سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون خبر کشته شدن محمد پسر ابو بکر بدو رسید فرمود : ] اندوه ما بدو همچند شادمانى آنهاست ، جز که از آنان دشمنى کاست و از کنار ما دوستى برخاست . [نهج البلاغه]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» معراج السعاده 3

فصل هفتم: مفاسد بیمارى نفس و فوائد صحت آن

زنهار اى جان برادر! تا حدیث‏بیمارى روح را سهل نگیرى، و معالجه آن را بازیچه‏نشمارى، و مفاسد اخلاق رذیله را اندک ندانى، و صحت روح را به صحت‏بدن قیاس‏نکنى.و چگونه عاقل چنین قیاس کند، و حال آنکه مقصود از صحت‏بدن از براى‏کسانى که از روح و صلاح و فساد آن فراموش کرده‏اند، نیست مگر زندگانى پنج روزه‏دنیا، و زیست کردن در این عاریت‏سرا.و بر مرض آن مفسده‏اى مترتب نمى‏شود مگربازماندن از لذات خسیسه جماع و غذا و امثال اینها.و اما اخلاق ذمیمه که بیمارى روح‏از آنها است، باز مى‏دارد آدمى را از رسیدن به لذت سعادت ابد، و پادشاهى سرمد.وهر یک از آنها پرده‏اى است ظلمانى، که مانع «اشراقات‏» (35) انوار الهیه، و عایق فیوضات «نفحات‏» (36) رحمانیه است، و مسامحه در معالجات آنها آدمى را به هلاکت دائمه وشقاوت ابدیه مى‏رساند.و صحت روح و اتصاف آن به محاسن اخلاق باعث زندگانى‏ابدى و حیات حقیقى است.

و بعد از آنکه ساحت نفس انسان از اخلاق ناپسند، پاک، و به صفات ارجمند به‏ترتیب مقرر آراسته گردد، مستعد قبول فیضهاى غیر متناهیه «رب الارباب‏» ، (37) بلکه به‏سبب آن رفع حجاب مى‏شود.و صور جمیع موجودات در آئینه دلش ظاهر مى‏شود،و در این هنگام موجودى مى‏شود تام الوجود، ابدى الحیات، «سرمدى البقا» ، (38) قامتش‏سزاوار خلعت‏خلافت الهیه، و «تارکش‏» (39) لایق تاج سلطنت و ریاست معنویه.و مى‏رسدبه بهجتها و لذتهائى که هیچ دیده مانند آن ندیده، و به خاطر هیچ آفریده نگذشته.

و از این رواست که سید رسل - صلى الله علیه و آله و سلم - فرموده:

«لو لا ان الشیاطین یحومون على قلوب بنى آدم لنظروا الى ملکوت السموات و الارض‏»

یعنى:

«اگرنه این مى‏بود که لشکر شیاطین اطراف دلهاى بنى آدم را فرا گرفته‏اند، هر آئینه مشاهده مى‏کردند حقایق موجودات «عوالم علویه و سفلیه‏» (40) را، و مطلع مى‏شدند بر آثار قدرت کامله حق - سبحانه و تعالى - در آنها» . (41)

همچنان که تطهیر نفس از جمیع صفات خبیثه، مورث رفع جمیع «پرده‏هاى ظلمانیه‏» ، (42) و کشف حقایق جمیع موجودات امکانیه مى‏گردد.و همچنین ازاله بعضى ازآنها نیز باعث صفائى و روشنایى در نفس مى‏شود.و بالجمله به قدرى که آئینه نفس اززنگ کدورات عالم طبیعت پاک مى‏شود صور موجودات عوالم قدس در آن ظاهرمى‏گردد، و به همان مقدار سزاوار بساط قرب پروردگار مى‏شود.

مفاسد بیمارى نفس و فوائد صحت آن و به این سبب خاتم انبیاء - صلى الله علیه و آله‏و سلم - فرموده‏اند:

«ان لى مع الله حالات لا یحتملها ملک مقرب و لا نبى مرسل‏» . (43)

یعنى:

«مرا با خداى حالاتى چند است که هیچ ملک مقربى و پیغمبر مرسلى طاقت و توانائى آن را ندارد» .

و هر کسى که در مقام سلوک راه سعادت باشد، و مراقبت از احوالات خود نماید،به قدر استعداد و قابلیت‏خود بر مى‏خورد به آنچه مى‏رسد به او از الطاف ربانیه وفیوضات رحمانیه، و لیکن فهم ما ادراک فوق رتبه خود را نمى‏کند اگر چه باید از بابت‏ایمان به بعثت، تصدیق و اقرار به آن نماید.همچنان که ما ایمان داریم به نبوت و خواص‏پیغمبرى و لیکن حقیقت آنها را نمى‏شناسیم.و عقول قاصره ما احاطه به کنه آنهانمى‏کند، چنانچه احاطه ندارد جنین به عالم طفل، و طفل نمى‏داند عالم ممیز را، و ممیزعامى نمى‏فهمد عالم علماء را، و علماء نمى‏شناسند عالم انبیاء و اولیاء را.

و به حکم عنایت ازلیه درهاى رحمتهاى غیر متناهیه الهیه بر روى هر کسى گشاده، وبخل و «ضنت‏» (44) از براى احدى نشده، و لیکن رسیدن به آنها موقوف است‏به اینکه آئینه‏دل صیقل داده شود، و از کدورات عالم طبیعت پاک شود، و زنگ اخلاق ذمیمه از آن‏زدوده گردد.پس حرمان از انوار فیوضات الهیه، و دورى از اسرار ربوبیه، نه از بخل‏مبدا فیاض است، «تعالى شانه عن ذلک‏» (45) بلکه از پرده‏هاى ظلمانیه ذمایم صفات وعوایق جسمانیه است که بدن آدمى را احاطه نموده است.

هر چه هست از قامت ناساز بى‏اندام ماست‏ورنه تشریف تو بر بالاى کس کوتاه نیست‏و مخفى نماند که آنچه از علوم و معارف و اسرار که آدمى به واسطه تطهیر نفس وتصفیه آن مى‏فهمد، نه مانند این علومى است که از «مزاوله‏» (46) کتب رسمیه و ادله عقلیه‏گرفتاران عالم طبیعت و محبوسان زندان و هم و شهوت مى‏فهمند، بلکه آنها علوم‏حقیقیه نورانیه‏اند که از انوار الهیه و الهامات حقه ربانیه مستفاد شده‏اند.و چندان ظهورو جلا و نورانیت و صفا از براى آنها هست که قابل شک و شبهه نیستند، و این علمى‏است که حضرت فرمودند:

«انما هو نور یقذفه الله فى قلب من یرید» . (47)

«یعنى: علم، نورى است که حق - تعالى - مى‏افکند آن را در هر دلى که مى‏خواهد».

و حضرت امیر مؤمنان - علیه السلام - درکلمات بسیار، اشاره به این علم فرموده‏اند، و از آن جمله در وصف راستین از علمامى‏فرمایند:

«هجم بهم العلم على حقیقة البصیرة، و باشروا روح الیقین، و استلانوا ما استوعره المترفون، و انسوا بما استوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقة بالمحل الاعلى‏» (48) .

یعنى:

«علم به ایشان هجوم آورده است، ایشان به بصیرت و بینائى و به‏حقیقت روح و یقین رسیده‏اند.و نرم و آسان شده است از براى ایشان، آنچه سخت ومشکل است‏بر دیگران از اهل عیش و تنعم در دنیا، و یار و انیس شده‏اند، آنچه‏وحشت مى‏کنند از آن جاهلان، و زندگانى مى‏نمایند در دنیا به بدنهایى که روح آنهاتعلق به عالم اعلى دارد» .

و در مکان دیگر مى‏فرماید:

«قد احیى عقله، و امات نفسه، حتى دق جلیله، و لطف غلیظه، و برق له لامع کثیر البرق، فابان له الطریق، و سلک به السبیل‏» . (49)

یعنى:

«زنده کرد دل خود را و میرانید نفس خود را، تا آنکه ناهموارى و درشتى او لطیف و هموار شد. و درخشید از براى او نورى درخشنده.پس ظاهر و هویدا کرد از براى او راه حق را، وبرد او را در راه، تا رسانید او را به مطلوب‏» .

ولیکن، مادامى که صفحه دل از نقوش اخلاق ذمیمه پاک نگردد، این قسم علم ومعرفت در آن مرتسم نشود، زیرا که علوم و معارف، عبادت باطنى است، همچنان که‏نماز، طاعت ظاهر است.و همچنان که تا ظاهر از جمیع نجاسات ظاهر، پاک نباشد نمازصحیح متحقق نمى‏شود، همچنین تا از باطن، جمیع نجاسات باطنیه را که صفات خبیثه‏است زایل نکنى، نور علم صحیح مبرا از شوائب شبهات بر آن نمى‏تابد.و چگونه‏مى‏تواند شد که دل ناپاک، منزل علوم حقه شود، و حال اینکه افاضه علوم بر دلها ازعالم «لوح محفوظ‏» (50) به وساطت ملائکه مقدسه است که وسائط فیض الهى هستند.

علم بدون تزکیه، علم نیست

و پیغمبر - صلى الله علیه و آله و سلم - فرمود:

«و لا تدخل الملائکة بیتا فیه کلب‏» .

یعنى:

«ملائکه داخل نمى‏شود بر خانه‏اى که در آن سگ باشد» . (51)

پس، هرگاه خانه دل مملو از صفات رذیله که سگان درنده هستند باشد، چگونه. ملائکه که حمله علوم و معارف‏اند داخل مى‏شوند؟ و از اینجا معلوم مى‏شود که کسانى‏که عمر خود را صرف تحصیل علم از طریق مجادلات کلامیه و استدلالات فکریه‏نموده‏اند، و از تزکیه نفس از صفات ذمیمه غافل مانده‏اند، بلکه دلهاى ایشان متعلق به «قاذورات‏» (52) دنیاى دنیه، و نفوس ایشان منقاد قوه غضبیه و شهویه است، از حقیقت علم‏بى‏خبر، و سعى ایشان بى‏ثمر است.و آنچه را تحصیل کرده‏اند و علم پندارند، بر خلاف‏واقع است، زیرا که علم حقیقى را بهجت و سرور و صفا و نورى است، و دلى را که نورعلم واقعى در آن داخل شد مستغرق لجه عظمت‏خداوند جلیل، و محو مشاهده جمال‏جمیل مى‏شود، و التفات به غیر او نمى‏کند.و غایت همت اکثر این اشخاص تحصیل‏زخارف دنیا، و حصول منصب و جاه و شهرت در بلاد، و تسخیر قلوب عباد است.و نه‏همین است که صفات خبیثه و اخلاق رذیله، مانع از طلوع انوار علوم حقیقیه از مطلع‏فیوضات الهیه باشد و بس، بلکه بدون تزکیه نفس و تصفیه قلب، عبادات ظاهریه رااثرى، و طاعات بدنیه را ثمرى نیست.و چه فایده مترتب مى‏شود بر آراستن ظاهر وکاستن باطن.

قال الله - سبحانه - :

«ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنکر»

یعنى:

«نماز، باز مى‏دارد نمازگزاران را از اعمال زشت و منکر» . (53)

اگر نماز با خباثت‏باطن و اخلاق سیئه مقبول خداوند بى‏نیاز بودى، پس چرا مى‏بینى‏اکثر مردم را که هر روز نماز پنجگانه به جا مى‏آورند، و هر ساعت چندین منکر ومعصیت از ایشان صادر مى‏شود؟!

و حضرت فرمودند:

«الصلوة معراج المومن‏»

یعنى:

«به واسطه نماز مؤمن عروج مى‏کند به معارج قرب پروردگار» . (54)

پس اگر آنچه مى‏کنیم نماز باشد چرا بجز تنزل و هبوط از خود نمى‏یابیم؟!

گرنه موش دزد در انبان ماست گندم اعمال چل ساله کجاست؟

اول اى جان دفع شر موش کن بعد از آن در جمع گندم جوش کن

و مثال کسانى که مواظبت‏بر عبادات جسمیه مى‏کنند، و صفاى دل و پاکى آن وظلمت نفس و ناپاکى آن را فراموش کرده‏اند، و التفاتى به آن نمى‏کنند مانند قبور مردگان است که ظاهر آن را زینت نمایند، و در باطن آن مردار گندیده پنهان است.یامثل خانه‏اى است ظلمانى و تاریک که چراغى بر بام آن نهند.یا چون مرد دهقانى است که تخمى افکند و آن تخم سبز شود، و با آن گیاهى که زرع را تباه مى‏کند بروید، و آن‏شخص سر آن گیاه را قطع کند و از بیخ آن غافل ماند، تا آنکه قوت گیرد و همه‏محصول آن را فاسد و خشک نماید.یا شبیه شخصى است که بدن او را «جرب‏» (55) فراگرفته باشد، و طبیب حاذق امر فرماید که: دوائى بنوشد که ماده جرب را از باطن قلع‏نماید، و طلائى را بر ظاهر بدن بمالد که اثر آن را از ظاهر دفع کند، و او دوا را ترک‏کند و به طلا اکتفا نماید، و هر چه به طلا دفع شود، از چشمه باطن «اضعاف‏» آن منفجرگردد تا او را هلاک سازد.

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/5/27 :: ساعت 8:7 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 201
>> بازدید دیروز: 295
>> مجموع بازدیدها: 1328979
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه
کنج دل🩶
سلام
بخور زار
اشک شور
منتظران

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





































































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب