عید فطر
بدان که نامهاى عید چهار چیز است:
در فارسى به روز عید، جشن مىگویند.
گفتهاند: عید روزى است که در آن اجتماع باشد و برگرفته از عود به معنى بازگشتن است. از آن جهت عید نامیده شده است که در آن از اندوه به شادى باز مىگردند و آن روز براى همه مردم روز شادى است، مگر نمىبینید که در روز عید زندانیان را کیفر و مؤاخذه نمىکنند و پرندگان را شکار نمىکنند و جانوران وحشى را نمىگیرد و کودکان را به مدرسه نمىفرستند.
و هم گفتهاند: از این جهت به آن نام عید دادهاند که هر انسانى به آنچه که خداوند به او وعده داده است، در این روز مىرسد.
و نیز گفتهاند: از این جهت عید مىگویند که انسانها در آن روز به توبه و دعا به پیشگاه خداوند برمىگردند و خداوند هم به عطا و بخشش به ایشان برمىگردد.
و هم گفتهاند: از این سبب به آن عید مىگویند که خداوند به بندگان مؤمن خود فایدههاى نیکو و منفعتهاى بزرگ و عطیّه و بخششهاى فراوان ارزانى مىدارد.
یوم الزّینة (روز جشن) که خداوند در سوره طه در حکایت موسى علیه السلام فرمود:
قَالَ مَوْعِدُکُمْ یَوْمُ الزّینَةِ وَ أَن یُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى» «1»
موسى گفت: وعدهگاه شما روز جشن است [روزى که] همه مردم را پیش از ظهر گرد هم مىآورند.
یعنى روز عید آنان که در آن روز از همه جا آمده و در آنجا جمع مىشدند، همان طور که یوم الدّین به معناى روز جزاست.
عید فطر زمان روزه گشایى، از اعیاد بزرگ اسلامى است که در آن روز درهاى رحمت و برکت و پاداش و عیدى به سوى مسلمانان گشوده مىشود و عبادت و تلاش روزهدار مورد سپاس پروردگار قرار مىگیرد.
در آن روز خجسته شور و حالى برپا مىگردد؛ فرشتگان فوج فوج به سوى زمین براى تبرّک و شاد باش پراکنده مىشوند و بوى عطر خوشى از الطاف الهى در سراسر زمین گسترده مىشود؛ زیرا این روز، عید فطر است و انسانها به پاس یک ماه بندگى و صبر، آمرزش خداوند را هدیه مىگیرند.
امام باقر علیه السلام از پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله در توصیف ماه شوّال نقل مىفرماید:
هر گاه هلال ماه شوّال طلوع کند به مؤمنان ندا مىرسد، بشتابید براى دریافت جایزههاى خود که این روز، روزه جایزه است.
سپس حضرت فرمود: سوگند به آن کسى که جانم در دست اوست که این جایزهها درهم و دینار نیست. «2» امام على علیه السلام فرمود: رسول اللّه صلى الله علیه و آله در خطبه شعبانیه معروف؛ اوضاع روز عید فطر را چنین شرح فرمود:
بامداد عید فطر، خداوند فرشتگان را به همه سرزمینها مىفرستد. آنان به زمین فرود مىآیند و بر دهانه کوچهها و راهها مىایستند و با صدایى که آن را همه آفریدههاى خدا جز جنّ و آدمیان مىشنوند، مىگویند: اى امّت محمد! براى نمازگزاردن، به پیشگاه خداوند کریم بروید که از گناهان بزرگ عفو مىکند و پاداشهاى گران عنایت مىکند.
و چون در محل نماز عید حاضر مىشوند، خداوند متعال به فرشتگان مىفرماید:
اى فرشتگان من! مزد کارگر چون کار خود را انجام مىدهد چگونه است؟
آنان عرضه مىدارند: پروردگارا! باید مزدش کامل پرداخت شود.
خداوند مىفرماید: شما را گواه مىگیرم که من پاداش روزه رمضان و نمازشان را، خشنودى و آمرزش خود از ایشان قرار دادم و خداوند خطاب به بندگان خویش مىفرماید:
اى بندگان من! هر چه مىخواهید از من بخواهید که سوگند به عزّت و جلال خودم که امروز در این اجتماع خویش، هر چه براى دنیا و آخرت خود بخواهید عطا مىکنم؛ و سوگند به عزّت خودم تا آنگاه که مراقب باشید، اسرار شما را پوشیده مىدارم و شما را در پناه مىگیرم و رسوا نمىکنم. باز گردید که آمرزیده شدید. همانا مرا خشنود کردید و من از شما خشنود شدم؛ پس فرشتگان شاد مىشوند و از اینکه خداوند در روز عید فطر، چنین نعمتهایى به بندگان خود در این امّت ارزانى فرموده است: بشارت و تبریک مىدهند. «3» حضرت على علیه السلام در بعضى از اعیاد فطر، فرمود:
انَّما هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ وَ کُلُّ یَوْمٍ لایُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِیدٍ. «4»
این عید است براى کسى که خداوند روزهاش را قبول و نمازش را سپاس نهاده، و هر روزى که خداوند در آن نافرمانى نشود، روز عید است.
امام صادق علیه السلام مىفرماید: امیرمؤمنان على علیه السلام در روز عید فطر خطبهاى ایراد فرمود که در فرازى از آن آمده است:
اى مردم! همانا این روز شما؛ روزى است که در آن نیکوکاران پاداش دریافت مىکنند و هرزه کاران زیان مىبینند و شباهت بسیارى به روز قیامت دارد. پس با بیرون آمدن از خانههاى خود به سوى عبادتگاههایتان، به یاد آن روزى افتید که از گورهایتان به سوى پروردگار بیرون مىآیید و از ایستادن در جایگاه نماز به یاد آن روزى باشید که در پیشگاه پروردگارتان مىایستید و از بازگشتن به سوى خانههایتان آن روزى را یاد آورید که به خانههاى خود در بهشت و جهنّم باز مىگردید. اى بندگان خدا! کمترین چیزى که براى مردان و زنان روزهگیر مىباشد این است که: فرشتهاى در آخرین روز ماه رمضان ندا مىدهد که اى بندگان خدا! بر شما مژده باد که گناهان گذشته شما آمرزیده شد؛ بنگرید در آینده چگونه خواهید بود. «5» عید فطر از خواستههاى بارز پروردگار است که گرد آمدن مردم را براى حمد و ستایش خود، دوست مىدارد.
فضل بن شاذان مىگوید: شنیدم که امام رضا علیه السلام مىفرمود:
روز فطر، عید قرار داده شد تا براى مسلمانان محلّ گردهمایى باشد که در آن گردهم مىآیند و به خاطر خداى عز و جل به صحنه آیند و خدا را در برابر نعمتهایش به شکوه و بزرگى یاد کنند، تا هم روز عید و اجتماع و هم روز بالندگى و روز زکات دادن و روز اشتیاق و روز فروتنى باشد. چون روز عید فطر، روز اول سال است که خوردن و نوشیدن در آن حلال مىشود. از این روز خداوند دوست دارد، اجتماعى در این روز براى مسلمانان باشد که خداوند را در آن ستایش و نیایشِ با شکوهى به جاى آورند. «6»
آداب عید فطر
شیوههاى بروز شادى در روز عید فطر برگرفته از فلسفه و حکمتِ عید قرار دادن این روز است. اگر شادى براى انجام تکلیف است، باید شیوههاى شادى نیز همسو با اداى تکلیف باشد. به چند نمونه از آداب شادى در فرهنگ معصومان علیهم السلام اشاره مىکنیم:
1- شاد کردن دیگران:
ائمه اطهار علیهم السلام جشن و شادى این روز را به شکلهاى گوناگونى به دیگران منتقل مىکردند. از جمله روایات معتبرى از سیره امام سجّاد علیه السلام درباره آزادى بردهها آمده است که حضرت در شب عید از بردگان، طلب عفو و گذشت مىفرمود و بردهها را در روز عید آزاد مىکردند و بردههاى دیگر را جایگزین آنان مىنمودند. «7»
2- تکبیر و تهلیل
از جلوههاى سرور در این روز و شب قبل از آن، سر دادن شعار توحیدى است.
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در روز عید فطر و قربان در حالى که صدایش را به تکبیر بلند مىکرد، بیرون مىرفت و مىفرمود: دو عید فطر و قربان را با تهلیل (لا اله الا اللّه) و تکبیر (اللّه اکبر) و تحمید (الحمداللّه) و تقدیس (سبحان اللّه) زینت دهید. «8»
3- طهارت و پاکیزگى
غسل کردن و عطر زدن و لباس تمیز پوشیدن و تبریک گفتن از سنّتهاى شادى آفرین روز عید است.
امام صادق علیه السلام مىفرمود:
کسى که روز عید نمىتواند در جماعت مردم شرکت کند، پس غسل کند و خود را به آنچه یافت خوش بو کند و تنهایى نماز بخواند همانگونه که به جماعت مىخواند.
پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله هم وقتى عطر و گلى در روز عید فطر به دستش مىرسید از همسرانش شروع مىکرد. «9»
4- کمک به مستمندان
کمک به فقیران در این روز بزرگ اختصاص به فطریه و کفّارات و صدقات ندارد، سیره عملى پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله و اولیاى الهى چنین نشان مىدهد، روز عید نسبت به نیازمندان ایثار و گذشت فراوانى داشتهاند. صدقات مردم را جمع نموده و به فقیران و سالمندان اطعام و ولیمه مىدادند. «10»
5- زیارت
دید و بازدید از اقوام و آشنایان و بزرگان دینى از سیره رفتار نیک اعیاد است، به ویژه در روز عید فطر که براى تبریک و تهنیت و امداد به یکدیگر؛ ملاقات و صله رحم به جاى آورده مىشود.
یکى از آدابى که در روز عید فطر به آن سفارش شده، خواندن دعاى ندبه و زیارت امام حسین علیه السلام است. کسانى که امکان رفتن به زیارتگاه آن حضرت را ندارند، مناسب است از راه دور زیارت کنند و زیارتهایى دیگر براى آن حضرت به مناسبتهاى مهم در کتب ادعیه آمده است. «11» به طور کلى آثار رحمت و برکات عید سعید فطر بسیار است، حتّى به یوم الرّحمة (روز رحمت) شناخت شده است؛ زیرا در آن روز بندگان خدا مورد لطف و رحمت پروردگار قرار مىگیرند و نیز خداوند در آن روز مبارک، دستور ساختن عسل را به زنبور عسل الهام فرموده و بیان کرده که در زنبور عسل عبرت بزرگى است و هنرمندى و شگفتى آفرینش در زنبور آشکار مىباشد. «12»
پی نوشت ها:
______________________________
(1)- طه (20): 59.
(2)- روضة الواعظین: 2/ 339.
(3)- روضة الواعظین: 2/ 347؛ فضائل الأشهر الثلاثة: 127- 128.
(4)- نهج البلاغه: حکمت 428.
(5)- بحار الأنوار: 87/ 362، باب 1، حدیث 13؛ الأمالى، شیخ صدوق: 101، حدیث 10.
(6)- من لایحضره الفقیه: 1/ 522، حدیث 1485؛ وسائل الشیعه: 7/ 481، باب 37، حدیث 9911.
(7)- بحار الأنوار: 46/ 103، باب 5، حدیث 93؛ إقبال الأعمال: 260.
(8)- کنز العمال: 8/ 546، حدیث 24095؛ الجامع الصغیر: 2/ 32، حدیث 4579.
(9)- بحار الأنوار: 87/ 372، باب 1، ذیل حدیث 24؛ الکافى: 4/ 170، باب نوادر، حدیث 5.
(10)- جامع الأصول، ابن اثیر: 7/ 89.
(11)- بحار الأنوار: 98/ 100، باب 13، حدیث 34.
(12)- بحار الأنوار: 61/ 234، باب 10؛ المصباح، کفعمى: 514، فصل 42