سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند رابرای دانشش بزرگ بشمار و درگیری با وی را واگذار [امام کاظم علیه السلا]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» حرارت شور حسینی در جان شیعیان

 

 

استمرار داغ شهادت امام حسین (ع)  در دل‌های مؤمنان

بعد از شهادت حضرت سیّدالشهدا (ع)  مداحان و ذاکران زیادی در مورد حضرت و واقعه عاشورا اشعار زیبایی سروده و مدیحه سرایی کردند. آنها حقوق و دین زیادی به گردن شیعیان امروزی دارند؛ زیرا با اشعار و مراثی زیبا و جذاب فرهنگ عاشورا را پاس‌داری کردند. دلیل عمل آنان همان حرارتی است که برای شهادت حضرت امام حسین (ع)  در قلوب آنها وجود داشته و با هیچ عاملی سرد نخواهد شد. این حرارت همان گرمایی است که پیامبر (ص)  در مورد حضرت امام حسین (ع)  فرمود: «آتشی از داغ تو در دل‌های مؤمنان است که تا زنده‌اند سرد نمی‌شود.»[1]

اگر این آتش در دل شیعیان خاموش می‌شد،‌ آنها هرگز در عزای حسینی سیاه نمی‌پوشیدند و قطره‌ای اشک نمی‌ریختند. برای اثبات این قضیه می‌توان به افرادی که در سالیان گذشته، اقوام نزدیک خود را از دست داده‌اند مثال زد. اگر به شخصی که ده سال قبل پدر خود را از دست داده بگوییم در غم پدرش اشک بریزد در پاسخ می‌گوید: «پدرم ده سال پیش مرد و الآن گریه‌ام  نمی‌آید.» امّا اگر برای همین شخص روضة حضرت سیّدالشهدا (ع)  خوانده شود، اشک فراوانی می‌ریزد و در مصائب او بی‌تاب می‌شود. این نشانگر همان حرارتی است که پس از گذشت هزار و چهارصد سال در دل مؤمنان وجود داشته و با هیچ چیز سرد یا خاموش نمی‌شود.

برپایی مجالس حسینی تا روز قیامت

در جلسات گذشته بیان شد حضرت سیّدالشهدا (ع)  محبوبِ پروردگار بوده و نزد او مقام والایی دارد. به این دلیل خداوند دوست دارد شیعیان و ارادتمندان به این امام همام، مجالس عزاداری برپا کرده و برای مصائب ایشان اشک بریزند. از این رو پروردگار، بقای جلسات حسینی را تا روز قیامت تضمین نموده است. همچنین با مراجعه به منابع روایی نیز می‌توان به این حقیقت دست یافت؛ زیرا در روایتی رسول خاتم (ص)  به حضرت زهرا(س) فرمود: «این جلسات تا روز قیامت پابرجاست.»[2]

اگر کسی به خود جرأت داده و بخواهد با برپایی این مجالس مخالفت کند به جایی نمی‌رسد؛ زیرا مخالفت با این مجالس، مخالفت با پروردگار است و همان عذابی که خداوند بر سر فرعون و قاورن درآورده است، بر آن شخص نیز وارد می‌شود.

تا خداوندی خدا برجاست

بیرق شاه کربلا برپاست

   (دیوان صغیر اصفهانی)

حضور در مجالس حسینی دل‌ها را زنده کرده و باعث تابش نور الهی بر دل‌ها می‌شود. اگر کسی دوست ندارد قلبش تاریک شود و ظلمت آن را فرا گیرد باید در مجالس حسینی حضور یابد تا نور الهی را در وجود خود احساس کند.

عرض ادب شیعیان به بارگاه سیّدالشهدا (ع)

شیعیان و ارادتمندان بارگاه و دستگاه حضرت سیّدالشهدا (ع)  باید همواره خود در بارگاه حضرت عرض ادب کنند و بگویند: «ما در عزای شما سیاه می‌پوشیم و بر سر و سینه می‌زنیم. همچنین در مصائب شما ناله زده و اشک می‌ریزیم. این اجساد و بدن‌های ما از گناهان مختلف آلوده شده است. علاقة زیادی داریم که در هنگام مرگ و پس از آن در کنار ما باشید و ما را از هراس شب اول قبر، عالم برزخ و روز قیامت برهانید.» دکتر ریاضی یزدی چنین می‌سراید:

بوی بهشت می‌وزد از کربلای تو

ای صد هزار جان  گرامی فدای تو

اجر هزار عمره و حج در طواف تو

ای مروه و صفا به فدای تو

رفتی و به پاس حرمت کعبه به کربلا

شد کعبه‌ی حقیقی دل کربلای تو

ما را هم ای حسین گدایی حساب کن

آخر کجا رود به جز این در گدای‌تو

حکایتی خواندنی از بذل مال جهت اعتلای فرهنگ حسینی

بعضی از شیعیان چنان عاشق حضرت امام حسین (ع)  هستند که حاضرند تمام اموال خود را در راه تجلّی مکتب حضرت سیّدالشهدا (ع)  و زائران ایشان مصرف کنند.

در سال‌های گذشته افراد خیّر در شهر تهران جمع شدند و با کمک یکدیگر تصمیم گرفتند حسینیّه‌ای را در شهر کربلا بنا کنند. هم اکنون حسینیة تهرانی‌ها در کنار بین الحرمین کربلا واقع شده است. در آن زمان بنده با یکی از خیّرین این حسینیه در ارتباط بودم. پس از ساخت این حسینیه روزی به مغازه‌اش در بازار تهران رفتم و از چگونگی ساخت این حسینیه سؤال کردم. او گفت: وقتی این حسینیه را با کمک بانیان می‌ساختیم، چندین مرتبه به کربلا رفته و از مقدار ساخت این حسینیه جویا ‌شدم. در یکی از روزها که می‌خواستم به زیارت امام حسین (ع)  بروم، دیدم حاج محمد حسین کاشانی[3] در حرم روی ویلچر است.

هیئت مدیرة حسینیة تهرانی‌ها در کربلا افزود: «به نزد او رفتم و گفتم برای زوّار حضرت سیّدالشهدا (ع)  در حال ساخت حسینیه‌ای هستیم، آیا می‌توانید در این عمل خیر ما را یاری کنید؟»

او بدون هیچ درنگی، چک بانکی خود را بیرون آورد و گفت: «دوست دارم در این عمل خیر کمک کنم، هر مقدار که نیاز دارید بر روی چک بنویسید، من آن را امضا می‌کنم.»

من مبلغ دویست هزار تومان که در آن زمان مبلغ هنگفتی بود در چک نوشتم و چک را به او دادم. او بلافاصله قلم را درآورد تا آن را امضا کند. به او گفتم: «حاج آقا، این مبلغ را بخوانید و بعد از آن امضا کنید.» او گفت: «بدون عینک نمی‌توانم بخوانم.» گفتم: «عینک خود را بگذارید.» او گفت: «در راه امام حسین (ع)  هرگز عینک نمی‌گذارم. هر چه‌قدر نوشتی امضا می‌کنم!» او دوست نداشت که حتی عینک، میان او و حضرت امام حسین (ع)  واسطه شود، او معشوق خود را بدون واسطه می‌خواست و سرانجام به مقصود خود رسید و در جوار حرم حسینی آرام گرفت.

گاهی لازم است برای رسیدن به رضای حضرت سیّدالشهدا (ع) و دیگر امامان معصوم: ثروت خود را خرج کرد تا به گونه‌ای دین الهی را یاری نمود.

 

حضرت علی اکبر (ع)  و بذل مال در راه خدا

حضرت علی اکبر (ع)  پس از ازدواج از منزل پدر خارج شد و در منزلی که نزدیک منزل پدر بود، سکنا گزید. ایشان به زیردست خود فرمان ‌داد که هنگام غروب آفتاب و تاریکی هوا، هیزم‌ها را بالای پشت بام بگذارد، سپس آن را شعله‌ور نموده و تا هنگام طلوع آفتاب خاموش نشود. هدف از این عمل آن بود که اگر غریبه و گرسنه‌ای وارد شهر شد، هر جا که آتش را دید به آنجا بیاید و غذا بخورد، بخوابد و اگر نیاز مالی داشت کمک دریافت کند.[4]

خوشا به حال ایشان که به ثروت و مقام دل نبسته و همواره در حال معامله با پروردگار بودند.

غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود

ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است
(                                        (حافظ شیرازی)

شفاعت حضرت زهرا(س) از پیروان امام حسین (ع)

نه تنها حضرت سیّدالشهدا (ع)  نزد خداوند و رسول خاتم (ص)  جایگاه ویژه‌ای دارد، نزد مادر گرامی‌شان نیز از مقام والایی برخوردارند. فرات کوفی در مورد عظمت و جلال حضرت زهرا(س) در روز قیامت می‌نویسد:

«وقتی دختر گرامی پیامبر (ص)  وارد صحنة قیامت می‌شود، به تمام موجودات گفته می‌شود: چشم‌های‌تان را ببندید؛ زیرا حضرت زهرا3 می‌خواهد از محشر عبور کند. وقتی ایشان وارد بهشت می‌شود پیامبر (ص) ، امیرمؤمنان، علی (ع)  و حضرت امام حسن مجتبی (ع)  را می‌بیند؛ ناگهان متوجّه فرد ایستاده‌ای می‌شود که سر در بدن ندارد. حضرت از اهل بهشت سؤال می‌کند او کیست؟ در پاسخ می‌گویند: او فرزندت حسین است. وقتی این پاسخ را می‌شنود ناله زده و می‌گرید. در این هنگام، رسول خاتم (ص)  می‌فرماید: فاطمه جان! ناله نکن. من قصد داشتم حسین (ع)  را مانند روز عاشورا به تو نشان دهم تا خود در این مصیبت عظیم به تو تسلیت بگویم. تا زمانی که تو و فرزندانت و پیروانت و کسانی که تو را در دنیا دوست داشتند به بهشت نروند، محاسبة اعمال بندگان آغاز نمی‌شود. در آن هنگام حضرت زهرا(س) و فرزندان، پیروان، شیعیان و دوستدارانش، همگی وارد بهشت می‌شوند.» [5]

 

 پی نوشت ها:

 

[1]. مستدرک‏الوسائل:10/318، حدیث 13: «عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ(ع)  قَالَ نَظَرَ النَّبِیُّ(ص) إِلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) وَ هُوَ مُقْبِلٌ فَأَجْلَسَهُ فِی حِجْرِهِ وَ قَالَ إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً...»

[2] . بحارالأنوار: 44/293، حدیث 37: «رُوِیَ أَنَّهُ لَمَّا أَخْبَرَ النَّبِیُّ(ص) ابْنَتَهُ فَاطِمَةَ(س) بِقَتْلِ وَلَدِهَا الْحُسَیْنِ(ع) وَ مَا یَجْرِی عَلَیْهِ مِنَ الْمِحَنِ‏ بَکَتْ فَاطِمَةُ3 بُکَاءً شَدِیداً وَ قَالَتْ: یَا أَبَهْ مَتَى یَکُونُ ذَلِکَ؟ قَالَ: فِی زَمَانٍ خَالٍ مِنِّی وَ مِنْکِ وَ مِنْ عَلِیٍّ فَاشْتَدَّ بُکَاؤُهَا وَ قَالَتْ: یَا أَبَهْ فَمَنْ یَبْکِی عَلَیْهِ وَ مَنْ یَلْتَزِمُ بِإِقَامَةِ الْعَزَاءِ لَهُ فَقَالَ النَّبِیُّ(ص): یَا فَاطِمَةُ3! إِنَّ نِسَاءَ أُمَّتِی یَبْکُونَ عَلَى نِسَاءِ أَهْلِ بَیْتِی وَ رِجَالَهُمْ یَبْکُونَ عَلَى رِجَالِ أَهْلِ بَیْتِی وَ یُجَدِّدُونَ الْعَزَاءَ جِیلًا بَعْدَ جِیلٍ فِی کُلِّ سَنَةٍ.»

[3]. حاج محمّد حسین کاشانی یکی از ثروتمندانی بود که در راه اعتلای نام حضرت سیّدالشهدا(ع) اقدامات فراوانی انجام داد. یکی از اقدامات مهم او این بود که زمین اطراف حرم را با مرغوب‌ترین سنگ‌های مرمر بازسازی کرده و بهترین فرش‌ها را برای حرم مطهّر خریداری کرده بود.

در آن زمان یکی از مقامات کشور عراق برای زیارت به شهر کربلا رفت. وقتی سنگ‌های زیبا و فرش‌های باشکوه حرم را می‌بیند می‌گوید: چه کسی بانی خیر شده و حرم مطهّر را مزیّن ساخته است؟ به او گفتند: او حاج محمد حسین کاشانی است، پیرمردی که بر روی ویلچر در حرم مطهّر حاضر است. دستور داد آن پیرمرد را به نزد او بیاورند. به جناب کاشانی می‌گوید: «من یکی از مقامات والای کشور را دارا هستم و هر چه بخواهی می‌توانم آن را انجام دهم.» جناب کاشانی کمی تأمّل کرد و گفت: «دوست دارم در گوشة ضریح و زیر ستونی، قبری برایم مهیّا کنید.» او نیز درخواست او را اجابت کرد. هم اکنون در همان جایی که دوست داشت مدفون است.

 

[4]. علی بن الحسین الاکبر(ع) (محمّد علی عابدین): 42؛ نهضة الحسین(ع) (علّامه سید هبة الدین بغدادی): 90. در  مدّتی که حضرت علی اکبر(ع)در دنیا بود، عمر شریف خود را صرف عبادت و اطعام مساکین و اکرام مسافران و توسعه در ارزاق فرمود، به حدی که در مدحش گفته شده:

لم تر عین نظرت مثله      من محتف یمشی و لا ناعل

هیچ دیده‏ای مانند او ندیده است، نه کسی که پابرهنه راه می‏رود و نه کفش پوشیده.(بحارالأنوار:98/316)

 و در زیارتش خوانده می‏شود: «السلام علیک أیها الصدیق و الشهید المکرم و السید المقدم، الذی عاش سعیداً و مات شهیداً، و ذهب فقیداً، فلم تتمتع من الدنیا الا بالعمل الصالح، و لم تتشاغل الا بالمتجر الرابح». (بحارالأنوار:98/242) روزی معاویه گفت: امروز سزاوارترین مردم به خلافت کیست؟ گفتند: تو، گفت: چنین نیست؛ بلکه شایسته‏ترین مردم بر این امر علی بن الحسین (علی‏اکبر)(ع) است. چون جدش رسول خدا9 ‏است و شجاعت بنی‏هاشم و سخاوت بنی‏امیه و جمال و بزرگ‏منشی ثقیف در او جمع است. (نفس المهموم:314)

[5]. تفسیرفرات ‏الکوفی: ص269، روایت362: «فرات قال حدثنی الحسین بن سعید معنعناً عن جعفر عن أبیه قال قال رسولالله9: إذا کان یوم القیامة  نادى مناد من بطنان العرش یا معشر الخلائق غضوا أبصارکم حتى تمر بنت حبیب الله إلى قصرها فاطمة(س)  ابنتی [فتمر و] علیها ریطتان خضراوان حوالیها سبعون ألف حوراء فإذا بلغت إلى باب قصرها وجدت الحسن(ع)قائماً و الحسین(ع) نائماً مقطوع الرأس فتقول للحسن(ع) من هذا فیقول هذا أخی إن أمة أبیک قتلوه و قطعوا رأسه فیأتیها النداء من عند الله یا بنت حبیب الله إنی إنما أریتک ما فعلت به أمة أبیک إنی ادخرت لک عندی تعزیة بمصیبتک فیه و إنی جعلت تعزیتک الیوم أنی لا أنظر فی محاسبة العباد حتى تدخلی الجنة أنت و ذریتک و شیعتک و من والاکم [أولاکم‏] معروفا ممن [بمن‏] لیس هو من شیعتک قبل أن أنظر فی محاسبة العباد فتدخل فاطمة(ع) ابنتی الجنة و ذریتها و شیعتها و من والاها [والاهم أولاها] معروفاً ممن لیس من شیعتها فهو قول الله عز و جل (لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ) قال هول یوم القیامة (وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ) هی و الله فاطمة3 و ذریتها و شیعتها و من والاهم معروفاً [ممن‏] لیس هو من شیعتها.»



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( چهارشنبه 94/8/6 :: ساعت 1:10 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 105
>> بازدید دیروز: 529
>> مجموع بازدیدها: 1328119
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


























































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب