»» جوان وتغییر رفتار
علوم انسانی ،اگر تنها یک خدمت بشریت کرده باشد و آن باور آدمی به « نوسازی شخصیت» باشد باید گفت در حقیقت بزرگترین خدمت را انجام داده است
گاردنر
آیا آدمی ، زندانی رفتارها و عادات پیشین خود است و یا کنترل کننده و تعدیل دهنده آنهاست؟ اگر انسان مقهور عادت و رفتار خاصی شدآیا این امر به صورت آگاهانه صورت می پذیرد یا نا آگاهانه ؟ غالب روانشناسان در ایم امر اتفاق نظر دارند که آدمی بیش از آنچه که اسیر رفتار های پیشین خود باشد دگرگون کننده آنهاست نیروی اراده خود ساز شخصیت به عنوان عاملی تعیین کننده رفتاری را تغییر داده و رفتار جدیدی را جایگزین آن می کند. جوانان بیش از سایر گروههای سنی توانایی تغییر رفتار را دارند زیرا از یک سو نیروی سرشار جوانی این امکان را به آنان می دهد که به خواستههای خود تحقق بخشد و از سوی دیگر صفات و عادات رفتاری در آنها منعقد نشده و به صورت عواملی پایدار در نیامده است بلکه رفتارهایشان جنبه سیال داشته و قابلیت تغییر پذیری زیلدی دارند. تغییر رفتار همچون سایر فرایندهای تربیتی مراحلی را پشت سر می گذارد تا به مقصود برسد.اولین گام در این ودی خود آگاهی است به این مفهوم که جوان تصویر روشن و مشخصی از خود داشته باشد و دقیقاًبداند که می خوتهد چه رفتاری را از صفح شخصیتش حذف نموده و کدام رفتار رااز صفحه شخصیتش حذف نموده و کدام رفتار را جایگزین نماید به کار گیری نیروی اراده گام دوم در این حرکت محسوب می شود بسیاری از جوانان اشتیاق تغییر رفتار را دارند ولی در عمل ناکام و ناموفقند ، زیرا نیروی اراده ضعیفی دارند .علاوه براینها ، ایجاد زمینه مناسب برای تحول رفتار به وسیله دیگران نیز ضرورت دارد .لذا فرایند تغییر رفتار ، نتیجه تعامل جوانان و اطرافیانشان می باشد و بیش از همه خود جوانان می توانند در اینن امر نقش آفرینان باشند
واقعیت ها در رفتار پدیده رفتار مبتنی بر واقعیتهای چند به شرح زیر می باشد :
1- یافته های نوین علوم رفتاری ، نوید تغییر رفتار و شخصیت به انسانها می دهد ،رفتار و شخصیت آدمی همچون سازمان بسته و ناگشوده ای نیست که نتوان در آن نفوذ کرد بلکه شخصیت و رفتار ، سازمانی گشوده و فابل تغییر است پدپده نوسازی شخصیت از واقعیتهای مسلم و غیر قابل انکار علوم رفتاری می باشد
2- همان گونه که تشکیل رفتار از قواعدی تبعیت نموده و از آنها متأثر می شود تغییر رفتار نیز بر اصول و قواعد خاصی مبتنی می باشد شناخت این اصول و قواعد امر تغییر رفتار را ممکن می سازد.
3- دشواری و پیچیدگی تغییر رفتار ، کمتر و محدودتر از تشکیل رفتار نیست بلکه بعضاً در تغییر رفتار با عملکرد مضاعفی روبرو هستیم که در برگیرنده حذف رفتار نامطلوب و جایگرینی رفتار جدید (مطلوب) می باشد لذا جوانان در تغییر رفتار خاصی نیروی بیشتری باید صرف نمایند
4- تغییر رفتار همچون ایجاد رفتار امری تدریجی و زمان پذیری است برای دگرگون ساختن عادت رفتاری خاصی حداقل به مدت زمانی نیازمندیم که فرصت کافی را برای تحقق هدف مورد نظر ما فراهم آورد و این واقعیت ما را بر آن می دارد که بپذیریم روند تدریجی و مرحله به مرحله حاکم بر این موضوع می باشد . در موارد استثنایی که فرد متأثر از بصیرت و بینش درونی به طور ناگهانی در خود تغییر و دگرگونی می یابد از شمول این قاعده خارج است
5- برای تحول رفتار در نوجوانان و جوانان ایجاد محیطی مناسب برای حیث روابط انسانی میان اطرافیان و نسل جوان ضرور است به ویژه در مدارس و آموزشگهها لازمه تحقق چنیین امری جلب اعتماد نوجوانان و جوانان از سوی دیگران می باشد.
6- خود آگاهی روشنی و بصیرت می آفریند و آرمانها را فرا راه آدمی مجسم می کند مربیان و مشاورانی که مترصد تغییر رفتار نوجوانان و جوانان می باشد با ایجاد خود آگاهی نقطه حرکت و غایت آن را معلوم می دارند و حرکتی که در بستر روشنایی و معرفت آغاز شود با موفقیت قرین خواهد بود
7- « ارسطو» تربیت را به عبارت از « تقویت اراده» می دانست بر این اساس انگیزه حرکت ضامن تداوم حرکت است و تقویت اراده جوانان برای متحول نمودن رفتار نقطه عطفی در جهت ایجاد ساختمان نوین اخلاقی و رفتاری آنان محسوب می شود
8- پذیرش « اصل تدریجی بودن رفتار » مربیان و مشاوران را از یک سوی و نوجوانان و جوانان را از سوی دیگر در برابر ناامیدی حفظ و حراست می کند زیرا در مدت کوتاه در انتظار نتایج بزرگ و برجسته نمی نشینند و لذا با امیدواری قابل توجهی فرایند تغییر رفتار را تا وصول به مقصد تعقیب می نمایند
9- در تغییر و دگرگونی رفتار کیفیت عمل برکمیت آن مقدم است چنانچه جوان بتوانند در مراحل زندگیشان موفق به ایجاد تحولی نسبی در رفتارشان گردند ارزش تربیتی آن برای آنان وجامعه اهمیت والایی برخوردار خواهد بود همچنین اگر مربیان و مشاوران بتواند یک نوجوان و یا جوانی را متحول نمایند ارزش تربیتی آن با هدایت و حیات معنوی یک جامعه برابری خواهد کرد
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/4/16 :: ساعت 8:41 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرنجان و مرنجعزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) استسعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلامسبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلامپیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلامامام حسین علیه السلام در آیینه زیارتپیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»[عناوین آرشیوشده]