سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش برای آنکه بدان عمل می کند، مایه رشد است . [امام علی علیه السلام]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» شرح کلامی ازسید هاشم موسوی حداد

بسم الله الرحمن الرحیم
معرفت نفس مراتب مختلفی دارد زیرا نفس ، شئونات گوناگونی دارد و این مراتب به طریق کلی به " اجمال و تفصیل " منقسم میشود زیرا نفس ، پس از ظهور ،یا به اجمال ظهور میکند یا به تفصیل.اجمال ، در قوس نزول مقدم بر تفصیل و در قوس صعود ، متاخر از آنست بنا براین ، معرفت اجمالیه در قوس صعود ، ابتدائا برای سالک متوسط حاصل میشود و این غیر از آن معرفت اجمالیه ایست که برای سالک منتهی رخ میدهد زیرا اوّلی اجمال پس از تفصیل است و دوّمی اجمال قبل از تفصیل . اجمال ابتدائی ، ظهور معارف است به نحو رقیقه که علت رقّتش ضعف نفس سالک در تمکین واردات است ولی اجمال ثانوی ، مقام وحدت قاهره  است که مضمحل کثراتست و دریافتش از سوی سالک ، نشانه ی عروج اوبه صمدیت مضاف ( صمدیت نفس) است.
یکی از مراتب معرفت نفس ، معرفت به شأن علمی و نظری نفس است که در این مرتبه سالک ، به تناسب سلوکش ، سعه ی نفس خویش را از حیث احاطه ی علمی بر اشیاء و علوم ، مشاهده میکند ( که البته این مشاهده و معرفت ، شهود علم حضرت حق از مجرای جزئیه ی نفس سالک است و تطابقش با نفس الامر کاملا وابسته به طهارتش از جزئیت خویش دارد) و به فراخور قوّتش در ظهور اسم " الولیّ " قادر به مقید نمودن علوم مشهوده و به دام انداختن آن آهوان گریز پای و لجام زدن اسبهای سرکش و بجا استفاده کردن از آنها و اظهارشان میشود.
انسانهای کامل علیهم السلام چون صاحب " اقوی النفوس" اندصرف الاراده قادر بر آگاهی حضوری از آنچه بخواهند میباشند .
عن ابی عبدالله علیه السلام قال : انّ الإمام إذا شاء أن یعلم علم (1)
و عنه علیه السلام: إنّ الإمام إذا شاء أن یعلم اُعلم (2)
و عنه علیه السلام: إذا أراد الإمام أن یعلم شیئا أعلمه الله ذلک (3)
روایت اول به دو وجه خوانده میشود هم به صیغه ی معلوم ثلاثی مجرد   :علم بفتح عین و کسر لام  هم بصیغه ی ثلاثی مزید باب تفعیل که معنای متعدی دارد:علم بضمّ عین و کسر لام مشدّد . وجه اوّل بنا بر اتحاد ظاهر و مظهر و وجه دیگر بنا بر اند کاک مظهر در مُظهِـِـر روایت دوّم وسوّم هماهگ با وجه دوّم روایت اوّل است.
آنچه فارق بین حضرات اهلبیت علیهم السلام با اولیاء دیگر از انبیاء و اوصیاء و ... است یکی در سعه ی نفس است که نفس حضرات علیهم السلام اوسع النفوس است و دیگر در حصول انقیاد علوم و شئونات نفس ایشان است و دیگر در اصالت نسبت این علوم به اهلبیت علیهم السلام و اعتباریت نسبت آنها به انسانهای دیگر است.
آنچه از مرحوم سید هاشم موسوی المشتهر بالحدّاد قدس الله روحه الزکیه نقل شده- بنا بر صحت استناد عین عبارت مذکور بدون کمی و زیادی و تطابق اطلاقی ِ عبارت با واردات حاصله – که:
"در هر لحظه علومی از من میگذرد بسیار عمیق و بسیط وکلّی و چون در لحظه ی ثانی بخواهم به یکی ازآنها توجّه کنم میبینم عجب!فرسنگها دور شده است" (4) اشاره به حصول معرفت نفس  بنحو اجمال در مرتبه ی شأن علمی نفس برای ایشان است.
اینکه فرموده اند: " از من میگذرد" اشاره به عدم تمکین علوم وارده بر ایشان – که همان شئون نفس آنمرحوم بوده ــ  میباشد که گویای نداشتن قوّت کافی در ضبط نفس و شئون آنست و نیز ایهامیست به این نکته که آنمرحوم در آن موقع مجرای این علوم بوده اند نه ظرف آنهاو این علوم بر ایشان بنحو حال جلوه میکرده نه ملکه.

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 86/3/13 :: ساعت 12:57 عصر )
»» آقا سید هاشم حداد از زبان آیت الله سید عبدالکریم کشمیری

حضرت استاد (آیت الله کشمیری) در جلسه ای قبل از وفاتش در جواب سؤال از مقام
سید هاشم حداد فرمود : سید هاشم فانی فی الله بود .

فرمودند سید هاشم وقتی که در تاریکی راه می رفت ، حرفی از اسم اعظم را ذکر می کرد و پیشانیش در تاریکی روشن میشد .

به آیت الله کشمیری گفته شد : چرا سید هاشم را برای ما معرفی نمی کنید و حالات او را برای ما تبیین نمی کنید؟
فرمودند : سید هاشم بالاتر از آن است که در این عالم شناخته شود ، او از خلق زمان حیاتش بی نیاز بود پس چگونه بعد از وفاتش نیازمند شناخته شدن باشد؟

زیارت حضرت سلمان

حضرت استاد فرمودند : آقا سید هاشم حداد به همراه اصحابش به زیارت حضرت سلمان فارسی در مدائن رفتند یکی از آن همراهان گفت : همراه آقا به مرقد داخل شدیم و جناب سید در پائین پای قبر نشست.
بعد از اینکه نشست زود بلند شد و نزد بالاسر قبر نشست ، وقتی از مرقد سلمان خارج شدیم ،او را قسم دادم که به من بگویید چرا ابتدا پائین پا نشستید و زود به طرف بالا سر رفتید؟
فرمود : وقتی در پائین پای قبر نشستم ، حضرت سلمان را دیدم که از قبر بلند شد و فرمود تو سیدی و پسر رسول خدا هستی و با این حال در پائین پای من نشسته ای ، بلند شو و نزد سر من بنشین . پس خواسته هایش را اجابت کردم و نزد سر شریف نشستم !!



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 86/3/13 :: ساعت 12:56 عصر )
»» سخنی از علی علیه السلام

قال علی علیه السلام : صِحَةُ الجَسَدِ مِن قِلَّةِ الحَسَدِ. 
سلامت تن از کمی حسادت است.        ( نهج البلاغه ، کلمات قصار ، شماره 248 )

 قال علی علیه السلام : اُحصُدِ الشَّرَ مِن صَدرِ غَیرِکَ بِقَلعِهِ مِن صَدرِکَ.
با پاک کردن بدی از دل خود آن را از دل دیگران پاک کن. 

( نهج البلاغه ، کلمات قصار ، شماره 187 )

در صبحگاه لیلة الهریر کشته شدگان به دست حضرت امیر علیه السلام را از نحوه ضربتهای حضرت باز می شناختند ، زیرا ضربتهای همه یکنواخت بود . اگر شمشیر را از بالا فرود می آورد دو نیم میکرد و اگر از پهلو میزد قطع می کرد . و محل ضربه شمشیر گوئی با آهن گداخته داغ شده بود .
( ارشاد القلوب : 248 )



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 86/3/13 :: ساعت 12:55 عصر )
»» آقا سید هاشم حداد از زبان آیت الله سید عبدالکریم کشمیری

آیت الله سید عبدالکریم کشمیری فرمودند :
یکی از اهل دانش در نجف اشرف به دیدارم آمد ، آنوقت آقای حداد هم آنجا بودند
وقتی آن اهل دانش نشست ، آقای حداد هر سؤالی را که در قلب او بود ، قبل از اینکه از آن سخنی بزبان آورد ، شرح داد ، و به او گفت : طبع رساله (چاپ رساله) ، انسان را از تکاملش باز میدارد ، چرا که مشغله های دنیوی او را مشغول میکند. (چون در مخاطب ، اعلمیت تعین نداشته و با چاپ رساله گره ای از جامعه مسلمین حل نمیکرده بلکه فقط علمیت صاحب رساله مشخص میشده)
آن عالم از این قضیه شگفت زده شد ، از اینکه خطور فکری او را خوانده بود.
آن عالم تا پانزده سال بعد هر وقت مرا میدید ، به خدا قسم میداد و می پرسید
آیا او امام زمان (عج) نبود؟ من به او جواب منفی میدادم ولی سؤالش را تکرار میکرد.

فرمودند : همراه آقای حداد زیر گنبد امام حسین علیه السلام نشسته بودیم ، در رواق مقدس ازدحام شدیدی از زوار بود ، ایشان به من فرمود : « سید عبدالکریم خوش او جوه و لکن کلهم یردون دنیه »
سید عبد الکریم این وجوه همه شان خوب هستند ، ولی همه برای طلب امور دنیوی در اینجا ازدحام کرده اند .

فرمودند با آقای حداد در منزلش نشسته بودم ، مردی از اهل علم آمد روبروی او نشست ، آقای حداد به آن مرد فرمود : ای مرد تو حضرت ابوالفضل علیه السلام را زیارت کردی و زیارت جامعه کبیره خواندی ، یک ساعت و نیم با تأمل و تأنی نشستی و بعد از همه اینها ، امور دنیویه را خواستی ؟  خجالت نکشیدی ؟
آن مرد شگفت زده شد و پشیمان شد و گفت : بله والله راست گفتی ! 
 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 86/3/13 :: ساعت 12:53 عصر )
»» السلام علیک یا موسی بن جعفر علیه السلام

امام کاظم علیه السلام فرمودند :
سخاوتمند نیک رفتار همیشه در حمایت خداوند است ، او را وا نگذارد تا به بهشت وارد کند.
(تحف العقول ، بخش سخنان امام کاظم علیه السلام)

به نتقل استاد اخلاق و عرفان آیت الله شیخ محمد صالح کمیلی ، یکی از شاگردان مبرّز موحد عارف  آیت الحق مرحوم سید هاشم موسوی حداد

کرامتی از مقام والای ابوالفضل العباس علیه السلام به این جانب و مرحوم استاد :
روزی به محضر ایشان شرفیاب شدم ، ایشان را در حجره مخصوص به خود تنها یافتم ، پس از عرض سلام و ارادت کنار آن بزرگوار جلوس نموده و بین الاثنینی ( بین دونفر) مکالماتی صورت گرفت که در همین حال نوری همانند شعاع آفتاب از مقام شریف ابوالفضل العباس علیه السلام که زیارتگاهش در نزدیکیه خانه استاد و گنبد منور در مقابل قرار داشت به قلب نورانیه مرحوم استاد متصل گشت ، و از آن قلب ملکوتی به قلب این جانب سرایت کامل کرد ، و این حالت نورانی چون توصیفی نیست بلکه چشیدنیست بسیار لذت بخش بود.
و الحمد لله اولاً و آخراً


از فرموده های حضرت استاد شیخ محمد صالح کمیلی (مُدَّ ظِلُّهُ) :

مطالب ظریف و دقیق عرفانی را اگر چه به هزار شرح و وصف بیان کنیم ،‌ تا عقل و جان و روح ما آنرا درک نکند نه لذتی و نه حظ و بهره حقیقی برده ایم.
پس بکوش ای سالک راه خدا تا در باطن خود برای پیشرفت منازل سیر و سلوک روحی ، قدمهای محکمی برداری تا آنچه بزرگان اهل معرفت دریافته اند و فرموده اند آن را تو هم بتوانی دریابی ، که هو المعین .  



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 86/3/13 :: ساعت 12:52 عصر )
»» تاریخ ایران : ظهورصفویان

وضعیت از هم گسیخته ایران پس از فروپاشی دولت ایلخانی که در ظهور دولت های متعدد و متضاد در نقاط مختلف کشور بروز کرد، زمینه را برای اشغال کشور توسط جهانگیری دیگر مهیا کرد. تیمور در سال های 748 و 785 قمری هرات و خراسان را تصرف کرد. سپس در 788ق. آذربایجان، گرجستان، شروان و سپس اصفهان را فتح کرد. این مرحله از حمله تیمور که با کشتار فراوان توأم بود سه سال به طول انجامید. دگر بار در سال 794ق. به ایران تاخت که این یورش نیز پنج سال طول کشید. در سال 801ق. حمله هفت ساله تیمور به ایران آغاز شد. کشورگشایی تیمور منحصر به ایران نبود، آسیای صغیر، تمام ماورأالنهر، روسیه و هندوستان مناطقی بود که توسط وی فتح کرد، وی در ایران حکومت آذربایجان را به پسرش میران شاه و خراسان و هرات را به دیگر فرزندش شاهرخ داد. تیمور در 807ق. درگذشت و متصرفات او بین فرزندانش تقسیم شد. جانشین رسمی تیمور فرزندش شاهرخ بود که قریب 43 سال حکومت کرد و توانست ماورأالنهر، گرگان، سیستان، کرمان، فارس عراق عجم و آذربایجان را تحت کنترل خود درآورد. وی توانست تا حدود زیادی خرابی های پدر را جبران کند. مسجد گوهرشاد از جمله بناهایی است که همسر او گوهرشاد بیگم در مشهد مقدس احداث نموده است. با مرگ وی در 850ق. فرزندش، الغ بیگ جانشین او شد تجزیه شد در زمان سلطان ابوسعید حکومت تیموریان به خراسان محدود شد، بعدها فرزندان ابوسعید شاخه ای از حکومت تیموریان را در هند ایجاد و حکومت گورکانیان را تأسیس کردند. پس از او سلطان حسین بایقرا بر هرات تسلط یافت و تا 199ق. حکومت کرد. وی سلطانی هنر پرور بود و دربارش مرکز اهل علم و هنر. امیر علیشیرنوایی وزارت سلطان حسین را بر عهده داشت.
.7 قراقویونلوها (873ق -811ق)
قراقویونلوها از طوایف ترکمن بودند که در شمال دریاچه وان سکونت داشتند. رفته رفته در ایران مستقر شدند. قرایوسف مؤسس این سلسله است که تبریز را به پایتختی برگزید. و جنگ های متعددی با میران شاه، شاهرخ تیموری و آق قویونلوها داشت، وی در سال 823ق. در سفر جنگی به عزم نبرد با شاهرخ درگذشت. اسکندر، جهانشاه و حسنعلی میرزا، دیگر امرای این خانواده بودند. جهانشاه معروف ترین امیر این سلسله است که توانست عراق عجم، فارس، کرمان و هرات را در زمره مناطق تحت حاکمیت خود در آورد. وی از جانب شاهرخ فرمانروای آذربایجان شد. قراقویونلوها شیعه مذهب بودند و با تیمور نیز دشمنی داشتند.
.8 آق قویونلوها (920ق - 872ق)
مؤسس این سلسله ترکمان اوزون حسن (امیرحسن بیگ) جد مادری شاه اسماعیل صفوی بود که با غلبه بر سه مدعی قدرت برادر خود جهانگیر، جهانشاه قراقویونلو و ابوسعید تیموری توانست سلسله آق قویونلو را تأسیس کند. غلبه سلطان محمد عثمانی بر اوزون بیگ به آرزوهای دور و دراز وی خاتمه داد. سلطان خلیل، یعقوب بیگ، رستم، الوند و سلطان مراد از دیگر امرای آق قویونلو هستند. با مرگ رستم در سال 902 قلمرو آق قویونلو پس از مدتی بین دو مدعی قدرت به نام الوند و سلطان مراد تقسیم شد. اولی بر آذربایجان، مغان، اران و دیار بکر دست یافت و دیگری عراق، فارس و کرمان را از آن خود کرد. شکست این دو در خلال سال های 907ق. و 908ق. از شاه اسماعیل به عمر سلسله آق قویولوها پایان داد و صفویان در ایران قدرت گرفتند.
فصل دوم
ظهور شیعیان صفوی یا اعظم حوادث ایران و اسلام
برای درک مهم ترین حوادث و یا وقایع 14 تاریخ تحولات ایران، شاید اشاره به چند تحول مهم تاریخی مناسب باشد؛ حوادثی که در سلسله تحولات تاریخ ایران از ورود اسلام تا قرن نهم برجسته است عبارتند از: .1 ورود اسلام به ایران، .2 حمله مغول، .3 نهضت اسماعیلیه، .4 ظهور صفویه. شاید از بین این حوادث، ظهور صفویان و طوفانی که قزلباشان برپا کردند، قابل مطالعه تر و در مقایسه با رویدادهای دیگر از اولویت ملی و فکری بیشتری برخوردار باشد. نهضت صفویه بعد از 9 قرن، دولتی قدرتمند در ایران به وجود آورد و به آن استقلال سیاسی، وحدت جغرافیایی - مذهبی و مرکزیت قدرت اعطا کرد. صفویان همچنین در جنبه های اقتصادی و اجتماعی تأثیری شگرف برامور کشور به جا گذاشتند. و ایران در سایه امنیت ملی و اقتصادی و اجتماعی و نیز انتظام اجتماعی در عهد صفویان، به زمینه های مناسبی از رشد و شکوفایی و توسعه دست یافت. در نگرش تاریخی، حادثه ای عظیم محسوب می شود که سه عامل در آن وجود داشته باشد: .1 تخریب (مانند حمله مغول که بعد تخریب آن وسیع بوده و البته تأسیس هم داشته است. ) .2 در ابعاد مادی و معنوی جامعه (مثل فرقه اسماعیلیه که اثر معنوی و باطنی زیادی در پیروان خود داشته است. ) .3 تأثیر در نفوس و ارواح بشر؛ اثری باقی بماند و سپس جنبه عمومیت بیابد. با این ملاک ها می توان تأثیر حوادث تاریخی را رده بندی کرد؛ مثلاً طوفان مغولی به رغم خصلت جهانسوزی و ویرانگریش و با وجود بیش از یک صد سال حکومت و دولت، فاقد خصلت نفوذ و تأثیر معنوی و فکری در رشد و تعالی انسان بوده است؛ در مقابل، نهضت اسماعیلیان با وجود نفوذ و تأثیر فکری و روحی نتوانست جنبه عام و همگانی بیابد، لذا آثارش ناپایدار شد. با این ملاک می توان نهضت صفویان را دارای بیشترین تأثیر و نفوذ در تاریخ ایران دانست. 15 در زمان این صوفیان سیاسی، پیوند مذهبی زبانی و جغرافیایی ایران دوباره در حاکمیتی سیاسی به بار نشست و این حاکمیت توانست به سرعت بر هرج و مرج و تشتت مناطق مختلف ایران غلبه کند و تمدنی نو بر اساس مذهب شیعه اثنی عشری برپای دارد. اما تشیع این بار، برخلاف دو دوره تاریخی قبل، با توان و هدفی جدید پای به عرصه جهان اسلام گذاشت. این تشیع نه مانند اسماعیلیه به اسرار نهانی مشغول بود و نه مانند شیعیان دیلمی به نوعی وحدت و سازش با دنیای سنی رسید. بلکه این بار تقیه و مماشات در کار نبود؛ شیعیان به دنیای سنی مذهب اعلام جنگ دادند و ایران شیعه عهد صفوی در مدتی اندک، از تمامی تاریخ قرون قبلی خود در مورد مذهب تسنن اعلام بیزاری و دوری کرد. از جنبه دولت مداری، ایران عهد صفوی با دولت های بزرگ و کوچک قبل از خود - مثل صفاری، سامانی، دیلمی، غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی و مغولی - تفاوت هایی عمده داشت که عمده ترین آن همان، جامعیت و وحدت و یکپارچگی ای بود که در سایه این ایدئولوژی جدید پا به صحنه اجتماعی و سیاسی ایران گذاشت.
از سقوط بغداد تا ظهور صفویان (907 - 656)
فاصله بین سقوط بغداد در سال 656هص. ق. تا برآمدن صفویان به سال 907هص. ق. را می توان با یک تقسیم بندی چند دوره ای نگاه کرد. برای این منظور، دو دوره می توان قائل شد و حدفاصل این دو دوره را سال 736هص. ق. یعنی سقوط ایلخانان مغول قرار داد. این دو دوره به طور مشخص چنین است: الف - از سقوط خلافت بغداد به سال 656 تا 736هص. ق. دوران حکومت ایلخانان مغول، که با مرگ ابوسعید در کرمان، این دوره اقتدار پایان یافت. ب - از 736 تا 907 قمری. این زمان هم با چند زیرمجموعه و بخش تاریخی از هم مجزا می شود؛ چنان که این دوره با دو پدیده کاملاً متفاوت در سلسله های ملوک الطوایفی همراه است: اول، سلسله ها و حکومت های محلی سنی یا متمایل به تسنن، مانند آل چوپان، آل مظفر، آل جلایر، آل کرت، طغاتیموریه و امرای جانی قربانی از نسل ارغون شاه مغول؛ که البته غالب این سلسله ها ریشه در دهه های قبل داشتند و اجداد آنان یا از قبیله ها و تیره های مختلف مغولی و یا از سرداران و فرمانروایان مغول بوده اند که کم کم در منطقه و یا حوزه ای قدرت می یافتند و به تدریج در آنجا سابقه، علائق و اقتدار پیدا می کردند. به هرحال، با سقوط ایلخانان مغول، به خصوص مرگ ابوسعید، این حکومت ها و خاندان های محلی از فقدان قدرت مرکزی استفاده کردند و علم استقلال و دعوی حکومتی برافراشتند. اغلب این خاندان ها، روحیه ای ظالمانه و ایلاتی و وحشیگری داشتند و با توجه به نبود خلیفه در بغداد و نابسامانی عقیدتی هرچه بیشتر سنی مذهبان، عامل ظلم و ستم اینان هرچه بیشتر باعث نفرت و دوری مردم ایران از مذهب سنی شده و دست کم نوعی تساهل مذهبی در برابر سنیان را در مردم پیش آورد. دوره دیگر که به نحوی برای چند دهه دوره تمرکز قدرت بوده، دوران حکومت تیمور است او با از بین بردن حکومت های محلی، مرکزیتی نیرومند به وجود آورد؛ امّا با مرگ تیمور به سال 807هص. ق. و بی اقتداری بازماندگان وی، رقبای دیگری هم سر برآوردند که مهم ترین آنان قره قوینلوها و آق قوینلوها بودند. دوم، حکومت ها و خاندان های شیعه مذهب؛ که در این مورد می توان از نهضت و حکومت سربداران در مناطق وسیع خراسان و شمال کشور نام برد. نکته شایان بحث در این زمان، این است که همزمان با آشفتگی سنی مذهبان، دو گروه و نیرو در ایران برای عمق بخشیدن به تشیع فعالیت می کردند: یک گروه فقهای برجسته ای مانند خواجه نصیرالدین طوسی، علامه ابن مطهر حلی، ابن مکی (شهید اول)، سید حیدر آملی، ابن فهد، محقق حلی و غیره که فقاهت و علوم شیعه را ترویج می کردند و تعلیم می دادند و البته در مسائل سیاسی هم دخالت داشتند، از جمله شیعه شدن برخی حکمرانان و فرمانروایان مغول مانند الجایتو خدابنده. اما گروه دوم، جبهه سیاسی و نظامی شیعیان است که می توان تجلی آن را در نهضت سربداران مشاهده کرد. البته دولت های سربدار با گروه اول علما هم در تماس بودند و به آنان احترام فراوانی می گذاشتند؛ چنان که شهید اول نفوذ فراوانی در سربداران داشت. ولی سربداران به غیر از این فقها، رهبران محلی و خاص تری هم داشته اند؛ مثل رهبری و تعالیم شیخ خلیفه و بعد از او شیخ حسن جوری و سپس درویش هندوی مشهدی و درویش عزیز جوری و درویش رکن الدین و همچنین سید عزالدین سوغندی و شاگردش قوام الدین مرعشی. زحمت ها و تعالیم همه این افراد، به بسط حکومت های شیعه مذهب در خراسان و مازنداران و گیلان منجر شد. دولت های سربداران، مرعشیان مازندرانی و دولت آل کیا در گیلان، نمونه تاریخی آن مجاهدات است. اینان با حکومت های سنی محلی و فرمانروایان آن درگیر بوده اند؛ امّا به خاطر عدالت کلی و جوانمردی و پرهیز از تجاوز به حقوق مردم، از اعتماد و وثوق وسیع مردمی برخوردار شدند، تا آن حد که می توان این سلسله ها و خاندان ها را از عوامل و زمینه های مؤثر علاقه و تمایل مردم به تشیع و البته زمینه های دعوت صفویان در سال های بعد دانست. در حقیقت ظلم و ستم سلسله های محلی سنی مذهب و سیاست مردمی و حق طلبانه سلسله های شیعه مذهب، به انضمام قیام های صوفیانه و همچنین تبلیغات و کار عظیم و فوق العاده خاندان شیخ صفی الدین تا زمان شاه اسماعیل اول، عوامل و علل و زمینه های مهم اجتماعی و سیاسی گرایش مردم به تشیع و تغییر آرام و تدریجی مذهبی آنان به عنوان پیش زمینه عدول از تسنن و گرایش به تشیع به شمار می رود.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 86/3/13 :: ساعت 12:41 عصر )
»» اشرف پهلوی :فضاسازی مطبوعات درباری

آخرین گزارش
خبرگزاری فرانسه در آخرین گزارشی که از پاریس مخابره کرد، تعداد مهاجمان و تروریست ها را سه نفر اعلام داشت. خانم همراه والاحضرت (فروغ خواجه نوری) کشته شد، راننده زخمی شد و نفر چهارم که یک بازرگان ایرانی بود آسیب دید. تروریست ها قبل از فرار به اتومبیل متوقف شده با طپانچه های کالیبر 43/11 میلیمتری آتش گشودند. آنها در یک اتومبیل پژو 504 سدان آبی رنگ سرقت شده در شاهراه 559 اتومبیل والاحضرت را متوقف کردند. کارآگاه ژاک بسون در این مورد به خبرنگاران گفت راننده، محافظ والاحضرت نبوده است. وی گفت حمله انگیزه سیاسی داشته زیرا جنایتکاران معمولی که انگیزه آدم ربایی یا سرقت دارند هیچگاه به اتومبیل والاحضرت که در کنار شاهراه متوقف شده بود، تیراندازی نمی کردند.
کارآگاه مذکور اسامی همراهان والاحضرت را خانم فروغ خواجه نوری، نادر بیجارچی و امیر اعتمادیان گزارش کرده است. پلیس بلافاصله در نواحی بین کان و ویلاهای نزدیک محل حادثه به تحقیق پرداخت. اتومبیلی که تروریست ها از آن استفاده کرده بودند چند ساعت قبل از حادثه از یک بازرگان ساکن کان ربوده شده بود.
امیر اعتمادیان که رانندگی اتومبیل والاحضرت را برعهده داشت، به پلیس گفته است چند بار با اتومبیل به عقب اتومبیل سوءقصد کنندگان کوبیده است، اما آنها به سرعت فرار کرده و چند میل دورتر اتومبیل پژو بی شماره خود را رها کرده و ظاهراً با اتومبیل مسروقه دیگری رفته اند. وی گفت سوءقصدکنندگان ماسک زده بودند و دو نفر ازآنها به تیراندازی پرداخته و جای گلوله ها بر بدنه اتومبیل والاحضرت باقیمانده است. چند ناشناس با تلفن به پلیس فرانسه مسئولیت حادثه را برعهده گرفتند». (44)
روزنامه کیهان پس از انحراف قضیه به سمت آدم ربایی و یا ترور سیاسی، در جهت جلب ترحم افکار عمومی، تصویری از «فروغ خواجه نوری» همنشین مجالس پر از فساد و تباهی اشرف، همراه با مصاحبه ای سوزناک با شوهر و افراد خانواده وی به چاپ می رساند، آن هم با این فضا سازی:
«بعدازظهر امروز به محض اینکه دکترعلی اصغر همایونفر شوهر خانم فروغ خواجه نوری از ماجرای کشته شدن همسرش طی یک هجوم مسلحانه با خبر شد، در حالیکه دچار ناراحتی قلبی شده بود، بلافاصله با مقامات مسؤول تماس گرفت و مقدمات مسافرت خود را به جنوب فرانسه آماده کرد». (45)
کیهان در ادامه این خبر پر از تناقض که از سویی از حمله قلبی شوهر خواجه نوری خبر می دهد و در همان حال وی را در حال عزیمت به فرانسه به تصویر می کشد. از قول شوهر وی - که سالها به صورت جدا از هم زندگی می کردند و هر یک سرگرم فسادهای خود بودند و تنها در مجالس خصوصی اشرف به صورت اتفاقی یکدیگر را می دیدند و بیگانه وار از کنار هم می گذشتند - با لحنی پرسوز و گداز می نویسد:
«وی که از این حادثه فوق العاده متأثر شده بود به خبرنگار کیهان گفت: همسرم زنی بسیار مهربان بود و از حدود 38 تا 40 سال قبل خدمتگزار والاحضرت اشرف پهلوی بود. او سپس در مورد ازدواجش با خانم فروغ خواجه نوری گفت: حدود 13 سال قبل با خانم فروغ ازدواج کردم. از ایشان سه فرزند به نام های ژاله، مرضیه و علی باقی مانده است». (46)
و در پایان نیز از «اشرف پهلوی» تصویر انسانی آزاده و مبارز راه آزادی و پیکار با جهل ارائه می شود آنگونه که افکار عمومی به این سمت سوق داده شود که این حادثه، توسط تروریست های با گرایش چپ مثل «بریگاد سرخ» و «بادر ماینهوف» که آن روزها در اروپا بسیار فعال بودند،
برنامه ریزی شده است:
«والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی در اوایل ماه جاری برای شرکت در اجلاس ویژه کمیته جهانی پیکار با بیسوادی وابسته به یونسکو به پاریس سفر کردند در آن اجلاس والاحضرت نگرانی خود را از عدم پیشرفت مبارزه با بی سوادی در مقیاس بین المللی اعلام کردند.
والاحضرت اشرف در سال های اخیر فعالیت های دیپلماتیک گسترده ای داشته اند، ایشان ریاست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد را بر عهده دارند». (47)
پالیزبان یکی از ژنرال های سفاک شاه در کتاب خاطرات خود درباره فروغ خواجه نوری می نویسد:
«خواجه نوری با اشرف پهلوی شریک بود و به کلیه مالکین اراضی شرق تهران پارس و حتی برخی صاحبان خانه ها ابلاغ نموده بودند که املاک شما در طرح مجتمع ساختمانی قرار گرفته است و قیمت ملک شما ارزیابی و پرداخت می شود. معلوم نبود مطابق چه قانونی به این اجحاف دست زده بودند. »(

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 86/3/13 :: ساعت 12:40 عصر )
»» شاه و اشرف قاچاقچیان حرفه ای

جالب اینکه در میان مدارک به جا مانده از ساواک به اسنادی برخورد می کنیم که در آنها به همدستی «محمدرضا پهلوی» و «تاج الملوک» ]ملکه مادر[ با «اشرف پهلوی» در راه قاچاق مواد مخدر اشاره شده است. مدارکی که محتوای مجلات خارجی را بازتاب می دهد و از رسوایی بین المللی خاندان پهلوی پرده بر می دارد:
«موضوع: مطبوعات خارجی 26/11/1337، شماره 2-3-5251 در محافل مطلع مطبوعاتی تهران شایع است که شماره های اخیر مجله تایم که به ایران ارسال شده تماماً از طرف سازمان اطلاعات و امنیت کشور سانسور و دو صفحه وسط آن بریده شده است.
. . . مندرجات این دو صفحه که توسط یک مخبر آمریکایی تهیه شده بود مربوط به قاچاق مواد مخدر و باند قاچاقچیان هروئین و کوکائین در ایران بوده و والا حضرت اشرف پهلوی و اعلیحضرت همایون شاهنشاه و علیاحضرت ملکه مادر به ترتیب از گردانندگان باند فروشندگان مواد مذکور در خاورمیانه و ایران معرفی شده اند. در این مجله ذکر شده ]است[ والاحضرت اشرف پهلوی به علت شناخته شدن در مسافرت هایی که برای حمل مواد مخدر می نماید، از طرف پلیس کشورهای اروپایی تحت نظر می باشد کما اینکه والاحضرت اصولاً حق ورود به خاک فرانسه را ندارد، زیرا در هر مسافرتی که معظم لها می نماید، با استفاده از مصونیت خاندان سلطنتی مبادرت به حمل مقادیر زیادی مواد افیونی و هروئین به خاورمیانه می نماید و حتی والاحضرت فاطمه پهلوی که دارای شوهر آمریکایی هستند، در آمریکا تحت مراقبت می باشند». (41)
در کتاب «ارتش تاریکی» ضمن اشاره به فساد خاندان پهلوی و بازداشت «اشرف پهلوی» در فرودگاه ژنو به جرم حمل مواد مخدر، نویسنده حکایت فساد این خاندان را بی انتها می خواند و می نویسد:
«این داستانها پایانی نداشت، بازداشت اشرف پهلوی در فرودگاه ژنو با بیش از سی کیلو هروئین، کشتن زنی که از برادر شاه حامله شده بود و. . . گوشه ای از هزاران داستان واقعی این دوره است. برای شرح آنچه در آن سالها می گذشت، نگارش یک دایره المعارف فساد لازم است. »(42)
مافیا علیه اشرف
در مورخه 23/6/1356، پخش خبر حمله مسلحانه سه ناشناس نقاب دار در منطقه «آنتیپ» فرانسه، توسط رادیو «مسکو» باعث شد تا با دستور شخص شاه، سناتور «مصباح زاده» مدیر اسبق «کیهان»، این روزنامه به همین مناسبت شماره فوق العاده منتشر سازد و برای سرپوش نهادن بر این رسوایی بزرگ، این حادثه را به آدم ربایی به قصد اخاذی نسبت بدهد:
«توطئه ترور والاحضرت اشرف، می خواستند والاحضرت را بربایند». (43)
روزنامه کیهان در ذیل این تیترهای درشت می نویسد:
«خبرگزاری فرانسه از آنتیپ در جنوب فرانسه گزارش داد پریشب والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی در معرض یک توطئه سوءقصد و ترور قرار گرفتند. در این توطئه هیچگونه آسیبی به والاحضرت نرسید ولی یکی از همراهان والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی به نام خانم فروغ خواجه نوری هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. به قرار اطلاع رسیده راننده والاحضرت نیز در آن توطئه سوءقصد زخمی شده است. والا حضرت اشرف پهلوی که در راه آمریکا در جنوب فرانسه به سر می بردند اینک در محل اقامت خود استراحت می کنند. هم زمان با اخبار خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری پارس نیز گزارش داد که حدس زده می شود سوءقصد کنندگان، قصد ربودن والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی را داشته اند. پلیس فرانسه این واقعه را شدیداً زیر پیگرد قرار داده است.
بنا به گزارش دیگری از خبرگزاری فرانسه حادثه در «ریویرا» در جنوب فرانسه روی داده است. پلیس فرانسه اعلام کرد یکی دیگر از همراهان والاحضرت نیز از آسیب مصون مانده است. طبق گزارش آسوشیتدپرس خانم فروغ خواجه نوری بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شده است. گزارش این خبرگزاری حاکی است که دو نفر از همراهان والاحضرت مجروح شدند.
طبق گزارش خبرگزاری ها توطئه گران به طپانچه مسلح بودند و بعد از سوءقصد با یک اتومبیل ]پژو 504[ «سدان» فرار کردند. اتومبیل مذکور بعداً در چند کیلومتری محل حادثه پیدا شد. پلیس اظهار داشت هنوز از هویت توطئه گران اطلاعی ندارد اما احتمال می رود توطئه جنبه سیاسی داشته باشد.
شاهدخت اشرف پهلوی چندروز پیش به دنبال اجلاس یونسکو در پاریس برای گذراندن یک تعطیلات کوتاه مدت به آنتیپ در جنوب فرانسه رفته بودند. شاهدخت اشرف قرار است به زودی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کنند.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 86/3/13 :: ساعت 12:38 عصر )
»» سلسله ایلخانان مغول در ایران

سی و پنج سال بعد از حمله مغول به ایران، منگوقاآن سومین جانشین چنگیز، برادر خود هلاکوخان را برای تصرف مناطق باقی مانده، به ایران گسیل داشت. وی موفق شد با فتح قلعه اسماعیلیان شکست سختی بر آنها وارد کند، و به اقتدار آنان پایان دهد. پس از اسماعیلیه، هلاکو متوجه فتح بغداد، مرکز خلافت عباسی شد و در 656ق. موفق به فتح بغداد گردید و بنای قتل عام گذاشت و در نهایت خلیفه عباسی را از بین برد و به سلطنت 524 ساله عباسیان پایان داد. هلاکو مؤسس سلسله ایلخانان در ایران بود و مراغه را پایتخت خود قرار داد. خواجه نصیرالدین طوسی، از دانشمندان بزرگ شیعی، رصدخانه مراغه را در زمان او ساخت. پس از مرگ هلاکو، پسرش اباقا به جای او نشست، وزارت او را خواجه شمس الدین محمد جوینی عهده دار بود، عطاملک جوینی برادر او نیز به ریاست بغداد برگزیده شد. وی مؤلف تاریخ جهانگشای جوینی است. سلطان احمد تگودار برادر اباقا در 681ق. پس از مرگ ایلخان به جانشینی او رسید، اما خیلی زود گرفتار منازعه با ارغون خان برادرزاده خود شد و نهایتاً در 683ق. به قتل رسید و قدرت را به ارغون واگذار کرد. دوران هفت ساله ایلخانی گری ارغون جز سختی و محنت چیزی برای مردم به ارمغان نیاورد. وی که با اتکأ به مغولان روی کار آمده بود، نفوذ ایرانیان را بر نتابید و خانواده جوینی و در رأس آنان خواجه شمس الدین محمد را از دم تیغ گذراند. در همین دوره سعدالدوله یهودی به وزارت ارغون رسید و با استفاده از موقعیت خود ضمن گماردن یهودیان به کارهای مهم نسبت به مسلمانان سخت گرفت و تعداد زیادی از علما و مردم را به کشتن داد. او ارغون را تحریک کرد که دین اسلام را از میان بردارد و بیت الله الحرام را ویران کند. سعدالدوله پیش از عملی کردن نقشه های خود به دست امرای مغول کشته شد و اندکی بعد ارغون نیز در پی وی شتافت. گیخاتو ایلخان بعدی مغول بود که اقتصاد کشور را فلج کرد و در زمان او نوعی اسکناس بدون پشتوانه به نام «چاو» رایج گشت که اوضاع اقتصادی ایران را با بحران مواجه کرد. قاتل او فقط پنج ماه حکومت کرد و غازان خان وی را به قتل رساند. غازان یکی از نامدارترین ایلخانان مغول بود که در ابتدای حکمرانی خود اسلام آورد و اصلاحات مهمی در زمینه های قضایی، مالی، سیاسی و اجتماعی انجام داد. وزارت او را خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی عهده دار بود. در این دوره امنیت قضایی، اقتصادی و تجاری بر کشور حاکم شد. اقدامات غازان خان را پس از مرگ او برادرش سلطان محمد خدابنده ادامه داد. الجایتو یا سلطان محمد خدابنده در 703ق. جای خان متوفی مغول، غازان را گرفت. وی نیز اسلام آورد و سپس با ارشاد علامه حلّی به تشیع گروید. وزارت او را نیز خواجه رشیدالدین فضل الله عهده دار بود. فتح گیلان، سرکوبی مغولان به خراسان، لشکرکشی به آسیای صغیر و فتح شهر سنجر، برگزیدن شهر سلطانیه به پایتختی و احداث بنای عظیم در آن شهر از جمله اقدامات سلطان محمد خدابنده بود. سلطنت 13 ساله خدابنده در 716ق. به سر رسید و فرزندش سلطان ابوسعید به قدرت رسید. به دلیل صغر سن ابوسعید، امیر چوپان کارها را به دست گرفت. او در استقرار سلطنت ابوسعید بسیار تلاش کرد. از اشتباهات بزرگ ابوسعید قتل خواجه رشیدالدین فضل الله وزیر با تدبیر دربار ایلخانان و پراکنده کردن خاندان امیر چوپان و قتل امیر چوپان بود. ابوسعید برای جبران مافات، غیاث الدین محمد پسر خواجه رشیدالدین فضل الله را به وزارت برگزید؛ اما اوضاع آشفته و فتنه های مختلف، سلسله ایلخانان را به سوی زوال رهنمون داشت. از مرگ ابوسعید در 736ق. تا 756ق. به مدت بیست سال هشت نفر به اسامی ارپاگون، مرسی خان، محمدخان، طغیاتیمورخان، ساتی بیگ، شاه جهان تیمورخان، سلیمان خان و انوشیروان عادل به سلطنت رسیدند. انوشیروان آخرین ایلخان مغول بود که در 765ق. سلطنت او خاتمه یافت. با مرگ ابوسعید و ضعف حکومت ایلخانان حکومت های محلی در مناطق مختلف ایران به قدرت رسیدند که عبارتند از:
.1 آل مظفر
معروف ترین سلسله ها در فترت بین دوره ایلخانی و مغولی آل مظفر بود که از 718ق. زمانی که امیرمبارزالدین محمد حاکم یزد بود حکومت آنان شروع شد. اینان تا 795ق. در فارس و عراق و کرمان حکومت کردند و نهایتاً سلسله آنها را امیرتیمور برانداخت. امیرمبارزالدین محمد، شاه شجاع، زین العابدین، شاه یحیی و شاه منصور امرای این خاندان بودند. مولانا شمس الدین محمد ملقب به خواجه حافظ شیرازی، امرای این سلسله و شیخ ابواسحاق اینجو - که توسط آل مظفر بساط امارتش برچیده شد - را درک کرده و در زمانه آنها می زیست.
.2 چوپانیان
اینان فرزندان امیرچوپان بودند که پدرشان به دستور سلطان ابوسعید به قتل رسید و خاندانشان پراکنده گشت. امیرشیخ حسن پس از مرگ ابوسعید مدعی قدرت شد و با غلبه بر امیرشیخ حسن جلایری، از دیگر مدعیان قدرت، بر آذربایجان مسلط شد و آنچنان قدرت گرفت که در عزل و نصب ایلخانان مغول دخالت می کرد. وی در 744ق. به قتل رسید و برادرش ملک اشرف چوپانی که فردی ظالم و سخت گیر بود به قدرت رسید. با مرگ وی در 758ق. به دست جانی بیگ، طومار سلطنت چوپانیان برچیده شد.
.3 آل جلایر
مؤسس این سلسله شیخ حسن جلایری (بزرگ) بود که پس از مرگ ابوسعید از مدعیان حکومت بود و در نبرد با شیخ حسن چوپانی منکوب شد. پس از او معزالدین به قدرت رسید و توانست آذربایجان را در 759ق. به تصرف آل جلایر درآورد. پس از او سلطان حسین و سپس سلطان احمد از آل جلایر به قدرت رسیدند. دوره حکومت سلطان احمد مصادف با تسلط تیمور به ایران شد و او که توان مقابله با سپاه تیمور را نداشت آواره شد و تا مرگ تیمور در 870 در آوارگی به سر می برد. در این سال به آذربایجان بازگشت ولی در جنگ با قرایوسف ترکمان کشته شد و با مرگ او عملاً سلسله آل جلایر منقرض شد.
.4 سربداران (788ق - 736ق)
در زمان سلطنت ابوسعید از حکمرانان ایلخانی، عالمی شیعی به نام شیخ خلیفه در مسجد جامع سبزوار، به افشای بی عدالتی حکام مغولی و تشویق مردم به مبارزه با ظالمین پرداخت. طبقات مختلف مردم گرد او حلقه زدند. همین امر باعث شد مخالفین او کمر به قتلش ببندند. در صبحگاه 22 ربیع الاول 736 یاران او جسد شیخ را که به دار آویخته شده بود، یافتند. اتباع شیخ از جمله فردی به نام شیخ حسن جوری تصمیم گرفتند راه شیخ خلیفه را ادامه دهند. در همین زمان مردم سبزوار به حمایت از دو برادر به نام حسن حمزه و حسین حمزه که در دفاع از نوامیس خود با مغولان درگیر شده بودند، شوریدند. این شورش فرصتی بود برای عبدالرزاق نامی که از اموال دیوان اختلاس نموده بود و هراسناک بود که کارگزاران حکومت ایلخانی وی را مؤاخذه کنند. او با قتل خواجه علاءالدین محمد، علم استقلال برافراشت و توانست سبزوار را تصرف کند. وی به دلیل فساد اخلاق به دست برادر خود امیر وجیه الدین مسعود کشته شد. امیرمسعود با به دست گرفتن قدرت با شیخ حسن جوری متحد شد و نیشابور را تصرف و سپس عزم هرات کرد که توفیقی در پی نداشت. در همین اثنا شیخ حسن را یکی از سربداران کشت و عملاً نهضت سربداران به دست عناصر فرصت طلب افتاد. با کشته شدن امیرمسعود، غلام پدر او، محمد تیمور، به قدرت رسید. در پی جنگ های متعدد بر سر قدرت در بین سربداران کلواسفندیار، امیر شمس الدین فضل الله، خواجه شمس الدین علی، یحیی کراوی، پهلوان حیدر قصاب، امیرلطف الله، پهلوان حسن دامغانی، درویش عزیز و خواجه علی مؤید یکی پس از دیگری به قدرت رسیدند. خواجه علی مؤید سبزوار را به تیموریان واگذاشت و به کار سربداران پایان داد. در بین سردمداران سربداری، وجیه الدین مسعود از موقعیت ویژه ای برخوردار بود. وی توانست با قتل عبدالرزاق و سپس شیخ حسن جوری زمام امور سربداران را به مدت هشت سال و چهار ماه به دست بگیرد کشته شدن وی نهضت سربداران را از رونق انداخت و سبب تشدید جناح بندی ها در درون نهضت شد. جناح درویشی و جناح سربداری دو جناح عمده در بین سربداران بودند که نهضت را درگیر مسائل داخلی می کردند. در دوره زمامداری کلواسفندیار وی تصمیم گرفت دو جناح درویشی و سربداری را از صنحه خارج نماید و همین امر باعث شد با بی اقبالی جناحین مواجه شده و نهایتاً به قتل برسد. خواجه شمس الدین علی دومین فرد قدرتمند دولت سربداران بود که رهبری جناح درویشان رابه عهده داشت و با اوجگیری مفاسد و ضعف دولت سربداری سیاست اعمال نفوذ پشت پرده را کنار گذاشت و رأساً با حمایت دو جناح قدرتمند سربداران قدرت را به دست گرفت. اقدامات اصلاحی او در زمینه های اقتصادی، نظامی، اجتماعی و عمرانی که بعضاً با شدت و خشونت اجرا می شد موقعیت سربداران را تقویت کرد. حکومت پنج ساله وی با شبه کودتای نظامیان به رهبری خواجه یحیی کراوی و ترور او خاتمه یافت. در زمان وی قتل عام طغاتیموریان به وقوع پیوست و موجب مسرت ایرانیان شد. سومین فرد قدرتمند دولت سربداری، خواجه علی مؤید، با همکاری درویش عزیز مجدی بر سر کار آمد و 18 سال حکومت کرد. مبارزه با نفوذ دراویش، تبلیغ تشیع و تکیه بر فقاهت، ضرب سکه به نام دروازه امام، تعظیم و تکریم علما، تأکید بر انتظار صاحب الزمان(عج) از جمله اقدامات او به حساب می آید. محمد بن مکی معروف به شهید اول کتاب لمعه دمشیقه را در فقه امامیه برای او فرستاد تا دستورالعمل کشورداری وی گردد. با حمله تیمور به خراسان و تسلیم شدن او عملاً دولت سربداری منقرض شد. ضعف و فتور دولت سربداری با توجه به محاسن عدیده این حکومت ناشی از اختلافات جناحی و برادرکشی حاکم در میان آنان بود.
.5 خاندان اینجو (788ق - 742ق)
بزرگ این خاندان امیر شاه محمود در دستگاه مغولان «وکیل خاصه شریفه» بود و به همین علت اینجو نامیده شد. او در دوره ابوسعید قدرت بیشتری یافت، اما به دست جانشین او کشته شد. این خانواده در شیراز و اصفهان حکومت داشتند و شاعر پرآوازه ایران، حافظ نیز در زمان حکومت این خاندان در شیراز به سر می برد و در وصف برخی از امرای آل اینجو شعر می سروده است. امیرشیخ ابواسحق آخرین امیر این خاندان بود که امیرمبارزالدین محمد مظفر در 758ق. به قتل رساند.

 


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( یکشنبه 86/3/13 :: ساعت 12:37 عصر )
»» گویا پدر بزرگ دکتر سروش یهودی بوده است

فروردین ماه ۱۳۸۶ ساعت : ۲۱ , ۱۸
خبرگزاری انتخاب : دبیر کل بنیاد جهانی هولوکاست با انتقاد شدید از دکتر عبدالکریم سروش به خاطر مواضعش در قبال صهیونیست ها اظهار داشت: گفته می شود پدر بزرگ آقای سروش یهودی بوده است.

محمدعلی رامین که با "شهروند امروز" مصاحبه می کرد، افزود: البته من در این باره تحقیق نکرده ام و نمی دانم این خبر تا چه حد صحت دارد اما آقای سروش بر اساس انگیزه هایی که من نمی شناسم به شدت از یهودیت دفاع می کند و مخالفان رژیم صهیونیستی را به صورت های مختلف مورد تهاجم قرار می دهد.

رامین افزود: ممکن است گفته شود یهودیت به عنوان یک اهل کتاب باید مورد حمایت ما باشد من نیز با این عقیده موافقم و حامی حضرت عمران و قوم وی هستم ولی گاهی دفاع از یهودیت با دفاع از رژیم صهیونیستی و حتی جنایات آن یکی می شود.

دبیر کل بنیاد جهانی هولوکاست گفت: شما حتی یک کلمه و یک موضعگیری از آقای سروش علیه اسراییل و رژیم صهیونیستی نشنیده اید.

وی افزود: دکتر سروش به هر مخالف اسراییل می تازد و آن را به یک فرد یا گروه نژاد پرست منتسب می کند و این رفتار ایشان باید مورد سوال قرار گیرد
 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/3/12 :: ساعت 1:24 عصر )
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 21
>> بازدید دیروز: 233
>> مجموع بازدیدها: 1331145
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه
کنج دل🩶
سلام
بخور زار
اشک شور
منتظران

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





































































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب