»» شعاعى از تربیت و تدبیر حق
بىتردید تربیت و تدبیرى که از ناحیه مربى هستى متوجه جهانها و جهانیان است، چه آن که تکوینى باشد یا تشریعى با تربیت و تدبیر غیر او تفاوت اساسى دارد:
- وجود مبارک او در تربیت موجودات، نسبت به خودش هیچ سود و هدفى را در نظر ندارد، بلکه همه اهداف تربیتى و سودى که از آن حاصل مىشود نصیب موجود تربیت شده مىگردد.
ولى غیر او هر کس را و هر چه را تربیت مىکند، هدفش سودبرى، یا ثواب آخرتى، یا شهرت، یا قرار گرفتن در معرض مدح و ثناست.
- غیر او هر کس را و هر چه را تربیت مىکند، به مایههاى بدنى و مغزى وعصبى و انرژىهاى دیگرش، یا به مایههاى مالى و مادى او نقصان وارد مىگردد، ولى حضرت او در تربیت جهان و جهانیان به چیزى از وجودش و خزینههایش نقصان نمىرسد، و کمبودى پدید نمىآید.
وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ: «1»
خزینههاى آسمانها و زمین در تصرف و مالکیت خداست.
محتویات این خزینهها میلیارها سال است در راه تربیت و رشد موجودات هزینه مىشود، نه این که به هیچ یک نقصانى نرسیده است بلکه لحظه به لحظه توسعه یافته و به آن افزوده شده است.
وَ السَّماءَ بَنَیْناها بِأَیْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ: «2»
و آسمانها را به قدرت و نیرو بنا کردیم و بىتردید ما وسعت دهنده و گسترانندهایم.
هر نیکوکارى غیر او هنگامى که از طرف مقابلش مورد اصرار و پافشارى قرار مىگیرد، بالاخره دچار تنگ حوصلگى، و احتمالًا ناراحتى عصبى مىشود، و او را از خود رانده، و عطایش را از وى منع مىکند، ولى حضرت او عاشق اصرار و پافشارى بندگان در دعا و درخواستهاى آنان است، و هر چه را با اصرار بیشتر از او بخواهند با کمال محبت عطا مىکند چنان که پیامبر فرموده:
«ان الله یحب الملحین فى الدعاء:»
خدا اصرار کنندگان در دعا را دوست دارد.
- هر نیکوکارى زمانى که از او بخواهند عطا مىکند و چه بسا بعضى از اوقات از او درخواست مىکنند ولى او پاسخ نمىدهد، ولى حضرت او پیش از درخواست هم لطف و عنایت مىکند، به اکثر موجودات بدون اینکه از او درخواست کنند رزق و روزى و آنچه لازمه حیاتشان باشد عنایت مىفرماید، و به اکثر انسانها با این که به او ایمان ندارند و زبان درخواست و دعایشان بسته است مرحمت و لطف مىکند.
- هر نیکوکارى احسان و عطایش به سبب تهیدستى، یا دور بودن از تهیدستان یا نهایتاً به خاطر مرگش قطع مىشود، ولى احسان حضرت او که حى و قائم و ابدى و همیشگى و جاوید و سرمدى است هرگز از مخلوقات قطع نمىگردد.
- نیکى هیچ نیکوکارى عام و فراگیر نسبت به همه نیست، ولى احسان و نیکى وجود مبارک او بىدریغ به همه موجودات مىرسد چنان که خود فرموده:
وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ «3»
با توجه به این حقایق ثابت است که حضرت او پرورش دهنده جهانها و جهانیان و به فرموده خودش ربّ العالمین و نسبت به همه موجودات که مملوک او هستند محسن و نیکوکار است، و توجه تربیتى و اخلاق احسانى او نسبت به جهانها و جهانیان فراگیر است و ذرهاى از ذرات عالّم از بهره گرفتن از این سفره گسترده پایان ناپذیر محروم نیست و محروم نمىشود. «4»
پی نوشت ها:
______________________________
(1)- منافقون 7.
(2)- ذاریات 47.
(3)- اعراف 156.
(4)- تفسیر کبیر با توضیح بیشتر، ص 230.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 94/1/8 :: ساعت 10:37 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرنجان و مرنجعزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) استسعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلامسبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلامپیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلامامام حسین علیه السلام در آیینه زیارتپیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»[عناوین آرشیوشده]