سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وفاداری، عامل الفت گرفتن [مردم با شخص] است. [امام علی علیه السلام]
بشنو این نی چون حکایت می کند
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» کیفر گناهان‏

1- زنا

 در روایات آمده است، که هر گناهى که در قرآن به آن وعده عذاب داده شده «کبیره» است، و چون در کتاب خدا به گناه زنا صریحاً وعده عذاب داده شده، در کبیره بودن آن هیچ تردیدى نیست.

درباره این عمل خطرناک در قرآن مى‏خوانیم: 

«وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ لا یَزْنُونَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً* یُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ یَخْلُدْ فِیهِ مُهاناً» «2».

«و آنان که معبود دیگرى را با خدا نمى‏پرستند، و کسى را که خدا خونش را حرام کرده است، جز به حق نمى‏کشند، و زنا نمى‏کنند؛ و کسى که این اعمال را مرتکب شود به کیفر سختى برسد.* روز قیامت عذابش دو چندان شود، و در آن با خوارى و سرشکستگى جاودانه ماند».

در تفسیر «منهج الصادقین» و برخى از تفاسیر دیگر آمده است که: «اثاماً» در آیه شریفه، نام محلى در جهنم است که زناکاران را در آن کیفر مى‏دهند و گفته‏اند:

چیزى است مانند چرک و خون که از بدن دوزخیان جارى شود. اما «اثم» و «اثام» در اصل به معناى اعمالى است که انسان را از رسیدن به ثواب دور مى‏نماید و در اینجا منظور جزاى گناه است‏ «3».

 

آثار زنا در روایات‏

 

1- در روایتى امام باقر علیه السلام براى زنا شش اثر ذکر کرده‏اند: سه در دنیا و سه در آخرت، اما آثار دنیایى: از بین رفتن آبرو، کم شدن رزق، نزدیک کردن مرگ. اما آثار آخرتى: غضب حق، سختى در حساب، دخول در جهنم و خلود در آن‏ «4».

2- و نیز فرمود:

«کسى که با زن مسلمان، یا یهودى یا نصرانى یا مجوسى، آزاد یا کنیز زنا کند و توبه نکرده، با اصرار بر این عمل از دنیا برود، خداى متعال در قبرش سیصد در از عذاب باز مى‏کند که از هر در مارها و عقرب‏ها و افعى‏هایى از آتش بیرون مى‏آید و تا روز قیامت مى‏سوزد» «5».

3- از قول امیر مؤمنان علیه السلام نیز نقل شده است که فرمود:

«در قیامت به دستور خدا بوى متعفنى وزیده مى‏شود که تمام اهل محشر ناراحت مى‏شوند، در حدى که تنفس بر آنها سخت مى‏گردد، منادى ندا مى‏دهد: مى‏دانید این بوى متعفن از چیست؟ مى‏گویند: نه، ولى سخت ناراحتیم؛ مى‏گوید: این بوى زناکاران است که بدون توبه از دنیا رفته‏اند، پس آنها را لعنت کنید که خدا لعنتشان کرده است، نمى‏ماند در محشر کسى، مگر اینکه آنان را نفرین کرده و از خدا مى‏خواهند زناکاران را لعنت کند» «6».

4- رسول خدا صلى الله علیه و آله خطاب به امیر مؤمنان علیه السلام فرمود:

«اى على! زنا شش پیامد دارد: سه در دنیا و سه در آخرت. پیامدهاى دنیایش این است که: 1- آبرو را مى‏برد. 2- مرگ را شتاب مى‏بخشد. 3- روزى را قطع مى‏کند. و پیامدهاى آن در آخرت عبارت است از: 1- سختى در حساب‏رسى 2- خشم خداى رحمان 3- جاودانگى در آتش» «7».

5- قال الصادق علیه السلام:

الذُّنُوبُ الَّتِى تَحْبِسُ الرِّزْقَ الزِّنا «8».

«از گناهانى که جلوى روزى را مى‏گیرد زناست».

6- قال على علیه السلام:

الزِّنا یُورِثُ الْفَقْرَ «9».

«زنا فقر را به بار مى‏آورد».

7- قال الصادق علیه السلام:

مَنْ وَطِى‏ءَ فُرُشَ امْرِءٍ مُسْلِمٍ وُطِى‏ءَ فِراشُهُ، کَما تَدِینُ تُدانُ‏ «10».

«کسى که به همسر مرد مسلمانى خیانت کند به همسرش خیانت کنند، به هر دستى بدهى از همان دست پس مى‏گیرى».

2- لواط

 

همجنس‏گرایى (لواط و مساحقه) از گناهان بزرگ است و در اسلام براى هر دو حد شرعى قرار داده شده است. حد همجنس‏گرایى در مردان، خواه فاعل باشد یا مفعول رجم (سنگسار) است، البته اثبات این گناه باید از راه‏هاى معتبر و قاطعى که در فقه اسلامى و روایات معصومان علیهم السلام ذکر شده است صورت پذیرد. اما حدّ همجنس گرایى در زنان که در فقه اسلامى و روایات از آن به‏ «مساحقه» یاد شده است، پس از اثبات، صد تازیانه است.

روایاتى که در مذمت و زشتى همجنس‏گرایى از پیشوایان اسلام نقل شده آنقدر زیاد و تکان‏دهنده است که با مطالعه آن هر کس احساس مى‏کند گناهى در قباحت و زشتى، به پاى آن نمى‏رسد. به یک روایت توجه کنید:

قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله:

لما عَمِلَ قَوْم لُوْطٍ ما عَمِلُوا بَکَتِ الْأرْضُ الى‏ رَبِّها حتى‏ بَلَغَتْ دُمُوعُها الىَ السَّماءِ وَبَکَتِ السَّماءُ حتى‏ بَلَغَتْ دُمُوعُهَا الْعَرْشَ، فَاوحَى اللَّهُ الىَ السَّماءِ أَنْ احْصِبیْهِمْ واوْحِى‏ الَى الْارْضِ انْ اخْسِفىِ بِهِمْ‏ «11».

«هنگامى که قوم لوط آن اعمال ننگین را انجام دادند، زمین آنچنان گریست که اشک‏هایش به آسمان رسید و آسمان آنچنان گریست که اشک‏هایش به عرش رسید، در این هنگام خداى متعال به آسمان وحى کرد که آنها را سنگباران کن و به زمین وحى کرد که آنها را فرو بر» «12».

از قرآن مجید و روایت حضرت صادق علیه السلام و امام هشتم علیه السلام کبیره بودن آن استفاده مى‏شود؛ بلکه از آثار اسلامى برمى‏آید که عقوبت لواط از زنا سخت‏تر است.

چند روایت‏

1- امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

«بدى گناه لواط از زنا بیشتر است، خداوند قومى را به خاطر این عمل، هلاک کرد؛ ولى کسى را به زنا هلاک ننمود» «13».

2- پیامبر بزرگ مى‏فرماید:

«لواطکار، درحال جنابت وارد محشر مى‏شود، و آب دنیا او را پاک نمى‏کند، خدا بر او خشمگین و لعنتش کرده و دوزخ برایش آماده است و بد جایگاهى است» «14».

3- و نیز پیامبر عزیز اسلام فرمود:

«هرگاه کسى مرتکب لواط شود، عرش خدا به لزره افتد، و خداوند او را لعنت کرده، بر او غضب نماید، و جهنم برایش آماده است، و شخصى که تن به این عمل داده و خودفروشى کرده، در کنار جهنم نگاهش مى‏دارند تا حساب خلایق‏ تمام شود، آنگاه او را در عذاب انداخته و در طبقات دوزخ براى همیشه معذّب خواهد بود» «15».

4- امام ششم علیه السلام فرمود:

«حلال داننده لواط یا مقرّ بر او نمى‏میرد مگر آن که به وقت مرگ، سنگى از همان سنگ‏هایى که بر قوم لوط، به عنوان عذاب، بارید بر او بخورد، مرگ وى با همان سنگ است و براى اینکه رسوا نشود، خدا آن سنگ را پنهان مى‏دارد» «16».

5- حضرت رضا علیه السلام فرمود:

«بترس و زنا و لواط را ترک کن، لواط بدتر از زناست، این دو گناه موجب هفتاد و دو گونه درد در دنیا و آخرت است» «17».

3 مساحقه‏ «17»

 

زنى به حضرت صادق علیه السلام عرض کرد، زنانى که با یک دیگر مساحقه مى‏کنند حدّشان چیست؟ امام فرمود: حدّ زنا، به راستى چون قیامت شود آنان را مى‏آورند، و لباس‏هایى از آتش بریده شده بر آنها مى‏پوشانند، و مقنعه‏هاى آتشین به سرشان مى‏بندند، و زیرجامه‏هاى آتشین به بدنشان قرار مى‏دهند و عمودهاى آتش در جوفشان فرو کرده، و آنان را به جهنم مى‏اندازند. اولین‏ ملتى که مساحقه در آنان رواج یافت، قوم لوط بود، که مردان به مردان سرگرم شدند و زنان بى‏شوهر به یکدیگر اکتفا کردند، و به وقت نزول عذاب مرد و زن یک جا هلاک شدند «18».

امام صادق علیه السلام در جواب زنى درباره زنان مساحقه‏گر فرمود:

«در جهنم‏اند، چون قیامت شود چادرهایى از آتش بر آنان پوشیده شود، و عمودهاى آتشین در باطن و عورتشان داخل کنند، و آنها را در جهنم اندازند.

عرض کرد: در قرآن از این مسئله یاد شده؟ فرمود: آرى، عرض کرد: کجا؟

فرمود اصحاب الرس» «19».

4 قیادت‏

 

قیادت، رساندن مرد و زن به یکدیگر براى زنا، یا مرد و مرد براى لواط است و در حرام بودن آن و به گفته بعضى کبیره بودنش شکى نیست.

دو روایت‏

پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:

«هر کس براى زنا بین مرد و زنى واسطه شود، خداوند بهشت را بر او حرام کرده و جایش در دوزخ است، که دوزخ بدجایى است، و دائم مورد خشم خداست تا بمیرد» «20».

امام ششم علیه السلام مى‏فرماید:

«در قیامت خداوند با سه کس سخن نمى‏گوید، و به آنان نظر رحمت نمى‏کند، و ایشان را پاکیزه نمى‏نماید، و براى آنان عذاب دردناکى است: پیر زناکار، دیّوث، زن شوهردارى که زنا دهد» «21».

5 قذف‏ «22»

 

قذف از بدترین گناهان، و قاذف فردى فاسق و پلید و تبهکار است؛ زیرا کسى که در یک جامعه، یا یک محل و منطقه به یک مرد و زن نسبت زنا یا لواط بدهد، و بدون سبب آبروى یک مسلمان را در بین مردم ببرد، انسان نیست.

ریختن آبروى مردم با زبان قابل مقایسه با شکم پاره‏کردن و زخم زدن با اسلحه نیست! مردم در حریم حرمت آبرو، داراى یک زندگى آرام و با امنیت‏اند، کسى که حافظ زبان خود نیست و با آبروى مردم بازى مى‏کند، از حیوان درنده بدتر است، و اینکه در بسیارى از روایات آمده، عده کثیرى از مردم در قیامت به خاطر زبان معذب به بدترین عذابند جداً یک مسئله حقّى است!

رسول اکرم و امام صادق و موسى بن جعفر و حضرت رضا و امام جواد علیهم السلام قذف را از گناهان کبیره دانسته و قرآن مجید به این گناه وعده عذاب حتمى داده است، آنجا که مى‏فرماید:

«إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ* یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» «23».

«بى‏تردید کسانى که زنان عفیفه پاکدامن باایمان را [که از شدت ایمان از بى‏عفتى و گناه بى‏خبرند] متهم به زنا کنند، در دنیا و آخرت لعنت مى‏شوند، و براى آنان عذابى برزگ است.* [در] روزى که زبان‏ها و دست‏ها و پاهایشان بر ضد آنان به گناهانى که همواره انجام مى‏دادند، شهادت دهند».

نظر دیگران‏

 

یکى از دانشمندان اسلامى در یکى از مقالاتش مى‏نویسد:

«منظور از تشریع حدّ قذف، و فاسق شمردن قاذف، و اینکه پس از ارتکاب این عمل خائنانه که بازى با آبروى مردم است نباید به هیچ وجه گواهى او را قبول کرد، حفظ عفت و عزت جامعه اسلامى و پرورش روح غیرت و بزرگوارى در افراد مسلمان است؛ زیرا در اجتماعى که چنین دشنام‏هاى زننده و تهمت‏هاى گزنده شایع و رایج و بدون کیفر بماند، روح عزت و غیرت خواهد مرد، و پرده عِرْض و آبرو دریده خواهد شد، و محتاج به توضیح نیست که چون قومى در چنین ورطه انحطاط سقوط کرد هیچگاه قادر بر حفظ کیان ملى و استقلال قومى و دفاع از وطن نخواهد بود».

و دیگرى مى‏گوید:

«براى جلوگیرى از تهمت‏هاى ناروا و شیوع افترا، اسلام کسى که زنان پاکدامن را متهم سازد و نتواند چهار شاهد بیاورد را با حکم خوردن هشتاد تازیانه، محروم شدن از اطمینان مردم مسلمان به او، و عدم قبول شهادت او کیفر مى‏دهد، و این براى این است که بازار تهمت و شایعه و دروغ گرم نشود و اضطراب و ناراحتى در میان مردم و خانه‏ها شایع نگردد و به جاى اطمینان و اعتماد، شک و ترس در اجتماع رونق نیابد».

نباید فراموش شود که قذف به طور مطلق حرام و از گناهان کبیره است، خواه قذف کننده راستگو باشد، خواه دروغگو؛ یعنى اگر با چشم خود زنا و لواط را ببیند حق گفتن ندارد مگر چهار شاهد عادل بیاورد، بنابراین بر فرض دیدن وقوع زنا یا لواط حق گفتن ندارد و اگر بگوید قذف کرده و به قول قرآن ملعون و مستحق کیفر دنیایى و عذاب آخرتى است!!

امام پنجم علیه السلام مى‏فرماید:

«کسى که به زن پاک‏دامنى نسبت زنا بدهد، خداى متعال کردار نیکش را نابود مى‏کند و در قیامت هفتاد هزار ملک مأمور مى‏شوند او را از پس و پیش تازیانه بزنند، آنگاه او را به آتش دوزخ دراندازند» «24».

 

6 شراب خوارى‏ «25»

 

مضرات انسانى، اقتصادى، اجتماعى، اخلاقى، مادى و معنوى مسکرات احتیاج به توضیح ندارد.

کدام انسان در کره زمین، ضربه‏ها و خطرات هولناک مسکرات را انکار مى‏کند؟ آیا مشروب خوار واقعاً نمى‏داند پس از مستى و تعطیل عقل و تخدیر اعصاب، منشأ چه جنایاتى است؟!

نکته‏اى از المیزان‏

 

صاحب «تفسیر المیزان»، رضوان اللَّه علیه مى‏فرماید:

«رجس و شیطانى بودن شراب و سایر محرّمات در آیه قرآن، از این جهت است که این کارها، آدمى را به ارتکاب عملیات زشتى که مخصوص شیطان است مى‏کشانند، و شیطان هم جز این کارى ندارد که وسوسه‏هاى خود را در دل‏ها راه دهد و دل‏ها را گمراه کند، چنانچه در آیه 91 سوره مائده مى‏فرماید:

«مسلماً شیطان مى‏خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنى و کینه [سخت‏] اندازد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد؛ آیا شما [از این امور با همه زیان‏ها وخطراتى که دارد] خوددارى خواهید کرد» «26».

و این که در این آیه دشمنى و خشم را تنها از آثار شراب و قمار دانسته از این جهت است که: این اثر در آن دو ظاهرتر است، چه معلوم است که نوشیدن شراب باعث تحریک سلسله اعصاب شده و عقل را تخدیر و عواطف عصبى را به هیجان مى‏آورد، به طورى که این هیجان اعصاب، اگر در راه خشم و غضب به کار رود معلوم است چه ثمرات تلخى به بار مى‏آورد».

مفاسد شراب خوارى‏

 

شراب زمینه بزرگترین جنایت، حتى جنایتى که درندگان هم مرتکب آن‏ نمى‏شوند را براى آدم مست فراهم مى‏کند، و اگر در مسیر شهوت و بهیمیّت قرار گیرد معلوم است که به رسوایى کشیده مى‏شود، هر فسق و فجورى را، چه درباره مال و عرض خود، و چه درباره دیگران باشد در نظرش زینت داده و او را به هتک جمیع مقدسات دینى و اجتماعى وا مى‏دارد.

دزدى، خیانت، دریدن پرده محارم خود، فاش کردن اسرار، ورود به خطرناک‏ترین ورطه‏هاى هلاکت و امثال آن را در نظرش ناچیز جلوه مى‏دهد.

چنان که آمار ممالک به ظاهر متمدن، که نوشیدن هر نوع مشروب در میانشان رواج دارد نشان مى‏دهد که بزرگترین ارقام جنایت، حوادث ناگوار، فسق، فجور و اعمال ننگین و شرم‏آور محصول نوشیدن شراب است!!

 

روایاتى در باب شراب خوارى‏

 

کافى است براى درک عظمت این گناه، که در کبیره بودنش شکى نیست، به روایاتى که از طریق پیامبر و اهل بیت علیهم السلام عذاب سخت مشروب خوار را در قیامت بازگو کرده‏اند دقت کنید:

 

1- عذاب شراب خوار در قیامت‏

 

حضرت صادق علیه السلام فرمود:

«فرداى قیامت شراب خوار وارد محشر مى‏شود، در حالى که رویش سیاه و دهانش کج، و زبانش بیرون آمده و فریاد تشنگى‏اش بلند است و به او از چاهى که در آن چرک زناکاران ریخته شده مى‏آشامانند» «27».

و نیز فرمود:

«به خدا قسم کسى که نماز را سبک بشمارد، و مست کننده‏اى بیاشامد به شفاعت من نمى‏رسد».

 

2- لعنت شدگان‏

 

همچنین از آن حضرت نقل شده است که فرمود:

«در مسئله شراب، خداوند ده نفر را لعنت کرده: کارنده درخت، نگهبان باغ انگور جهت شراب، فشار دهنده انگور، نوش کننده، ریزنده در جام، حمل کننده، تحویل گیرنده، خریدار، فروشنده و دریافت کننده پول» «28».

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

«شراب خوار با بت‏پرست مساوى است و در قیامت کافر محشور مى‏شود، شراب ریشه هر گناهى است» «29».

 

عقوبت شراب خوارى‏

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

«کسى که یک جرعه شراب بخورد خدا و پیامبران و مؤمنان او را لعنت مى‏کنند، اگر به مقدارى بخورد که مست شود، روح ایمان از او دور و به جایش روح پلید شیطانى جایگزین مى‏گردد، پس نماز را ترک مى‏کند و ملائکه او را سرزنش مى‏کنند و خداوند به او خطاب مى‏کند: اى بنده! کافر شدى، بدا به حال تو، سپس امام فرمود: بدا به حالش، بدا به حالش، به خدا سوگند! یک سرزنش الهى از هزار سال عذاب سخت‏تر است. لعنت کرده خدا هستند، هر جا بروند از پناه خدا بیرونند و هلاک مى‏شوند، پس فرمود: ملعون است کسى که امر الهى را ترک مى‏کند، اگر به صحرا رود صحرا هلاکش مى‏کند، اگر به دریا رود، دریا غرقش مى‏کند، پس او مغضوب به خشم خداوند بزرگ است» «30».

 

7 سرقت‏

 

فضل بن شاذان که از بزرگان اصحاب ائمه و از دانشمندان مشهور شیعه است، نقل مى‏کند که حضرت رضا علیه السلام سرقت را از گناهان کبیره شمرده است‏ «31».

و در روایت اعمش آمده که حضرت صادق علیه السلام از قول نبى اکرم صلى الله علیه و آله نقل کرده است: زنا نمى‏کند کسى که به خدا و روز جزا ایمان داشته باشد و هم چنین دزدى نمى‏کند شخص دزد، در حالى که ایمان داشته باشد «32».

آرى! بنابراین روایت، زناکار و سارق، از ایمان به خدا و روز قیامت بهره‏اى ندارند.

 

روایات و حرام‏خوارى‏

 

مسئله عذاب خوردن مال دزدى را باید در باب حرام خوارى جستجو کرد، اتفاقاً در این زمینه روایاتى وارد شده که انسان از خواندن آنها بر خود مى‏لرزد!!

1- رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله مى‏فرماید:

«خداوند را در بیت المقدس ملکى است که هر شب ندا مى‏کند: هر کس حرام بخورد از او واجب و مستحبى پذیرفته نیست» «33».

2- و نیز فرمود:

«کسى که جامه‏اى را به ده درهم بخرد و در آن ده درهم، درهمى از حرام باشد، مادامى که بر تن اوست، نمازش قبول نیست» «34».

3- و نیز فرمود:

«هر کس از به دست آوردن مال از هر کجا و هر راهى پروا نداشته باشد، خداوند از درافکندن او در جهنم از هر راهى باشد پروا ندارد» «35».

4- همچنین فرمود:

«هر گوشتى که بر بدن انسان از حرام بروید، آتش به آن سزاوارتر است» «36».

5- و نیز حضرت فرمود:

«کسى که از راه گناه مال به دست آورد و با آن کمک به خویشاوند کند، یا صدقه داده و انفاق کند، خداوند همه را جمع کرده و با او به آتش جهنم‏ افکند» «37».

6- امام باقر علیه السلام مى‏گوید:

«پیامبر فرمود: ترسناک‏ترین برنامه‏اى که بعد از خود بر امتم مى‏ترسم سه چیز است: به دست آوردن مال از راه حرام، شهوت‏رانى و ربا» «38».

7- امام باقر علیه السلام فرمود:

«کسى که غیر از حلال مالى کسب کند، سپس حج برود وقتى تلبیه مى‏گوید خطاب مى‏رسد: لالَبَّیْکَ وَلا سَعْدَیْکَ، اما اگر از حلال باشد خداوند به او خوش آمد مى‏گوید» «39».

8- امام پنجم مى‏فرماید:

«آثار مال حرام در نسل انسان آشکار مى‏گردد» «40».

در روایاتى که آمده است:

«هیچ عبادتى از حرام‏خور قبول نمى‏شود، باز دقت کنید، آنگاه به روایاتى که عذاب بى‏نماز، روزه خوار، بى‏حج، و... مراجعه کنید ببینید وقتى عبادات حرام‏خور قبول نشود، مثل کسى است که اصلًا عبادت نکرده، و چنین کسى در قیامت به چه عذاب‏هایى دچار خواهد شد!!».

 

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( دوشنبه 90/12/1 :: ساعت 2:2 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مرنجان و مرنج
عزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) است
سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام
سبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)
یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)
آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟
ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
پیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در آیینه زیارت
پیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!
نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 17
>> بازدید دیروز: 846
>> مجموع بازدیدها: 1359908
» درباره من

بشنو این نی چون حکایت می کند

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دینی و مذهبی[871] . عشق[360] . آشنایی با عرفا[116] . جدایی از فرهنگ[114] . موسیقی[66] . داستانک[2] . موعود . واژگان کلیدی: بیت المال . صحابی . عدالت . جزیه . جنایات جنگ . حقوق بشردوستانه . حکومت . خراج . علی علیه‏السلام . لبنان . مالیات . مصرف . مقاله . منّ و فداء . ادیان . اسرای جنگی . اعلان جنگ . انصاری . ایران . تقریب مذاهب . جابر .
» آرشیو مطالب
نوشته های شهریور85
نوشته های مهر 85
نوشته زمستان85
نوشته های بهار 86
نوشته های تابستان 86
نوشته های پاییز 86
نوشته های زمستان 86
نوشته های بهار87
نوشته های تابستان 87
نوشته های پاییز 87
نوشته های زمستان87
نوشته های بهار88
نوشته های پاییز88
متفرقه
نوشته های بهار89
نوشته های تابستان 89
مرداد 1389
نوشته های شهریور 89
نوشته های مهر 89
آبان 89
آذر 89
نوشته های دی 89
نوشته های بهمن 89
نوشته های اسفند 89
نوشته های اردیبهشت 90
نوشته های خرداد90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد90
نوشته های شهریور90
نوشته های مهر 90
نوشته های تیر 90
نوشته های مرداد 90
نوشته های مهر 90
نوشته های آبان 90
نوشته های آذر 90
نوشته های دی 90
نوشته های بهمن 90
نوشته های اسفند90
نوشته های فروردین 91
نوشته های اردیبهشت91
نوشته های خرداد91
نوشته های تیرماه 91
نوشته های مرداد ماه 91
نوشته های شهریور ماه91
نوشته های مهر91
نوشته های آبان 91
نوشته های آذرماه91
نوشته های دی ماه 91
نوشته های بهمن ماه91
نوشته های بهار92
نوشته های تیر92
نوشته های مرداد92
نوشته های شهریور92
نوشته های مهر92
نوشته های آبان92
نوشته های آذر92
نوشته های دی ماه92
نوشته های بهمن ماه92
نوشته های فروردین ماه 93
نوشته های اردیبهشت ماه 93
نوشته های خردادماه 93
نوشته های تیر ماه 93
نوشته های مرداد ماه 93
نوشته های شهریورماه93
نوشته های مهرماه 93
نوشته های آبان ماه 93
نوشته های آذرماه 93
نوشته های دیماه 93
نوشته های بهمن ماه 93
نوشته های اسفند ماه 93
نوشته های فروردین ماه 94
نوشته های اردیبهشت ماه94
نوشته های خرداد ماه 94
نوشته های تیرماه 94
نوشته های مرداد ماه 94
نوشته های شهریورماه94
نوشته های مهرماه94
نوشته های آبان ماه94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
کنج دل🩶
همراه با چهارده معصوم (علیهم السلام )ویاران-پارسی بلاگ
پیام شهید -وبگاه شهید سید علی سعادت میرقدیم
دانشجو
(( همیشه با تو ))
بر بلندای کوه بیل
گل رازقی
نقاشخونه
قعله
hamidsportcars
ir-software
آشفته حال
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سرباز ولایت
مهندس محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
بهارانه
*تنهایی من*
بلوچستان
تیشرت و شلوارک لاغری
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
کشکول
قدم بر چشم
سه ثانیه سکوت
نگارستان خیال
گنجدونی
بهارانه
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
نگاهی نو به مشاوره
طب سنتی@
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
اکبر پایندان
Mystery
ermia............
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
اسیرعشق
چشمـــه ســـار رحمــت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی
بهانه
صراط مستقیم
تــپــش ِ یکــ رویا
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
سلحشوران
گیاه پزشکی 92
مقبلی جیرفتی
تنهایی افتاب
طراوت باران
تنهایی......!!!!!!
تنهای93
سارا احمدی
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
.: شهر عشق :.
تا شقایق هست زندگی اجبار است .
ماتاآخرایستاده ایم
هدهد
گیسو کمند
.-~·*’?¨¯`·¸ دوازده امام طزرجان¸·`¯¨?’*·~-.
صحبت دل ودیده
دانلود فایل های فارسی
محقق دانشگاه
ارمغان تنهایی
* مالک *
******ali pishtaz******
فرشته پاک دل
شهیدباکری میاندوآب
محمدمبین احسانی نیا
کوثر ولایت
سرزمین رویا
دل نوشته
فرمانده آسمانی من
ایران
یاس دانلود
من.تو.خدا
محمدرضا جعفربگلو
سه قدم مانده به....
راز نوشته بی نشانه
یامهدی
#*ReZa GhOcCh AnN eJhAd*#(گوچـی جـــون )
امام خمینی(ره)وجوان امروز
فیلم و مردم
پیکو پیکس | منبع عکس
پلاک صفر
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
اسیرعشق
دل پرخاطره
* عاشقانه ای برای تو *
farajbabaii
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
دار funny....
mystery
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
گل یا پوچ؟2
پسران علوی - دختران فاطمی
تلخی روزگار....
اصلاحات
گل خشک
نت سرای الماس
دنیا
دل پر خاطره
عمو همه چی دان
هرکس منتظر است...
سلام محب برمحبان حسین (ع)
ادامس خسته من elahe
دهکده کوچک ما
love
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
گروه اینترنتی جرقه داتکو
مدوزیبایی
من،منم.من مثل هیچکس نیستم
Tarranome Ziba
پاتوق دختر و پسرای ایرونی
اسرا
راه زنده،راه عشق
وبلاگ رسمی محسن نصیری(هامون)(شاعر و نویسنده)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
حسام الدین شفیعیان
عکسهای سریال افسانه دونگ یی
ܓ✿ دنـیــــاﮮ مـــــــن
Hunter
حسام الدین شفیعیان
دهکده علم و فناوری
اسیرعشق
دختر باحال
*دلم برای چمران تنگ شده.*
♥تاریکی♡
به یادتم
باز باران با محرم
تنهایی ..............
دوستانه
هرچه می خواهد دل تنگم میذارم
زندگی
نیلوفر مرداب
فقط طنزوخنده
تینا!!!!
شیاطین سرخ
my love#me
سرزمین خنگا
احکام تقلید
•.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.•
فوتسال بخش جنت (جنت شهر )
حقیقت صراط
...دیگه حسی نمونده
زیر اسمان غربت
شهید علی محسنی وطن
سکوت(فریاد)
عاشقانه ها
خودمو خدا تنها
دانستنی های جالب
ermia............
حجاب ایرانی
عرفان وادب
دل خسته
عاشقانه های من ومحمد
هر چه میخواهد دله تنگت بگو . . .
sharareh atashin
mehrabani
khoshbakhti
______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>>
دخترونه
قلبی خسته ازتپیدن
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
تینا
مذهب عشق
مناجات با عشق
داستان زندگی من
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
عاشق فوتبال
کشکول
حاج آقا مسئلةٌ
صدا آشنا
کد بانوی ایرانی
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
« یا مهدی ادرکنی »
وبلاگ تخصصی کامپیوتر - شبکه - نرم افزار
::::: نـو ر و ز :::::
توکای شهر خاموش

.: اخـبـار فـنـاوری .:
Biology Home
شــــــــــــــهــــدای هــــــــــــــســـتــه ایـــــــــــــ
مثبت گرا
تک آندروید
امروز
دانستنی / سرگرمی / دانلود
°°FoReVEr••
مطلع الفجر
سنگر بندگی
تعصبی ام به نام علی .ع.
تنهایی.......
دلـــــــشــــــــکســـــته
عاشقانه
nilo
هر چی هر چی
vida
دلمه پیچ, دستگاه دلمه پیچ Dolmer
هسته گیر آلبالو
آرایشگری و زیبایی و بهداشت پوست
عکس های جالب و متحرک
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
دیجی بازار
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
bakhtiyari20
زنگ تفریح
گلچین اینترنتی
روستای اصفهانکلاته
پایه عکاسی مونوپاد و ریموت شاتر بلوتوث
سرور
عاطفانه
سلام
بخور زار
اشک شور
منتظران

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





































































































» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب