مهم ترین کتاب حسین علی نوری کتاب اقدس و ایقان است و در هر دو کتاب در میان بهائیان دارای احترام ویژه ای است. کتاب ایقان که چندین بار توسط لجنه نشر آثار بهائی تصحیح شده است حاوی مطالبی است که بخشی از آن در ارتباط با اثبات قائمیت علی محمدی شیرازی است.این کتاب درآخرین سالهای اقامت وی در بغداد نگاشته شده است.این بحث برای حسین علی نوری ومبلغین بهائی حائز اهمیت بوده است که بتوانند اثبات کنند علی محمدشیراز آخرین اما شیعیان یعنی حجت بن احسن مهدی است. کسی که با آمدنش جهان را از عدل داد پر خواهد کرد.
مبلغین بهائی این اصل مهم شیعی را به دیده تحقیر نگریسته و با کنایه و ریشخند در کتابهای مختلفی نوشته و سخنرانی ها متفاوتی ایراد کرده اند. هم اکنون هم در مناظرات و گفتگوهای چهرهای و جلسات خانگی این بحث با آب و تاب مطرح می شود و چنین وانمود می کنند که این اصل امری موهوم در جهان تشیع است.
بحث مهدویت امری کلی و همه ادیان و آئین ها چنین حقیقتی مورد آرزو بوده است هر کدام از دین مسیح و یهود و زردشت و حتی آئین های شرقی منتظرمصلحی هستند که خواهد آمد و هزاران سال است که به این امید موهوم زندگی کرده اند. ولی بهائی ها می گویند این شخص که همان علی محمد شیرازی است در سال 1260ظهور کرد و پس از چندی مرده است بنابراین دین اسلام با آمدن منجی اش به نهایت خود رسیده است و دین جدید ظهور کرده است.
این دین جدید به نبوت حسینعلی نوری در عصر روشنگری و دنیالی مدرن و با بیانی متناسب با اندیشه بشر معاصر ظهور کرده است و قرار است که خود زمینه ساز عدل و انصاف و پیشرفت باشد.البته می توان عین سخرانی ها و گفتگو ها و نوشته های بهائی را به عینه در همین سالها دید.
حسینعلی نوری پیامبر است اگر طومار اسلام با ظهور آخرین حجتش که به گفته بهائی ها امری موهوم است پیچیده شود بنابراین امر مهمی است.
علی محمد شیرازی از خطه فارس و پدر و مادری معروف و مشغول به کاسبی و تجارت پارچه است د رعین حال در مکتب یک شیخی مسلک درس میس می خواند و پس از عزیمت به نجف با همراهی ملاحسین بشروئی در کلاس کاظم رشتی شرکت می کند و پس از مدتی دعوی بابیت و سپس قائمیت می کند. البته این گفته توسط خود او در چند جا ذکر شده و در چند جا مردود شده و حتی مدعی آن کافر شمرده شده است. کتاب صحیفه عدلیه نوشته علی محمد شیرازی است که بهترین سندی است که در رد این ادعا و گفته توسط خود وی نوشته شده است. ولی حسینعلی نوری تاکید دارد که وی همان قائم است. پس طرح این مباحث وی از شیراز با ارائه یک توبه نامه رانده و به اصفهان عزیمت کرد و تحت حمایت دفتر کنسول روس در اصفهان قرار می گیرد. گرجی خان روسی پس تدارک اقامتگاه برای وی مقادیر قابل توجهی پول به وی اعطاء کرد و از او در مقابل شاه قاجار حمایت نمود. ولی سزانجام وی زندان تبریز و ارائه توبه نامه مشهوری است که توسط وی نگاشته و هم اکنون در مجلس شورای اسلامی موجود است.
البته بهائی با همین ادعا راه خود را ادامه می دهد و هم چنان می پندارد که علی محمد شیرازی امام زمان مسلمین است غافل از این که هیچ سندی نه چندان محکمی به جز نوشته هایی از برخی از مبلغین بهائی و ادعاهای واهی حسینعلی نوری در دست ندارند.
چگونه ممکن است که ادامه دهنده راه حضرت نبی اکرم اسلام و امیرالمومنین علی مردی بی هویت با اندکی دانش بی تقوا باشد.در حایب که قرار است منتهای راهی قرار بگیرد که قرآن کریم محور آن است. نتیجه این قیام نامیون دشت بدشت بود که حتی بابیان از آن بیزاری جستند ولی حقیتا چنین رخ داد ننگی که به هیچ وجه در تاریخ پاک نگردید.
اولین باری است که با آمدن شریعیتی نو از سوی خدا احد و واحد همه مباحث و تعالیم انبیاء گذشته به طرز چشمگیری دچار تحول و دگرگونی می شود و حتی خود مباحث مربوط به خود حقیقت خدا نسخ می شود. خدا این بار در قامت یک آدم معلوم الحال ظهور می کند و مورد پرستش عدای نادان قرار می گیرد.