت بى‏مانندى ایجاد کرده و خدمت‏هاى شایانى به انسانیت نمود. اى محمد! اى پیامبر بر حق که نیروى بى‏مانند تو از مصدر جلال خداوندى، و عالم غیب و ابدیت سرچشمه گرفته است، من با کمال فروتنى در برابر عظمت تو سر فرود مى‏آوریم».

11- «برنارد شاو» فیلسوف بزرگ انگلیسى مى‏گوید:

«من همواره براى دین محمد صلى الله علیه و آله بلندترین جایگاه را قائل هستم؛ زیرا زندگانى حیرت‏آور این مرد، تأثیر عجیبى در من داشته است، بنابراین معتقدم دین او یگانه دینى است که با تمام ادوار زندگى بشرى مناسب مى‏باشد، و قابلیت آن را دارد که هر نسلى را به خود جلب کند، اما من پیش‏بینى مى‏کنم که اروپا در آینده، دین محمد را قبول خواهد کرد، آثار آن از الآن نمایان است؛ زیرا اروپاییان به آن اقبال کرده‏اند. در قرون وسطى روحانیون دین مسیح، یا بر اثر تعصب و یا به واسطه نادانى، که هر دو بسیار زشت است، اسلام را به رنگ‏هاى بدى درآورده و آن را به بدترین شکلى که مى‏توانستند معرفى کرده بودند، در واقع روحانیون آن روز، دشمن محمد و دین او بودند و تا پاى مرگ بر این دشمنى باقى ماندند. من تاریخ زندگى و شخصیت او را از این لحاظ که مرد بزرگ و نابغه‏اى است مورد مطالعه قرار دادم، آن چه بر من محقق شد این است که او از دشمنى با مسیح منزه است.

ما باید محمد را نجات‏دهنده بشریت بدانیم، و من معتقد هستم که اگر شخصى مانند او متصدى حکومت عالم امروز شود، به طور قطع مشکلات آن را حل خواهد کرد و صلح و آرامش و سعادت را که جهان کمال احتیاج به آنها را دارد، فراهم خواهد آورد.

خوشبختانه در قرن نوزدهم عده‏اى از دانشمندان اروپا، مانند: «کارلایل»، «گوته» و «گیبون» به ارزش حقیقى دین محمد پى بردند و بر اثر آن، تحول عجیبى در اروپا نسبت به دین اسلام به وجود آمد و موفقیت زیبایى یافت؛ ولى در این قرن، اروپا در راه توجه به اسلام پیشرفت زیادى کرده و علاقه شدیدى‏ نسبت به دین محمد از خود نشان مى‏دهد و شاید در قرون آینده، از این جلوتر برود و معتقد به آن شود و به فایده عقیده محمدى اعتراف نماید، و تصدیق کند که براى حل مشکلاتش بهترین وسیله باشد. از همین جا مى‏توانید تصدیق کنید که پیش‏گویى من بجا بوده و در همین وقت عده زیادى از افراد ملت من و سایر اروپاییان دین محمد را قبول کرده‏اند، در هر صورت به طورى که مى‏توان گفت:

تحول اروپا و توجهش به اسلام شروع شده است».

12- «کارلایل» فیلسوف و نویسنده بزرگ انگلیسى مى‏گوید:

«امروز یکى از بزرگترین ننگ‏هاست که کسى از مردم این دوره به مطالبى گوش دهد که از آن مطالب گمان رود، دین اسلام دروغ بوده و محمد مزوّر و دروغگوست، و بر ماست که بر علیه این اقوال بى‏معنى و خجلت‏آور قیام و با این آراء در جنگ باشیم؛ زیرا رسالتى را که آن پیامبر آورد و تاکنون 12 قرن از آن مى‏گذرد، هنوز نور هدایتى است که دویست میلیون (این آمار مربوط به زمان کارلایل است) انسان، که خداى متعال آنها را مانند ما آفریده است، در پرتو آن زندگى مى‏کنند، و اگر کسى از شما تصور کند این دینى که میلیون‏ها مردم، که از حساب خارج هستند، قرن‏ها در پرتو آن زیسته و بر آن درگذشته‏اند دروغ و باطل است، باید بدانند که نظر من بر خلاف اوست و هرگز نمى‏توانم نظر او را تأیید کنم.

کسى که این رأى را دارد چه رأى بدى است و چه ادعاى باطلى و چقدر صاحبان این رأى ضعیف و احمق هستند و براستى سزاوار دلسوزى و ترحم مى‏باشند.

بنابراین هر کسى بخواهد در علوم کائنات منزلت و مقامى به دست آورد، لازم است که هیچ‏یک از گفته‏هاى این بى‏خردان را تصدیق نکند؛ زیرا این آراء، نتیجه نادانى، کفر و زاییده دوره انکار و الحاد است.

بزرگترین دلیل، بر سیه دلى و فساد اندرون و مرده بودن روح حقیقت، در زندگى اینان است و شاید جهان کافرتر و ناسپاس‏تر و پلیدتر از این گروه، به خود ندیده باشد.

آیا براستى شما اى برادران! دیده یا شنیده‏اید که یک مرد دروغگو بتواند یک دین عجیب و بى‏مانندى ایجاد کند؟ به خدا که مرد دروغگو قادر نیست خانه‏اى از خشت خام بر پا کند؛ زیرا اگر آگاه از وضع و طبع و خواص گچ و سنگ و آجر و خاک و سایر مصالح ساختمانى نباشد، آنچه را که مى‏سازد خانه نیست؛ بلکه تلى است از مصالح رویهم ریخته و توده‏اى است از موادى که بهم دیگر مخلوط شده‏اند و بدیهى است که چنین بنایى غیر ممکن است مدت 12 قرن بر پا باشد و 200 میلیون در آن ساکن شوند؛ زیرا قواعد حکم مى‏کنند که چنین ساختمانى، باید فرو ریزد و آثارش به طورى محو شود که اثرى از آن باقى نماند» .

خوانندگان ارجمند با این اعترافات و هزاران اعتراف دیگر، از دانشمندان بیگانه و غیر مسلمان درباره شخص پیامبر و آیین کامل و جامعش، باز مى‏توان گفت دین اسلام مانع از ترقى و تعالى است؟ مسلم این قضاوت در حق آیین یهودیت و مسیحیت و سایر ادیان صحیح است؛ اما این گونه بر آیین مقدس و پاک اسلام قضاوت کردن از کمال بى‏انصافى و بى‏خردى است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 94/4/21 :: ساعت 1:18 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 149
>> بازدید دیروز: 189
>> مجموع بازدیدها: 1331594
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه
کنج دل🩶
سلام
بخور زار
اشک شور
منتظران

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





































































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب