با توجه این که حضرت حق در آیات قرآن مجید، و به زبان پیامبران و امامان همه انسانها را دعوت به تقوا کرده، و از آنان خواسته است در همه شئون زندگى و در هر قدمى که برمىدارند و قلب را به هر نیتى که مىسپرند تقواى الهى یعنى اجتناب از هر حرامى که در رابطه با هر شأنى از شئون حیات است رعایت کنند بىتردید اجراى این فرمان نورانى و پر برکت از طرفى، و اتصال به تقوا از طرف دیگر براى انسان منافع و آثارى خواهد داشت.
اگر تقوا را چون درختى پاک و شجرهاى طیبه تصور کنیم که همین گونه هم هست، پس باید اعتراف کنیم که این درخت باید و قطعاً ثمرات و محصولات بسیار مفیدى در عرصهگاه حیات دنیا و آخرت انسان از خود ظهور دهد.
این اوراق اگر بخواهد همه ثمرات و منافع تقوا را از طریق قرآن و روایات بیان کند بدون شک به چندین جلد خواهد رسید و از مسیر تفسیر دیگر آیات شریفه کتاب مجید حق باز خواهد ماند، ولى براى این که مطالعه کنندگان محترم از این خرمن پرفیض خوشهاى برگیرند به ترتیب سورههاى قرآن به گوشهاى از منافع و آثار تقوا اشاره مىشود.
فلاح و رستگارى
وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ: «1»
نسبت به خدا در همه امورتان پروا کنید تا هماى فلاح و رستگارى را در آغوش بگیرید.
فلح در لغت به معناى شکافتن است، و از آنجا که زارع و کشاور زمین را با گاو آهن مىشکافد و هر گونه مانع رشد دانهها را از میان برمىدارد، و زمین را آماده تخم پاشى و رشد گیاه مىکند عرب به او فلاح مىگوید.
کسى که با رعایت تقوا در همه شئون حیات، موانع راه سعادت دنیا و آخرت را بر طرف مىکند، و آنچه را سد راه خوشبختى است مىشکافد و حرکت در راه حق را ادامه مىدهد یقیناً به فلاح و رستگارى که همانا نعمت جاوید الهى در قیامت است مىرسد.
راغب اصفهانى در کتاب المفردات خود که بیان و توضیح لغات قرآن است مىنویسد: فلاحى که اهل تقوا و آراستگان به ایمان در قیامت به آن مىرسند عبارت است از: دانش و معرفت بىجهل، عزت به ذلت، حیات بىمرگ، ثروت و غناى بىفقر است.
معیت و همراهى با حق
وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ: «2»
و از خدا پروا کنید و بدانید بىتردید خدا همراه با پرهیزکاران است.
اجتناب و دورى انسان از همه آلودگىهاى ظاهر و باطن، و جدا زیستن آدمى از فساد و گناه و معصیت که عامل طهارت و پاکى است، زمینه ساز معیت و همراهى خدا با آدمى است، و خداى مهربان با هر کس معیت و همراهى داشته باشد مسلماً از آفات و فتنهها در دنیا، و بلاها و عذابها در آخرت در امان خواهد بود.
اهل خدا، و مسافران به سوى دوست، و سالکان راه محبوب ترک همه گناهان را رکن و اساس تقوا دانسته، و بناى آباد دنیا و آخرت را مبتنى بر آن مىدانند و از چهار منزل مراقبت آن را اول منزل و پایه آن برشمردهاند:
«الاول ترک المعاصى و هذا هو الذى بنى علیه قوام التقوى و اسس علیه اساس الآخرة و الاولى، ما تقرب المتقربون بشیئ اعلى و افضل منه.
الثانى الاشتغال بالطاعات مع حضور القلب.
الثالث عدم الغفلة.
الرابع الحزن الدائم قال: انى لا اسکن الا فى قلب محزون.» «3»
اولین مرحله و منزل مراقبت ترک همه گناهان است، و این ترک و آزاد زیستن از معاصى است که پایههاى تقوا بر آن بنا شده، و اساس آخرت و دنیاى صحیح را بر آن نهادهاند، بندگان مقرب خدا که با ارزشترین انسانهایند به چیزى برتر و بهتر از ترک همه گناهان به خدا تقرب نجستهاند.
در معارف الهیه آمده: موسى از خضر پرسید آراسته به کدام حقیقت شدهاى که به من مأموریت دادهاند از تو بخشى از اسرار و واقعیات را بیاموزم، و با چه وسیله به این مرتبه و مقام رسیدهاى؟! خضر در پاسخ گفت: به ترک همه گناهان. دومین مرحله مراقبت مشغول بودن به طاعات و عبادات با حضور قلب است.
و سومین مرحله آن خالى بودن از غفلت و بىخبرى نسبت به حقایق هستى است.
و چهارمین آن اندوه دائم و حزن همیشگى نسبت به عمر گذشته و فرصتهاى از دست رفته و کوتاهى در عبادت است.
حضرت حق جل و علا فرمود: من جز در دل محزون سکونت نمىگیرم!
مصون ماندن از عذاب سخت
وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ: «4»
از خدا پروا کنید و بدانید مسلماً خدا در کیفر بسیار سختگیر است.
آرى کسى که به فرمانها و احکام حضرت حق گردن ننهد، و زحمات و کوشش پیامبران و امامان را که جز هدایت انسان به سوى خیر دنیا و آخرت هدفى نداشتند قدردانى ننماید، و آئین و دین خدا را به مسخره بگیرد، و معبود خود را هواى نفس خویش قرار دهد، و به راه یاغیان و طاغیان برود مستحق سختترین کیفر و شدیدترین عقاب و عذاب است، و هر کس از خدا پروا کند و به حفظ خویش از گناهان و فسق و فجور برخیزد، و در همه شئون زندگى تقواى الهى را رعایت نماید البته از کیفر سخت او براى ابد در امان خواهد ماند.
مصون ماندن از نقشههاى خائنانه دشمنان
وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً: «5»
و اگر صبر و تقوا پیشه کنید و در میدان جهاد پایدار بمانید و از دوستى و موالات با دشمنان خدا بپرهیزید، نقشههاى خائنانه و کید و حیله آنان اندک زیانى به شما نخواهد رسانید.
در این آیه شریفه خداى عزیز استقامت در میدان جنگ، و اجتناب از دوستى و معاشرت با دشمنان را مانع و سدى سخت در برابر اثر گذارى نقشه و تدبیر شیطانى یاغیان و طاغیان مىداند.
آرى اگر مسلمانان در برابر دشمنان خدا سستى نشان دهند، و از خود مقاومتى به میدان نیاورند، و راه دوستى و معاشرت و آمیزش با دشمنان را باز بگذارند، سزاوار شکست و ذلت مىشوند، و نقشه و تدبیر خائنانه دشمنان بر تمام شئون حیات آنان اثر مىگذارد، و از این طریق زیانها و خسارتهاى غیر قابل جبرانى به مسلمانان وارد مىآید.
ایمان به خدا و قیامت، و توحید و طاعت اقتضاء مىکند که انسان در میدان هر جهادى تا پیروزى قطعى استقامت ورزد، و در همه امورش از تکیه بر دشمنان و پناه بردن به ولایت و دوستى آنان بپرهیزد، تا از زیان نقشههاى آنان در امان بماند، زیرا کسى که به خدا توکل مىکند و بر آزمایشات الهى استقامت مىورزد، و فقط به یارى او چشم مىدوزد، در هر میدانى نسبت به خواسته بر حقش چیره مىشود، و بر دشمنانش پیروز مىگردد، و در حفاظت نیکوى پروردگارش محفوظ مىماند.
ولى آن که از غیر خدا توقع یارى مىکند، و به خودش واگذار شده قطعا از یارى پروردگارش و نصرت و حفظ خدایش محروم خواهد ماند.
من استعان بغیر الله فى طلب
فان ناصره عجز و خذلان: «6» آن که در خواسته و طلبى از غیر خدا یارى بخواهد، بىتردید یار او ناتوانى و خوارى است.
پی نوشت ها:
______________________________
(1)- بقره 189.
(2)- بقره 194.
(3)- تذکره المتقین شیخ مفید بهایى ص
(4)- بقره 196.
(5)- آل عمران 120.
(6)- تفسیر محىالدین، ج اول ص 215.