1. فرارى دادن شیطان
روزى پیامبر بزرگوار اسلام صلى الله علیه و آله به اصحاب فرمود: آیا شما را از چیزى آگاه نکنم که اگر به آن عمل کنید شیطان از شما دور مىشود، چندانکه مشرق از مغرب دور است؟
یاران گفتند: آرى؛ حضرت فرمود:
«الصَّومُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ، وَالصَّدَقَةَ تَکْسِرُ ظَهْرَهُ، وَالحُبُّ فِى اللَّهِ المُوازَرَةُ عَلى العَمَلِ الصَّالِحِ یَقْطَعُ دَابِرَهُ، وَالاستِغفَارُ یَقطَعُ وَتِینَهُ، وَلِکُلِّ شَىءٍ زَکَاةٌ وَزَکاةُ الأبدَانِ الصِّیَامُ» «1».
روزه روى شیطان را سیاه مىکند و صدقه پشت او را مىشکند و محبت در راه خدا و همیارى بر عمل صالح ریشه او را برمىکند و توبه و استغفار شاهرگش را مىزند و براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
اگر حضرت حق مردم را در قرآن مجید به دارالسلام دعوت کرده است، سلاح مبارزه با دشمن را نیز در اختیار آنان قرار داده است؛ امیرالمؤمنین على علیه السلام مىفرماید:
«إتَّخِذُوا التَّواضُعَ مَسلَحةً بَینَکُم وَبَینَ عَدُوِّکُم إبلِیسَ وَجُنُودهِ فَإنَّ لَهُ مِن کُلِّ أمَّةٍ جُنُوداً وَأعوَاناً وَرِجْلًا وَفُرسَاناً» «2».
تواضع و فروتنى را انبار اسلحه میان خود و دشمنتان ابلیس و سپاهیانش قرار دهید، زیرا او در هر امتى لشگریان و یاران و نیروهاى پیاده و سواره دارد.
تواضع و فروتنى میان برادران دینى، محیط جامعه را از آلودگى حفاظت مىکند و زمینه گناهان اجتماعى نظیر درگیرىها، کینهها، بدبینىها از بین مىرود و جاى رشد این میکروبها نابود مىگردد، از این رو شیطان نمىتواند بذر گناه بپاشد و تخم نفاق بکارد.
2. پاسداشت معنویت جامعه
در ماه مبارک رمضان که نور معنویت و زمینه طهارت بیشتر است و اکثر مردم در مدار عبادت قرار دارند باید حرمت روزهداران پاس داشته شود.
اگر مسلمانى به سبب عذرى مانند بیمارى، مسافرت و یا عذر شرعى دیگرى از روزه ناتوان است، نباید در برابر دید دیگران بخورد و بیاشامد، مبادا میل آنان تحریک شود و انجام روزه براى آنان دشوار و سنگین آید.
طبق قانون الهى باید روزهخوارانى را که بى علت روزهخوارى مىکنند و سبب بىحرمتى به قانون خدا و ملت اسلام مىگردند دستگیر و مجازات نماید.
روزه خوارى علنى و همچنین هر گناهى که در دید مردم انجام شود آثار پلید و عواقب وخیمى دارد و باعث از بین رفتن ابهت و عظمتِ زشتى گناه مىگردد و دیگران که ایمانشان ضعیف است نیز تشویق مىشوند تا به دین خدا دهنکجى کنند و سبب سوء استفاده غیر مسلمانان و حتى دشمنان و منافقان مىشود و در نتیجه با جرأت بیشتر به نابودى و تحقیر شعائر اسلام اقدام مىکنند.
رسول خدا صلى الله علیه و آله درباره کسانى که علنى به انجام گناه اقدام مىکنند مىفرماید:
«کُلُّ أُمَّتى مُعافىً إلّاالْمُجاهِرینَ» «3».
همه امتم در معرض عفو و آمرزشند مگر آنانکه علنى به گناه مىپردازند.
تمام مردم براى حفظ معنویت و طهارت جامعه و سالم ماندن همه افراد لازم است به سوى خوبىها بشتابند و یکدیگر را در برنامههاى مثبت کمک دهند و نهالى در بوستان خیرات بکارند و لااقل اگر توفیق انجام خیرات ندارند زیان و شرّ نرسانند.
قرآن مجید مىفرماید:
... وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ... «4».
و یکدیگر را بر انجام کارهاى خیر و پرهیزکارى یارى نمایید و یکدیگر را بر گناه و تجاوز یارى ندهید.
3. زمینههاى جلب محبت حق
در فرصت معنوى ماه مبارک رمضان، زمینههاى کسب محبت الهى فراهم است و بهرهورى از چنین فضاى معنوى و به کارگیرى جاذبههاى محبت و رحمت حق به همت افراد بستگى دارد.
گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست.
بر اساس روایتى رسول خدا صلى الله علیه و آله مىفرماید:
خداى تعالى برخى حالتها و کارها مانند: کمخورى و کمحرفى و کمخوابى را دوست دارد و بعضى امور را مثل پرخورى، پرگویى و پرخوابى را دشمن دارد «5».
و نیز از آن حضرت روایت شده است:
منفورترین مردم نزد خدا کسى است که روز زیاد مىخوابد در حالى که شب نماز نخوانده است و کسى که زیاد مىخورد و هنگام خوردن نام خدا را بر زبان جارى نمىکند و سپاس و حق را به جاى نمىآورد «6».
و نیز آن حضرت فرمود:
«لَیسَ شَىءٌ أبغَضَ إلَى اللَّهِ مِن بَطْنٍ مَلانَ» «7».
چیزى نزد خدا منفورتر و مغبوضتر از شکم پر نیست.
معمولًا در ماه مبارک رمضان توفیق توبه، تقوا، طهارت باطن، توکل، احسان به نیازمندان، عشق ورزى به اولیاى الهى، محبت به مردم، صبر و پایداراى در برابر گناه و تحمل مشقت در راه حق به خاطر روزه فراوان است و همه این موارد از عوامل کسب محبت خداست.
از طرفى خود روزهدارى و تحمل گرسنگى و تشنگى و پرهیز از محرمات و رعایت آداب معنوى روزه یک فریضه دینى به شمار مىرود و در حدیث معتبر و معروفى از حضرت امام صادق علیه السلام در باب فریضه آمده است که: حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: خداى متعال مىفرماید:
«مَا تَقَرَّبَ إلَىَّ عَبدٌ بِشَىءٍ أحَبَّ إلَىَّ مِمَّا افتَرَضتُ عَلَیهِ» «8».
عبد با هیچ وسیلهاى محبوبتر از آنچه بر او واجب کردهام به من تقرب نیافته است.
بىجهت نیست که خدا فرشتگانى را به نوازش روزهدار مىگمارد، چنانکه حضرت امام صادق علیه السلام مىفرماید:
هر که براى خداى عزیز و جلیل، روزى را در شدّت گرما روزه بدارد و از پى آن دچار عطش و تشنگى زیاد گردد، خدا هزار فرشته بر او مىگمارد که دست نوازش بر رویش مىکشند و به او مژده و بشارت مىدهند تا هنگامى که افطار کند خداى تعالى به او مىفرماید:
«مَا أطیَبَ رِیحَکَ وَرَوحَکَ یَا مَلائِکَتى اشهَدُوا أنِّى قَد غَفَرتُ لَهُ» «9».
چه پاکیزه و خوشبوست بویت و رویت، اى فرشتگانم! گواه باشید که او را آمرزیدم.
بىسبب نیست که روزهدار هنگام وفات که به لقاى حق مىرسد خوشنود و شادمان مىشود، یعنى از حساسترین لحظههاى عمر در جهان و در آغاز ورود به عالم آخرت که دست از همه چیز این دنیا بریده است، همان لحظهاى که روزهخواران متکبر و گردنکشان و مستکبران با سخط و خشم و نفرت خدا روبرو مىشوند، با روزهدار با لطف و رحمت الهى برخوردار مىشود، امام صادق علیه السلام بر اساس روایتى مىفرماید:
«لِلصَّائِمِ فَرحَتانِ، فَرحَةٌ عِندَ إفطَارِهِ وَفَرحَةٌ عِندَ لِقَاءِ رَبِّهِ» «10».
براى روزهدار دو شادمانى وجود دارد: یکى خرسندى در هنگام افطارش و دیگر هنگام لقاى پروردگارش.
یقیناً پاداش آخرتى روزه، قابل مقایسه با تحمل سختى چند ساعت گرسنگى و تشنگى و خوددارى از شهوات و مفطرات روزه نیست و روزه در قیامت به فرموده پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله سپرى در برابر آتش دوزخ است:
«الصَّومُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ» «11».
پاداش روزه بر پاداش سایر عبادتها امتیازهایى دارد. چنانکه در حدیث قدسى آمده است:
«کُلُّ الحَسَنَةِ بِعَشْرِ أمثَالِهَا إلى سَبعمِائَةِ ضِعفٍ إلّاالصّیَامَ فَإنَّهُ لِى وَأنَا أُجزَى بِهِ» «12».
هر کار خوبى پاداشش ده برابر و یا بیشتر تا هفتصد برابر است جز روزه، زیرا که روزه براى من است و من به آن پاداش مىدهم «یا» خود من پاداش آن هستم.
از طرفى روزه ماه مبارک رمضان مصداق صبر و استقامت است، روزهدار خود را براى حفظ ظاهر و باطن روزهاش ملزم مىداند که در برابر هر گناهى استقامت و پایدارى نماید، از خوردن و آشامیدن و شهوترانى و نگاه به نامحرم و شنیدن غیبت و تهمت و یا انجام غیبت و تهمت و خلاصه در برابر هوا و هوس و دعوت شیطان پایدارى کند و به همین خاطر حضرت امام صادق علیه السلام در تفسیر و تأویل آیه شریفه:
... وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ... «13».
... از صبر و نماز در همه امور زندگى یارى جویید...
مىفرماید: مراد از صبر روزه است، هر گاه بلا و سختى دامنگیر مردى شد روزه بگیرد، زیرا خداى عزّ و جلّ مىفرماید: و از صبر مدد بخواهید، یعنى از روزه.
و از طرفى خداوند سبحان پاداش صابران را بىحساب عنایت مىکند:
... إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ «14».
... فقط شکیبایان پاداششان را کامل و بدون حساب دریافت خواهند کرد.
تفضل و احسان آخرتى حق و پاداشهاى فراوان خداى مهربان بىشمار است، به عنوان نمونه در ماه مبارک رمضان خواب روزهداران عبادت و نفس زدن آنان عین تسبیح و ذکر خداست.
با این که همه وجودمان از اوست و هستى ما در سیطره مالکیت و قدرت اوست و توفیق روزه گرفتن ما نیز از جانب اوست و از این جهت نباید شایسته مزد و پاداشى باشیم، ولى بزرگوارى حق گویا ما را مستقل به حساب آورده و طرف حساب خود قرار داده است که اگر کار مثبتى انجام دهیم حتماً شایسته مزد و پاداشیم.
کرم و عنایت او تا کجاست که براى هر بار نفس کشیدن روزهدار و هر لحظه خواب او و حضورش در مساجد و محافل دینى و ... پاداش قرار داده است.
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله درباره پاداش اهل ایمان مىفرماید:
شایسته و سزاوار است که خداى عزیز و جلیل در پاداش گرایش به پیامبر، در روز قیامت شما را نزد او در بهشتى قرار دهد که داراى نعمتهایى است که تاکنون هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و به قلب بشرى خطور نکرده است.
«وَفِیهَا مَا لَاعَینٌ رَأتْ وَلَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَلَا خَطَرَ عَلى قَلْبِ بَشَرٍ» «15».
آن حضرت درباره پاداش روزه داران ماه رجب فرموده است:
«مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ أربَعَةَ عَشَرَ یَوماً أعطَاهُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الثَّوَابِ مَا لَا عَینٌ رَأت وَلَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَلَا خَطَرَ عَلى قَلبِ بَشَرٍ مِن قُصُورِ الجِنَانِ الَّتى بُنِیَت بِالدُّرّ وَالیَاقُوت» «16».
هر که از ماه رجب چهارده روز را روزه بگیرد خداى عزیز و جلیل از بهشت هایى که با درّ و یاقوت ساخته شده پاداشى به او عنایت مىکند که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه بر دل بشرى خطور کرده است.
اگر بنا شود کسانى را که رنج تکلیف کشیده و به زحمت افتادهاند و خدا را عبادت نموده و به طاعت او تن دادهاند همردیف افراد راحتطلب و معصیتکار قرار دهند و هر دو گروه را به بهشت ببرند هم با عدالت حق ناسازگار است و هم با حکمت او و براى اعتراض آن بندگانى که با سختى و مشقت اوامر خدا را اطاعت کردند و در برابر لذّت گناه دندان بر جگر نهادند و خویشتندارى کردند، زمینهاى فراهم مىشود.
بىتردید برخورد حق با بندگانش بر پایه عدل و حق است و با زجر کشیدگان و روزهداران، بسان افراد بوالهوس و خوشگذران رفتار نمىکند.
پی نوشت ھا:
______________________________
(1)- الکافى: 4/ 62، باب ما جاء فى فضل الصوم، حدیث 2؛ وسائل الشیعة: 10/ 395، باب 1، حدیث 13674.
(2)- نهج البلاغة: 287، خطبه 192؛ بحار الأنوار: 14/ 467، حدیث 37.
(3)- کنز العمال: 4/ 239، حدیث 10337.
(4)- مائده (5): 2.
(5)- تنبیه الخواطر: 2/ 213.
(6)- کنز العمال: حدیث 21431.
(7)- عیون أخبار الرضا علیه السلام: 2/ 36،، باب 31، حدیث 89؛ بحار الأنوار: 63/ 333، باب 5، حدیث 14.
(8)- الکافى: 2/ 352، باب من آذى المسلمین، حدیث 7؛ بحار الأنوار: 72/ 155، باب 57، حدیث 25.
(9)- الکافى: 4/ 46، باب ما جاء فى فضل الصوم، حدیث 8؛ وسائل الشیعة: 10/ 409، باب 3، حدیث 13719.
(10)- الکافى: 4/ 65، باب ما جاء فى فضل الصوم، حدیث 15؛ وسائل الشیعة: 10/ 397، باب 1، حدیث 13678.
(11)- من لا یحضره الفقیه: 2/ 74، باب فضل الصیام، حدیث 1871؛ محجة البیضاء: 2/ 123 کتاب أسرار الصیام.
(12)- المستدرک: 7/ 503، باب 1، حدیث 8747.
(13)- بقره (2): 45.
(14)- زمر (39): 10.
(15)- من لایحضره الفقیه: 1/ 295، باب الأذان والإقامة، حدیث 905.
(16)- الأمالى، شیخ صدوق: 536، المجلس الثمانون؛ بحار الأنوار: 8/ 170، باب 23، حدیث 113.