حضرت صادق (ع) از پدرانش از رسول خدا روایت میکند که آن حضرت به اصحابش فرمود:
«الا اخبرکم بشیئى ان انتم فعلتموه تباعد الشیطان منکم کما تباعد المشرق من المغرب؟ قالو: بلى قال: الصوم یسود وجهه، والصدقة تکسر ظهره، والحب فى الله والموازرة على العمل الصالح یقطعان دابره، والاستغفار یقطع وتینه، ولکل شیئى زکاة و زکاة الابدان الصیام:» «1»
شما را به چیزى خبر دهم که اگر آن را انجام دهید، شیطان از شما مانند فاصله میان مشرق و مغرب دور میشود؟ گفتند: آرى فرمود: روزه چهرهاش را سیاه میکند، و صدقه کمرش را میشکند، و دوستى در راه خدا و کمک به عمل صالح ریشهاش را قطع میکند، و استغفار رگش را جدا مینماید، و براى هر چیزى زکاتى است، و زکات بدنها روزه است.
و نیز آن حضرت از طریق پدرانش از رسول خدا روایت میکند که آن حضرت فرمود:
«الصائم فى عبادة الله وان کان نائما على فراشه مالم یغتب مسلما:» «2»
روزه دار در عبادت خداست گرچه در بسترش خواب باشد ولى زمانى که از مسلمانى غیبت نکند.
و نیز از رسول خدا روایت شده است:
«ما من صائم یحضر قوما یطعمون الاسبحّت اعضاؤه، وکانت صلاة الملائکة علیه، وکانت صلاتهم له استغفاراً.»
روزه دارى نیست که در مجلس گروهى روزه خور درآید مگر این اعضاءش به تسبیح در آیند، و درود فرشتگان بر اوست، و درود فرشتگان بر او طلب آمرزش است.
حضرت صادق (ع) فرمود:
«من صام یوما فى الحر فاصاب ظمأ وکل الله به الف ملک یمسحون وجهه ویبشرونه حتى اذا افطر قال الله عزوجل: ما اطیب ریحک و روحک، یا ملائکتى اشهدو انى قد غفرت له:» «3»
کسى که روزى گرم را روزه بگیرد و دچار تشنگى شدید شود خداوند هزار فرشته بر او میگمارد که چهره او را مسح کنند، و وى را به عنایت حق بشارت دهند، چون افطار کند خداى میفرماید چه پاکیزه است بوى و روحت، اى فرشتگان شاهد باشید که من او را آمرزیدم.
امام صادق از پدرانش از رسول خدا روایت میکند:
«نوم الصائم عبادة، ونفسه تسبیح:» «4»
خواب روزه دار عبادت، و نفس زدن او تسبیح است.
امام ششم میفرماید:
«للصائم فرحتان: فرحة عندالافطار و فرحة عند لقاء الله عزوجل:» «5»
براى روزه دار دو خوشحالى است: یکى هنگام افطار، و دیگر هنگام لقاء خداى عزوجل.
امیرمؤمنان در آنچه که هنگام از دنیا رفتنش وصیت کرد فرمود:
«علیک بالصوم فانه زکاة البدن وجنة لاهله:» «6»
تو را به روزه سفارش میکنم، زیرا روزه زکات بدن، و براى اهلش سپر از حوادث است.
پیامبر اسلام از حضرت حق روایت میکند
«کل عمل ابن آدم هو له غیرالصیام هولى وانا اجزى به والصیام جنة العبد المؤمن یوم القیامة کما یقى احدکم سلاحه فى الدنیا ولخلوف فم الصائم اطیب عندالله عزوجل من ریح المسک والصائم یفرح بفرحتین: حین یفطر ویشرب و حین یلقانى فادخله الجنة:»
همه عمل فرزند آدم براى خود اوست، جز روزه که براى من است و من به آن پاداش میدهم، و روزه سپر عبد مؤمن از دوزخ در روز قیامت است، چنان که سلاح یکى از شما در دنیا او را از حادثه حفظ میکند، بوى دهان روزه دار نزد خداى عزوجل خوشبوتر از بوى مشک است، و روزه دار به دو خوشحالى خوشحال میشود، هنگام افطار که میخورد و میآشامد، و هنگامى که به ملاقات من نایل میشود، پس او را وارد بهشت میکنم.
از حضرت صادق (ع) روایت شده:
«نوم الصائم عبادة، وصمته تسبیح، وعمله متقبل، و دعاؤه مستجاب:» «7»
خواب روزه دار عبادت، و سکوتش تسبیح، و عملش قبول، و دعایش مستجاب است.
از حضرت صادق (ع) روایت شده است که پیامبر فرمود:
«الصوم جنة، اى ستر من آفات الدنیا، و حجاب من عذاب الآخرة، فاذا صمت فانو بصومک کف النفس من الشهوات، وقطع الهمة عن خطوات الشیطان، و انزل نفسک منزلة المرضى لاتشتهى طعاما ولاشرابا، متوقعا فى کل لحظة شفاک من مرض الذنوب، وطهر باطنک من کل کدر و غفلة و ظلمة تقطعک عن معنى الاخلاص لوجه الله تعالى.
قال رسول الله صلى الله علیه وآله: قال الله عزوجل الصوم لى وانا اجزى به فالصوم یمیت مراد النفس، وشهوة الطبع الحیوانى، وفیه صفاءالقلب و طهارة الجوارح وعمارة الظاهر و الباطن والشکر على النعم والاحسان الى الفقرا و زیادة التضرع والخشوع والبکاء وحبل الالتجاء الى الله و سبب انکسار الهمة، و تخفیف السیئات و تضعیف الحسنات و فیه من الفوائد مالایحصى وکفى ماذکرناه منه لمن عقل و وفق لاستعماله:» «8»
روزه سپر است، سپر در برابر آفات و حوادث دنیا، و حجاب و مانع در مقابل عذاب آخرت است.
هنگامى که روزه گرفتى این امور را در کنار روزهات نیت کن: خوددارى از خواستههاى نامشروع و آنچه که ظاهر و باطن روزه را از بین میبرد، قطع همت و اراده از قدم گذاردن جاى قدمهاى شیطان، خود را به منزله بیمار قرار دادن، بیمارى که اشتهاى به خوراکى و آشامیدنى ندارد، هر لحظه با این روز انتظار درمانت را از هر بیمارى داشته باشد، و باطنت را از تاریکى و غفلت و ظلمتى که تو را از حقیقت و اخلاص جدا میکند پاک کن.
رسول خدا فرموده که خداى عزوجل اعلام نموده، روزه براى من است و من به آن پاداش میدهم.
روزه خواستههاى نارواى نفس را نابود میکند، روزه شهوت و طبع حیوانى را از میان میبرد، صفاء قلب محصول روزه است، طهارت اعضاء رئیسه و آبادى ظاهر و باطن نتیجه روزه است، شکر بر نعمت و نیکى به نیازمندان میوه روزه است، تضرع و خشوع و گریه شاخ و برگ روزه است، روزه ریسمان التجاء به خدا و سبب شکستن همت ناروا، و تخفیف گناهان و اضافه شدن حسنات است، فوائد روزه قابل شمردن نیست، این مقدارى که ذکر شد براى خردورز و کسى که موفق به روزه میشود کافى است.
حضرت صادق (ع) از پدرانش از على (ع) از پیامبر روایت میکند که رسول خدا فرمود:
«اربعة لاترد لهم دعوة، ویفتح لهم ابواب السماء ویصیر الى العرش: دعاء الوالد لولده، والمظلوم على من ظلمه، والمعتمر حتى یرجع، والصائم حتى یفطر:» «9»
چهار نفرند که دعاى آنان برنمى گردد، درهاى آسمان به روى آنان براى دعایشان باز میشود و تا عرش میرود! دعاى پدر براى فرزندش، و دعاى مظلوم بر ضد کسى که به او ستم نموده، و دعاى عمره کننده تا باز گردد، و دعاى روزه دار تا زمانى که افطار نماید.
پی نوشت ها:
______________________________
(1)- امالى الصدوق 37 و 38.
(2)- بحار، ج 96، ص 247.
(3)- امالى صدوق 349.
(4)- قرب الاسناد 62.
(5)- بحار، ج 96، ص 248- 249.
(6)- بحار، ج 96، ص 248- 249.
(7)- ثواب الاعمال 26.
(8)- مصباح الشریعه 15.
(9)- بحار، ص 96، ص 256.
توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان
فواید فراوان و گوناگون روزه که یکی از ارکان عبادی دین مبین اسلام است، برهیچ کس پوشیده نیست. از آنجایی که رعایت نکات پزشکی و تغذیه ای در ماه مبارک رمضان می تواند در حفظ سلامت و فعالیت مناسب بدنی فرد روزه دار موثرتر باشد، در این مقاله سعی شده که ابتدا توصیه های همگانی تغذیه ای برای عموم مردم و سپس توصیه های اختصاصی برای افراد مبتلا به بیماری های مختلف ارائه گردد:توصیه های همگانی:
1-به جای شیرینی های تهیه شده با شکر سفید، افطار را با یک قند طبیعی از جمله خرما، کشمش و عسل آغاز کنید. به این ترتیب اشتهای شما کنترل شده و نیاز بدن به مواد قندی ساده پس از گرسنگی طولانی تامین می گردد. البته در مصرف این نوع قندها اعتدال را فراموش نکنید.توصیه های ویژه برای افراد لاغر
1-افراد لاغر بهتر است در افطار، شام و سحری همراه با یک و یا دو میان وعده، از گروه های مختلف غذایی استفاده کنند و برای جبران کمبود ویتامین ها، مواد مغذی و نیز جلوگیری از کاهش بیشتر اشتها، از مکلمل های ویتامینی استفاده کنند.توصیه های ویژه برای بیماران کم خون
1-در کسانی که سطح شاخص های خونی آن ها در مرز پایین محدوده طبیعی می باشد، کاهش دریافت مواد مغذی در ماه رمضان ممکن است میزان این شاخص ها را باز هم کاهش دهد، لذا باید به کیفیت غذای مصرفی خود در این ماه مبارک توجه بیشتری نمایند.توصیه های ویژه برای بیماران کلیوی (سنگ ساز)
1-این بیماران باید در طول روزه داری از انجام فعالیت فیزیکی سنگین و قرار گرفتن در معرض تعریف، خودداری نمایند و در طول شب برای رقیق کردن ادرار و شستشوی کلیه ها مایعات فراوان بنوشند.این نوع غذاها عبارتند از:
الف-نوشابه های گازدارتوصیه ویژه به بیماران قلبی-عروقی
1-این بیماران باید از مصرف غذای سنگین در افطار خودداری کنند و رژیم پایین آورنده فشار خون تجویز شده توسط مشاور تغذیه را رعایت نمایند.توصیه های ویژه به بیماران دیابتی
1-این افراد باید رژیم غذایی دیابتی را در افطار و سحری رعایت نموده و از مصرف غذاهای شیرین در ماه رمضان پرهیز نمایند.نتیجه گیری
تمرین (30)روز روزه داری نه تنها در ابعاد معنوی، بلکه در ابعاد پزشکی-بهداشتی نیز یک فرصت طلایی برای هر انسان کمال جو و با ایمان است که بدن را از سموم و چربی های انباشته شده طی یازده ماه سال پاکسازی کنند و بعد از این دوره نیز با پرخوری و یا بدخوری بدن خود را محل تجمع سموم ننمایند.
پژوهش حاضر به تبیین ماهیت روزه در اسلام پرداخته از این در گام نخست به بیان پیشینه روزه در ادیان ابراهیمی و اسلام پرداخته شده سپس تعریفی از ماهیت روزه (با تکیه بر نمود ظاهری آن) ارائه شده است. سپس در گام اصلی پژوهش، به بیان شرایط و ماهیت اصلی روزه پرداخته شده شرایطی که نخوردن و ... را تنها شروط لازم میداند نه کافی و شروط دیگری هم در آن طرح مینماید که توجه انسان را از ظواهر به معنویات و روحیات درونی انسان سوق میدهد که شرایط کمال یک روزه است.
در قدم بعد آثار روزه در مراحل مختلف مطرح میشود، خصوصاً اینکه در مرحله کمال روزه، آثار واقعی آن و بزرگی از آن نصیب روزه دار می شود.پس از آن، به کاربرد روزه در قوانین اجتماعی پرداخته شده و اینکه مثلاً دو مقوله کفاره و قصاص در برخی موارد با روزه سامان گرفته است.
این پژوهش بر آن است تا به بررسی جایگاه، روزه در اسلام بپردازد. از این رو با بررسی قرآن و احادیث سعی شده تا برداشت مفیدی از روزه ارائه گردد، بر خلاف سایر تحقیقات مشابه از بیان احکام و فضایل روزه، که معروف همگان است تا حد امکان خودداری گردیده و به بیان ماهیت اصلی روزه پرداخته شده.
روزه، عملی عبادی است که خداوند آنرا به همه ادیان ابراهیمی قبل از اسلام و بعد از اسلام نیز نازل نمود. ازاین رو با پرداختن به ماهیت و شرایط عمیق روزه میتوان به هدف خداوند از روزه و جایگاه آن و سپس وظیفه اصلی روزه دارای پی برد.
تاریخچه روزه:
تاریخ روزه، برای اولین بار در اسلام به سال 6 ه.ق میرسد، زمانی که پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم پس از صلح حدیبیه، راهی مدینه شدند، ایشان در مدینه اعمال ماه رمضان و سپس شوال را بجا آوردند. اسلام جایگاه خاصی برای روزه قائل میباشد، تا آنجا که در حدیثی از پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم یکی از ستونهای محکمی که اسلام برآن استوار گردیده را، روزهداری در ماه رمضان میشمردند. و در جایی دیگر یکی از سه ساحت بهرهبرداری از اسلام را روزه میدانند.
روزه گرفتن تنها متعلق به دین اسلام نمیباشد، در قرآن کریم آمده: « ... روزه بر شما واجب شده، همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود.» طبق این آیه روشن میشود که روزه در همه ادیان پیشین وجود داشته. خداوند برای شفاف نمودن بیشتر این موضوع به ذکر نمونهای از آن در قرآن میپردازد، قرآن کریم به جریان تولد حضرت عیسی اشاره نموده و خطاب به حضرت مریم میفرماید: « .... اگر کسی از آدمیان را دیدی، بگو برای خدا روزه نذر کردهام.» البته روزه ایشان مستحبی بود که به واسطه نذر واجب میگشت اما از دیگر سو، پیام دیگر آیه عنایت خاصی است که خداوند به روزه دارد و آنرا به افراد برگزیده خود سفارش مینمایند.
تعریف روزه:
روزه از جمله اعمال عبادی است که خداوند به آن امر فرموده است که در آن، انسان در طول مدت معین و ساعات خاصی از شبانه روز، از خوردن و آشامیدن و ... در برخی موارد، حتی صحبت کردن دست میکشد.
روزه در گام اول عبارت است از حفظ شکم و شهوت از خوردن و آشامیدن و بهره گیری از غریزه جنسی و رعایت آداب ظاهری که در توضیح المسائلها بیان شده.
در گام بعد حفظ زبان، گوش، چشم، دست و پا و سایر اعضا و جوارح از گناهان را دربر میگیرد که در صورت عدم رعایت آنها، روزه باطل میگردد. اما همه اینها بهانهای است تا انسان بیشتر به نفس خود توجه پیدا کند.
هدف نهایی روزه، رسیدن به این مرحله است که آن روزه قلب از هموم دنیوی و افکار پست و نگهداری او از ماسوی الله میباشد.
علی علیهالسلام میفرماید: «روزه دل با ارزشتر از روزه زبان و روزه زبان، باارزشتر از روزه شکم است.»
شرایط روزه:
همانطور که بیان گردید، روزه دست کشیدن و خودداری از خوردن و آشامیدن است البته، آسانترین چیزی که خداوند بر روزهدار واجب نموده، همین امر میباشد.
این حداقل کار، نیز تاثیرات خاص خود را در انسان میگذارد، در حدیثی از معصوم علیهالسلام آمده: «با گرسنگی، مجاری شیطان را تنگ نمایید، که او مانند خون در بدن انسان جاری است.» در همین راستا، پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم میفرماید: « کسی که شکم خود را گرسنه نگه دارد، اندیشهاش تربیت میشود.» ایشان همچنین میفرمایند: «با تشنگی و گرسنگی با نفسهایتان مبارزه کنید، همانا پاداش این کار همانند پاداش مبارزه در راه خداست و عملی دوست داشتنیتر از گرسنگی و تشنگی نزد خدا نیست.» ایشان همچنین فرمودند: «گرسنگی بکشید و بر بدنهایتان سخت بگیرید، شاید دلهایتان خداوند متعال را ببیند.» «برترین شما روز قیامت، نزد خدا، کسی است که گرسنگی بیشتری کشیده باشد و در خداوند متعال تکفر بیشتری نموده باشد.»
خداوند متعال به روحیه و طبیعت بشر توجه داشته و روزه را بر اساس آن برای بشر مقرر نموده است. احکامی هم برای روزه قرار داده تا اشخاصی نظیر مسافر و بیمار، تحت فشار قرار نگیرند و بتوانند عوض آن را با فضای روزه و یا اطعام به مساکین جبران نمایند.
با همه اوصافی که به عمل آمده، روزه تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه طبق احادیث، «باید گوش، چشم، زبان، فرج و شکمت نیز روزه بگیرند. دست و پایت را نگه دار و بسیار سکوت کن مگر از خیر. با نوکرت رفق و مدارا نما. هنگام روزه باید گوش و چشم تو نیز از حرام و زشتی روزه بگیرند. از جدال و آزار رساندن به نوکر خودداری کن و وقار روزه را داشته باش. روزی که روزه هستی با روزی که روزه نیستی باید باهم فرق داشته باشند.»
آنچه از احادیث برمیآید این است که روزه آدابی دارد که در تحمل گرسنگی محدود نمیشود و خداوند اهداف بلندی را در آن قرار داده، به همین خاطر، پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم فرمودند: « .... چه بسیار روزهدارانی که سودشان از روزه، تنها گرسنگی و تشنگی است.»
همه آداب و اعمالی که در ماه مبارک رمضان مورد توجه میباشد فلسفهای دارد. تا آنجا که یکی از سخنرانیهای پیامبر اعظم صلیالله علیه و آْله و سلم به تبیین این مقوله و اهمیت ماه مبارک رمضان اختصاص یافته است. در بخشی از این سخنان چنین آمده: « ... با تشنگی و گرسنگی خود در آن، گرسنگی روز قیامت را به یاد آورید. به فقیران خود صدقه بدهید، بزرگان خود را احترام کنید، کوچکترها را مورد رحمت خود قرار دهید و صله رحم را بجا آورید. زبانهای خود را حفظ کرده. دیدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نیست و گوشهای خود را از آنچه گوش دادن به آن حلال نیست، نگه دارید. با یتیمان مردم مهربانی کنید تا با یتیمان شما مهربانی شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه کنید. هنگام نماز دستهایتان را با دعا به طرف او بلند کنید، زیرا این وقت، بهترین اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه کرده و هنگامی که از بخواهد و با او مناجات نمایند، جواب آنان را میدهد. و اگر او را صدا بزنند، به آنان لبیک میگوید و اگر دعا کنند، دعایشان را مستجاب میکند.
از دیگر اعمالی که پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم به آن اشاره نمودند شامل موارد زیر میباشد:
استغفار، سجده و عبادت زیاد، افطاری دادن، اصلاح اخلاق، آسان گرفتن بر زیردستان، تکریم ایتام، خواندن نمازهای مستحبی، عمل به واجبات، ختم صلوات فراوان، تلاوت قرآن، دعا. در راستای اعمال مذکور کارهایی هم وجود دارد که روزهدار را از انجام آن نهی مینمایند. کارهایی که هم روزه و هم وضو را باطل میسازد، شامل: دروغ، غیبت، سخن چینی، نگاه شهوت انگیز، سوگند ناروا و دروغ.
پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم فرمودند: روزه سپری است، در برابر عذاب خدا، تا آن گاه که روزه دار آن را به وسیله دروغ یا غیبت پاره نکند.
از دیگر شرایط روزه، رعایت اخلاق روزهداری است. در این راستا، حدیثی از پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم زینتبخش میباشد، ایشان فرمودند: «کسی که روزه گرفت، آن روز، نادانی و سبک سری نورزد و اگر کسی در مورد او نادانی کرد، نه به او ناسزا گوید و نه بدرفتار کند، بلکه باید بگوید: من روزه دارم و زبان به زشتی باز نخواهم کرد.»
از جمله شرایط روزه «سکوت» میباشد. پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم فرمودند: «سکوت روزه دار، ستایش خداست.» و ثمره بزرگ سکوت، تذکر میباشد. که حکمت را به ارمغان میآورد.
در سوره مریم به صورت شفاهی به مقوله سکوت در روزه پرداخته . در این سوره به حضرت مریم وحی میشود: بگو برای خدا روزه نذر کردهام، پس امروز با بشری سخن نمیگویم. در این راستا حدیثی از امام صادق علیهالسلام مقوم بحث است. ایشان روزهدار را حتی از مجادله و سوگند راست منع مینماید.
همه شرایطی که در مورد روزه ذکر گردید، باید در ظرف زمانی خاص واقع گردد، زیرا تنها ماه مبارک رمضان است که ماه برگزیده خداست تا مسلمانان ابتدا تا انتهای آن روزه بگیرند. هیچ کس، حق ندارد بدون دلیل موجه شرعی، روزه این روزها را ترک نماید. آنچه ارزش روزه را مضاعف مینماید، واقع شدن آن در ماه مبارک رمضان است، ماهی که قرآن در آن نازل شده و پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم در این ماه شروع به تنزیل قرآن نموده.
پس از همه آنچه ذکر گردید، شخص روزه دار، باید شرایط روحی خود را برای روزه گرفتن آماده سازد. امام صادق علیهالسلام فرمود: « موقعی که روزه میگیری، خود را به آخرت، نزدیک ببین و با خضوع و خشوع و شکستگی و خواریاش، مانند بندهای که از مولای خود ترسان است. دلت را از عیوب و باطنت را از حیلهها و منکرها پاک کن و از هرچه غیرخداست. بیزاری جوی، در روزه خود، تنها خدا را سرپرست خود بدان و آن گونه که شایسته است از خداوندی که بر همه غالب است بترس. در روزهایی که روزه میگیری، روح و بدنت را به خدای متعال بده و قلب خود را برای محبت او و بدنت را برای عمل به دستوراتش و چیزهایی که از تو خواسته ، آزاد گردان .... »
نتیجه روزه، معرفت به خداوند است و شکرگزاری از او بخاطر اینکه ما را هدایت نموده، کسانی که به این مرحله برسند، مورد آمرزش خدا قرار گرفته به اجر عظیمی میرسند. ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای کسب آمرزش خداوند است. پیامبر صلیالله علیه و آْله و سلم فرمود: «هرکس ماه مبارک را از دست دهد و آمرزیده نشود، خدا او را نیامرزد.»
آثار روزه:
روزه، آثار ظاهری و باطنی فراوانی را در پی دارد. روزه در حداقل و اولین پیامد، به انسان سلامتی میدهد.
البته، این همه اهداف آن نمیباشد، هدف و اثر اصلی روزه در حدیثی قدسی به خوبی بیان شده؛ «نتیجه روزه کم خوری و کم گویی است که حکمت را به ارمغان میآورد. حکمت نیز، معرفت و یقین را در پی دارد. وقتی بندهای به یقین برسد، باکی ندارد که چگونه روزگار را سپری کند در سختی یا آسایش و این مقام خوشنودهاست.
هرکس طبق خشنودی من رفتار کند، سه خصلت به او میدهم: شکری که نادانی همراه آن نباشد، یادی که فراموشی نداشته باشد و دوستیای که دوستی مرا به دوستی آفریدگانم ترجیح ندهد. هنگامی که او مرا دوست داشت. من هم او را دوست خواهم داشت؛ دوستی او را در دل بندگانم انداخته و چشم قلب او را به عظمت جلالم میگشایم و علم آفریدگانم را از او پنهان نمیدارم؛ در تاریکی شب و روشنایی روز با او مناجات میکنم... »
در پایان انسانی که به حقایق روزه دست یافته، به قرب و معرفت الهی نایل میشود و خدا هیچ مانعی بین او و خود قرار نمیدهد که این مقام دوستان خداوند است.
کاربرد روزه در قوانین اجتماعی:
روزه وسیلهای برای تنبیه و تهذیب نفس است از این رو، خداوند آن را برای بهبود عمیق روابط اجتماعی دایر نموده، در قرآن به کاربرد روزه درد و مورد قصاص و کفاره میپردازد.
الف- قصاص: از جمله کاربردهای مهم و جالب روزه در شرع اسلام قصاص میباشد. خداوند میفرماید: «... در قصاص نفس غیرعمد مسلمان، کسی که مال برای دیه ندارد، دو ماه پیاپی ، روزه بگیرد که بخشایشی است از ناحیه خداوند.» با این آیه، دو ماه روزه، بر شخصی بیبضاعت که توانایی پرداخت دیه را ندارد واجب میشود.
ب- کفاره: از دیگر کاربردهای روزه در فقه اسلامی در مقوله کفاره میباشد، کفاره به معنای پوشاندن و عبارت است از عملی که به گونهای، زشتی معصیتی را بپوشاند. کفاره چیزی است که گناه را بپوشاند.
ج- قسم: خدا قسمهایی را که منجر به بستن پیمان میشود، مواخذه نموده و کفاره ای برای آن تعیین مینماید. در مورد کسی هم که استطاعت مالی ندارد، سه روز روزه را در نظر میگیرد. تا با این کار، عمل به سوگندها را محکم نماید.
مورد دیگری که قرآن از روزه به عنوان کفاره، اشاره مینماید آیه 59 مائده میباشد برای کسی که در حال احرام شکار کند، در حالی که استطاعت ندارد. «به جای اطعام هر مسکین، یک روز، روزه بگیرد تا کیفر نافرمانی را بچشد.» این گونه خداوند، تنبیه لازم را اجرا مینماید.
پى نوشت ها:
1- ابن هشام، سیره النبی، ج 3، مکتبه علی صبیح و اولاده، 1383 ه.ق، ص774
2- علی کرمی فریدنی، برگردانی تازه از نهج الفصاحه، چاپ اول، قم، انتشارات حلم، 1384 ش، ص 202
3- همان، ص 225
4- بقره، 183
5- مریم26
6- بقره، 185- بقره، 187
7- ره توشه راهیان نور ، شماره 56، روزه و رمضان المبارک، صادق گلزاده، ص 27
8- همان
9-همان، ص 28
10-آمدی، غررالحکم و دررالحکم، حدیث 3363
11-میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات، ابراهیم محدث، چاپ اول، بی جا، نشر اخلاق، 1375، ص 209
12-همان، ص 216
13-نهج الفصاحه، ص 196
14-المراقبات، ص 194
15-همان
16-بقره، 187
17-بقره، 185 و 184
18-المراقبات، صص 200و 209و 196
19-نهج الفصاحه، ص 316، 315، 101
20-المراقبات، ص212
21-همان، صص 214، 213، 212
22-نهج الفصاحه، صص 355، 281
23-همان، صص 359، 358
24-همان، ص359
25-همان، صص 557، 354
26-المراقبات، ص 194 (به نقل از حدیث پیامبر)
27-المراقبات، ص 194 (به نقل از حدیث پیامبر)
28-مریم، 26
29-المراقبات، ص200
30-بقره، 185
31-همان
32-سیره ابن هشام، ج 1، ص 157
33-المراقبات، ص 199
34-بقره، 185
35-احزاب، 35- نهج الفصاحه، ص 557
36-المراقبات، ص 215
37-نهج الفصاحه، ص 355
38-المراقبات، صص 195، 194
39-همان، ص 195
40-علامه طباطبایی، نفسیرالمیزان، ج 5، سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم، دفترانتشارات اسلامی، بی تا، ص 59
41-نساء، 92
42-تفسیرالمیزان، ج5، ص 61
43-همان، ج 6، ص 164
44-مائده، 59
45-مائده 95