»» آثار روانی ـ اجتماعی خداباوری3
پاورقیها:
14. Gognitive.
12. James , william.
10. C. G. Jung.
1. Consequences.
19. Attitude.
11. Fromm , Erich.
18. Knowledge.
17. Faith.
16. Behavioral.
15. Affective.
13. Belief.
28. نورمن. ال. گیسلر، فلسفه دین، ترجمه حمیدرضا آیةاللهی، ص 21 ـ 19.
24. God.
25ـ یکی احساس است و دیگری علم، یکی فردی است و غیر قابل انتقال و دیگری قابل جمعی شدن و انتقال پذیر، یکی استدلال گریز است و دیگری استدلال پذیر، یکی درونزاد ناخودآگاه است و دیگری اکتسابی خودآگاه.
29. Schleiermacher.
2. Psychosocial.
27. Loyalty.
26. transcendental.
22. مثلاً اگر فرض شود که همه براهین فلسفی برای اثبات وجود خدا، خدشهپذیر باشند، باز هم به خداوند باور داریم، چون یک نیاز اساسی به امری متعالی را با تمام وجود خود احساس میکنیم.
23. باور دینی (Religious Belief) به موضوعات دین تعلق میگیرد ولی باور غیر دینی (Unreligious) میتواند به هرامری تعلق بگیرد. مثل باور به سحر یا باور به «4=2×2».
20. ر.ک. ملکیان، مصطفی؛ ایمان، ص 158.
21. مثلاً راجع به معاد، نمیتوانیم شناخت مستقیم داشته باشیم: اما اگر راجع به وحی شناخت مستقیم داشته باشیم، کفایت میکند که معاد را نیز باور داشته باشیم.
36. ر.ک. توشیهیکو، ایزروتسو، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، ص 13.
30. Sartre.
37. ر.ک. منبع سابق، ص 46).
34. Endofenous.
3. Belief in God.
39. «احسب الناس ان یقولوا آمنا و هم لایفتنون؟» (عنکبوت / 2).
31. ویلیام هورد رن، درسهایی از الهیات پروتستان، ترجمه میکائیلیان، ص1.
38. و این مفهوم نسبی، مفهوم اساسی خدا (تجربه درونی از امر متعالی، احساس نیاز به آن وسر سپردگی تام به آن) را نیز شامل است.
33. ر.ک. مدرک سابق، ص 122.
32. ر.ک. ویلیام جیمز، دین و روان، ترجمه مهدی قائنی، ص 16.
35. معنای اساسی آن است که در همه جا یکسان است و در واقع معنی درونی و اولیه واژه است و معنای نسبی، معنائی است که تحت تأثیر میدان معنی شناختیای واقع شده است که در آن بکار رفته است. مثلاً معنی اساسی «کتاب» آن چیزی است که در همه دنیا و با هر فرهنگی، همان مفهوم را از این واژه میفهمند، اما همین واژه را اگر در میدان معنی شناختی علوم اسلامی بکار ببریم، قرآن مراد و فهم میشود و اگر در میدان معنی شناختی کلام مسیحیت بکار ببریم، کتاب مقدس فهمیده میشود و این چیزی است که معنی نسبی نام گرفته است.
44. کافی، ج2.
43. «انفقوا مما رزقناکم» (بقره / 254).
47. معانی الاخبار، ص 180 به نقل از میزان الحکمه.
40. «من آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم» (بقره / 62).
46. بحارالانوار، ج 50، ص 208.
42. «کلو من طیبات ما رزقناکم» (طه / 81).
45. «وقالت الاعراب آمنا، قل لم تؤمیوا ولکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم» (هجرات / 14).
4. بحث در این موضوع، به معنای پذیرفتن بینش پراگماتیستی محض و نفی بینش رآلیستی در باب خداوند نیست، بلکه نگارنده از آنجا که اعتقاد رآلیستی خود را در این باب موافق با طبیعت انسان و نیازهای وجودی او میداند، نتیجه میگیرد که آثار عملی فراوانی نیز بر آن مترتب است.
49. همان، 6 ـ 54.
48ـ ملکیان، مصطفی، ایمان، ص 158.
41. «استعینوا بالصبر و الصلاة» (بقره / 45).
52. یا الیهالذین آمنوا، آمنوا (نساء، 136).
5. آنچه در باب اهمیت مسأله ذکر شد، قطعا بدین معنی نخواهد بود که این نوشتار توان بدست دادن چنین نتایجی را خواهد داشت؛ بلکه مراد طرح مسأله است تا پس از نقض و ابرامهای مکرر، این موضوع به عنوان یکی از مسائل پژوهشگران روانشناسی شناخته شود.
57. فاولئک یدخلون الجنة (نساء، 124)؛ اعدالله لهم جنات تجری من تحتها الانهار (توبه، 98)؛ لهم جنات نعیم (لقمان،8).
50. (یونس، 99).
55.لاخوف علیهم و لا هم یحزنون (یونس، 62).
54. اذا تلیت علیهم آیاته، زادتهم ایمانا (انفال، 2)؛ (توبه، 124)، (احراب، 23).
51. (حدید، 8) فما لهم لایؤمنون (انشقاق، 20).
56.فلهم اجرهم عند ربهم (بقره، 62) فیوفیهم اجورهم (آل عمران، 57).
59. فان حزب الله هم الغالبون (مائده، 56).
58.و انی لغفار لمن تاب و آمن و ... (طه، 82).
53.خداوند در مورد عدهای میفرماید: «هم للکفر یومئذ اقرب منهم للایمان. (آل عمران، 167).
61. الله ولی الذین آمنوا (بقره، 257).
62. لنکفرن عنهم سیئاتهم (عنکبوت، 7).
66ـ منصور و دادستان، دیدگاه پیاژه، ص 39.
63. لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً (نساء، 141).
64. علامات المؤمن خمس: ... الورع فی الخلوة، و الصدق فی العله، و الصبر عند المصیبه، و الحلم عند الغضب، و الصدق عند الخوف. (بحارالانوار، ج 67، ص 293).
60. لقد خلنهم فی الصالحین (عنکبوت، 9).
6. Ontological.
68. پیر بادن، روانشناسی شخصیت، ترجمه محمود ایروانی، صص 176ـ 173.
69. Secord.
65ـ دادستان، جزوه درسی روان درمانگری.
67. منظور ادراک حسی است.
79. Defense mechanismes.
78ـ ر.ک. منصور و دادستان، دیدگاه پیاژه، ص 131.
72. William W.lambert et al , 1964 , Social Psychology, P.50.
74. Robert, A.Baron, et al, 1988, Social Psychology, P.81.
77. Unconscious.
73. Affect - Behavior - cognition.
76. Preconscious.
70. Backman.
7. Epistemological.
71. Gardell K.Jacobson et al , 1987 , social Psychology , p.188.
75. Conscious.
81. Somnambulism, sleep _ walking.
84 ـ البته برای تحقق آثار مورد نظر، شرایط و موانعی متصور است. ر.ک. مجید محمدی، آسیب شناسی دینی.
85. تست ارزش سنج آلپورت، توسط آقای مصطفی عسکریان استاندارد شده و قرابتی با بحثما دارد ولی باز بر هدف ما منطبق نیست؛ کتاب طرح پرسشنامه و سنجش نگرش تألیف ا.ان. اینهایم، ترجمه مرضیه کریمنیا، نیز میکوشد گامی در مسیر سنجش نگرشها بر دارد و به نگرشهای ناخودآگاه نیز توجه داشته و تکنیکهای فرافکن را پیشنهاد کرده است. و نیز ر.ک. به: ادواردز و کیلپاتریک؛ فنون ساخت مقیاس برای نگرشها، ترجمه مسعود جان بزرگی.
82. Day _ dream.
8. Psychological.
83. Self _ talk.
80. Slips of tongue.
9. Freud. sigmund.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 87/9/30 :: ساعت 11:44 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرنجان و مرنجعزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) استسعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلامسبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلامپیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلامامام حسین علیه السلام در آیینه زیارتپیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»[عناوین آرشیوشده]