»» جوان وتغییر رفتار
علوم انسانی ،اگر تنها یک خدمت بشریت کرده باشد و آن باور آدمی به « نوسازی شخصیت» باشد باید گفت در حقیقت بزرگترین خدمت را انجام داده است
گاردنر
آیا آدمی ، زندانی رفتارها و عادات پیشین خود است و یا کنترل کننده و تعدیل دهنده آنهاست؟ اگر انسان مقهور عادت و رفتار خاصی شدآیا این امر به صورت آگاهانه صورت می پذیرد یا نا آگاهانه ؟ غالب روانشناسان در ایم امر اتفاق نظر دارند که آدمی بیش از آنچه که اسیر رفتار های پیشین خود باشد دگرگون کننده آنهاست نیروی اراده خود ساز شخصیت به عنوان عاملی تعیین کننده رفتاری را تغییر داده و رفتار جدیدی را جایگزین آن می کند. جوانان بیش از سایر گروههای سنی توانایی تغییر رفتار را دارند زیرا از یک سو نیروی سرشار جوانی این امکان را به آنان می دهد که به خواستههای خود تحقق بخشد و از سوی دیگر صفات و عادات رفتاری در آنها منعقد نشده و به صورت عواملی پایدار در نیامده است بلکه رفتارهایشان جنبه سیال داشته و قابلیت تغییر پذیری زیلدی دارند. تغییر رفتار همچون سایر فرایندهای تربیتی مراحلی را پشت سر می گذارد تا به مقصود برسد.اولین گام در این ودی خود آگاهی است به این مفهوم که جوان تصویر روشن و مشخصی از خود داشته باشد و دقیقاًبداند که می خوتهد چه رفتاری را از صفح شخصیتش حذف نموده و کدام رفتار رااز صفحه شخصیتش حذف نموده و کدام رفتار را جایگزین نماید به کار گیری نیروی اراده گام دوم در این حرکت محسوب می شود بسیاری از جوانان اشتیاق تغییر رفتار را دارند ولی در عمل ناکام و ناموفقند ، زیرا نیروی اراده ضعیفی دارند .علاوه براینها ، ایجاد زمینه مناسب برای تحول رفتار به وسیله دیگران نیز ضرورت دارد .لذا فرایند تغییر رفتار ، نتیجه تعامل جوانان و اطرافیانشان می باشد و بیش از همه خود جوانان می توانند در اینن امر نقش آفرینان باشند
واقعیت ها در رفتار پدیده رفتار مبتنی بر واقعیتهای چند به شرح زیر می باشد :
1- یافته های نوین علوم رفتاری ، نوید تغییر رفتار و شخصیت به انسانها می دهد ،رفتار و شخصیت آدمی همچون سازمان بسته و ناگشوده ای نیست که نتوان در آن نفوذ کرد بلکه شخصیت و رفتار ، سازمانی گشوده و فابل تغییر است پدپده نوسازی شخصیت از واقعیتهای مسلم و غیر قابل انکار علوم رفتاری می باشد
2- همان گونه که تشکیل رفتار از قواعدی تبعیت نموده و از آنها متأثر می شود تغییر رفتار نیز بر اصول و قواعد خاصی مبتنی می باشد شناخت این اصول و قواعد امر تغییر رفتار را ممکن می سازد.
3- دشواری و پیچیدگی تغییر رفتار ، کمتر و محدودتر از تشکیل رفتار نیست بلکه بعضاً در تغییر رفتار با عملکرد مضاعفی روبرو هستیم که در برگیرنده حذف رفتار نامطلوب و جایگرینی رفتار جدید (مطلوب) می باشد لذا جوانان در تغییر رفتار خاصی نیروی بیشتری باید صرف نمایند
4- تغییر رفتار همچون ایجاد رفتار امری تدریجی و زمان پذیری است برای دگرگون ساختن عادت رفتاری خاصی حداقل به مدت زمانی نیازمندیم که فرصت کافی را برای تحقق هدف مورد نظر ما فراهم آورد و این واقعیت ما را بر آن می دارد که بپذیریم روند تدریجی و مرحله به مرحله حاکم بر این موضوع می باشد . در موارد استثنایی که فرد متأثر از بصیرت و بینش درونی به طور ناگهانی در خود تغییر و دگرگونی می یابد از شمول این قاعده خارج است
5- برای تحول رفتار در نوجوانان و جوانان ایجاد محیطی مناسب برای حیث روابط انسانی میان اطرافیان و نسل جوان ضرور است به ویژه در مدارس و آموزشگهها لازمه تحقق چنیین امری جلب اعتماد نوجوانان و جوانان از سوی دیگران می باشد.
6- خود آگاهی روشنی و بصیرت می آفریند و آرمانها را فرا راه آدمی مجسم می کند مربیان و مشاورانی که مترصد تغییر رفتار نوجوانان و جوانان می باشد با ایجاد خود آگاهی نقطه حرکت و غایت آن را معلوم می دارند و حرکتی که در بستر روشنایی و معرفت آغاز شود با موفقیت قرین خواهد بود
7- « ارسطو» تربیت را به عبارت از « تقویت اراده» می دانست بر این اساس انگیزه حرکت ضامن تداوم حرکت است و تقویت اراده جوانان برای متحول نمودن رفتار نقطه عطفی در جهت ایجاد ساختمان نوین اخلاقی و رفتاری آنان محسوب می شود
8- پذیرش « اصل تدریجی بودن رفتار » مربیان و مشاوران را از یک سوی و نوجوانان و جوانان را از سوی دیگر در برابر ناامیدی حفظ و حراست می کند زیرا در مدت کوتاه در انتظار نتایج بزرگ و برجسته نمی نشینند و لذا با امیدواری قابل توجهی فرایند تغییر رفتار را تا وصول به مقصد تعقیب می نمایند
9- در تغییر و دگرگونی رفتار کیفیت عمل برکمیت آن مقدم است چنانچه جوان بتوانند در مراحل زندگیشان موفق به ایجاد تحولی نسبی در رفتارشان گردند ارزش تربیتی آن برای آنان وجامعه اهمیت والایی برخوردار خواهد بود همچنین اگر مربیان و مشاوران بتواند یک نوجوان و یا جوانی را متحول نمایند ارزش تربیتی آن با هدایت و حیات معنوی یک جامعه برابری خواهد کرد
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/4/16 :: ساعت 8:41 صبح )
»» جوان و انتقاد
« دلسوزترین مردم نسبت به تو آن کسی است که بیش از دیگران در اصلاح تو بکوشد .»
حضرت علی (ع)
از صحبت دوستی برنجم کاخلاق بدم حسن نماید
عیبم ، هنروکمال بیند خارم ، گل و یاسمن نماید
کو دشمن شوخ چشم ناپاک تا عیب مرا به من نماید
سعدی
از ویژگیهای معاشرت جوانان پدپد آمدن شرایطی است که آنان و دوستانشان بیش از سایرین در حالات و روحیات یکدیگر کنجکاو و دقیق شده ، موشکافانه عیبها و ایرادهای طرف مقابل را مورد توجه قرار میدهند چنانچه این روند به بازگو کردن مسائل مورد نظر و عیبجویی یکی از دیگری منجر شود . شادکامی را زا صحنه ارتباطات انسانی به بیرون میراند و جوی آکنده از خصومت و بدبینی بر فضای ارتباطی آنها حکمفرما میشود. بزرگ منشی و گذشت از یک سوی طبیعت حساس و زود رنج جوان ما را ملزم میکند که چشمپوشی از موارد جزیی را سرلوحه مناسبات خود با جوانان قرار دهیم ، به همانگونه که علاقهمندیم دیگران نسبت به ما چنین رفتاری داشته و عیبهای جزئی ما را نادیده بگیرند ، متقابلاً نسبت به جوانان و نوجوانان اینگونه باشیم نکته بسیار زیبایی در یکی از فرمایشات حضرتعلی (ع) آمده است که فرمودند:« با چشم پوشی از چیزهای کوچک خود را بزرگ کنید و بر قدر ومنزلت خویش بیفزایید.»
در صورتی که موارد مذکور غیر قابل چشم پوشی بوده واز حدود مسایل جزئی فراتر رود در آن صورت لازم است از شیوههای تذکردوستانه انتقاد سا لم و اصلاح رفتار به مناسبت و اقتضای موقعیت استفاده نمود.
یکی از اندیشمندان، انتقاد را به جراحی روح و روان آدمی تشبیه کرده است و احتمالاً منظور او، نشان دادن اهمیت و حساسیت روش انتقاد میباشد. انتقاد را معمولاً به دونوع سا لم و سازنده و مخرب، تفکیک میکنند در شیوه انتقاد سا لم و سازنده، نه تنها آسیبی بر شخصیت فرد وارد نمیشود بلکه علاوه برآن موجب جلب و گسترش اعتماد متقابل شده و براستحکام پایههای دوستی و روابط متقابل میافزاید و در مقابل انتقاد مخرب و ویرانگر، علاوه بر جریهدار شدن احساسات فرد، روابط گرم و دوستانه از صحنه زندگی به کناری رفته و خصومت و برودت عاطفی به جای آن تکیه میزند.
روشهای انتقاد سالم از جوان
برخی از راه کارهای مؤثر در به کارگیری از شیوه انتقاد نسبت به جوانان درذیل پیشنهاد میشود:
1- انتقاد سازنده، همیشه با بیان یکی از جنبههای مثبت جوان آغاز و با جلب اطمینان وی ، موضوع اصلی مورد انتقاد طرح میشود به کارگیری چنینن روشی موجب میشود که شنونده مقاومت کمتری در پذیرش انتقاد از خود نشان میدهد.
2- انتقاد سا لم در قا لب جملات و عبارات غیرمستقیم مطرح میشود و جنبه محکومیت، آمرانه و تحریک آمیز ندارد: مثلاً با این عناوین میتوان، انتقاد را به عملی سازنده مبدال نمود:«آیا بهتر نبود،؟»،«آیا صلاح میدانی؟» و ..
3- انتقاد سازنده، در خلوت و غیاب دیگران نسبت به جوان انجام میشود. درغیراین صورت جوان، امنیت روحی خود را در معرض تهدید و مخاطره میبینید و درصدد مقابله به مثل برخواهد آمد. حضرت امام صادق علیه ا لسلام در ضمن یکی ازبیانات ارزشمندشان میفرمایند:«اگرانتقاد ازدوستت را درحضوردیگران انجام دادی، او را خواروذلیل کردهای و اگرانتقاد ازاو را درتنهایی به عمل آوردی، او را عزت بخشیدهای .
4- درهرنشست انتقادی، طرح بیش از یک موضوع جایزنیست . اگرازهمه جهات، جوان را مورد انتقاد قرا دهیم، او را علیه خود برانگیختهایم و درنهایت نتیجهای عاید نخواهد شد.
5- چنانچه در مراحل اولیه. انتقاد به صورت ایما و اشاره انجام شود به لحاظ رعایت حسن ادب و دوستی، بر تفاهم موجود میان جوانان و اطرافیانشان، خواهد افزود.
6- درضمن انتقاد ملایم از جوان، فرصت کافی برای اظهار نظروگفتگو برای وی باید درنظرگرفت و مطا لب پیشنهادی وی را با استفاده از« هنر خوب شنیدن » و« فنگوش کردن فعال » باید مورد قرارداد.
7- درصورت پذیرش انتقاد به وسیله جوان، باید فرصت مناسب برای تغییرواصلاح رفتاربه وی داده شود، زیرا نمیتوان انتظارداشت حتی درصورت قبول مورد انتقادی، به طوردفعی و ناگهانی، موفق به تغییر رفتار شود. همانگونه که تشکیل رفتار، امری تدریجی و مشمول گذشت زمان است، تغییرآن نیز احتیاج به فرصت مطلوب دارد.
8- انتقاد سازنده باید با انگیزهای خیرخواهانه و لحنی دوستانه و مشفقانه انجام شود تا بهترین تأثیر را برجای گذارد.
9- درانتقاد از جوانان، باید ظرفیت روانی آنان درنظرگرفته شود و متناسب با میزان حساسیت روحی و نوع شخصیت آنها، انتقاد نمود. وگرنه بیش ازآنچه که میخواهیم اصلاح رفتارکنیم، ناخواسته تخریب کردهایم .
10- ترتیب دادن محافل بحث و انتقاد جوان در مراکز فرهنگی و نیزدر رسانههای گروهی و مورد بحث قرار دادن شیوهها و رویکردهای انتقاد سا لم و سازنده و ارائه نمونههای علمی ازانتقاد مفید و بهرهگیری از نظرات کارشناسان و جوانان، زمینه مطرح انتقاد مؤثرو پذیرش آن رافراهم میآورد .
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/4/16 :: ساعت 8:40 صبح )
»» جوان و وجدان کار
هر کس کاری را به عهده گرفت باید که آن را به بهترین وجهی به پایانبرساند
رسو ل اکرم (ص)
طبیعت اگر چیزی را آغاز کند تا آن را به پایان برسانذ از دست نمی دهد پی استنباط می شود که هیچ فردی نباید به هیچ بهانهای مجاز باشد که از کار خود عقب بماند یا طفره برود
کومنیوس
در تعریف وجدان گفته اند اگر شخصیت انسانی برای خود یک ایده آل تشخیص داده و در رسیدن به آن ایده ال عامل محرک درونی داشته باشد این عامل درونی وجدان نامیده می شود و در تشبیه مؤثری کار قانون حیات انسانی نامیده می شود و به منزله قاعده تعالی و ترقی جوامع می باشد بنابراین می توان وجدان کار این گونه تعریف نمود: چنانچه فردی کاری که به او محول شده است به طور دقیق و کامل آغاز نموده و آن را باکیفیفت مطلوبی به پایان برساند و این فعالیت را بی نیازاز تشویق یا توبیخ دیگران و صرفاً به جهت ارزش آن عمل انجام دهد در این صورت می گوییم وی از وجدان کاری برخوردار است کسانی که دارای این خصیصه می باشند با صفات زیر از دیگران متمایز می شوند : صداقت و یکرویی و بی پیرایگی از اولین ویژگیهایشان می باشد زیرا دلیلی نمی بینند که بخواهن د درنظر دیگران بهتر از آنچه هستند جلوه کنند بلکه واقعآ خودشان هستند یعنی ما خود واقعی آنان و نه خود تصوریشان را مشاهده می کنیم .احساس مسؤولیت نسبت به کار و شغلی که دارند در میزان بالایی قرار دهند کیفیفت عمل نزد آنان بر کمیت عمل رجحان و برتری دارد در نظر آنان کاری را که شروع کرده اند چنانچه چنانچه با فرجامی خوب به پاینان برسانند از دست زدن به کاری جدید ارزشمند تر و مهم تر است مضمون حدیثی از بزرگان این نیز چنین است به پایان رسانیدن کاری که آغاز شده برتر از شروع کاری دیگر می باشد .قاطعیت و صراحت در عمل نیز از جلوه های وجدان کار می باشد کسانی که از وجدان کاری برخوردار دارند در حقیت توانسه اند تضاد دهای درونی خود را حل کنند و به شخصیت خویش وحدت و یکپارچگی ببخشند و لذا حاصل چنین روندی قاطعیت در عمل و صراحت در نظر است انجام تکالیف و عمل به وظیف برای واجدین این خصیصه برتر از پیروزی و موفقیت تلقی می شود آنان این گونه خود را متقاعد می کنند که در راه عمل به وظیفه همه تلاش خود را به کار گرفته اند و نتیجه عمل در نظر آنان فرع بر انجام عمل بوده و در جه بعدی اهمیت قرار دارد جمله عمیق و ارزشمندی از حضرت امام قدس سره مؤید این واقعیت است که فرمودند مادامی که در مسیر حق هسیم پیروزیم همچنین تأکید مقام معظم رهبری بر خصیصه وجدان کاری برای دستیابی به عزت و اقتدار اسلامی مؤید همین معنا است – تربیت اخلاقی از دیگر پیامدهای ارزنده وجدان کاری است زیرا به وسله آن حس اطاعت قانون شناسی و خویشتن داری دقت و استقامت در آدمی ایجاد می شود و اورا برای انجام امور زندگانی خود تربیت و آماده می سازد . شیوههای تقویت وجدان کار برای افزایش وجدان کار در نسل جوان راه کارهای زیر را می توان مورد توجه قرار داد :1- توجه دادن جوانان به رابطه منطقی رضایت شغلی و وجدان کار انگیزه دستیابی به این ویژگی را افزایش می دهد روان شناسان صنعتی با تحقیقاتی که در این زمنه انجام داده اند عوامل مؤثر و ایجاد در تقویت رضایت شغلی را به قرار زیر می دانند : سازگار ی شخصی با کار خویش ، سازگار ی شخص با محیط زندگی به رابطه شخص با همکاران ،مدیریت ،محیط کا ئ در نهایت محیط اجتماعی .در میان عوامل مذکور سازگاری فرد با کار و مسؤولیت محوله مهمترین عامل مؤثر انجام می شود لذا به جوانا بایدتوصیه نموددر انتخاب شغل عامل رضایت شغلی را ملاحظه نمایند تا این روند به وجدان کاری منجر شود2- تآکید بر واقعیت که چنانچه جوان تلاش واقعی خود را که در کاری که پذیرفته اند انجام دهند خود موجب تقویت وجدان کار در آنان می شود زیرا اگر مردمی مطمئن باشد نهایت تلاش خویش را به کار گرفته است از نوعی رضایت درونی برخوردار خواهد شد 3- پاره ای از جوانان کارهای به ظاهر کم اهمیت را که به آنان محول می شود بدبده حقارت بدانها می نگرند لذا همه سعی خویش را به کار نمی گیرند و در نتیجه ناموفق و نا کار آمد به نظر می آیند اگر این عده از جوانان موفقیت در کارهای به ظاهر کوچک را مقدمه جلب اعتماد دیگران به خود تلقی کنند و زمینه ای برای تفویض کارهای بزرگ بدانند در انجام هر مسؤولیت شغلی حتی محدود وکم اهمیت با وجدان کاری ارضاءکننده ای دست به تلاش خواهند زد 4- جوانانی که تضاد رغبت و وظیفه را در حیطه کار حل کرده اند از وجدان کار ی خوبی برخوردارند زیرا اگر بپذیریم کاری که به آن علاقه نداریم لااقل به چشم وظیفه بدان بنگریم به سطح موفقیت بهتر دست خواهیم یافت 5- تإکید به جوانان در این زمینه که در ایفای هر کار و مسؤولیتی بیش از تکیه به انگیزه ای بیرونی تشویق دیگران به انگیزه های درونی خود مبتنی باشند خصیصه وجدان کاری را در آنان اعتلا خواهد بخشید 6- تبیین و شفاف نمودن رابطه عواملی نظیر وقت شناسی ، نظم ، و امانتداری با پدیده وجدان کاری شیوه دستیابی جوانان را به این ویژگی اخلاقی ارائه می دهد
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/4/16 :: ساعت 8:39 صبح )
»» جوان وموفقیت
من از موفقیت بیم دارم زیرا موجب رکورد و عدم تحرک من می شود
برناردشاو
در دنیا تنها کسی موفق می شود مه ب انتظار دیگران ننشیند و همه چیز را زا خود بخواهد
شیلر
همه ما درپی رسیدن به موقعیت تلاش می کنیم ول جوانان بیش از سایرین طالب آنند اگر چه به موفقی یک مفهوم کلای است و علاوه بر آن نسبت به هر انسانی به گونه به گونه خاصی جلوه گر می شود ولیکن جوانان در هر مرحله از موفقیت که باشند تلاش برای دستیابی به مرحله ی بالاتر روح آنان را بر می کشد و حرکت و شور تازه ای در دوران آنها پدپد می آورد موفقیت دو جلوه دارد یک تجلی آن پیشرفت و ترقی است و جلوه دیگر آن در وفق دادن و سازگار نمودن خود با مشکلات زندگی قابل مشاهده می باشد آن زمان که همه چیز بر علیه انسان است اگر آدمی خود را با شرایط نامطلوب سازگار نمود معنای موفقیت را تجسم عینی بخشیده است رضایت دورنی ناشی از موفقیت در یک مرحله جوانان را برای صعود به مرحله ای دیگر آماده می کند علاوه بر آن کسب موفقیت در یک جنبه زندگی بر سایر جنبه ها نیز اثر گذاشته و روح اعتماد شخصی را تقویت می نماید راه کارهای در قبال جوانان 1- نحوه ارتباط با جوانان بهتر است به گونه ای تنظیم شود که آنان احساس کنند به هر حال و حداقل در یکمورد زمینه موفق هستند موراد موفقیت جوانان ضرورتاً در جهات مثبت و قابل قبول جامعه مورد ارزیابی قرار می گیرد در این صورت جوانان احساس ارزش می کنند 2- دوستانه و صمیمانه به جوانان تفهیم نماییم چنانچه به موفقیتی دست یافتند برای پرهیز از رکود و رخوت بالافاصله هدف دیگری را جایگزین هدف قبلی نمایند و تواناییهایشان را برای نیل به موفقیت در آن جهت تمرکز نمایند 3 – جوانان به همان میزان که به نقش خانواده جامعه همسالان و برخی دیگر از عوامل موفقیت خویش اعتقاد دارند نقش خویش را نیز باید باور کنند و عامل ارداده خودساز شخصیت را برجیته تر از دیگر عوامل در نظر آورند 4- برای حفظ تعادل روحی و فکری نسل جوان ضرورت دارد به آنها تفهیم شود عوامل احتمالی شکست را در کنار عوامل موفقیت در نظر گیرند تا چنامچه به بنبست رسیدند آمادگی اولیه را برای پذیرش شکست داشته باشند 5- موفقیت در امور جزیی و ظاهراً کماهمیت مفدمه ای برای موفقیت در کارهای بزرگ است همچنان که ایفای ارزنده مسؤولیتهای کوچک آمادگی لازم رابرای قبول مسؤولیتهای بزرگ فراهم می کند ضروری است که جوانان بدانند نباید به کوچکی یا برگی کار یا مسؤولیت بنگرند بلکه به شخصیتی که کار یا مسؤولیت را بر عهده گرفته ایت بنگرند و نحوه ایفای وظایف و مسؤولیتها ی آنان استکه مورد ارزشیابی و قضاوت دیگران واقع می شود 6- یکی از ارکان کسب موفقیت آینده نگری است جوانای که می خواهند خودرا برای پذیرش مسؤولیتهای اینده آماده کنند لازم است نوعی آینده نگری داشته باشند 7- وجود کمبودهای و شکستهای زندگی نباید برای جوانان به معنای از دست دادن همه چیز تلقی شود زیرا نیروی محرکه ای که گاهی در اثر کمبودها و سختیها در انسان ایجاد می شود به مراتب قدرتمند از احساسی است که رد سایه موفقیت حاصل می گردد 8- در هر حال نیاید از یاد برد که همه خیرها و خوبیه از جانب خدا ست بدیهی است جوانانی که موفقیتهایشان را ناشی از لطف و عنایت پروردگار می دانند در دام غرور و خودخواهی گرفتار نمی شوند و ارتباط معنویشان با خداوندی به مرحله عالیتری ارتقاء می باد
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/4/16 :: ساعت 8:38 صبح )
»» جوان ومنفی گرایی
پیش چشمت داشتی شیشه کبود زان سبب عالم کبودت می نمود
یکی از حکمای یونان چون بیقراری وبی ثباتی را اصل هر چیز می دانست و فلسفه اش بر این پایه بود و از مردم کناره جویی داشته و دنیا را به چیزی نمی گرفته او رااز زمره بدبینان می شمردند و حکیم گریانش خواند نام وی هراکلیتوس است برخی از ویژگیهای نوجولانی تأثیر و دوام خود راحتی در سالهای جوانی حفظ می کنند و شخصیت جوانی را نیز زیر تإثیر می گیرند از جمله این موارد منفی گرای را می توان نام برد خیلی سالهاست پیش شارلوت بوهلر بر چسب منفی گرایی را به بلوغ زده است این حالت درسنین جوانی با بقایای از زندگی گذشته همراه می باشد در چنین حالتی فرد حالت ضدیت در مقابل زندگی به خود می گیرد و یا به نظر می رسد که فرد موقعیتها و یا چیزهای خوبی را که قبلاً به دست آورده بوده از دست داده است یکی از نویسندگان معتقد است برخی از نوجوانان و جوانان سعی دارند از عوامل زمینه ساز ناراحتی پدرو مادرشان مطلع شوند آن وقت اگر والدین به پاکیزگی و آراستگی بها بدهند آنان بی نظمی و آشفتگی را انتخاب می کنند اتاقشان را بهم می ریزند و لباسهایشان را هر کدام به گوشه ای می اندازند اگر والدین به خوشرفتاری و ادب و نزاکت اهمیت بدهند آنان عملاً راه جسارت و بی پروایی را در پیش می گیرد سالهای نوجوانی و جوانی اغلب دوران سرکشی و تمرد فرزندان و سالهای سختی و مرارت والدین است تماشای تبدیل کودکی شیرین و دوست داشتنی به نوجوان یا جوانی بالغ و سرکش چندان آسان نیست لازم به یاد آوری است که میزان و شدت منفی گرایی نوجوانان و جوانان بستگی به سه عامل زیر دارد :اول – مناسبات پیشین آنان با والدسن که رد جهت سازگاری و یا ناسازگاری شکل گرفته است دوم – مناسبات کنونی آنان با ولدین که حول محور تفاهم یا ثخاصم تنظیم گردیده است سوم – مناسبات والدین آنها با یکدیگر که مبتنی بر روحیه رفاقت یا رقابت با یکدیگر استوار گردید ه است پیشنهادها و راه کارها به والدین و اولیا ء و مربیان رعایت موارد زیر را توصیه می کنیم :1- بیقراری جوانان را بپذیرد و با شکیبایی و تدبیر و ناسازگاری یه و تلون روحی آنها را تحمل کنید این روش به سازگاری تعادل مجدد و بازگشت آنان مساعدت می نماید 2- تظاهر به دانایی بیش از اندازه نکنید معمولاً جوانان با کسانی که مدعی دانش وسیع و اطلاعات کامل هستند میانه چندان خوبی ندارند3- رفتار آنان را به باد انتقام نگیرید کلام ملایم و رفتار متین در جذب جوانان و جدایی آنان از منفی گرایی تأثیر به سزایی دارد 4- حساسیت ها ی جوانان را مورد استهزاء قرار ندهید اگر چه برخی از حساسیتها مشکل آفرین است ولی چنانچه با جلب اعتماد و با استدلالی متین با این پدیده روبرو شویم به نتیجه مطلوبتری خواهیم رسید 5 –به استقلال سنی آنان احترام بگذارید والدینی که وابستگی فرزندان خود را بر استقلال نسبی آنها ترجیح می دهند خواسته یا ناخواسته زمینه رنجش آنهارا فراهم می نماید 6- در اصلاح حقایق عجله نکنید نسل جوان اغلب نیبت به اصلاح گفته هایش و رفتارش از جانب واکنشی نامناسب نشان می دهند با تدبیر و به مرور زمان امکان جلب اعتماد نسل جوان و در نتیجه اصلاح رفتارش همیشه وجود خواهد داشت 7- به خلوت آنان احترام بگذارید جوانان به خلوتی با خویشتن نیازمندند تا بتواند در ک جامعتری از زندگی به دست آورند و علاوه بر آن به جنبه های مثبت زندگی بیتر نیاندیشند 8- گفتگوهای مختصر و مفیدی با جوانان ترتیب دهید چنانچه والدین و مربیان گفت وشنودهای ی را با جوانان ترتیب می دهند سعی داشته باشند که بیش از ضرورت سخن گفته نشود و از طولانی کردن بحث ها و گفتگوها که در نهایت به ملال و خستگی منجر می شود پرهیز نمائید 9- با روحیه مثبت گرایی با فرزندان خود روبرو شوید تا آنها از لحاظ مشاهد الگوهای مؤثر زندگی یعنی پدرو مادر بتواند به شما اعتماد راسخی داشته باشند و نیز دید منفی گرا را به دیدی مثبت گرای متحول نمایند
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/4/16 :: ساعت 8:38 صبح )
»» جوان ومقبولیت اجتماعی
اگر تصور می کنید که خواهید توانست فقط با گفته هایتان خود را به جهانیان معرفی کنید خودتان را گول زده اید دیگران درباره شما با مقیاسی که خودتان دارید قضاوت نمی کنند بلکه از روی حالت شما و و وضع درونی شما را می شناسند
لوئی ماردن
مقبولیت یا پذیرش اجتماعی به عنوان یک نیاز روحی نسل جوان مورد ملاحظه قرار می گیرد غالباَ جوانان مایلند بدانند که آیا واقعاً مورد قبول دیگران هستند یا نه ؟ اطلاع از این امر می تواند در کیفیت شکل گیری شخصیت آنان اثر گذار باشد به عنوان نمونه تأیید دیگران و پذیرش اجتماعی یکی از عومل و نیز معیارهاری سنجش اعتماد به نفس جوانان محسوب می شود به عبارت دیگر دیگر آنان قبل از هر چیز مایلند رویکرد دیگران را نسبت به خود بدانند و با علاقه خاصی دیدگاه اطرافینشان را نسبت به خود تحلیل می نماید و در ارزیابی اطرافیان از آنها نظر همسالان و دوستان و برایشان از اهمیت ویژه ای برخودار است بی شک پذیرش فرزندان در خانواده و دانش آموازن در مدرسه راه رابرای مقبولیت اجتماعی آنان در جوانی هموار می کند تأکید والدین و مربیان بر لیاقتهای ذاتی دانش آموزان موجب موجب تقویت حرمت نفس نسل جوان می شود آثار مقبولیت اجتماعی اگر چه نمی توان به صورت گسترده پیامدهای این امر را بررسی نمود نمود ولی اجمالاً عمده ترین آثار آن عبارتست از :1-پرورش و توسعه شخصیت از مهمترین جلوه های مقبولیت اجتماعی می باشد جوانان در چنین موقعیتی می توانند تواناییهای درونی و شخصیتی خود را بهتر از هر زمان به ظهور برسانند 2- مقبولیت اجتماعی جوان متقبالاً زمینه پذیرش اجتماعی دیگران را نز داو فراهم می نماید در حقیقت باید گفت جوانان آمادگی دارند در صورت دریافت نشانه هایی مبنی بر تأیید دیگران از شحصیت آنان پاسخ مثبت داده و به عنوان یک اقدام متقابل نسبت به رأی و نظر دیگران محترمانه و فعالانه رفتار نمایند 3- جلب مشارکت جوانان در جامعه مدنی بستگی تام به پذیرش آنان در اجتماع دارد چنانچه بخواهیم توسعه سیاسی اجتماعی و فرهنگی را به معنای واقعی تحقق بخشیم ضرور است در مناسبات انسانی و روابط متقبال بر قبول آنان تأکید جدی داشته باشیم 4- سلامت و تعادل روانی نسل جوان از آثار ارزنده مقبولیت اجتماعی است از دیدگاه مکتب روانشناسی کمال اطمنان جوانان از موقعیتی که نزد دسگران دارند علاوه بر حفظ سلامت روحی و شادابی آنان زمینه را برای تحقق تعالی و تحول آنها فراهم می نماید .ماو مقبولیت جوانان : نگاهی به آثار فردی و اجتماعی این پدیده ضرورت توجه به موارد زیر تبیین می نماید :1- تأکید بر اصل دو جانبه بودن تفاهم جوانان را متوجه این یامر می کند که اگر مایلند دیگران آنها را درک نمایند باید ابتدا آنان برای درک دیگران تلاش کرده و در حقیقت اولین گام را جوانان بردارند 2- درک ارتباط میان مهارتهای اجتماعی و مقبولیت اجتماعی به وسیله جوانان ایجاب می کند که برای آموزش این گونه مهرتها نظیر آداب معاشرت آئیین سخن گفتن هنر خوب شنیدن و جلب اعتماد دیگران برنامه مطلوبی را مدون و اجرا کنیم 3- جوانان با درک تأثیر سعه صدر ، همدلی و انعطاف پذیری روحی در مقبولیت اجتماعی می توانند جایگاه و منزلت ویژه ای در گروه و جمع همسالان پیدا کنند تلاش در آموزش اجتماعی نوجوانان و جوانان نتایج مطلوبی در تحقق هدف مورد نظر خواهد داشت 4- نقش اطلاعات و دانش روبه رشددر محبوبیت اجتماعی جوانان نیز انکار ناپذیر است برخی از اندیشمندان سازمان یونسکو معتقدند که : انقلاب اطلاعات سریعاً روابط انسانی و نهادی تغییر داده و نوید فرار رسیدن جامعه مبتنی بر دانش را می دهد و فرارسیدن موج چهارم که نشانگر جابه جایی نمود علم گسستگرا به وسیله نمود پیوستگرا است ایجاب می کند که نسل جوان با تجهیز خود به علم و دانش روند فوق را تسریع نمایند 5-از مقتضیات مقبولیت اجتماعی غلبه بر خود شیفتگی است غالب جوانان به لحاظ شرایط سنی مجذوب خویش هستند و برای اینکه بتوانند مورد پذیرش جامعه قرار گیرند باید به نوعی تعادل میان خودشیفتگی و دیگر دوستی دست یابند و این امر با آموزش ارتباط صحیح با خویشتن که در حقیقت نوعی خودشناسی است امکانپذیر هست 6- تقویت رویکرد آینده نگر در جوانان زمینه مقبولیت اجتماعی را فراهم می کند آینده نگری مستلزم پرهیز از گرایش به خواسته ای فوری و آنی است خویشتنداری اخلاقی فرد را بر می انگیزد تا بر تمایلاتآنی خویش فایق آید و به گرایشات منطقی و آینده نگر دلبستگی بیشتری پیدا کند 7- یکی از آفات مقبولیت اجتماعی گرایش به نوعی تساهل و نسامح در ارزشهای اخلاقی است تلاش جوانان در دستیابی به محبوبیت اجتماعی باید با ملاحظه اصول و مبانی اخلاقی تنظیم شده تا این نسل را زا سازش و سها انگاری اخلاقی بر حذر دارد
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/4/16 :: ساعت 8:36 صبح )
»» جوان ومعنویت
دو چیز مرا به شگفتی وا می دارد یکی آسمان پر ستاره در بالای سر من و دیگری قانون اخلاقی در درون من
کانت
نیایش اصولاً کشش روح است به سوی کانون غیر مادی جهان نیایش بلندترین قله تعبیر را ردپرواز عشق از میان شب ظلمانی عقل پیدا می کند
الکسیس کارل
برخی از صاحبنظران نظیر موریس دبس معتقدند که جوانان با ندای ارزشهایه لرزه در می ایند و عده ای نظیر دوریس اودلوم بر ارنند که معنویات داربست وجودی نسل جوان است به راستی رابطه جوان با معنویت چیسا از یک سو ی گرایش به معنویت همچون یک نیاز فکری از دئرون جوانان سر بر می آورد و از دیگر سوی آنان مایلند که دنیا را اصلاح کنند حالتی که برخی از روانشانسان آن را مسیح گرایی می نامند به موازات پیچیگدگی و دشواری فزاینده زندگی نیاز جوانان به معنویت جدی تر احساس می شود و اگر مشاهده می شود که کششهای معنوی در این دوران بیش از سایرین سنین زندگی است رمز آن را باید در فطرتی زلال و خود آشنا جیتجو نمود
انتظار جوانان از معنویت چیست ؟ آنچه که جوانان با گرایش به معنویت به دنبال آن هستند عبارتند از – یافتن پاسخی مطمئن به زندگی و چرایی آن است – حل معظلات و مشکلاتی که به طور معمول از عهده آنها بر نم آیند – یافتن تکیکه گاهی مطمئن در دنیای متغییر و پرشتاب امروزی است – پرکردن خلاهای آرمانی و مفهومی زندگی به مدد معنویتی منطقی و مستدل – اقناع کردن حسن مذهبی یا بعد چهارم روح انسانی – در پرتو معنویت روح را به تفرج واداشتن – غلبه بر احساس بیهودگی و پوچی و از درون تهی شدن برخی از کارشناسان سازمان یونسکو که برای آموزش و پرورش قرن آنیده در صددد طراحی و برنامه ریزی نوینی می باشد بزرگترین معظل نسل جوان معاصر را در این می بینند که آنها جوانان به شدت احساس تخلیل رفتن و از درون تهی شدن می نمایند و راه حلی که کارشناسان این سازمان ترتیبی ارئه می دهند در استقرار مجدد ارزشهای اخلاقی در زندگی نسل جوان می باشد .رالت ما در قبال جوانان موارد عمده ای از نقشهای مؤثر ما برای جوانان عبارتند از :1- تفیهم این واقعیت که منویت و رابطه با خداوند فقط به روزهای سخت زندگی محدود نمی شود بلکه تجلی کامل ارتباط با پروردگار در همه فرازو نشیبهای زندگی قابل مشاهده است به آنان بگوییم آنان مه در روز های خوب زندگی به یاد خداوند هستند پروردگارشان انها را در روزهای سخت زندگی تنها خواهد گذاشت 2- آنان را آگاه کنیم که برخوداری از معنویت می تواند بر عوامل بازدارنده ای همچون اظطرابهای و استرسهای زندگی غلبه نماید و اطمنان و آرامش را به جای آن قرار دهد 3- آثار مثبت و ارزنده معنویات را رد جنبه های فردی و اجتماعی برایشان بازگو کنیم تا انگیزه قوی تری برای ارتباط با خالق بیابند 4- شیوه های نزدیک شدن به پروردگار را بدانان ارائه دهیم شیوه هایی که هم از طریق عقل و هم از راه عشق می توانند جوان را واصل به حقیقت بنمماید اگر دکارت با گلهاب عقل به خدا رسید پاسکال با جهش عشق خود را محبوب رسانید خدای خدای دکارت و خدای پاسکال یکی است ولی راههای وصل به او متفاوت است 5- به جوانان یاد اوری نمائیم که بهره گیری از معنویت به آدمی و شخصیت او ساختاری منطقی و قابل اعتماد م یبخشد و او در پرتو چنیین منشی قادر خواهد بود دوستان خود را جدب نموده و ارتباط اجتماعی سالم و فعالی پایه ریزی نماید .6- مطالعه زندگینامه بزرگان دینو سیره اولیای خدایکی از یهترین شیوه های تقری نسل جوان به معنویات و حضور پپپپرودگار می باشد 7- و چنانچه جوانان مایل باشند که بیشتر از گذشتهههه خد را به خالق ازلی نزذیک نمایند رمز آن را باد در عمل به واجبات و ترک محرمات بیابند
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/4/16 :: ساعت 8:34 صبح )
»» جوان و معاشرت
ناتوانترین مردم کسی است که از انتخاب دوستان برای خود عاجز باشد و از او ناتوانتر کسی است که دوستانی که دارد از دست بدهد
حضرت علی (ع)
انسان از چه روی به معشرت با دوستان نیازمنداست ؟ آیا به این جهت که وی موجودی اجتماعی است یا اینکه در معاشرتهای علاقمند به کسب بینش زندگی و دانش اجتماعی است پاسخ ما هر دو مورد را شامل می شود جوانان بیش از سایرین به دوستیهای گرایش دارند علت آن را ردر دومطلب می توان خلاصه نمود ابتدا اینکه آنان درگروه همسالان می خواهند جایگاهی داشته باشندو مورد پذیرش قرار گیرند تا از این طریق بر احساس تنهایی خویش فائق آیندو از سوی دیگر در حلقه ارتباط دوستی است که هرکه فرد می تواند خودی نشان داده و ابراز وجودنماید و بخشی از تواناییهایش را به ظهور برسانددوستی و مصاحبت در فرهنگ و ادبیات ما پیشینه ای عمیق تاریخی و کم نظیر دارد به عنوان مثال برخی از حکما گقته اند دوستان را دریاب که زیورر آسایش اند و ذخیره گرفتاری ویا هر که دوست فروان دارد برگردن دشمنان سوار است تنوع دوستیها دوسیتیهای جوااناان جنبه و شوور به خود می گیرد و معیارهای دوستیها بیشتر عواطف و احساسات است و ا ز پایه های منطقی و ارزشی ککمتر برخوردار می شود موریسس دبسس که رد زمممننیه روانشنناسی بلوغ مطالعااات و تتتتحقیقااتت زیادی انجام داده است لااقل سه نوع دوستی در این دوران اوایل جوانی بیان می کککنند ابتدا دوستیهایی است مه غالباً بین جوانان همسن و همجنس در محیط آموزشگاه یا محیطه ایی شبانه روزی نظسر خوابگاه ههای دانشجویی شکل می کیرد و در بیشتر موارد به خاطر خدمتی است که یکی در حق دیگری در یک موقعیت خاص انجام می دهد یا در نتیجه سلب اعتماد از یک دوست قدیمی به وجود می آید این نوع دوستیهای با تقدیم هدایا و احساسات خالصان به اوج می رسد و غالباً این دوستان ترجیح می دهند که دوست همواره متعلق و منحصر به خندشان باشد و دیگری در این ارتباط عاطفی مشارکتی نداشته باشد دوستی نوع دوم بین جوان و نوجوان یا کودک به وجود می آید که مبتنی بر حمای فرد از دوست خردسال است در مورد کیفیت این دوستیها باید احتیاطهای اخلاقی و روحی را کاملاً مراعات کرد چون در غیر این صورت احتمال راه یافتن انحرافاتی در این دوستیها از قبیل : آلودگی جنسی وجود دارد و این در زمانی است که بد آموزیهای خانوادگی و عدم مراقبت والدین و خلأعاطفی کودک نوجوان یا جوان زمینه را برای لغزشهای اخلاقی فراهم می نماید دوستی نوع سوم بین جوان و فردی مسن تر از خود به وجود می آید و دوست مسن تر با برخوردار ی از جاذبه های اجتماعی می تواند اعتماد جوان را به خود جلب کند و در بعضی موارد به رابطه تنگاتنگ می شود منزه بودن دوست مسن تر در این گونه روابط و نظارت خانواده بر دوستی جوانان و نوجوانان ضرورتی امکان ناپذیر دارد معیارهای انتخاب دوست جوانان در دوست گزینی همانند هر انتخابی نیازمند معیارهای و ملاکهای روشن و قطعی می باشند برخی از میزانهی دوست یابی جوانان عبارتند از 1- رازداری –همان گونه که خداوند حافظ اسرار آدمی است دوستا نیز باید از خصیصه راز داری برای یکدیگر برخوردار باشند یکی از نویشندگان چنین می نویسد ما حق داریم اسرار خودمان را با همه کس بگویم ولی اسرار دیگران امانتی است که به دست ما سپرده اند نباید رد امانت آنها خیانت کنیم 2- یکرنگی دوستانی که ظاهر و باطنشان یکی است می تواند اعتماد جوانان را جلب نمایند د رحقیقت این ویژگی در افرادی تبلور می یابد که ار شخصیتت سالم و رشیدی برخوردارند و احساس حقارت نفس نمی کنند 3-پایداری در سختیها از نشانه های جوانمردی و مروت این است که دوستان در پیششامدها و تنگناها یکدیگر ار تنها نگذارند و چه بسا در دشواریها ی زندگی بیش از راحت و آسایش باید در کنار یکدیگر بایستند و مرارتها را میان خود تقسیم کنند 4- فضیلت و اخلاق جوانان بر آیند شخصیت دوستانند به این مفهوم که صفات عالی انسانی آنها به راحتی به یکدیگر منتقل می شود انتخاب دوستانی که از معنویت و فضایل انسانی برخوردارند موجب بسط و تعالی شخصیت جوانان می شود پیامبر گرامی اسلام ( ص) از حضرت عیسی بن مریم ( ع) حدیثی را نقل می فرماندکه مضمون آن چنین است با کسانی دوستی نمائید که دیدن انها شما را به یاد خدا بیاندازد گفتارشان بر علم و دانش شما بیفزاید و و کردارشان شما را مشتاق آخرت نماید
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( شنبه 86/4/16 :: ساعت 8:33 صبح )
»» جوان ومشاوره
هیچ نیروی پشتیبانی همچون مشورت نیست
رسول اکرم (ص)
با فرندت آنگاه که به سنین هفت سال سوم زندگی رسید مشورت کن
رسول اکرم (ص)
مشاوره یک اصطلاح ژنرتی ک یا عام سات که در برگیرند ه فرایندهای متعتدیی نظیر ماحبه اجرای مدرن راهنمایی توصیه و سایر موارد ذیر بط می باشد هدف مشاوره یاری رساندن به فرد به منظور حل مشکلات وی طرح و نقشه برای آینده او و ممواردی از این قبیل است اصطلاح روان شناسان مشاور بیتر رای استفاده درزمینهای به کار می رود که فرد متخصص در زمینه راهنمایی و هدایت رفتاری مسائل و مشکلات ازدواج انتخاب شغل و حرفه و امور اجتماعی مسائل تحصیلی و آموزشی و سایر موارد مربوط آمزشهای لازم را دیده است مشاوره برای جوانان از دو مفهوم مکمل برخوردار است یکی آنکه دیگران با آنان مشورت کنند و دیگر اینکه آنان بتوانند با اطرافیانشان به مشورت بپردازند ابتدا به این موضوع لازم است که مشاوره با نسل جوان چه آثاری دارد و یا به چه نیازهایی پاسخ می دهد ؟ برخی از این موارد عبارتند از :1- مشاوره با جوان نیروی فکری و اندیشه او را ورزیده تر و عمیقتر می کند زیرا هر موقعیت مشاوره ای جوان را دربرابر پرسشی قرار می دهد که لازم می داند به خوبی تفکر نموده و پاسخی شایسته ارائه دهد و رد حقیقت چنین فرصتی زمینه را برای رشد پررورش نیروی عقلانی فراهم می کند و اورا از پختگی فکری بیشتری د رمقایسه با همسالانش که رد چنین شرایطی نیستند برخوردار می سازد 2- هر مشوت با جوان تأییدی ب راحساس کفایت و قابلت اوست زیرا بدیهی است تا زمانیکه شخصیت کسی را دیگران نپذیرند بااو مشورتی نخواهند داشت لذا هر اقدام مشاوره ای پاسخی به نیاز جوان برای پذیرش ومقبولیت نزد دیگران است و حاصل آن افزایش میزان اعتماد به نفس فرد می باشد 3- جوان پس از هر مشورتی که دیگران با وی ترتیب می دهند برداشت جدیدی از احساس مسؤولیت پیدا می کنند این امر به ویژه در خانواده بیشتر محسوس است زمانی که والدین با فرزند جوان خود غریبه و جدا نیست بلکه متعلق به این زندگی است چون برای پیشرفت و بهبود همین زندگی ازوی نظر خواهی می نماید لذا احساس مسؤولیت بیشتری نسبت به زندگی پیدا می کند 4- با هر مشورتی که با جوانان انجام می شود فاصله های عاطفی کمتر می شود زیرا مشورت به مفهوم نوعی پیوند عاطفی و فکری است که صورت ظاهری ان جنبه فکری داشته و جنبه باطنی آن عاطفی می باشد 5- مشورت با نسل جوان نوعی آموزش غیر مستقیم محسوب می شود زیرا وی از رفتار والدین و اطرافیان می آموزد که افراد بالغ به مشاوره با وی اهتمام دارند و این امر منافی با غرور و عزت و نفس آنان نیست لذا خود نیز مترصد خواهد بود که به جای تکروی درزندگی از مصلحت اندیشی های ئ تجربیات دیگران نیز به صورت مشاوره بهره گیرد جنبه دوم مشورت در بگریرنده شرایطی است که دیگرا باید مهیا نمایند تا جوانان نیز با آنان به مشاوره بنشیننند ضرور است ضمن عادی تلقی کردن مشاوره برای جوانان و ایجاد شرایط سهل و آسان به منظور ترغیب آنان به مشورت یا احراز ویژگیهای زیر به عنوان یک مشاور تلاش کنند تا جوانان درفضایی با تفاهم و مبتنی بر اعتماد متقابل با اطرافیانشان به مشورت بپردازند 1- سرمایه گذاری عاطفی – سطح سرمایه گذاری عاطفی والاتر از سطح تبادل عاطفی است در اولی دلجویی مشاور از مراجع مورد نظر می باشد و دردومی حریان دادو ستد عاطفی در حد تعادل میان دو شخصیت است 2- ثیات عاطفی – فرد رد صورت برخورداری از عواطف با ثبات و یکدست درمراحل مختلف زندگی می تواند اعتماد جوان را جلب نموده و او را به گفتگو و مشاوره ترغیب نماید والدین بیش از دیگران باید واجد چنیین صفتی باشند 3- تواضع و فروتنی – در مناسبات انسانی نفوذ اخلاقی و جلب اعتماد دیگران در شرایطی امکانپذیر خواهد بود که ارتباط افقی حاکم باشد این امر د رروابط متقابل جوانا و دیگران چشمگیر تر و تعیین کننده تر است زیرا جوانانی که احساس می کنند مشاور از موضوع برتر و موقعیت اقتدار با آنان مواجه می شود دست به مقاومت می زنند و عکس العمل مخالفی از خود بوز می دهند 4- نیاز شناسی جوانان – آگاهی و درک کامل اطرافین به ویژه والدین از نیازها ی مهم سنی و مکلات این دوران توانایی خاصی به آنان می بخشد تا مبتنی بر نیازهای آنان روشهایی را اتخاذ نمایند که به نتیجه مطلوب یعنی تفاهم کامل منجر شود 5- ارزشهای اخلاقی پای بند ی یک نظام اخلاقی استوار و متقن الهی اعتماد جوانان را به خوبی جلب می کند پیامبر گرامی اسلام ( ص) در همین زمینه مطلبی فرموده اند که مضومون آن چنین است : با پرهیزکارانی که آخرت را بر دنیا و کارهای شما را بر کارهای خودشان ترجیح می دهند و ایثار می کنند مشورت نمائید
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( پنج شنبه 86/4/14 :: ساعت 3:30 عصر )
»» جوان و مسؤولیت
جوانان با نور علم و فشلیت روشن شده از پیمانه امید لبریز شوید و با شجاعت و مسؤولیت زندگی کنید تا در پیش خدا عزیز و در تمام اعصار معروف باشید
میلتون
هرگز دنبال سعادت شخصی خود مگردید بلکه تکلیف خود را انجام دهید
کانت
به تمام کسانی که به من نه گفتند مراتب سپاسگذاری خود را اعلام می کنم زیرا آنان باعث شده اند که من خود م مسؤولبتهای یم را برعهده بگیریم
دکتر وین دایر
زمانی که والدین با نگاهی آکنده از لطف ومحبت فرزند سه ساله خود را به جمع آوری وسایل بازی اش ترغیب و تشویق می نمایند و کودک با دستان کوچکش آنها را در جای خویش قرار می دهد اولین درس مسؤولیت پذیری با تمام زیبایی اش در کانون خانواده آمخته می شود سالیان بعد همان کودک دیروز که به دوره پ رافتخار جوانی گام نهاده است به خوبی می داند که مسؤولیت پذیری یعنی هر کس کاری را که به او سپرده اند به خوبی و کمال به انجام برساند اگر به مسؤولیتهای محدود و ساده با چشم حقارت ننگریم و آن را محک شخصیت خویش بدانیم آنگاه خواهیم دانست که کارهای کوچک و بزرگ واقعآً وجود نداردند بلکه همه آنها با اهمیتند اگر به خوبی از عهده آنها بر آییم پیامدهای مسؤولیت پذیری جوانان اگر چه آثار و تبعغات مسؤولیت پذیری وسیعتر از آن است که رد یک نگاه گذارا بتوان به آنها پرداخت لیکن برخی از مهمترین آنها را بدین شر ح می توان تبیین نمود 1- تقویت حس کفایت – احساس خودبسندگی زمانی تأمین می شود که فرد بتواند درعمل لیاقت ذاتی خویش را به ظهور برساند و این امر از طریق قبول مسؤولیت اگاهانه امکانپذیر است 2- حس قدرشناسی ا ز زندگی معمولاًزندگی را آنان قدر می شناید که برای آن تلاش کرده و با زحمت و رنج و قبول مسؤولیت به زندگیشان رشد و بالندگی بخشیده اند 3- آمادگی برای ایفای مسؤولیتهای بزرگ انجام هر مسؤولیت و وظیفه ای علاوه بر احساس رضایت درونی ناش ی از آن بر اعتماد به نفس جوانان می افزاید و آنها را برای قبول مسؤولیتهای عظیمتر و گسترده تر مطمئن می سازد 4- بهبود روند نوسازی و توسعه مسؤولیت پذیری جوانان از دو منظور قبال تأمل است یکی از لحاظ فردی و نتایجی که متوجه شخصیت خود آنان می شود و دیگری از لحاظ اجتماعی و نتایجی که متوجه جامعه می شود جامعه ما رد دوران سازندگی بیش از هر زمان نیازمند احساس وظیفه شناسی و مسؤولیت پذیری نسل جوان برای قبول نقشهای و تأثیرهای اسای است رسالت ما و مسؤولیت جوانان به منظور ترغیب تشویق نسل جوان به ایفای وظایف و مسؤولیتهای پذیری راه کارهای زیر می تواند مورد توجه قرار گیرد 1- آگاه نمودن والدین به وظیفه انان در تفویض مؤولیتهای مناسب به فرزندان از آغاز کودک 2- تقویت جایگاه و منزلت فعالیتهای فوق برنامه مدارس به منظور تکوین احساس رشد و بالندگی 3- اشنا نمودن مربیان و معلمان با نقشی که مسؤولیتهای درون مدرسه در سازندگی جامعه دارد4- تفهیم این واقعیت به نسل جوان که لیاقتهای آنان بیش از کلام در عمل آنها تجلی می یابد 5- توجیه نسلجوان در زمینه آثار ارزشمند فردی و اجتماعی مسؤولیت پذیری 6- ارائه تحلیل های منطقی و اصولی در زمینه ارتباط میان ایفای مسؤولیتهای محدود و مسؤولیهای گسترده 7- ارائه تحلیل های منطقی و روانشناختی در زمینه ارتباط میا ن مسؤولیت پذیری رشد اعتماد به نفس 8- ترغیب جوانان به منظور قبول مسؤولیت شخصی و خانوادگی در رستای دستیابی به تجربیات قابل قبول برای مسؤولیتهای اجتماعی 10- ترغیب جوانان در جهت دانش افزایی عمومی و گسترش اطلاعات کلی زندگی به منظور پذیرش آگاهانه مسؤولیت و ایفای موفقیت آمیز آنها9- انتشار شخصیتهای خود ساخته و بزرگان اندیشه و تفکر به منظور تحریص جوانان برای کوشش آگاهانه و تفکر خلاق 11 – تفهیم این واقعیت روانشناختی که هر فرد از دو سن تقویمی و سن عقلانی برخودرار است منظور از سن تقویمی 9همان سن شناسنامه ای است و منظور از سن عقلانی میزا ن پختگی و تدبیر زندگی فرد است و تأکید براین مطلب که سن عقلانی معمولاً با مسؤولیت پذیری بیجا و مناسب و ایفای موفق آن افزایش می یابد و چنین فردی که از سن عقلانی بالاتری نسبت به سن تویمی برخودار است موقعیت قابل احترام قابل اعتمادی در جامعه کسب می نماید 12توجه دادن به نسل جوان که آنها در همه حال در محضر خدای تبارک وتعالی هستند و هرگونه مسؤولیتی را که بپذیرند پروردگار ناظر آنهاست این امر بررشد وجدان اخلاقی جوانان در قبول و انجام مسؤولیتهای می افزاید
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( پنج شنبه 86/4/14 :: ساعت 3:29 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرنجان و مرنجعزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) استسعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلامسبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلامپیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلامامام حسین علیه السلام در آیینه زیارتپیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»[عناوین آرشیوشده]