قرآن کریم دلایل متین و برهانهاى استوارى بر نزولش از جانب خداوند اقامه مىکند، و زمینه قبول آن را به عنوان وحى الهى، براى هر اندیشمندى آماده مىنماید.
قرآن؛ در یکى از دلایل دندان شکن بر اثبات نزولش از پیشگاه ذوالجلال مىگوید:
«و اگر در آنچه ما بر بنده خود [محمّد صلى الله علیه و آله] نازل کردهایم، شک دارید [که وحى الهى است یا ساخته بشر] پس سورهاى مانند آن رابیاورید، و [براى این کار] غیر از خدا، شاهدان و گواهان خود را [از فُصحا و بُلغاى بزرگ عرب به یارى] فرا خوانید، اگر [در گفتار خود که این قرآن ساخته بشر است نه وحى
الهى] راستگویید.* و اگر این کار را انجام ندادید- که هرگز نمىتوانید انجام دهید- بنابراین از [آتشى] که هیزمش مردم و سنگهایند، بپرهیزید؛ آتشى که براى کافران آماده شده است» «1».
و در جاى دیگر مىگوید:
«بگو: قطعاً اگر جنّ و انس گرد آیند که مانند این قرآن را بیاورند، نمىتوانند مانندش را بیاورند، و اگر چه پشتیبان یکدیگر باشند» «2».
قرآن؛ رابطه بین انسان و خداست، و بدون این کتاب اتصال به غیب عالم امکان ندارد.
قرآن؛ پر برکتترین کتابى است که تا کنون در زندگى بشر پدیدار شده، و تا دمیدن صبح قیامت، همچنان پر برکتترین کتاب خواهد بود.
قرآن؛ وسیله هدایت، نور راه، چراغ پر فروغ حیات، و عامل نجات انسان از هلاکت و بدبختى است.
قرآن؛ راهگشاى انسان به سوى رشد و کمال، و علاج دردهاى فردى خانوادگى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى، مادى و معنوى است.
قرآن؛ بهترین درس تربیت، برترین کتاب اخلاق، زندهترین کتاب دانش و پربارترین کتاب قانون است.
قرآن؛ نشان دهنده هدف حق از خلقت عالم و آدم، نمایشگر اهداف عالیه انبیا، نزدیک کننده انسان به بهشت برین و دور کننده آدمى از رنج امروز و عذاب فردا است.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
«قرآن رها بخش از ضلالت، درمان کورى دل، ووسیله نجات از هر لغزش، و نور در تاریکى، و پرتو دستگیر در هر پیش آمد، و حافظ انسان از هلاکت، ونشان دهنده رشد از غوایت و گمراهى، وبیان حق براى بازشناساندن هر فتنه و اشتباه، و وسیله رسیدن از دنیا به سعادت آخرت و کمال دین شماست، منحرف از قرآن راهى جز آتش جهنم ندارد» «1».
در یکى از سخنرانىهاى مهم پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله چنین آمده است:
«هرگاه آشوبها و فتنهها ضلالت و گمراهىها چون شب تار به شما حملهور شد، و زندگى شما را فراگرفت، بر شما باد به قرآن؛ زیرا شفیعى است که شفاعتش را مىپذیرند، و گزارشگر بدکردارىهاست که گفته او تصدیق مىشود، آن کس که قرآن را رهبر خویش سازد، او را به بهشت مىبرد، و هر که آن را پشت سر انداخته از عمل به آن سرباز زند، او را به دوزخ خواهد راند، همانا قرآن، آن رهنمایى است که به بهترین راه ره نماید، و آن کتابى است که در آن تفصیل هر چیز و بیان هر واقعیّت و تحصیل مقاصد قرار دارد؛ قرآن جداکننده حق از باطل و برطرف کننده هر گونه اختلاف است، این کتاب شوخى و سرسرى نیست؛ ظاهرى دارد و باطنى، ظاهرش حکم و دستور است و باطنش علم و دانش، ظاهرش خرّم و زیباست و باطنش ژرف و دور از دسترس، اخترانى دارد و اخترانش هم اخترانى، شگفتىهایش شماره نشوند، و تازههایش هرگز کهنه نگردند، و در آن است چراغهاى هدایت، و فروزانگاه حکمت و دلیل بر معرفت براى کسى که راه آن را بداند.
باید هر پیگردى دیدههاى خود را به همه سوى آن بچرخاند، و نظر تأمل را تا درک صفت آن برساند، هر که را در معرض هلاک است نجات بخشد و آزاد کند» .
از نبى اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده:
«من اوّل کسى هستم که در قیامت بر عزیز جبار وارد مىشوم و قرآن در حالى که اهل بیتم با من هستند، و آنگاه امّتم، سپس از امت سؤال مىکنم با قرآن و اهل بیت من چه کردید؟!!» امیرمؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه درباره قرآن مىفرماید:
«... سپس قرآن را بر پیامبر فرو فرستاد، قرآن نورى است که قندیلهاى آن خاموش نمىشود، و چراغى است که افروختگى آن فرو نمىنشیند، و دریایى است که عمق آن پیدا نیست، و راهى است که سیر در آن گمراهى ندارد، و شعاعى است فروزنده که روشنى آن خاموش نمىگردد، و فاروق بین حق و باطل است که دلیل آن از قوّت نمىافتد، بنایى است که پایههاى آن ویران نمىشود، بهبود دهندهاى است که بر هیچ بیمارى در برابر آن خوف و بیمى نیست، ارجمندى است که یارى کنندگان آن شکست نمىخورند، و حقّى است که مددکاران آن مغلوب نمىشوند، قرآن معدن ایمان و سرچشمه آن، و چشمههاى علم و دریاهاى آن، و بستانهاى دادگسترى و حوضهاى آن و سنگهاى اسلام و پایه آن، و بیابانهاى حق و دشتهاى هموار آن است، و دریایى است که آب برندگان آن را خالى نمىکنند، و چشمههایى است که هر چه از آن آب بکشند کم نمىشود، آبشخورهایى است که واردین از آن نمىکاهند، و منزلهایى است که مسافرین راه آنها را گم نمىنمایند، و نشانههایى است که روندگان از آنها کور نیستند، و تپههایى است که رو آورندگان از آنها گذر نمىتوانند کرد.
خداوند آن را باعث سیرابى دانایان قرار داد، و بهار دلهاى کوشندگان، و مقصد راههاى خوبان و دارویى که پس از آن دردى نمىماند، و روشنایى که تاریکى با آن نیست، و ریسمانى که جاى چنگ زدن آن محکم است، و پناهگاهى که دژ بلند آن استوار است، و ارجمندى و سرفرازى آن کس که او را دوست دارد، و صلح و ایمنى کسى که داخل آن گردد، و هدایت و رستگارى کسى که پیرو آن باشد، و عذر خواه کسى که آن را به خود نسبت دهد، و دلیل آن کس که با آن سخن گوید، و گواه کسى که به وسیله آن با دشمن جدال نماید، و پیروزى کسى که آن را حجت آورد، و نگهدارنده کسى که به آن عمل کند، و مرکب تندرو کسى که آن را به کار بندد، و نشانه کسى که نشانه جوید، و سیر کسى که آن را به بر گیرد، و دانایى کسى که در گوش دارد، و خبر کسى که نقل کند، و حکم کسى که حکومت کند» .
بررسى موقف قرآن، با کمکگیرى از آیات و روایاتى که نمایشگر چهره با عظمت آن است، و نقل گفتار بیداران، حکیمان، عارفان، اندیشمندان، درباره قرآن کتابهاى متعددى خواهد شد، چه نیکوست که براى شناخت و نقش قرآن در حیات بشرى، به بررسى صفاتى که قرآن مجید خود را متصف به آن مىداند، و ارزیابى ویژهگىهایى که مخصوص این کتاب بزرگ الهى است پرداخته شود که از این راه بتوان به تماشاى دورنمایى از نقش قرآن و اهداف عالیه آن در حیات انسانى موفق شویم.