»» جوان والگوها
« انسانهای بزرگ مظهر تجسم عصاره یا نماینده جنبشها یا ادوار تاریخی هستند.»
پل ادواردز
« وقتی در برابر روح بزرگ یک انسان قرا ر میگیریم. گویی بر بالای قلهای مرتفع ایستادهایم و نسیمی که از دور دستها میوزد ، روح ما را به اهتزاز در میآورد .
چرا انسان به الگو نیازمند است ؟ و چرا جوانان بیش از دیگران، چنین نیازی را احساس میکنند ؟ شاید اولین پاسخی که به نظرتان میرسد، خصیصه «کمالگرایی» آدمی است ،که او را ا از درون به حرکتی وا میدارد تا خود را به کسانی که مظهرکمالات اخلاقی هستند، نزدیک کند و صفات او را اقتباس کرده و آنها را در شخصیت خود جذب کند . به این پدیده اصطلاحاً « همانندسازی» گفته میشود. از سوی دیگر زندگی مشتمل بر قواعدی است که جوانان مایلند، آنها را بیاموزند و بهترین شیوه کار را در تأسی جستن به رفتار و منش افرا د مورد قبول خویش میدانند . تا براین مبنا بتواند به شخصیت یک مرد یا زن کامل دست یابند.
تأثیر الگو برجوانان
معمولاً نسل جوان، به فعالیتها و امور زندگی، از جنبه تأثیر آنها توجه میکنند و اصطلاحاً « غایتگرا » هستند .در این خصوص نیز آنها مایلند، بدانند که نقش و تأثیر الگوها در شخصیت آنها چیست؟
برخی از آثار ارزنده الگو برجوانان عبارتند ا ز :
1- گرایش به الگوهای برجسته، افکار را منظم کرده و به آنها تمرکز میبخشد . در حقیقت، همگرایی فکری زمانی پدید میآید که آدمی درصدد همانندسازی با شخصیتی برتر از خود برآید.
2- الگوگرایی، نسل جوان را به تعالی روح و همتهای والا فرا میخواند. آشنایی با چنین الگوهایی، جوانان را به نوعی تحسین آنها وا میدارد و برای دستیابی به منزلت رفیع الگوها، از هدفهای محدود و زندگی روزمره فراتر رفته و به نوعی حیات معقول و معنوی ، سوق میدهد.
3- شناخت الگوهای رشید و بالنده، موجب به کارافتادن استعدادهای راکد و ظرفیتهای پراکنده وجود جوانان میشود. حالت جذب و انجدابی که در پرتو تماس و آشنایی با الگوها به جوانان دست میدهد، آنچنان نیرومند است که توانایی به جریان انداختن تواناییهای مکنون و بلااستفاده نسل جوان را دارد.
رسالت ما در قبال الگوی نسل جوان چیست؟
برخی راه کارها در این زمینه عبارتند از :
1- در اولین گام، ضروری است که اعتماد نسل جوان را به قدرکافی جلب نماییم تا بتوانیم امکان ارتباط آنان را با الگوهای مورد نظرشان فراهم نماییم .
2- رسانههای گروهی با توجه به جذابیت و گستره نفوذشان در شخصیت جوانان، الگوهای ارزنده و متعالی را به خوبی ترسیم کنند تا نیاز شدید این نسل را اقناع کنند و ساختار اندیشه غنی و اصیل جوانان را به روزمرگی و ابتذال عادت ندهند.
3- تبیین عناصر فرهنگ خودی به زبان مورد پسند و اقبال جوانان، ضرورتی است زمان دیگری، توجه برنامه ریزان و مسئوولان فرهنگی جامعه را به خود جلب میکند . تهیشدن از فرهنگ اسلامی و ملی، راه را برای نفوذ فرهنگ بیگانه هموار میکند.
4- اطرافیان جوان همچون والدین ، اولیا و مربیان مدارس و استادان دانشگاهها نزدیکترین و مؤثرترین افراد برای او محسوب میشوند، زیرا جوانان برای اتخاذ الگوی مطلوب ، ابتدا به رفتار نزدیکترین انسانهایی که در پیرامونش هستند، دقیق میشود و سعی در دورن سازی و جایگزین ساختن آنها در شخصیتش مینماید . پس لازم است همه ما آنچنان باشیم که کفایت و صلاحیت لازم را برای الگو بودن نسل جوان ، احراز نماییم .
5- تفکیک و شناسایی حدود و منزلت الگوها از ضد الگوها، امری ممکن و ضروی است. چه مانعی دارد در بحبوحه الگوپذیری نسل جوان، در خصوص ویژگیهای الگوی مطلوب و موارد افتراق آن از« ضد الگو » برایشان سخن بگوییم و با ایجاد« پل عاطفی » مطلوب ارتباط و همانند سازی این نسل پرشور خروش را با اسوههای متعالی زندگی، تسهیل نماییم .
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( چهارشنبه 86/4/13 :: ساعت 4:37 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرنجان و مرنجعزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) استسعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلامسبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلامپیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلامامام حسین علیه السلام در آیینه زیارتپیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»[عناوین آرشیوشده]