اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ: «1»
از خدا کمک بخواهید، و صبر و استقامت پیشه سازید، بىتردید مالکیت زمین براى خداست، آن را به هر کس از بندگانش بخواهد به ارث مىدهد و سرانجام نیک براى پرهیزکاران است.
اگر جامعه و ملتى همه با هم در همه امورشان از حضرت حق که قدرتى بىنهایت و کارگزارى حکیم است یارى و کمک بخواهند، وجود مقدس او درخواستشان را اجابت مىکند و به آنان براى به نتیجه رسیدن کارشان یارى مىدهد، و اگر در برابر حادثهها چه حادثهمالى و چه حادثه اجتماعى و نیز در برابر آزمایشات الهى و هم چنین در عرصه انجام عبادت و خوددارى از گناه صبر و استقامت از خود نشان دهند، به پیروزى و رستگارى قطعى مىرسند، و از شکست و ذلت مصون مىمانند.
چنین ملتى با همراه داشتن یارى حق، و با صبر و استقامتى که آنان را چون فولاد آب دیده مىکند به مرز قدرت فراگیر مىرسند و یقیناً مىتوانند حکومتى جهانى بر اساس فرهنگ الهى برپا کنند.
مصونیت از حرامخوارى
فَکُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالًا طَیِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ: «2»
از آنچه بهره و غنیمت به دست مىآورید در حالى که حلال و پاکیزه است بخورید، و از خدا پروا کنید، یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
تقواى الهى پس از آن که با تمرین ترک گناه، و توجه به حضرت حق، و روىکرد به قیامت به صورت روحى مقاوم در باطن انسان تحقق پیدا کند، همچون سپر محکم و استوارى براى آدمى خواهد بود که حملات سهمگین هر حرامى به ویژه حرامهاى مالى را که جاذبههاى شدیدى دارد در هم مىشکند، و عرصه زندگى و حیات انسان را از ورود این خطر عظیم و خسارتهاى غیر قابل جبرانش در مصونیت قرار مىدهد.
انسان باتقوا و پرهیزگار که از سکوى تقوا با چشم دل و دیدهى بصیرت خدا را مىنگرد، و صحنههاى عظیم قیامت را مشاهده مىنماید، قدرت رفتن به سوى مال حرام را ندارد، و دست پاک و الهىاش به سوى لقمه حرام دراز نمىشود، و جز به حلال طیب و پاک خدا قناعت نمىورزد.
محبوبیت در پیشگاه خدا
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ: «3»
بىتردید خدا اهل تقوا را دوست دارد.
عشق و محبت ویژه حق از افق وجود هر انسانى طلوع نمىکند، این کیمیاى حیات بخش، و اکسیر اعظم را در ظرف وجود هر کسى قرار نمىدهند، این رشته نورانى را به گردن قلب هر انسانى نمىاندازند، هر بىسر و پائى را در فضاى عشق و محبت نمىپذیرند، و هر کسى را چوب انداز در گردونه محبوبیت قرار نمىدهند، از شرایط زیبا و پرقیمت ورود به میدان محبت حق و عرصه محبوبیت حضرت رب داشتن سرمایه بسیار پرسود تقواست، حقیقتى که عامل جذب محبت او به سوى انسان، و سبب تحقق آن براى آدمى است.
کسى که محبوب مالک مالکان، و رب ارباب، و منبع غنا و استغنا، و چشمهى کمالات بىنهایت، و دریاى بىپایان کرامت، و ریشه حق و حقیقت، واصل و بنیان خلقت و خلاصه ارحم الراحمین و اکرم الاکرمین گردد، آیا مىتوان سود و نفعى که از جانب آن محب به محبوب مىرسد به شماره آورد و به محاسبه کشید؟!
دیوانه کنى هر دو جهانش بخشى
دیوانه تو هر دو جهان را چه کند
به دست آوردن بشارت دنیائى و آخرتى از سوى حق
الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرى فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ لا تَبْدِیلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ: «4»
آنان که ایمان آوردند، و پیوسته تقوا پیشه کردند، براى آنان در دنیا و آخرت «نسبت به دست یافتن به مقامات و مراتب عالى و بهشتهاى جاویدان و خوشنودى حق مژده و بشارت است» براى حقایق الهیه و خواستههاى ربانیه تغییرى نیست، این است آن رستگارى بزرگ.
براى پرهیزکاران بنابر آیات قرآن مجید و روایات و معارف الهیه از جانب خدا به وسیله الهام یا رؤیاى صادقه مژدهى بشارت است که به دنبال تقوا این سرمایه عظیم معنوى به درجات و کمالات رفیعه در دنیا مىرسند، چنان که به حضرت یوسف آن پاکدامن بىنظیر و متقى بىبدیل مقامات و مراتب آیندهاش را در خواب نشان دادند، و منازل و درجات اهل تقوا را به وسیله وحى و زبان پیامبران و امامان مژده دادهاند که بىتردید به آن منازل و درجات در عرصهگاه قیامت خواهند رسید چنان که در قرآن مجید آمده:
لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ: «5»
براى آنان که تقوا پیشه کردند، نزد پروردگارشان بهشتهائى است که از زیر درختانش نهرها جارى است، در آن جاوید و ابدى هستند، و نیز براى آنان همسرانى پاکیزه و خوشنودى و رضایت از سوى خداست و خدا بیناى به بندگان است.
رهائى از دوزخ
ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیها جِثِیًّا: «6»
سپس اهل تقوا را نجات مىدهیم و ستمگران را در دوزخ در حالى که براى ابد به زانو در آمدهاند رها مىکنیم.
تقواى اهل تقوا سپر استوارى است که آنان را گرچه از مسیر دوزخ به سوى بهشت حرکت کنند از آتش و عذاب حفظ مىکند، و نمىگذارد نسبت به آتش و شراره و حرارت آن اندک چیزى احساس کنند، ولى آنان که نخواستند به این سپر محکم، و مانع مستحکم مسلح شوند و نخواستند در سایه عبادت و طاعت و خدمت به خلق نیروئى معنوى و قوى و گامى استوار پیدا کنند، در قیامت اندک مصونیتى از عذاب نخواهند داشت، و همانطور که در دنیا به سوى بندگى حق و خدمت به خلق گام برنداشتند، در قیامت نیروى گام برداشتن به سوى بهشت را نخواهند داشت و در دل آتش دوزخ به زانو خواهند آمد.
پی نوشت ها:
______________________________
(1)- اعراف 128.
(2)- انفال 69.
(3)- توبه 7.
(4)- یونس 63- 64.
(5)- آلعمران 15.
(6)- مریم 72.